• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Peugeot 406-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Peugeot 406-motorer: Generasjon I (1995-1999)
    1. Peugeot 406 bensinmotorer: Generasjon I (1995-1999)
    2. Peugeot 406 dieselmotorer: Generasjon I (1995-1999)
  2. Peugeot 406-motorer: Generasjon II (1999-2004)
    1. Peugeot 406 bensinmotorer: Generasjon II (1999-2004)
    2. Peugeot 406 dieselmotorer: Generasjon II (1999-2004)
  3. Konklusjon: De beste Peugeot 406-motorene gjennom alle generasjoner

Peugeot 406 etablerte seg som det franske merkets flaggskip i mellomklassen fra 1995 til 2004 og tilbød et imponerende utvalg av Peugeot 406-motorer over to generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra de tidlige atmosfæriske motorene til de moderne HDI-dieselmotorene gjenspeiler endringene i bilindustrien.

Peugeot 406-motorer: Generasjon I (1995-1999)

Den første generasjonen av Peugeot 406 var preget av velprøvd fransk ingeniørkunst og utgjorde et solid grunnlag for mellomklassen. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de robuste dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde bensinmotorene ofte større reparasjoner av topplokkpakning eller ventilklaring mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.1 TD med 109 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller for bensinmotorer var hvert 150 000 km for større vedlikehold, mens dieselmotorer ofte først krevde større reparasjoner etter 250 000 km. Sammenlignet med tyske konkurrenter som BMW 5-serie eller Audi A6, scoret Peugeot 406 poeng med lavere vedlikeholdskostnader, men måtte akseptere kompromisser når det gjaldt kvaliteten på utførelsen.

Peugeot 406 bensinmotorer: Generasjon I (1995-1999)

Peugeot 406s bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av atmosfæriske motorer fra XU-serien. Innstegsmotoren var en 1,6-liters med 65 kW (88 hk), som viste seg å være økonomisk, men undermotorisert. Mer populær var 1,8-literen med 81 kW (110 hk), som ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. Toppmotorene i Peugeot 406 var 2,0-literen med 97 kW (132 hk) og den sjeldne 3,0 V6 med 142 kW (194 hk). Disse tidlige Peugeot 406-bensinmotorene led av typiske problemer på 1990-tallet: Topplokkpakningene hadde en tendens til å svikte etter 180 000 km, ventilklaringen måtte kontrolleres jevnlig, og vannpumpene viste ofte sine første svakhetstegn etter 120 000 km. V6-motoren ble ansett som den mest problematiske motoren med hyppige problemer med den komplekse elektronikken og høye reparasjonskostnader.

Peugeot 406 dieselmotorer: Generasjon I (1995-1999)

Peugeot 406-dieselmotorene ble til å begynne med dominert av den velprøvde 1.9 TD med 66 kW (90 hk), som kjennetegnes av ekstrem slitestyrke. Høydepunktet var imidlertid 2.1 TD med 80 kW (109 hk), som ble ansett som den mest driftssikre motoren i hele den første generasjonen. Disse Peugeot 406 dieselmotorene i XUD-serien var praktisk talt uforgjengelige: Kjørelengder på over 400 000 km var ikke uvanlig, og selv med forsømt vedlikehold fortsatte de å gå. Typiske svakheter begrenset seg til at innsprøytningspumpene ble utslitt etter 300 000 km og sporadiske problemer med forglødesystemet. Peugeot 406 1.9 TD ble favoritten til yrkessjåfører og drosjesjåfører, fordi den var ekstremt økonomisk med et drivstofforbruk på bare 6,5 liter per 100 km.

Peugeot 406 motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,6 16V 88 HK 7,8 l/100 km Undermotorisert, topplokkpakning Gjennomsnitt
1,8 16V 110 HK 8,2 l/100 km Ventilklaring, vannpumpe God
2,0 16V 132 HK 8,8 l/100 km Topplokkpakning fra 180 000 km Bra
3,0 V6 194 HK 10,5 l/100 km Elektronikk, høye reparasjonskostnader Problematisk
1,9 TD 90 HK 6,5 l/100 km Innsprøytningspumpe etter 300 000 km Meget bra
2,1 TD 109 HK 6,8 l/100 km Praktisk talt uforgjengelig Veldig bra

Peugeot 406-motorer: Generasjon II (1999-2004)

Peugeot 406-motorer: Generasjon II (1999-2004)

Den andre generasjonen av Peugeot 406 markerte overgangen til moderne dieselteknologi og introduserte den revolusjonerende HDI-teknologien. Dieselenes kjørelengde forble utmerket med 300 000 til 400 000 kilometer, mens bensinmotorene ble mer pålitelige takket være mer moderne teknologi og nå regelmessig nådde 250 000 til 350 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 2.2 HDI med 136 hk - et teknisk mesterverk med common-rail innsprøytning som perfekt kombinerte kraft, effektivitet og jevn gange. For første gang tilbød Peugeot også en dieselmotor med partikkelfilter, noe som gjorde 406 til en pioner innen miljøteknologi. Reparasjonsintervallene ble betydelig forlenget: Bensinmotorene krevde større vedlikehold først etter 200 000 km, dieselmotorene først etter 300 000 km. Sammenlignet med konkurrentene posisjonerte Peugeot 406 seg som en teknologisk pioner, spesielt innen dieselteknologi.

Peugeot 406 bensinmotorer: Generasjon II (1999-2004)

Det reviderte bensinmotorprogrammet til Peugeot 406 beholdt de velprøvde slagvolumvariantene, men fikk mer moderne motorstyring og forbedrede materialer. 1,8-literen med 81 kW (110 hk) forble basismotoren, mens 2,0-literen nå produserte 100 kW (136 hk). En revidert versjon av 3.0 V6 med 152 kW (207 hk) ble lagt til. Disse senere Peugeot 406-bensinmotorene hadde betydelig færre problemer enn sine forgjengere: Topplokkpakningene holdt nå vanligvis opp til 250 000 km, og elektronikken viste seg å være mer pålitelig. Peugeot 406 2.0 16V utviklet seg til å bli den mest balanserte bensinmotoren med god ytelse og akseptabel driftssikkerhet, mens V6 fortsatt var problematisk, men var mindre utsatt enn den tidlige versjonen.

Peugeot 406 dieselmotorer: Generasjon II (1999-2004)

Revolusjonen kom med HDI-teknologien: Peugeot 406 2.0 HDI med 66 kW (90 hk) og senere 79 kW (110 hk), samt toppmodellen 2.2 HDI med 100 kW (136 hk), satte nye standarder. Disse Peugeot 406 HDI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning, noe som sikret betydelig roligere gange og bedre kraftutvikling. Den gamle 2.1 TD fortsatte å gå parallelt og forble den mest driftssikre motoren, men HDI-variantene ga mer komfort med bare litt høyere følsomhet. Peugeot 406 2.2 HDI viste seg å være det beste kompromisset mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet - den leverte 136 hk med et forbruk på bare 5,8 liter drivstoff og kjørte regelmessig over 350 000 km. Typiske HDI-problemer begrenset seg til at høytrykkspumpen av og til sviktet etter 200 000 km, og problemer med injektorene på lavkvalitetsdrivstoff.

Peugeot 406 motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Karakter
1,8 16V 110 HK 7,9 l/100 km Forbedret driftssikkerhet God
2,0 16V 136 HK 8,5 l/100 km Topplokkpakning etter 250 000 km Bra
3,0 V6 207 HK 10,2 l/100 km Færre elektroniske problemer Moderat
2,1 TD 109 HK 6,8 l/100 km Fortsatt uforgjengelig Meget god
2.0 HDI 90-110 HK 5,5-6,0 l/100 km Høytrykkspumpe, injektorer Bra
2,2 HDI 136 HK 5,8 l/100 km Den beste balansen mellom alle egenskaper Meget god

Konklusjon: De beste Peugeot 406-motorene gjennom alle generasjoner

Utviklingen av Peugeot 406-motorene viser tydelig Peugeots styrke innen dieselteknologi - mens det franske merket ofte lå etter de tyske konkurrentene når det gjaldt bensinmotorer, satte dieselmotorene standarder for pålitelighet og effektivitet. Innføringen av HDI-teknologien revolusjonerte dieselverdenen og gjorde Peugeot til en pioner innen moderne kompresjonstenningsteknologi. Peugeot 406-dieselmotorene har hatt en bemerkelsesverdig lang levetid, og selv etter mer enn 20 år regnes de fortsatt som en målestokk for pålitelige drivverk.

  • Beste bensinmotor i Peugeot 406:

2.0 16V (136 hk, generasjon II) er den av bensinmotorene som byr på den beste kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og hverdagstauglighet.

  • Beste Peugeot 406 dieselmotor:

2.2 HDI (136 hk, generasjon II) kombinerer moderne common rail-teknologi med enestående driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk - en milepæl innen dieselteknologi.

  • Den mest pålitelige Peugeot 406-motoren:

2.1 TD (109 hk) fra begge generasjoner regnes som praktisk talt uforgjengelig og oppnår regelmessig kjørelengder på over 400 000 km med minimale reparasjonskostnader.

For vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 406-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning for disse klassikerne i fransk bilhistorie.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

MOBIL Delvac MX ESP 153849 Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Anmeldelser - 4
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 15W-40
  • ACEA: ACEA E9
  • API: API CF-4, API SN
  • JASO: JASO DH-2
  • Produsentens anbefalinger: DDC DFS 93K218, DDC DFS 93K222, Mack EO-N PP, Mack EO-O PP, Mack EOS-4.5, MB 228.31, Renault RLD-3, Volvo VDS-3, Volvo VDS-4, Volvo VDS-4.5, MAN M 3575, CATERPILLAR ECF-3, CUMMINS CES 20086
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: Mineralolje
  • Produktlinje: Delvac
  • Versjon: MX ESP
  • Varenummer: 153849
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil, Lastebiler
  • passer for motortype: Diesel
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 1504,42 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Artikkelnummer: 153849
1504,42 kr
75,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-9%
FEBI BILSTEIN 19402 Frostvæske G12+, fiolett, 5l, Konsentrert
Anmeldelser - 91
Produkt info
  • Egenskaper: Konsentrert
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G12+
  • Farge: fiolett
  • Produsentens anbefalinger: VAG TL-774 F, VAG TL-774 D, MB 325.3, Volvo VCS, MAN 324 SNF, DEXCOOL, Toyota SLLC, Ford WSS-M97B44-D
  • Spesifikasjon: G12+
  • Innhold [liter]: 5
  • Vekt [kg]: 5,705
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Kanne
  • FEBI BILSTEIN: Frostvæske
  • Varenummer: 19402
  • Vår pris: 343,38 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Frostvæske G12+, fiolett, 5l, Konsentrert
Artikkelnummer: 19402
Mer
sammenlignet med Veil. pris 377,39 kr

343,38 kr
68,68 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SHELL Helix Ultra ECT C2/C3 550046306 Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 73
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 0W-30
  • ACEA: ACEA C2, ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Porsche C30, Fiat 9.55535-GS1, Fiat 9.55535-DS1
  • Innhold [liter]: 4
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: Helix
  • Versjon: Ultra ECT C2 / C3
  • Varenummer: 550046306
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • SHELL: Motorolje
  • Vår pris: 579,38 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SHELL Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 550046306
579,38 kr
144,85 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline MaxLife 872296 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 10W-40
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.3, PSA B71 2300, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-D2
  • Innhold [liter]: 4
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: MaxLife
  • Varenummer: 872296
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Vår pris: 391,50 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 872296
391,50 kr
97,88 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 XE 150941 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 15
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: DEXOS 2, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Ford WSS-M2C917-A, VW 505 00, VW 505 01
  • Innhold [liter]: 20
  • Produktlinje: Super
  • Versjon: 3000 XE
  • Varenummer: 150941
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 1937,28 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: 150941
1937,28 kr
96,86 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Portland 13412 Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Anmeldelser - 51
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart / grå
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Portland
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13412
  • Vår pris: 223,59 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13412
223,59 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower 872381 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-40
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: GM LL-A-025, GM LL-B-025, MB 229.5, Porsche A40, PSA B71 2296, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: SynPower
  • Varenummer: 872381
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Vår pris: 484,93 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 872381
484,93 kr
121,23 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL SPECIAL PLUS MN7512-5 Motorolje 10W-30, 5l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 58
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 10W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B3
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.1, VW 501 01, VW 505 00
  • Innhold [liter]: 5
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: SPECIAL PLUS
  • Varenummer: MN7512-5
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 312,01 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 10W-30, 5l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7512-5
Mer
312,01 kr
62,40 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 FS X2 153640 Motorolje 5W-50, 4l
Anmeldelser - 60
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-50
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API SP, API CF
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.3, Porsche A40, Fiat 9.55535-M2
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: FS X2
  • Varenummer: 153640
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: for vanskelige bruksforhold
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 620,11 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-50, 4l
Artikkelnummer: 153640
620,11 kr
155,03 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
FUCHS Titan Syn MC 987654315 Motorolje 10W-40, 1l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 10W-40
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.3, MB 229.1, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 501 01, VW 505 00, Fiat 9.55535-D2, Fiat 9.55535-G2
  • Innhold [liter]: 1
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: Titan
  • Versjon: Syn MC
  • Varenummer: 987654315
  • Tank design: Flaske
  • FUCHS: Motorolje
  • Vår pris: 105,70 kr
Detaljer
FUCHS Motorolje 10W-40, 1l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 987654315
105,70 kr
105,70 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Extreme MN7915-20 Motorolje 5W-40, 20l
Anmeldelser - 50
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-40
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API SN, API CH-4
  • JASO: JASO MA2
  • Produsentens anbefalinger: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
  • Innhold [liter]: 20
  • Versjon: Extreme
  • Varenummer: MN7915-20
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil, Motorsykkel
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 1188,41 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-40, 20l
Artikkelnummer: MN7915-20
Mer
1188,41 kr
59,42 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL DIESEL TURBO MN7904-10 Motorolje 5W-40, 10l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 20
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-40
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CI-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, VW 502 00, VW 505 00, MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2294, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, GM LL-A-025, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10725, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991
  • Innhold [liter]: 10
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: DIESEL TURBO
  • Varenummer: MN7904-10
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 637,40 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-40, 10l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7904-10
Mer
637,40 kr
63,74 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
TotalEnergies Quartz INEO ECS 2198452 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • ACEA: ACEA C2
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2290, Fiat 9.55535-S1, Iveco 18-1811 SC1
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Quartz
  • Versjon: INEO ECS
  • Varenummer: 2198452
  • Produsentanbefaling olje: Toyota
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Vår pris: 460,58 kr
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2198452
460,58 kr
92,12 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-28%
WALSER Modulo 13556 Setetrekk svart, Polyester, foran
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Modulo
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13556
  • Vår pris: 503,65 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13556
sammenlignet med Veil. pris 702,79 kr

503,65 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VT540L EIBACH VT540-L Utvidelse skvettskjerm framaksel, bakaksel, Eibach Pro-Spacer, Splash Guards
Anmeldelser - 38
Produkt info
  • Monteringsposisjon: framaksel, bakaksel
  • Lengde [mm]: 210
  • Bredde [mm]: 20
  • tilleggsinfo: Eibach Pro-Spacer, Splash Guards
  • EIBACH: Utvidelse skvettskjerm
  • Varenummer: VT540-L
  • Vår pris: 455,13 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
EIBACH Utvidelse skvettskjerm framaksel, bakaksel, Eibach Pro-Spacer, Splash Guards
Artikkelnummer: VT540-L
455,13 kr
Pris per sett med 2 deler
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: