Innholdsfortegnelse
Mitsubishi Outlander-motorer
Mitsubishi Outlander har etablert seg som en pålitelig familie-SUV siden lanseringen i 2001, og tilbyr et bemerkelsesverdig variert utvalg av Mitsubishi Outlander-motorer gjennom fire generasjoner. Fra velprøvde sugemotorer til innovative plug-in hybridsystemer - den teknologiske utviklingen av Outlander demonstrerer den kontinuerlige utviklingen av japansk ingeniørkompetanse.

Mitsubishi Outlander generasjon I (2001-2006)
Den første generasjonen Mitsubishi Outlander var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle sugemotorer som hadde en eksepsjonell lang levetid. Med riktig vedlikehold nådde disse Mitsubishi Outlander-motorene lett 400 000 til 500 000 kilometer, og større reparasjoner ble vanligvis ikke nødvendig før etter 250 000 kilometer. Motorene i denne generasjonen ble ansett som nærmest uforgjengelige, men krevde regelmessig vedlikehold av tennplugger og luftfilter. Den absolutte toppmotoren var 2,4-liters MIVEC med 160 hk, som kombinerte effekt og driftssikkerhet på en optimal måte. Teknisk sett baserte Mitsubishi seg på velprøvde sugemotorer uten turbolading, noe som var årsaken til den høye driftssikkerheten, men som også førte til høyere drivstofforbruk.
Mitsubishi Outlander bensinmotorer: Generasjon I (2001-2006)
Mitsubishi Outlanders bensinmotorutvalg besto utelukkende av sugemotorer fra 4G-serien. Innstegsmotoren var en 2,0-liters 4G63 med 136 hk, som kjennetegnes av sin robusthet, men som nådde sine grenser når bilen var fullastet. Den kraftigere 2,4-liters 4G69 MIVEC med 160 hk ga betydelig mer trekkraft og ble den mest populære motoren i denne generasjonen. Begge Mitsubishi Outlander-motorene hadde flerpunktsinnsprøytning og var kjent for sin holdbarhet. Typiske problemer var begrenset til slitte tennspoler etter 120 000 kilometer og sporadiske lekkasjer ved ventildekselpakningene. 4G69 MIVEC med variabel ventilstyring ble ansett som et teknisk høydepunkt og ga en god balanse mellom ytelse og drivstofforbruk.
Mitsubishi Outlander-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 4G63 | 136 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Tenningsspoler, ventildekselpakning | Bra |
2,4 4G69 MIVEC | 160 HK | 9,8-10,6 l/100 km | Svært robust, av og til ventildeksel | Veldig bra |

Mitsubishi Outlander generasjon II (2006-2012)
Den andre generasjonen av Mitsubishi Outlander brakte med seg betydelige tekniske fremskritt og introduserte dieselmotorer i serien for første gang. Kjørelengden holdt seg på et høyt nivå med 350 000 til 450 000 kilometer for bensinmotorene og 400 000 til 500 000 kilometer for de robuste dieselmotorene. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 180 000 og 220 000 kilometer, mens dieselmotorene krevde betydelig mindre vedlikehold. Det absolutte høydepunktet var 2.2 DI-D med 156 hk - en usedvanlig pålitelig common-rail-diesel som fortsatt gikk problemfritt etter 300 000 kilometer. Teknisk sett introduserte Mitsubishi moderne common-rail-innsprøytning og forbedrede MIVEC-systemer, noe som økte effektiviteten, men også kompleksiteten.
Mitsubishi Outlander bensinmotorer: Generasjon II (2006-2012)
En mindre 2,0-liters motor ble lagt til i Mitsubishi Outlanders bensinsortiment, mens den velprøvde 2,4-literen ble beholdt. 2,0-liters 4B11 med 147 hk erstattet den gamle 4G63 og tilbød bedre effektivitet og høyere ytelse takket være MIVEC-teknologi. Den 2,4-liters 4B12 MIVEC med 170 hk ble favoritten blant Mitsubishi Outlander-motorene i denne generasjonen. Begge motorene hadde aluminiumsblokk og moderne innsprøytningssystemer. Av og til oppsto det feil på MIVEC-aktuatorene etter 150 000 kilometer, og lekkasjer i vannpumpene var et problem. 4B12 med 2,4 liter ble ansett for å være spesielt slitesterk og hadde tilstrekkelig effekt for tilhengerdrift.
Mitsubishi Outlander dieselmotorer: Generasjon II (2006-2012)
Mitsubishi tilbød for første gang en Outlander-dieselmotor: 2.2 DI-D (4HK) med 156 hk og common-rail-innsprøytning. Denne Mitsubishi Outlander-dieselen utviklet seg raskt til å bli den mest pålitelige motoren i hele generasjonen. Med et dreiemoment på 380 Nm hadde den en enestående trekkraft og et lavt drivstofforbruk på bare 6,8 liter per 100 km. 2.2 DI-D hadde partikkelfilter og oppfylte Euro 4-normen. Typiske problemer var begrenset til sporadiske defekter i turboladeren etter 200 000 kilometer og tilstoppede partikkelfiltre på overveiende korte turer. Totalt sett ble denne Mitsubishi Outlander-motoren ansett som en av de beste dieselmotorene i sin klasse.
Mitsubishi Outlander-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 4B11 MIVEC | 147 HK | 8,4-9,2 l/100 km | MIVEC-servomotorer, vannpumpe | Bra |
2,4 4B12 MIVEC | 170 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Svært robust, sporadisk vannpumpe | Meget bra |
2,2 DI-D | 156 HK | 6,5-6,8 l/100 km | Turbolader, partikkelfilter for korte kjøreturer | Meget god |

Mitsubishi Outlander generasjon III (2012-2021)
Den tredje generasjonen Mitsubishi Outlander markerte overgangen til elektrifisering og lanserte verdens første ladbare hybrid-SUV, PHEV. De konvensjonelle motorene fortsatte å oppnå høye kjørelengder på 300 000 til 400 000 kilometer, og 2,4-liters bensinmotorene ble ansett som spesielt pålitelige. Større reparasjoner var vanligvis nødvendig mellom 200 000 og 250 000 kilometer. Den absolutte toppmodellen var PHEV-motoren med 203 hk systemeffekt - et teknisk mesterverk som kombinerte ren elektrisk drift med fleksibiliteten til en bensinmotor. Teknisk sett introduserte Mitsubishi CVT-girkasser og videreutviklet MIVEC-teknologien, mens PHEV satte helt nye standarder med to elmotorer og en bensinmotor.
Mitsubishi Outlander bensinmotorer: Generasjon III (2012-2021)
Mitsubishi Outlanders bensinmotorutvalg fokuserte på to velprøvde motorer: 2,0-liters 4J11 med 150 hk og 2,4-liters 4J12 med 167 hk. Begge motorene hadde MIVEC-teknologi og aluminiumsblokker for lav vekt. 2,4-literen utviklet seg til å bli den mest driftssikre konvensjonelle motoren i denne generasjonen, med bare sporadiske problemer med tennspolene etter 120 000 kilometer. Som standard ble disse Mitsubishi Outlander-motorene kombinert med CVT-girkasse, noe som resulterte i jevne, men trege kjøreegenskaper. 2,0-litersmotoren ble ansett som tilstrekkelig for bykjøring, men nådde sine grenser ved motorveikjøring og ved kjøring med tilhenger. Begge motorene kjennetegnes av lave vedlikeholdskostnader og høy driftssikkerhet.
Mitsubishi Outlander ladbar hybrid: Generasjon III (2012-2021)
Mitsubishi Outlander PHEV revolusjonerte SUV-segmentet med sitt innovative drivkonsept. Systemet kombinerte en 2,0-liters bensinmotor (121 hk) med to elektriske motorer (82 hk hver) for å produsere en systemeffekt på 203 hk. Med en elektrisk rekkevidde på 54 kilometer og et totalt drivstofforbruk på bare 1,9 liter per 100 km satte denne Mitsubishi Outlander-motoren nye standarder. Firehjulsdriftsystemet fungerte rent elektrisk via separate motorer på for- og bakakselen. Sporadiske programvareoppdateringer og den begrensede slepekapasiteten på bare 1500 kg var problematisk. Til tross for den komplekse teknologien viste PHEV seg å være overraskende pålitelig, og den 8-årige batterigarantien ga ekstra sikkerhet.
Mitsubishi Outlander-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 4J11 MIVEC | 150 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Tennspoler, treg CVT | Bra |
2,4 4J12 MIVEC | 167 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Svært robust, av og til tennspoler | Veldig bra |
PHEV | 203 HK | 1,9 l/100 km + strøm | Programvareoppdateringer, begrenset slepekapasitet | Veldig bra |

Mitsubishi Outlander generasjon IV (2021-i dag)
Den nåværende Mitsubishi Outlander-generasjonen er fullstendig elektrifisert og representerer Mitsubishis visjon for fremtidens mobilitet. Alle motorene er elektrifiserte, med den avanserte PHEV-drivlinjen i sentrum. Siden denne generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2021, er det ennå ikke mulig å høste langtidserfaringer, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmodellen er PHEV-motoren med 252 hk systemeffekt, som gir betydelig mer kraft enn forgjengeren. Den nye plattformen lover en kjørelengde på over 350 000 kilometer, og de elektriske komponentene er designet for en levetid på minst 200 000 kilometer.
Mitsubishi Outlander plug-in hybrid: Generasjon IV (2021-i dag)
Den nye fjerde generasjonen Mitsubishi Outlander PHEV tilbyr en betydelig økt systemeffekt på 252 hk ved å kombinere en 2,4-liters bensinmotor (131 hk) med to kraftige elmotorer (95 hk hver foran, 100 hk bak). Den elektriske rekkevidden er økt til 84 kilometer, mens det totale drivstofforbruket er på bare 1,4 liter per 100 km. Det reviderte firehjulsdriftsystemet S-AWC tilbyr tre kjøremoduser og en slepekapasitet på opptil 1500 kg. Denne moderne Mitsubishi Outlander-motoren har et batteri på 20 kWh og støtter både AC- og DC-hurtiglading. De første erfaringene viser bedre kjøreegenskaper og høyere effektivitet, selv om det ennå ikke er mulig å vurdere påliteligheten på lang sikt.
Mitsubishi Outlander bensinmotorer: Generasjon IV (2021-i dag)
Ved siden av PHEV fortsetter Mitsubishi å tilby en konvensjonell 2,4-liters bensinmotor, men kun på utvalgte markeder. Denne videreutviklede motoren er basert på den velprøvde 4J12-motoren, men er optimalisert for høyere effektivitet og leverer 181 hk. I Europa fokuserer Mitsubishi imidlertid helt og holdent på PHEV-driften, noe som betyr at denne Mitsubishi Outlander-motoren ikke er tilgjengelig her.
Mitsubishi Outlander-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
PHEV (Gen IV) | 252 HK | 1,4 l/100 km + elektrisitet | Ingen langtidserfaring ennå | Veldig bra |
2,4 bensinmotor | 181 HK | 8,0-8,6 l/100 km | Ikke tilgjengelig i Europa | Bra |

Konklusjon: De beste Mitsubishi Outlander-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mitsubishi Outlander-motorene viser en konsekvent utvikling fra robuste sugemotorer til svært effektive hybridsystemer. Mens de tidlige generasjonene var preget av eksepsjonell pålitelighet og holdbarhet, fokuserer Mitsubishi nå på innovativ elektrifisering uten å gå på kompromiss med kvaliteten. PHEV-teknologien har etablert seg som Outlanders varemerke og unike salgsargument.
- Beste Mitsubishi Outlander bensinmotor:
Den 2,4-liters 4G69 MIVEC-motoren (160 hk, generasjon I) kombinerer legendarisk pålitelighet med rikelig med kraft og anses som praktisk talt uforgjengelig.
- Beste Mitsubishi Outlander dieselmotor:
2,2 DI-D (156 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og trekkraft i alle generasjoner.
- Beste Mitsubishi Outlander hybridmotor:
Fjerde generasjon PHEV (252 hk, 2021-nåværende) med sin høye elektriske rekkevidde på 84 km og laveste drivstofforbruk noensinne.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Mitsubishi Outlander tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale reservedeler av høy kvalitet med rask levering og ekspertrådgivning.