Innholdsfortegnelse
Hyundai ix35-motorer
Siden markedslanseringen i 2010 har Hyundai ix35 etablert seg som en solid kompakt SUV i det konkurranseutsatte segmentet, og har tilbudt et balansert Hyundai ix35-motorutvalg over to generasjoner. Den teknologiske utviklingen av drivlinjene gjenspeiler Hyundais skifte fra konvensjonelle til ultramoderne, elektrifiserte drivverkskonsepter.

Hyundai ix35 generasjon I (2010-2015)
Den første generasjonen av Hyundai ix35 markerte det koreanske selskapets inntreden i det europeiske kompakt-SUV-segmentet, og var preget av velprøvd, men fortsatt teknisk konservativ motorteknologi. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden respektable 250 000 til 300 000 kilometer, og dieselmotorene var generelt mer holdbare enn bensinmotorene. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, med sporadiske problemer med registerkjeden, spesielt på bensinmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,0 CRDi med 184 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderate forbruksverdier på en optimal måte. Teknisk sett stolte Hyundai på velprøvde naturlig aspirerte motorer og tidlige common-rail-diesler, som, selv om de ikke var innovative, var pålitelige. I en markedssammenligning posisjonerte ix35 seg som et billig alternativ til etablerte konkurrenter som VW Tiguan eller Ford Kuga.
Hyundai ix35 bensinmotorer: Generasjon I (2010-2015)
Hyundai ix35s bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. Innstegsmotoren var en 1.6 GDI med 99 kW (135 hk), som takket være direkteinnsprøytningen leverte brukbar effekt, men som av og til hadde problemer med forkokte inntaksventiler ved høyere kjørelengder. Den kraftigere 2.0 GDI med 122 kW (166 hk) viste seg å være en pålitelig hverdagsmotor, men led under et relativt høyt drivstofforbruk på 8,5-9,2 liter per 100 km. Disse Hyundai ix35-motorene ble ansett for å være robuste, men teknisk sett ikke toppmoderne - turbolading eller hybridteknologi ble forgjeves søkt. Direkte innsprøytning var ganske moderne for 2010, men på lang sikt førte det til de typiske koksingsproblemene til alle GDI-motorer fra denne generasjonen.
Hyundai ix35 dieselmotorer: Generasjon I (2010-2015)
Hyundai ix35-dieselmotorene var dominert av den velprøvde 2.0 CRDi-motoren med ulike effektnivåer. Basisversjonen produserte 100 kW (136 hk), mens den kraftigere versjonen nådde 130 kW (177 hk) og senere 135 kW (184 hk). Det fantes også en mindre 1,7 CRDi med 85 kW (115 hk), men denne var mindre utbredt. Hyundai ix35 2.0 CRDi med 184 hk ble generasjonens absolutte favoritt - spesielt variantene som ble produsert fra 2013 og utover med optimalisert common rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, viste seg å være svært slitesterke og økonomiske. Disse Hyundai ix35-motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden, og med et drivstofforbruk på 5,8-6,4 liter tilbød de utmerket effektivitet kombinert med kraftige ytelser.
Hyundai ix35-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 GDI | 135 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Ventilkoksing, timingkjede | Gjennomsnitt |
2,0 GDI | 166 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, tidvis registerkjede | Moderat |
1,7 CRDi | 115 HK | 5,9-6,3 l/100 km | Ikke veldig vanlig, treg | Middels |
2,0 CRDi | 136-184 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Veldig bra |

Hyundai ix35 generasjon II (2015-2021)
Den andre generasjonen Hyundai ix35, som også ble markedsført i Europa som Tucson, markerte et betydelig teknologisk sprang og regnes som den mest moderne av alle generasjoner. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og de nye turbo GDI-bensinmotorene har blitt betydelig mer effektive enn sine forgjengere. Større motorfeil har blitt sjeldne, og det er bare de tidlige 1,6 T-GDI-motorene som av og til viser svakheter i drivstoffpumpen. Det absolutte høydepunktet var 2.0 CRDi med 185 hk - en sofistikert diesel med optimal balanse mellom ytelse og forbruk. For første gang ble det også introdusert toppmoderne motorteknologi med turbolading for alle bensinmotorer og raffinerte common rail-dieselmotorer. I en markedssammenligning kunne ix35 nå konkurrere teknisk med tyske rivaler og ofte tilby bedre valuta for pengene.
Hyundai ix35 bensinmotorer: Generasjon II (2015-2021)
Hyundai ix35s bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og baserte seg nå utelukkende på turbolading. 1.6 T-GDI med 130 kW (177 hk) erstattet de gamle sugemotorene og tilbød betydelig bedre kjøreegenskaper med et lavere drivstofforbruk på 6,8-7,4 liter per 100 km. Denne Hyundai ix35-motoren viste seg å være et stort fremskritt sammenlignet med sine forgjengere, men hadde tidvis problemer med høytrykksdrivstoffpumpen i de første produksjonsårene (2015-2017). Den kraftige 2.0 T-GDI med 136 kW (185 hk) var tilgjengelig for sportslige sjåfører, men ble tilbudt sjeldnere. Hyundai ix35 1.6 T-GDI ble den mest populære bensinmotoren i denne generasjonen, ettersom den kombinerte moderne turboteknologi med akseptabel driftssikkerhet - etter barnesykdommene de første årene viste den seg å være betydelig mer driftssikker enn sammenlignbare tyske turbomotorer.
Hyundai ix35 dieselmotorer: Generasjon II (2015-2021)
Den velprøvde Hyundai ix35 2.0 CRDi ble videreutviklet og tilbudt i ulike effektnivåer fra 100 kW (136 hk) til 136 kW (185 hk). I tillegg fantes fortsatt den mindre 1,7 CRDi med 85 kW (115 hk), som nå har blitt betydelig forbedret. Alle Hyundai ix35-dieselmotorene hadde moderne tredjegenerasjons common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. Hyundai ix35 2.0 CRDi med 136 kW (185 hk) viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km og utmerket langtidsholdbarhet - ideelt for hyppige sjåfører og tilhengerdrift. Disse dieselmotorene ble ansett som de beste i sin klasse, og utkonkurrerte ofte de tyske konkurrentene når det gjaldt driftssikkerhet.
Hyundai ix35-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 T-GDI | 177 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Tidlige problemer med drivstoffpumpen | Bra |
2,0 T-GDI | 185 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Sjelden tilbudt, robust | Bra |
1,7 CRDi | 115 HK | 5,4-5,9 l/100 km | Treg ved lave turtall | Gjennomsnittlig |
2,0 CRDi | 136-185 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Veldig bra |

Hyundai ix35 generasjon III (2021-i dag)
Den nåværende Hyundai ix35-generasjonen, som utelukkende markedsføres som Tucson, representerer Hyundais fremtidsvisjon med full elektrifisering av drivlinjeutvalget. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybrid- eller fullhybridteknologi, og for første gang finnes det også en ladbar hybrid. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2021, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er 1.6 T-GDI hybrid med en systemeffekt på 169 kW (230 hk), som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Hybridteknologien lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen reduserer belastningen på forbrenningsmotoren betraktelig. I en markedssammenligning posisjonerer den nye ix35 seg som en teknologisk pioner som på ingen måte står tilbake for tyske premiumprodusenter.
Hyundai ix35 mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2021-i dag)
Hyundai ix35s motorprogram er basert på to 1,6 T-GDI-motorer med 110 kW (150 hk) og 132 kW (180 hk). Begge Hyundai ix35-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med elektrisk kompressor og start-stopp-system. Hyundai ix35 1.6 T-GDI med 132 kW (180 hk) anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Mildhybridstøtten reduserer turboforsinkelsen betydelig og sikrer spontan gassrespons.
Hyundai ix35 fullhybrid: Generasjon III (2021-i dag)
Hyundai ix35 Hybrid kombinerer en 1.6 T-GDI med 132 kW (180 hk) med en 44,2 kW (60 hk) elektrisk motor for å produsere en systemytelse på 169 kW (230 hk). Denne Hyundai ix35-motoren byr på imponerende kjøreegenskaper med et standard drivstofforbruk på bare 5,2-5,6 liter per 100 km. Hybridteknologien har vist seg å være moden og pålitelig, og de første langtidstestene viser ingen spesielle svakheter.
Hyundai ix35 ladbar hybrid: Generasjon III (2021-i dag)
Den ladbare hybridversjonen av Hyundai ix35 har en systemeffekt på 195 kW (265 hk) og en elektrisk rekkevidde på opptil 62 km. Denne teknisk komplekse drivlinjen kombinerer effektivitet med høy ytelse, men er mer vedlikeholdsintensiv enn de andre variantene på grunn av den ekstra teknologien.
Hyundai ix35 dieselmotorer: Generasjon III (2021-i dag)
En enkelt Hyundai ix35 2.0 CRDi-motor med 136 kW (185 hk) viderefører tradisjonen med pålitelige Hyundai-dieselmotorer. Denne motoren er utstyrt med den nyeste common rail-teknologien og oppfyller enkelt Euro 6d-standarden. Med et drivstofforbruk på 5,8-6,2 liter per 100 km er den fortsatt det mest økonomiske alternativet for deg som kjører mye.
Hyundai ix35-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 T-GDI MHEV | 150-180 HK | 6,4-7,0 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,6 T-GDI Hybrid | 230 HK | 5,2-5,6 l/100 km | Moden, pålitelig | Svært god |
1,6 T-GDI PHEV | 265 HK | 1,6 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, krever mye vedlikehold | Bra |
2,0 CRDi | 185 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Velprøvd, robust | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Hyundai ix35-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Hyundai ix35-motorene viser et imponerende teknologisk sprang over tre generasjoner. Mens de første generasjonene fortsatt baserte seg på velprøvd, men konvensjonell teknologi, representerer den nåværende generasjonen toppmoderne hybridteknologi på høyeste nivå. Dieselmotorene har vært det mest pålitelige valget gjennom alle generasjoner, mens bensinmotorene har blitt betydelig mer effektive og sofistikerte for hver generasjon.
- Beste Hyundai ix35 bensinmotor:
Hyundai ix35 1.6 T-GDI Hybrid (230 hk, generasjon III) kombinerer moderne fullhybridteknologi med utmerket effektivitet og upåklagelig driftssikkerhet.
- Beste Hyundai ix35 dieselmotor:
Hyundai ix35 2.0 CRDi (185 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og langvarig holdbarhet i alle generasjoner.
- Beste Hyundai ix35 hybridmotor:
Hyundai ix35 1,6 T-GDI Hybrid (230 hk, generasjon III) med sin balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Hyundai ix35 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale reservedeler av høy kvalitet med rask levering og ekspertrådgivning.