Innholdsfortegnelse
Alfa Romeo Giulietta-motorer
Alfa Romeo Giulietta ble lansert i 2010 som en kompaktbil i premiumklassen, og gjennom hele produksjonsperioden frem til 2020 ble det tilbudt et variert utvalg av motorer med karakteristisk italiensk temperament. Den teknologiske utviklingen av Alfa Romeo Giulietta-motorene gjenspeiler skiftet fra klassiske sugemotorer til moderne turboladede motorer.

Alfa Romeo Giulietta generasjon I (2010-2020)
Den eneste generasjonen av den moderne Alfa Romeo Giulietta etablerte seg som et sportslig alternativ til de tyske kompaktbilene, og var preget av livlige, men vedlikeholdskrevende motorer. Kjørelengden til Alfa Romeo Giulietta-motorene varierte betraktelig: Mens de robuste MultiJet-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 350 000 kilometer, krevde de mer komplekse bensinmotorene ofte omfattende reparasjoner av registerkjeden, kamakselfaseren eller turboladeren mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Større motorskader på grunn av kjedesprang eller oljepumpedefekter var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,75 TBi med 240 hk fra Quadrifoglio Verde, som til tross for sporadiske svakheter bød på den perfekte balansen mellom ytelse og kjøreglede.
Alfa Romeo Giulietta bensinmotorer: Generasjon I (2010-2020)
Alfa Romeo Giulietta hadde bensinmotorer med både sugemotor og turbolader. Innstegsmodellen var 1,4 TB MultiAir med 120 hk (88 kW), etterfulgt av den kraftigere 1,4 TB MultiAir med 170 hk (125 kW). Disse Alfa Romeo Giulietta-motorene brukte den innovative MultiAir-teknologien for variabel ventilstyring, men led av typiske problemer: Forlengelse av kamkjeden, defekte kamakselfasere og oljeforbruk på grunn av slitte stempelringer. Høydepunktet var 1,75 TBi med 240 hk (177 kW) i Quadrifoglio Verde, en høyytelsesmotor med direkte innsprøytning og turboladning. Til tross for sin imponerende ytelse viste også denne Alfa Romeo Giulietta-motoren svakheter i oljepumpen og turboladeren, spesielt med en sportslig kjørestil og uregelmessig vedlikehold.
Alfa Romeo Giulietta dieselmotorer: Generasjon I (2010-2020)
Den velprøvde MultiJet-teknologien med common rail-innsprøytning dominerte Alfa Romeo Giulietta-dieselmotorene. 1.6 JTDm var tilgjengelig med 105 hk (77 kW) og senere 120 hk (88 kW), mens den større 2.0 JTDm ble tilbudt med 140 hk (103 kW), 150 hk (110 kW) og senere til og med 175 hk (129 kW). Disse Alfa Romeo Giulietta-motorene viste seg å være de mest pålitelige i hele serien - spesielt 1,6 JTDm med 120 hk utviklet seg til en langdistansespesialist med en utmerket kombinasjon av drivstofforbruk, ytelse og holdbarhet. De kraftigere 2.0 JTDm-variantene tilbød mer dreiemoment for sportslig kjøring, men viste av og til problemer med turboladeren på hyppige korte reiser.
Alfa Romeo Giulietta LPG-motorer: Generasjon I (2010-2020)
Et spesielt trekk ved Alfa Romeo Giulietta var den fabrikkmonterte LPG-varianten med 1,4 TB MultiAir og 120 hk. Denne bivalente Alfa Romeo Giulietta-motoren kunne gå på både bensin og LPG og ga betydelige fordeler når det gjaldt drivstoffkostnader. Den komplekse gassteknologien avslørte imidlertid flere svakheter: defekte gassventiler, problemer med gassystemet og økt slitasje på eksosventilene på grunn av den høyere forbrenningstemperaturen til LPG gjorde denne varianten til en av de mest vedlikeholdsintensive.
Alfa Romeo Giulietta-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TB MultiAir | 120 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Tannkjede, kamakselfasing | Gjennomsnitt |
1,4 TB MultiAir | 170 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Oljeforbruk, turbolader | Moderat |
1,75 TBi QV | 240 HK | 8,5-9,8 l/100 km | Oljepumpe, turbolader, kompleks | Bra |
1,4 TB LPG | 120 HK | 7,5 l/100 km + gass | Gassystem, eksosventiler | Problematisk |
1,6 JTDm | 105-120 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Veldig bra |
2,0 JTDm | 140-175 HK | 4,5-5,4 l/100 km | Turbolading av og til | Bra |

Konklusjon: De beste Alfa Romeo Giulietta-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Alfa Romeo Giulietta-motorene demonstrerer tydelig den italienske filosofien om temperament før pålitelighet. Mens MultiJet-dieselmotorene var gjennomgående overbevisende, slet de mer komplekse bensinmotorene med de typiske svakhetene til moderne motorer med direkte turboinnsprøytning. Selv om den innovative MultiAir-teknologien ga ytelsesfordeler, økte den også vedlikeholdsfølsomheten betraktelig.
- Beste Alfa Romeo Giulietta bensinmotor:
1,75 TBi med 240 hk fra Quadrifoglio Verde byr på den beste kombinasjonen av ytelse, kjøreglede og hverdagstauglighet, til tross for enkelte svakheter.
- Beste Alfa Romeo Giulietta dieselmotor:
1,6 JTDm med 120 hk imponerer med enestående driftssikkerhet, lavt forbruk og tilstrekkelig kraft til hverdagsbruk.
- Beste Alfa Romeo Giulietta allroundmotor:
2.0 JTDm med 150 hk kombinerer sportslighet med pålitelighet og passer både for vanlige og sportslige sjåfører.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til Alfa Romeo Giulietta, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering, noe som er spesielt viktig for den italienske teknologien som krever mye vedlikehold.