Innholdsfortegnelse
Mazda MX-5-motorer
Siden lanseringen i 1989 har Mazda MX-5 blitt verdens mest solgte roadster, og tilbyr et fascinerende utvalg av Mazda MX-5-motorer gjennom fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og særegne kjøreegenskaper som har formet sportsbilens karakter. Den teknologiske utviklingen spenner fra klassiske sugemotorer til moderne motorer med direkte innsprøytning og variabel ventilstyring.

Mazda MX-5 generasjon I (1989-1997)
Den første Mazda MX-5-generasjonen var en tilbakevending til de klassiske roadster-dydene og var preget av enkle, men robuste motorer. Kjørelengden var imponerende: Med riktig vedlikehold nådde de velprøvde sugemotorene lett 300 000 til 400 000 kilometer, og større reparasjoner inntraff vanligvis først etter 200 000 til 250 000 kilometer. Typiske slitasjedeler som vannpumpe, clutch og registerreim krevde oppmerksomhet hver 100 000 til 120 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,8-liters motoren med 131 hk, som kombinerte kraft, driftssikkerhet og den karakteristiske Mazda-lyden på en optimal måte. Teknisk sett var alle motorene basert på velprøvd sugemotorteknologi uten komplisert elektronikk, noe som gjorde dem til de enkleste å vedlikeholde i hele MX-5s historie.
Mazda MX-5 bensinmotorer: Generasjon I (1989-1997)
Mazda MX-5s motorutvalg besto opprinnelig av en 1,6-liters firesylindret (B6ZE) med 85 kW (115 hk), som fungerte som basismotor fra 1989 til 1993. Fra 1994 ble den kraftigere 1,8-liters motoren (BP-ZE) med 96 kW (131 hk) lagt til, og denne ble raskt den mest populære motoren. Begge Mazda MX-5-motorene hadde doble kamaksler og 16 ventiler, men fungerte fortsatt med klassiske forgassere eller enkel innsprøytning. 1,6-literen ble ansett for å være spesielt økonomisk og lett å få opp i turtall, mens 1,8-literen hadde høyere dreiemoment og kraftigere egenskaper. Typiske problemer var begrenset til normal slitasje: Utskifting av registerreim hver 100 000 km, tidvis utette ventildekselpakninger og slitte kamakselager etter høy kjørelengde.
Mazda MX-5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 B6ZE | 115 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Tannrem, ventildekselpakning | Meget god |
1,8 BP-ZE | 131 HK | 8,2-9,0 l/100 km | Kamakselager etter 250 000 km | Meget bra |

Mazda MX-5 generasjon II (1998-2005)
Den andre Mazda MX-5-generasjonen brakte med seg et betydelig teknisk fremskritt og regnes som den mest balanserte av alle generasjoner. Motorene fra denne epoken kjørte regelmessig mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de reviderte 1,8-liters motorene var spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på vannpumpen og clutchen. Det absolutte høydepunktet var 1,8-liters motoren med 146 hk fra 2001 - et teknisk mesterverk med variabel ventilstyring (VVT) som ga både kraft og effektivitet. Denne generasjonen introduserte for første gang moderne motorstyringssystemer og tilbød betydelig bedre effekt kombinert med forbedret driftssikkerhet.
Mazda MX-5 bensinmotorer: Generasjon II (1998-2005)
Mazda MX-5-motorserien startet med en revidert 1,6-liters motor (B6D) med 81 kW (110 hk) og en forbedret 1,8-liters motor (BP-4W) med 103 kW (140 hk). Fra 2001 ble 1,8-literen erstattet av en mer moderne versjon (BP-VE) med 107 kW (146 hk) og variabel ventilstyring. Disse Mazda MX-5-motorene fikk moderne drivstoffinnsprøytningssystemer og forbedret motorstyring, noe som resulterte i jevnere kraftleveranse og bedre respons. 1,8-literen med VVT utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 2001 og utover, med optimalisert oljetilførsel og forsterkede lagre, viste seg å være usedvanlig slitesterke og vedlikeholdsfrie.
Mazda MX-5 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 B6D | 110 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Lite brukt, treg | Gjennomsnittlig |
1,8 BP-4W | 140 HK | 8,0-8,8 l/100 km | Vannpumpe etter 150 000 km | God |
1.8 BP-VE (VVT) | 146 HK | 8,1-8,9 l/100 km | Svært robust, kun normale slitedeler | Veldig bra |

Mazda MX-5 Generasjon III (2005-2015)
Den tredje generasjonen Mazda MX-5 markerte overgangen til moderne motorteknologi og brakte med seg både innovasjoner og nye utfordringer. De fleste motorene i denne generasjonen går mellom 200 000 og 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 2,0-litersmotorene er spesielt kraftige, men også mer vedlikeholdskrevende. Større motorskader er sjeldne, men problemer med den mer komplekse elektronikken forekommer oftere. Det absolutte høydepunktet var 2,0-litersmotoren med 160 hk - en velbalansert motor med god kraftutvikling og akseptabel driftssikkerhet. Denne generasjonen introduserte for første gang en hardtop-cabriolet (RF) og tilbød betydelig mer komfort, selv om det gikk på bekostning av det opprinnelige lettvektskonseptet.
Mazda MX-5 bensinmotorer: Generasjon III (2005-2015)
Mazda MX-5s motorutvalg besto opprinnelig av en 1,8-liters motor (LF-VE) med 93 kW (126 hk) og en ny 2,0-liters motor (LF-VE) med 118 kW (160 hk). Fra 2009 fikk 2,0-literen en effektøkning til 121 kW (165 hk). Begge Mazda MX-5-motorene hadde variabel ventilstyring og moderne direkte innsprøytning, noe som førte til forbedret effektivitet. 1,8-literen ble ansett som en økonomisk og driftssikker basismotor, mens 2,0-literen bød på betydelig mer kjøreglede, men var også mer utsatt for problemer. Typiske svakheter var direkteinnsprøytningssystemet, som førte til koksing av innsugsventilene og tidvis defekte tennspoler, noe som igjen førte til ujevn motorgang.
Mazda MX-5 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8 LF-VE | 126 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Ventilkoksing, tennspoler | Bra |
2,0 LF-VE | 160-165 HK | 8,4-9,2 l/100 km | Direkte innsprøytning, kompleks elektronikk | Gjennomsnittlig |

Mazda MX-5 generasjon IV (fra 2015 og frem til i dag)
Den nåværende Mazda MX-5-generasjonen representerer en tilbakevending til opprinnelsen med moderne teknologi og baserer seg utelukkende på svært effektive sugemotorer med SkyActiv-teknologi. Alle motorene er utstyrt med avansert direkte innsprøytning og variabel ventiltiming. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2015, er langtidserfaringen begrenset, men de første testene viser lovende resultater. Toppmotoren er den 2,0-liters SkyActiv-G med 184 hk, som kombinerer sportslige ytelser med høy effektivitet. SkyActiv-teknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den optimaliserte forbrenningen beskytter motoren og samtidig reduserer utslippene.
Mazda MX-5 bensinmotorer: Generasjon IV (2015-i dag)
Mazda MX-5-motorutvalget var opprinnelig basert på en 1,5-liters SkyActiv-G med 96 kW (131 hk) og en 2,0-liters SkyActiv-G med 118 kW (160 hk). Fra 2019 fikk 2,0-literen en effektøkning til 135 kW (184 hk) takket være optimaliserte innsugsveier og høyere kompresjon. Begge Mazda MX-5-motorene er utstyrt med den revolusjonerende SkyActiv-teknologien med ekstremt høyt kompresjonsforhold (14:1) og presis direkte innsprøytning. 1,5-literen anses for å være spesielt karakterfull og lett, mens 2,0-literen med 184 hk tegner til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den gir lineær kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært uten større produksjonsproblemer, selv om den av og til er utsatt for koksing på korte strekninger.
Mazda MX-5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 SkyActiv-G | 131 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Av og til koksing på korte turer | Meget bra |
2.0 SkyActiv-G | 160 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Robust, velprøvd | Bra |
2.0 SkyActiv-G (fra 2019) | 184 HK | 7,4-8,2 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Mazda MX-5-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Mazda MX-5-motorene viser en fascinerende reise fra enkle, men robuste sugemotorer til toppmoderne SkyActiv-enheter. Mens de tidlige generasjonene var preget av enkelhet og pålitelighet, tilbyr de nyere motorene betydelig mer effekt og forbedret effektivitet. Det konsekvente fokuset på sugemotorer gjør MX-5 til et unntak i moderne bilindustri og bevarer den karakteristiske kjøregleden.
- Beste Mazda MX-5 bensinmotor noensinne:
Den 2,0-liters SkyActiv-G med 184 hk (generasjon IV, fra 2019) kombinerer moderne teknologi med klassiske roadster-egenskaper og tilbyr den beste balansen mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet.
- Den mest pålitelige Mazda MX-5-motoren:
1,8-liters BP-ZE (generasjon I, 1994-1997) med 131 hk er fortsatt den mest robuste motoren i MX-5-historien, og har regelmessig gått over 400 000 kilometer med minimalt vedlikehold.
- Beste Mazda MX-5-motor på innstegsnivå:
1,8-liters BP-VE med VVT (generasjon II, 2001-2005) med 146 hk tilbyr den optimale kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og enkelt vedlikehold for klassiske roadsteropplevelser.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Mazda MX-5-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering - fra klassiske slitedeler til de tidlige generasjonene til moderne komponenter til dagens SkyActiv-motorer.