Innholdsfortegnelse
Audi 80-motorer
Fra 1972 til 1996 preget Audi 80 det øvre mellomklassesegmentet i fire generasjoner og etablerte seg som et synonym for tysk ingeniørkunst. Det mangfoldige Audi 80-motorprogrammet utviklet seg fra enkle forgassermotorer til ultramoderne flerventilsmotorer og la grunnlaget for Audis nåværende rykte som premiumprodusent. Spesielt den teknologiske utviklingen fra luftkjølte motorer til vannkjølte motorer med elektronisk drivstoffinnsprøytning markerte en milepæl i bilhistorien.

Audi 80 generasjon I (1972-1978)
Den første Audi 80-generasjonen var et vendepunkt for merket og introduserte det moderne forhjulsdriftkonseptet som fortsatt er standard hos Audi i dag. De tidlige Audi 80-motorene kjørte vanligvis mellom 200 000 og 300 000 kilometer, og de mer robuste dieselvariantene oppnådde ofte betydelig mer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevet mellom 150 000 og 200 000 kilometer, spesielt for forgassermotorene, som krevde regelmessige justeringer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6-liters bensinmotoren med 85 hk, som kombinerte driftssikkerhet og moderate ytelser på en optimal måte. Overgangen fra bakhjulsdrift til forhjulsdrift var teknisk revolusjonerende, og Audi skilte seg klart fra konkurrenter som BMW 3-serie eller Mercedes 190.
Audi 80 bensinmotorer: Generasjon I (1972-1978)
Audi 80s bensinmotorutvalg startet med den velprøvde 1,3-liters motoren med 55 hk, som fungerte som innstegsmotor. Den mest populære Audi 80-motoren var den firesylindrede 1,5-liters motoren med 85 hk, som imponerte med sin robusthet og økonomi. For mer sportslige krav var det 1,6-liters motoren med 100 hk, som imidlertid var mer utsatt for forgasserproblemer. Alle de tidlige Audi 80-motorene fungerte med forgasser og mekanisk innsprøytning, noe som krevde regelmessig vedlikehold. De typiske svakhetene lå i forgassersystemene, som ofte forårsaket startproblemer i kaldt vær, og i de ennå ikke fullt utviklede kjølesystemene, som var utsatt for overoppheting.
Audi 80 dieselmotorer: Generasjon I (1972-1978)
Den første Audi 80 diesel kom på markedet i 1978 med en 1,5-liters motor og 50 hk. Denne Audi 80-dieselmotoren var ekstremt robust og oppnådde ofte kjørelengder på over 400 000 kilometer. Forkammerteknologien sørget for relativt jevn gange, men ytelsen var svært beskjeden. Motoren ble ansett som nærmest uforgjengelig, men led av et høyt støynivå og treg akselerasjon. Likevel var den førstevalget for de som kjørte mye, på grunn av det lave drivstofforbruket på rundt 6,5 liter per 100 kilometer.
Audi 80-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,3 bensinmotor | 55 HK | 9,5 l/100 km | Svak ytelse, forgasserproblemer | Gjennomsnittlig |
1,5 bensinmotor | 85 HK | 8,8 l/100 km | Justering av forgasser, kjølesystem | Bra |
1,6 bensinmotor | 100 HK | 9,2 l/100 km | Forgasserproblemer, overoppheting | Moderat |
1,5 diesel | 50 HK | 6,5 l/100 km | Høylytt, treg akselerasjon | Meget god |

Audi 80 generasjon II (1978-1986)
Den andre generasjonen av Audi 80 markerte gjennombruddet for moderne motorteknologi og etablerte Audi som et premiummerke. Kjørelengden økte betydelig til 250 000 til 350 000 kilometer, og de nye femsylindrede motorene var spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000 kilometer, hovedsakelig på clutch og girkasse. Det absolutte høydepunktet var den legendariske 2,2-liters femsylindrede motoren med 136 hk, som ikke bare var kraftig, men også usedvanlig driftssikker. Denne generasjonen introduserte elektronisk K-Jetronic drivstoffinnsprøytning og tilbød for første gang den innovative firehjulsdriften Quattro, noe som plasserte Audi i forkant av teknologien. Sammenlignet med konkurrenter som BMW 3-serie eller Mercedes 190, tilbød Audi 80 betydelig mer moderne teknologi.
Audi 80 bensinmotorer: Generasjon II (1978-1986)
Audi 80-motorutvalget ble utvidet med den revolusjonerende femsylindrede motoren, som ble et varemerke. Den firesylindrede 1,6-literen med 75 hk fungerte som innstegsmotor, mens 1,8-literen med 90 hk satte standarden i mellomklassen. Høydepunktet var den 2,0-liters femsylindrede motoren med 115 hk og senere 2,2-literen med 136 hk. Disse femsylindrede Audi 80-motorene kjennetegnes av en karakteristisk lyd og jevn gange. K-Jetronic innsprøytning eliminerte forgasserproblemene fra den første generasjonen, men førte med seg nye utfordringer: Innsprøytningsventilene hadde en tendens til å kokses til, og lambdasonden var en del som ofte ble slitt. Den 2,2-liters femsylindrede motoren utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i denne generasjonen.
Audi 80 dieselmotorer: Generasjon II (1978-1986)
Den velprøvde 1,6-liters dieselmotoren ble videreutviklet og produserte nå 54 hk. I 1981 ble en kraftigere 1,6-liters turbodiesel med 70 hk lagt til - en av de første turbodieselmotorene i mellomklassen. Disse Audi 80-dieselmotorene ble ansett for å være ekstremt slitesterke og oppnådde ofte en kjørelengde på over 500 000 kilometer. Turbodieselen hadde betydelig bedre ytelse enn sugedieselen, men var mer utsatt for skader på turboladeren. Begge motorene hadde forkammerinnsprøytning og var svært økonomiske for sin tid, med et drivstofforbruk på mellom 5,8 og 6,8 liter per 100 kilometer.
Audi 80-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 bensinmotor | 75 HK | 8,5 l/100 km | Problemer med K-Jetronic | Bra |
1,8 bensinmotor | 90 HK | 8,8 l/100 km | Innsprøytningsventiler, lambdasonde | Bra |
2,0 femsylindret | 115 HK | 9,2 l/100 km | Svært robust, karakteristisk lyd | Meget bra |
2,2 femsylindret | 136 HK | 9,8 l/100 km | Slitesterk, kraftig | Meget bra |
1,6 diesel | 54 HK | 6,8 l/100 km | Høylytt, men uforgjengelig | Veldig bra |
1,6 turbodiesel | 70 HK | 5,8 l/100 km | Skader på turboladeren | Bra |

Audi 80 generasjon III (1986-1991)
Den tredje Audi 80-generasjonen representerte høydepunktet av klassisk Audi-teknikk og regnes i dag som den mest driftssikre av alle de fire generasjonene. De fleste Audi 80-motorene fra denne epoken nådde lett 300 000 til 400 000 kilometer, selv om de femsylindrede motorene ofte klarte betydelig mer. Større reparasjoner var som regel ikke nødvendig før etter 250 000 kilometer, hovedsakelig på understell og eksosanlegg. Den absolutte toppmotoren var den 2,3-liters femsylindrede motoren med 133 hk, som perfekt kombinerte kraft, driftssikkerhet og den umiskjennelige Audi-lyden. Denne generasjonen introduserte flerventilteknologi og videreutviklet Quattro-systemet, noe som gjorde at Audi lå mange år foran konkurrentene når det gjaldt teknologi. Audi 80 tok poeng mot BMW 3-serie og Mercedes 190 med overlegen trekkraft og innovativ teknologi.
Audi 80 bensinmotorer: Generasjon III (1986-1991)
Audi 80s bensinmotorprogram ble fullstendig revidert og utvidet med flerventilteknologi. Innstegsmotoren var en 1,8-liter med 88 hk, etterfulgt av den populære 1,8-literen med 112 hk. Blant de femsylindrede motorene var 2,0-literen med 113 hk og toppmodellen 2,3-literen med 133 hk. Det fantes også sportslige 16V-varianter med opptil 137 hk. Disse Audi 80-motorene var kjennetegnet av det sofistikerte innsprøytningssystemet KE-Jetronic, som var betydelig mer driftssikkert enn forgjengeren. Flerventilteknologien sørget for bedre effekt og lavere utslipp. Typiske problemer var begrenset til slitasje på tennspolene og sporadiske problemer med tomgangskontrollen. Den 2,3-liters femsylindrede motoren regnes som en av de beste motorene Audi noen gang har bygget.
Audi 80 dieselmotorer: Generasjon III (1986-1991)
Audi 80-dieselprogrammet ble utvidet med en moderne 1,9-liters turbodiesel med 90 hk, som for første gang hadde direkte innsprøytning. Den velprøvde 1,6-liters turbodieselen, nå med 80 hk, ble også beholdt i sortimentet. Den nye 1.9 TDI var revolusjonerende og bød på en enestående kombinasjon av ytelse, økonomi og lettkjørthet. Med et drivstofforbruk på bare 5,2 liter per 100 kilometer og en kjørelengde på ofte over 600 000 kilometer satte den nye standarder. Disse Audi 80 TDI-motorene var så robust bygget at mange av dem fortsatt går uten problemer den dag i dag. Det eneste svake punktet var den umodne elektronikken i det tidlige direkteinnsprøytningssystemet.
Audi 80-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8 bensinmotor | 88 HK | 8,2 l/100 km | Tennspoler, tomgangskontroll | Bra |
1,8 bensinmotor | 112 HK | 8,5 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
2,0 femsylindret | 113 HK | 8,8 l/100 km | Robust langdistanseløper | Meget bra |
2,3 femsylindret | 133 HK | 9,5 l/100 km | Legendarisk motor, svært robust | Meget bra |
1,8 16V | 137 HK | 9,8 l/100 km | Sportslig, men mer kompleks | Bra |
1,6 Turbodiesel | 80 HK | 6,2 l/100 km | Velprøvd og holdbar | Meget bra |
1,9 TDI | 90 HK | 5,2 l/100 km | Revolusjonerende økonomisk og kraftig | Veldig bra |

Audi 80 generasjon IV (1991-1996)
Den fjerde og siste Audi 80-generasjonen markerte overgangen til den moderne æraen og introduserte for første gang sekssylindrede motorer og raffinert fireventilsteknologi. Kjørelengden holdt seg på et høyt nivå på 280 000 til 380 000 kilometer, og de mer komplekse motorene ble noe mer vedlikeholdsintensive. Større reparasjoner var for det meste konsentrert om den mer komplekse elektronikken og det raffinerte Quattro-systemet mellom 180 000 og 220 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var den 2,8-liters V6-motoren med 174 hk, som for første gang brakte sekssylindret kultur til Audi 80 og imponerte med sin lettkjørthet og kraft. Denne generasjonen introduserte Motronic motorstyring og forfinet alle systemer til perfeksjon. Som den direkte forgjengeren til Audi A4 satte den nye standarder i mellomklassen og utkonkurrerte konkurrenter som BMW 3-serie og Mercedes C-klasse på mange områder.
Audi 80 bensinmotorer: Generasjon IV (1991-1996)
Den siste generasjonen av Audi 80-motorer besto av et bredt utvalg av fire- og sekssylindrede motorer. Den startet med en 1,9-liters firesylindret med 90 hk, etterfulgt av ulike 2,0-liters varianter med 115 til 140 hk. De femsylindrede motorene varierte fra 2,3-literen med 133 hk til den sportslige 2,2-literen turbo med 230 hk. Høydepunktet var den nye 2,8-liters V6 med 174 hk, som for første gang tilbød sekssylindret kultur. Disse Audi 80-motorene hadde moderne Motronic-styring og, i noen tilfeller, fireventilteknologi. V6-motorene var kjennetegnet av en usedvanlig jevn gange, mens turbomotorene bød på sportslige ytelser. Typiske svakheter lå i den mer komplekse elektronikken og, når det gjaldt turbomotorene, i ladeluftkjølingen.
Audi 80 dieselmotorer: Generasjon IV (1991-1996)
Audi 80-dieselprogrammet ble utvidet med en kraftig 2,5-liters sekssylindret TDI med 116 hk, som vakte oppsikt som den første sekssylindrede dieselen i mellomklassen. I tillegg ble den velprøvde 1,9 TDI, nå med 90 hk, beholdt i programmet. 2.5 TDI bød på en hittil ukjent kombinasjon av sekssylindret kultur og dieseleffektivitet med et drivstofforbruk på bare 6,8 liter per 100 kilometer. Disse Audi 80 TDI-motorene ble sett på som milepæler i dieselteknologien og oppnådde ofte kjørelengder på over 500 000 kilometer. V6 TDI var spesielt populær blant taxisjåfører og regnes i dag som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene. Svakhetene lå hovedsakelig i den komplekse innsprøytningspumpen og glødepluggene.
Audi 80-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,9 firesylindret | 90 HK | 8,5 l/100 km | Motronic-problemer | Bra |
2,0 firesylindret | 115-140 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Pålitelig og velprøvd | Meget bra |
2.3 Femsylindret | 133 HK | 9,2 l/100 km | Legendarisk pålitelighet | Meget bra |
2.2 Turbo | 230 HK | 11,5 l/100 km | Intercooler, kompleks | Moderat |
2,8 V6 | 174 HK | 10,2 l/100 km | Eksepsjonelt raffinert | Meget god |
1,9 TDI | 90 HK | 5,5 l/100 km | Bevist langdistanseløper | Meget god |
2,5 V6 TDI | 116 HK | 6,8 l/100 km | Legendarisk dieselmotor | Meget god |

Konklusjon: De beste Audi 80-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Audi 80-motorene over fire generasjoner demonstrerer på en imponerende måte Audis vei fra en tradisjonell produsent til et premiummerke. Mens de tidlige generasjonene fortsatt slet med barnesykdommer, oppnådde de senere Audi 80-motorene en pålitelighet og lang levetid som fortsatt er legendarisk i dag. Det var særlig de fem- og sekssylindrede motorene som preget Audis rykte som en produsent av karakterfulle og holdbare motorer. TDI-teknologien revolusjonerte dieselmarkedet og la grunnlaget for Audis suksess i dag.
- Beste Audi 80 bensinmotor:
Den 2,3-liters femsylindrede motoren (generasjon III) med 133 hk kombinerer den umiskjennelige Audi-lyden med legendarisk pålitelighet og regnes som en av de beste motorene i bilhistorien.
- Beste Audi 80 dieselmotor:
2,5-liters V6 TDI (generasjon IV) med 116 hk byr på unik sekssylindret kultur kombinert med dieseleffektivitet og eksepsjonell lang levetid på ofte over 500 000 kilometer.
- Beste Audi 80 allround-motor:
1,9 TDI (generasjon III og IV) med 90 hk imponerer med den perfekte balansen mellom økonomi, pålitelighet og hverdagstauglighet.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Audi 80-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler, slik at disse klassikerne kan fortsette å yte pålitelig service.