Innholdsfortegnelse
Peugeot 406-motorer
Peugeot 406 etablerte seg som det franske merkets flaggskip i mellomklassen fra 1995 til 2004 og tilbød et imponerende utvalg av Peugeot 406-motorer over to generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra de tidlige atmosfæriske motorene til de moderne HDI-dieselmotorene gjenspeiler endringene i bilindustrien.

Peugeot 406-motorer: Generasjon I (1995-1999)
Den første generasjonen av Peugeot 406 var preget av velprøvd fransk ingeniørkunst og utgjorde et solid grunnlag for mellomklassen. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de robuste dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde bensinmotorene ofte større reparasjoner av topplokkpakning eller ventilklaring mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.1 TD med 109 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller for bensinmotorer var hvert 150 000 km for større vedlikehold, mens dieselmotorer ofte først krevde større reparasjoner etter 250 000 km. Sammenlignet med tyske konkurrenter som BMW 5-serie eller Audi A6, scoret Peugeot 406 poeng med lavere vedlikeholdskostnader, men måtte akseptere kompromisser når det gjaldt kvaliteten på utførelsen.
Peugeot 406 bensinmotorer: Generasjon I (1995-1999)
Peugeot 406s bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av atmosfæriske motorer fra XU-serien. Innstegsmotoren var en 1,6-liters med 65 kW (88 hk), som viste seg å være økonomisk, men undermotorisert. Mer populær var 1,8-literen med 81 kW (110 hk), som ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. Toppmotorene i Peugeot 406 var 2,0-literen med 97 kW (132 hk) og den sjeldne 3,0 V6 med 142 kW (194 hk). Disse tidlige Peugeot 406-bensinmotorene led av typiske problemer på 1990-tallet: Topplokkpakningene hadde en tendens til å svikte etter 180 000 km, ventilklaringen måtte kontrolleres jevnlig, og vannpumpene viste ofte sine første svakhetstegn etter 120 000 km. V6-motoren ble ansett som den mest problematiske motoren med hyppige problemer med den komplekse elektronikken og høye reparasjonskostnader.
Peugeot 406 dieselmotorer: Generasjon I (1995-1999)
Peugeot 406-dieselmotorene ble til å begynne med dominert av den velprøvde 1.9 TD med 66 kW (90 hk), som kjennetegnes av ekstrem slitestyrke. Høydepunktet var imidlertid 2.1 TD med 80 kW (109 hk), som ble ansett som den mest driftssikre motoren i hele den første generasjonen. Disse Peugeot 406 dieselmotorene i XUD-serien var praktisk talt uforgjengelige: Kjørelengder på over 400 000 km var ikke uvanlig, og selv med forsømt vedlikehold fortsatte de å gå. Typiske svakheter begrenset seg til at innsprøytningspumpene ble utslitt etter 300 000 km og sporadiske problemer med forglødesystemet. Peugeot 406 1.9 TD ble favoritten til yrkessjåfører og drosjesjåfører, fordi den var ekstremt økonomisk med et drivstofforbruk på bare 6,5 liter per 100 km.
Peugeot 406 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 88 HK | 7,8 l/100 km | Undermotorisert, topplokkpakning | Gjennomsnitt |
1,8 16V | 110 HK | 8,2 l/100 km | Ventilklaring, vannpumpe | God |
2,0 16V | 132 HK | 8,8 l/100 km | Topplokkpakning fra 180 000 km | Bra |
3,0 V6 | 194 HK | 10,5 l/100 km | Elektronikk, høye reparasjonskostnader | Problematisk |
1,9 TD | 90 HK | 6,5 l/100 km | Innsprøytningspumpe etter 300 000 km | Meget bra |
2,1 TD | 109 HK | 6,8 l/100 km | Praktisk talt uforgjengelig | Veldig bra |

Peugeot 406-motorer: Generasjon II (1999-2004)
Den andre generasjonen av Peugeot 406 markerte overgangen til moderne dieselteknologi og introduserte den revolusjonerende HDI-teknologien. Dieselenes kjørelengde forble utmerket med 300 000 til 400 000 kilometer, mens bensinmotorene ble mer pålitelige takket være mer moderne teknologi og nå regelmessig nådde 250 000 til 350 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 2.2 HDI med 136 hk - et teknisk mesterverk med common-rail innsprøytning som perfekt kombinerte kraft, effektivitet og jevn gange. For første gang tilbød Peugeot også en dieselmotor med partikkelfilter, noe som gjorde 406 til en pioner innen miljøteknologi. Reparasjonsintervallene ble betydelig forlenget: Bensinmotorene krevde større vedlikehold først etter 200 000 km, dieselmotorene først etter 300 000 km. Sammenlignet med konkurrentene posisjonerte Peugeot 406 seg som en teknologisk pioner, spesielt innen dieselteknologi.
Peugeot 406 bensinmotorer: Generasjon II (1999-2004)
Det reviderte bensinmotorprogrammet til Peugeot 406 beholdt de velprøvde slagvolumvariantene, men fikk mer moderne motorstyring og forbedrede materialer. 1,8-literen med 81 kW (110 hk) forble basismotoren, mens 2,0-literen nå produserte 100 kW (136 hk). En revidert versjon av 3.0 V6 med 152 kW (207 hk) ble lagt til. Disse senere Peugeot 406-bensinmotorene hadde betydelig færre problemer enn sine forgjengere: Topplokkpakningene holdt nå vanligvis opp til 250 000 km, og elektronikken viste seg å være mer pålitelig. Peugeot 406 2.0 16V utviklet seg til å bli den mest balanserte bensinmotoren med god ytelse og akseptabel driftssikkerhet, mens V6 fortsatt var problematisk, men var mindre utsatt enn den tidlige versjonen.
Peugeot 406 dieselmotorer: Generasjon II (1999-2004)
Revolusjonen kom med HDI-teknologien: Peugeot 406 2.0 HDI med 66 kW (90 hk) og senere 79 kW (110 hk), samt toppmodellen 2.2 HDI med 100 kW (136 hk), satte nye standarder. Disse Peugeot 406 HDI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning, noe som sikret betydelig roligere gange og bedre kraftutvikling. Den gamle 2.1 TD fortsatte å gå parallelt og forble den mest driftssikre motoren, men HDI-variantene ga mer komfort med bare litt høyere følsomhet. Peugeot 406 2.2 HDI viste seg å være det beste kompromisset mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet - den leverte 136 hk med et forbruk på bare 5,8 liter drivstoff og kjørte regelmessig over 350 000 km. Typiske HDI-problemer begrenset seg til at høytrykkspumpen av og til sviktet etter 200 000 km, og problemer med injektorene på lavkvalitetsdrivstoff.
Peugeot 406 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
1,8 16V | 110 HK | 7,9 l/100 km | Forbedret driftssikkerhet | God |
2,0 16V | 136 HK | 8,5 l/100 km | Topplokkpakning etter 250 000 km | Bra |
3,0 V6 | 207 HK | 10,2 l/100 km | Færre elektroniske problemer | Moderat |
2,1 TD | 109 HK | 6,8 l/100 km | Fortsatt uforgjengelig | Meget god |
2.0 HDI | 90-110 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Høytrykkspumpe, injektorer | Bra |
2,2 HDI | 136 HK | 5,8 l/100 km | Den beste balansen mellom alle egenskaper | Meget god |

Konklusjon: De beste Peugeot 406-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot 406-motorene viser tydelig Peugeots styrke innen dieselteknologi - mens det franske merket ofte lå etter de tyske konkurrentene når det gjaldt bensinmotorer, satte dieselmotorene standarder for pålitelighet og effektivitet. Innføringen av HDI-teknologien revolusjonerte dieselverdenen og gjorde Peugeot til en pioner innen moderne kompresjonstenningsteknologi. Peugeot 406-dieselmotorene har hatt en bemerkelsesverdig lang levetid, og selv etter mer enn 20 år regnes de fortsatt som en målestokk for pålitelige drivverk.
- Beste bensinmotor i Peugeot 406:
2.0 16V (136 hk, generasjon II) er den av bensinmotorene som byr på den beste kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og hverdagstauglighet.
- Beste Peugeot 406 dieselmotor:
2.2 HDI (136 hk, generasjon II) kombinerer moderne common rail-teknologi med enestående driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk - en milepæl innen dieselteknologi.
- Den mest pålitelige Peugeot 406-motoren:
2.1 TD (109 hk) fra begge generasjoner regnes som praktisk talt uforgjengelig og oppnår regelmessig kjørelengder på over 400 000 km med minimale reparasjonskostnader.
For vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 406-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning for disse klassikerne i fransk bilhistorie.