Innholdsfortegnelse
Ford Ranger-motorer
Siden introduksjonen i 1983 har Ford Ranger etablert seg som en robust pickup og har tilbudt et variert utvalg av Ford Ranger-motorer gjennom fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker, og har utviklet seg fra enkle sugemotorer til moderne turbodieselmotorer og hybrider.

Ford Ranger-motorer: Historiske generasjoner I-III (1983-2011)
De tre første Ford Ranger-generasjonene formet bildet av den kompakte amerikanske pickupen i nesten tre tiår, og var preget av enkel, men robust teknologi. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype og vedlikehold: Mens de velprøvde V6-bensinmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige firesylindrede motorene ofte større reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Ford Ranger-motorene fra denne epoken var kjent for sin lange levetid, men også for sitt høye drivstofforbruk. Den absolutte toppmotoren i de historiske generasjonene var den 4,0-liters V6-bensinmotoren (Köln-motoren), som kombinerte kraft, pålitelighet og holdbarhet på en optimal måte, og som fortsatt regnes som en av de beste Ford-motorene i dag.
Ford Ranger bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1983-2011)
Ford Rangers bensinmotorutvalg omfattet ulike slagvolumstørrelser fra 2,0 til 4,0 liter. I den første generasjonen (1983-1992) startet Ford Ranger med en 2,0-liters firesylindret (75 hk) og en 2,3-liters firesylindret (80-100 hk). Gjennombruddet kom med 2,8-liters V6 (115 hk), som senere ble erstattet av den legendariske 2,9-liters V6 (140 hk). Andre generasjon (1993-1997) introduserte den reviderte 4,0-liters V6-motoren med opptil 160 hk, som etablerte seg som den mest driftssikre Ford Ranger-motoren. I tredje generasjon (1998-2011) nådde denne motoren opp til 207 hk og ble ansett som praktisk talt uforgjengelig. De mindre firesylindrede Ford Ranger-motorene led av og til av problemer med topplokkpakningen, mens V6-motorene hovedsakelig viste problemer med vannpumpen og av og til med timingkjeden.
Ford Ranger dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1983-2011)
Ford Rangers dieselmotorer var hovedsakelig tilgjengelige i Europa i de historiske generasjonene. Den 2,5-liters turbodieselen (78-109 hk) var basert på Mazda WL-motoren og var tilgjengelig fra og med andre generasjon. Senere kom 3,0-liters turbodieselen (156 hk), som var basert på Ford Duratorq-motoren. Disse Ford Ranger TDCi-motorene viste seg å være svært økonomiske (7-8 liter/100 km) og holdbare, men hadde tidvis problemer med høytrykkspumpen og turboladeren. 2,5 TDCi utviklet seg til å bli den beste dieselmotoren i de historiske generasjonene.
Ford Ranger-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0/2,3 4-cyl. | 75-100 HK | 9,0-11,0 l/100 km | Topplokkpakning | Gjennomsnitt |
2,8/2,9 V6 | 115-140 HK | 10,0-12,0 l/100 km | Vannpumpe, robust | God |
4,0 V6 | 160-207 HK | 11,0-13,0 l/100 km | Svært robust, vannpumpe | Meget bra |
2,5 TDCi | 78-109 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Høytrykkspumpe, turbolader | Bra |
3,0 TDCi | 156 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Turbolader, innsprøytningsdyser | Gjennomsnittlig |

Ford Ranger-motorer: Generasjon IV (2012-2022)
Den fjerde Ford Ranger-generasjonen markerte en helt ny begynnelse og overgangen til moderne, mer effektive drivsystemer. Denne generasjonen regnes som den mest balanserte av alle Ford Ranger-generasjoner og kan med riktig vedlikehold lett nå 300 000 til 400 000 kilometer. De fleste motorene viser de første tegnene på større vedlikeholdsarbeid først etter 150 000 kilometer, og da er det først og fremst turboladeren og innsprøytningssystemet som berøres. Det absolutte høydepunktet var 3,2-liters turbodieselen med 200 hk - en kraftig og driftssikker motor som egnet seg for både tung last og hverdagsbruk. 2,2-liters turbodieselen viste seg derimot å være problematisk, med hyppige problemer med turboladeren og eksosresirkuleringen.
Ford Ranger bensinmotorer: Generasjon IV (2012-2022)
Ford Rangers utvalg av bensinmotorer varierte fra region til region i denne generasjonen. I Europa dominerte 2,5-liters sugemotoren (166 hk) til å begynne med, men den ble raskt erstattet av mer moderne turbomotorer. Den viktigste bensinmotoren i Ford Ranger var 2,3-liters EcoBoost (270 hk) i Ranger Raptor, som var tilgjengelig fra 2019. Denne Ford Ranger-motoren var basert på Mustang-motoren og hadde imponerende ytelse, men led av høyt drivstofforbruk (12-14 l/100 km) og sporadiske problemer med direkte innsprøytning. V6-varianter var også tilgjengelige i andre markeder, men ble ikke tilbudt i Europa.
Ford Ranger dieselmotorer: Generasjon IV (2012-2022)
Ford Ranger 2,2 TDCi (85-160 hk) dannet grunnlaget for dieselutvalget, men viste seg å være den mest problematiske motoren i denne generasjonen. Hyppige turboladerfeil, problemer med eksosresirkuleringen og høytrykkspumpen gjorde den til et problembarn. Ford Ranger 3,2 TDCi med 147 kW (200 hk), som etablerte seg som generasjonens mest pålitelige og kraftige motor, var betydelig bedre. Denne femsylindrede turbodieselen hadde utmerket trekkraft (470 Nm), moderate forbruksverdier (8-9 l/100 km) og høy driftssikkerhet. Begge Ford Ranger TDCi-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter for å oppfylle Euro 6-standarden.
Ford Ranger-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5 naturlig sugemotor | 166 HK | 10,0-11,0 l/100 km | Utdatert, høyt drivstofforbruk | Moderat |
2,3 EcoBoost | 270 HK | 12,0-14,0 l/100 km | Direkte innsprøytning, høyt drivstofforbruk | Middels |
2,2 TDCi | 85-160 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Turbolader, EGR, høytrykkspumpe | Problematisk |
3,2 TDCi | 200 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Svært robust, kraftig | Veldig bra |

Ford Ranger-motorer: Generasjon V (2023-i dag)
Den nåværende Ford Ranger-generasjonen representerer det nyeste innen teknologi og baserer seg utelukkende på turbomotorer med avansert elektronikk. Alle motorene har start-stopp-system og optimalisert etterbehandling av avgasser. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2023, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger når det gjelder ytelse og effektivitet. Toppmotoren er den reviderte 3,0-liters V6-turbodieselen med 250 hk i Ranger Raptor, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med akseptable drivstofforbrukstall. Den nye generasjonen lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom motorene er utviklet helt fra bunnen av.
Ford Ranger bensinmotorer: Generasjon V (2023-i dag)
Grunnstammen i Ford Rangers motorutvalg er den reviderte 2,3-liters EcoBoost-motoren med 206 kW (280 hk) i Ranger Raptor. Denne Ford Ranger-motoren har en twin-scroll turbolader og et anti-lag-system for spontan gassrespons. Ford Ranger 2.3 EcoBoost anses for å være betydelig mer moden enn forgjengeren og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i den nye generasjonen - den gir jevn kraftutvikling og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Det finnes også regionale varianter med mindre turbomotorer, men disse er ikke tilgjengelige på alle markeder.
Ford Ranger dieselmotorer: Generasjon V (2023-i dag)
Ford Ranger er tilgjengelig med to turbodieselmotorer: 2,0-literen med enkel turbo og 125 kW (170 hk) og 2,0-literen med bi-turbo og 154 kW (210 hk). Begge Ford Ranger TDCi-motorene er basert på den velprøvde EcoBlue-enheten og har en moderne 10-trinns automatgirkasse. Ford Ranger 2.0 Bi-Turbo er i ferd med å utvikle seg til å bli den mest pålitelige motoren i denne generasjonen og viderefører tradisjonen med kraftige Ford Ranger-dieselmotorer. I tillegg kommer 3,0-liters V6 turbodiesel (184 kW/250 hk) i Ranger Raptor, som kombinerer maksimal ytelse med moderate forbruksverdier (9-10 l/100 km).
Ford Ranger hybriddrift: Generasjon V (2023-i dag)
For første gang i Ford Rangers historie er det annonsert en ladbar hybrid som skal lanseres i 2024. Denne vil kombinere en 2,3-liters EcoBoost-motor med en elektrisk motor og tilby en systemeffekt på over 300 hk.
Ford Ranger-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,3 EcoBoost | 280 HK | 11,0-12,0 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 TDCi Single-Turbo | 170 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Robust, velprøvd | Bra |
2,0 TDCi Bi-Turbo | 210 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Svært robust, kraftig | Meget bra |
3,0 V6 TDCi | 250 HK | 9,0-10,0 l/100 km | Kompleks, men kraftig | Bra |

Konklusjon: De beste Ford Ranger-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Ford Ranger-motorene viser tydelig endringen fra enkle, men robuste enheter til moderne, mer effektive drivverk. Mens de historiske V6-bensinmotorene imponerte med sin uforgjengelighet, imponerer de moderne turbodieselmotorene med sin kombinasjon av kraft og effektivitet. Den nye generasjonen lover en optimal balanse mellom ytelse, forbruk og pålitelighet.
- Beste Ford Ranger-bensinmotor:
Ford Ranger 4,0-liters V6 (historiske generasjoner) er fortsatt uovertruffen når det gjelder holdbarhet, mens den moderne 2,3 EcoBoost (generasjon V) tilbyr den beste kombinasjonen av kraft og teknologi.
- Beste Ford Ranger dieselmotor:
Ford Ranger 3.2 TDCi (200 hk, generasjon IV) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, kraft og brukervennlighet i hverdagen, etterfulgt av den nye femte generasjonen 2.0 Bi-Turbo TDCi.
- Beste Ford Ranger hybridmotor:
Den annonserte plug-in-hybriden (generasjon V) lover et interessant alternativ for miljøbevisste brukere som likevel ikke ønsker å gi avkall på pickup-egenskapene.
For vedlikehold og reservedeler til alle Ford Ranger-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.