Innholdsfortegnelse
Motorer i Mercedes-Benz 124-modellserien
Mercedes-Benz 124-modellserien, som ble introdusert i 1984, etablerte seg som selve symbolet på tysk ingeniørkunst og tilbød et imponerende utvalg av motorer i løpet av sin elleve år lange produksjonsperiode. Fra økonomiske firesylindrede motorer til legendariske V8-motorer utviklet 124-modellserien seg til å bli en av de mest pålitelige Mercedes-modellene gjennom tidene. Den kontinuerlige tekniske utviklingen av motorene i Mercedes-Benz 124-serien gjenspeiler overgangen fra mekaniske til elektroniske systemer.

Mercedes-Benz 124-modellserie generasjon I (1984-1995)
Mercedes-Benz 124-modellserien var fra starten av konstruert for lang levetid, og med riktig vedlikehold nådde den lett 400 000 til 600 000 kilometer - mange eksemplarer passerte til og med en million kilometer. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 250 000 til 300 000 kilometer, hovedsakelig på automatgirkassen eller klimaanlegget. Den absolutte toppmotoren på denne tiden var M119 V8 på 5,0 liter i 500 E, som kombinerte kraft og pålitelighet på en perfekt måte. Teknisk sett revolusjonerte Mercedes sikkerhetsteknologien med 124-modellserien med ABS, kollisjonsputer og nyskapende krøllesonedesign. Sammenlignet med resten av markedet satte 124-modellserien nye standarder for kvalitet og utførelse, som BMW og Audi oppnådde først mange år senere.
Mercedes-Benz 124-modellseriens bensinmotorer: Generasjon I (1984-1995)
Motorene i Mercedes-Benz 124-modellserien begynte med den velprøvde firesylindrede M102 (2,0 liter, 122 hk) og den sekssylindrede M103 (2,6 og 3,0 liter, 160-188 hk). Fra 1990 ble de mer moderne firesylindrede M111-motorene (2,0 og 2,2 liter) med flerventilteknologi lagt til. Høydepunktet blant motorene i Mercedes-Benz 124-serien var imidlertid M119 V8, som var tilgjengelig som 4,2-liters (279 hk) i 420 E og som 5,0-liters (326 hk) i den legendariske 500 E. Disse V8-motorene ble ansett som praktisk talt uforgjengelige og utviklet seg til å bli de beste motorene i hele serien. De tidlige M102- og M103-motorene fikk av og til problemer med topplokkpakningen etter høy kjørelengde, mens de senere M111-motorene allerede brukte mer moderne materialer og bedre pakninger.
Mercedes-Benz 124-serie dieselmotorer: Generasjon I (1984-1995)
De legendariske dieselmotorene OM601, OM602 og OM603 dominerte motorene i Mercedes-Benz 124-serien. OM601 (2,0 liter, 72-75 hk) fungerte som innstegsmotor, mens OM602 (2,5 liter, 90-129 hk) ble bestselgeren. OM603 som sekssylindret dieselmotor (3,0 liter, 109-147 hk) tilbød jevnere gange og mer effekt. Disse motorene i Mercedes-Benz 124-serien regnes fortsatt i dag som målestokken for driftssikkerhet for dieselmotorer - kjørelengder på mellom 800 000 og over en million kilometer er dokumentert. Fra 1993 ble den første OM602 turbodieselen med 129 hk introdusert, noe som forbedret kjøreegenskapene betydelig. Typiske svakheter begrenset seg til slitte innsprøytningspumper etter svært høy kjørelengde og sporadiske problemer med glødepluggene i eldre modeller.
Mercedes-Benz 124-serie motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
M102 (2,0 l bensinmotor) | 122 HK | 9,5-10,5 l/100 km | Topplokkpakning ved høy kjørelengde | Bra |
M103 (2,6/3,0 l bensinmotor) | 160-188 HK | 10,5-12,0 l/100 km | Tilfeldig topplokkpakning | Bra |
M111 (2,0/2,2 l bensinmotor) | 136-150 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Svært robust, moderne teknologi | Meget bra |
M119 (4,2/5,0 L V8) | 279-326 HK | 13,0-15,0 l/100 km | Praktisk talt uforgjengelig | Meget god |
OM601 (2,0 liter diesel) | 72-75 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Glødeplugger, treg | Gjennomsnittlig |
OM602 (2,5 liter diesel) | 90-129 HK | 6,0-7,5 l/100 km | Innsprøytningspumpe etter svært høy kjørelengde | Meget bra |
OM603 (3,0 liter diesel) | 109-147 HK | 7,0-8,5 l/100 km | Svært robust, jevn gange | Meget god |

Konklusjon: De beste motorene i Mercedes-Benz 124-serien
Motorene i Mercedes-Benz 124-serien representerer det ypperste innen tysk motorteknologi på 1980- og 1990-tallet. Selv om alle motorene var usedvanlig pålitelige for sin tid, var det særlig dieselmotorene og V8-bensinmotorene som skilte seg ut. Kombinasjonen av robust konstruksjon, materialer av høy kvalitet og sofistikert teknologi gjorde disse motorene til legender som fortsatt står høyt i kurs i dag.
- Beste bensinmotor i Mercedes-Benz 124-serien:
M119 5,0-liters V8 (326 hk) i 500 E kombinerer eksepsjonell ytelse med legendarisk pålitelighet og regnes som en av de beste V8-motorene gjennom tidene.
- Beste dieselmotor i Mercedes-Benz 124-serien:
OM602 2,5-liters turbodiesel (129 hk) har den perfekte balansen mellom ytelse, økonomi og holdbarhet - en motor for alle tider.
- Beste allroundmotor i Mercedes-Benz 124-serien:
OM603 3,0-liters sekssylindret dieselmotor (147 hk) kombinerer jevn gange, kraft og pålitelighet på en perfekt måte for hverdagsbruk.
AUTODOC tilbyr et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler for vedlikehold og reservedeler til Mercedes-Benz 124-serien for å holde disse bilklassikerne i live.