Innholdsfortegnelse
Opel Mokka-motorer
Siden markedslanseringen i 2012 har Opel Mokka etablert seg som en kompakt crossover og tilbyr et allsidig utvalg av Opel Mokka-motorer over tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen har gått fra klassiske forbrenningsmotorer til fullstendig elektrifisering av den nåværende generasjonen.

Opel Mokka generasjon I (2012-2019)
Den første generasjonen Opel Mokka var Opels inntreden i det kompakte SUV-segmentet og var basert på Gamma II-plattformen fra General Motors. Påliteligheten til Opel Mokka-motorene varierte betraktelig: Mens de velprøvde 1.7 CDTI-dieselmotorene enkelt nådde 250 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, viste de tidlige 1.4 turbobensinmotorene innledende svakheter i turboladeren og timingkjeden mellom 80 000 og 120 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd etter 150 000 kilometer, selv om dieselmotorene var betydelig mer holdbare. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,7 CDTI med 130 hk, som kombinerte effekt, økonomi og driftssikkerhet på en optimal måte. Teknisk sett var denne generasjonen fortsatt konvensjonelt bygget, uten de senere effektivitetstiltakene som automatisk start-stopp eller direkte innsprøytning i alle varianter.
Opel Mokka bensinmotorer: Generasjon I (2012-2019)
Opel Mokkas bensinmotorutvalg inkluderte opprinnelig en 1,6-liters sugemotor med 85 kW (115 hk), som raskt ble upopulær på grunn av svak ytelse og høyt drivstofforbruk. Den viktigste bensinmotoren i Opel Mokka var 1,4 Turbo med 103 kW (140 hk), som var tilgjengelig fra 2012 og dannet grunnlaget for det meste av salget. Denne motoren led imidlertid av typiske problemer med tidlige turbomotorer med direkte innsprøytning: timingkjeden strekte seg fra 80 000 km, skader på turboladeren på grunn av karbonavleiringer i oljen og sporadiske problemer med høytrykkspumpen. Fra 2016 ble en revidert versjon med 110 kW (150 hk) introdusert, som var litt mer pålitelig, men fortsatt hadde de samme grunnleggende problemene. Opel Mokka-motorene i denne generasjonen krevde hyppige oljeskift hver 10 000 km i stedet for de fabrikkanbefalte 15 000 km.
Opel Mokka dieselmotorer: Generasjon I (2012-2019)
Opel Mokka-dieselmotorene ble dominert av 1,7 CDTI-motoren, som var tilgjengelig i to effektnivåer: 96 kW (130 hk) og tidvis også med 81 kW (110 hk). Denne Opel Mokka Diesel var basert på den velprøvde Fiat Multijet-teknologien og viste seg å være ekstremt robust og holdbar. 1.7 CDTI med 130 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele den første generasjonen, og den tilbød et utmerket kompromiss mellom ytelse og et drivstofforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km. Typiske problemer var begrenset til sporadiske problemer med regenerering av partikkelfilteret på korte turer og sjeldne defekter i høytrykkspumpen etter svært høye kjørelengder. Opel Mokka CDTI-motorene ble ansett som det mest økonomiske valget for de som kjører mye.
Opel Mokka-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 naturlig sugemotor | 115 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Svak ytelse, høyt drivstofforbruk | Moderat |
1,4 Turbo | 140-150 HK | 6,8-7,6 l/100 km | Tannkjede, turbolader, høytrykkspumpe | Problematisk |
1,7 CDTI | 110-130 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Veldig bra |

Opel Mokka generasjon II (2020-2024)
Den andre generasjonen Opel Mokka markerte en helt ny begynnelse på PSA CMP-plattformen og brakte med seg en helt ny generasjon motorer. Påliteligheten ble betydelig forbedret: De fleste Opel Mokka-motorene i denne generasjonen går mellom 200 000 og 280 000 kilometer med riktig vedlikehold, og spesielt 1,2 PureTech-bensinmotorene anses som holdbare. Større reparasjoner er først å forvente etter 180 000-220 000 kilometer, noe som er en betydelig forbedring i forhold til den første generasjonen. Det absolutte høydepunktet var 1,5 diesel med 110 hk - en økonomisk og pålitelig motor som bare ble tilbudt i en kort periode. Teknisk sett brakte denne generasjonen omfattende elektrifisering for første gang med Mokka-e, samt moderne tresylindrede motorer med sofistikert vibrasjonsdemping. Opel Mokka-motorene drar nytte av PSAs ekspertise innen motorteknologi.
Opel Mokka bensinmotorer: Generasjon II (2020-2024)
Opel Mokkas bensinmotorutvalg var i sin helhet basert på PSAs 1,2 PureTech tresylindrede motor i ulike konfigurasjoner. Innstegsmotoren produserte 74 kW (100 hk) som sugemotor, mens turbovariantene tilbød 96 kW (130 hk) og tidvis 114 kW (155 hk). Disse Opel Mokka-motorene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med kun sporadiske problemer med registerkjeden etter svært høy kjørelengde. 1.2 PureTech Turbo med 130 hk ble den mest populære motoren i denne generasjonen, med en god balanse mellom ytelse, drivstofforbruk (5,8-6,4 l/100 km) og driftssikkerhet. Variantene som ble produsert fra 2021 og utover med revidert motorstyring, ble ansett for å være spesielt sofistikerte. De typiske tresylindrede vibrasjonene ble vellykket minimert ved hjelp av sofistikerte balanseringsaksler og motorfester.
Opel Mokka dieselmotorer: Generasjon II (2020-2024)
Opel Mokka Diesel var bare tilgjengelig i en kort periode i denne generasjonen: En 1,5-liters firesylindret dieselmotor med 81 kW (110 hk) ble tilbudt fra 2020 til 2022. Denne Opel Mokka Diesel var basert på den velprøvde PSA BlueHDi-teknologien og hadde et svært lavt drivstofforbruk på bare 4,1-4,6 liter per 100 km. Motoren viste seg å være pålitelig og økonomisk, men ble raskt tatt ut av programmet på grunn av fallende etterspørsel etter diesel. Typiske problemer var begrenset til sporadiske feil på AdBlue-systemet og sjeldne problemer med regenerering av partikkelfilteret under bykjøring. For de som kjører mye, var denne motoren det mest økonomiske valget i hele andre generasjon.
Opel Mokka med elektrisk drift: Generasjon II (2020-2024)
Opel Mokka-e var den første helelektriske modellen i serien, og hadde en effekt på 100 kW (136 hk) med et batteri på 50 kWh som ga en rekkevidde på opptil 324 km i henhold til WLTP. Den elektriske motoren viste seg å være vedlikeholdsfri og pålitelig, men det var tidvis problemer med ladeteknologien og batterikjølingen i ekstreme temperaturer. Opel Mokka i elektrisk versjon hadde svært god hverdagsbrukbarhet for bykjøring og korte reiser.
Opel Mokka motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 100 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Tannhjulskjede av og til | Bra |
1,2 PureTech Turbo | 130-155 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,5 BlueHDi | 110 HK | 4,1-4,6 l/100 km | AdBlue-system, kortvarig tilgjengelig | Bra |
Mokka-e | 136 HK | 17,8 kWh/100 km | Ladeteknologi, batterikjøling | Bra |

Opel Mokka generasjon III (2024-i dag)
Den nåværende Opel Mokka-generasjonen fortsetter elektrifiseringstrenden og tilbyr utelukkende elektrifiserte drivsystemer. Alle bensinmodellene har mild hybridteknologi, mens den helelektriske varianten har betydelig bedre rekkevidde. Siden generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2024, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger når det gjelder effektivitet og pålitelighet. Toppmotoren er den nye Mokka Electric med 115 kW (156 hk), som lover en rekkevidde på opptil 406 km. Mildhybrid-bensinmotorene drar nytte av elektrisk assistanse og forventes å oppnå en levetid på over 250 000 kilometer. Teknisk sett representerer denne generasjonen Opels fremtidsvisjon med bærekraftige drivsystemer og toppmoderne tilkoblingsmuligheter.
Opel Mokka mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2024-i dag)
Grunnlaget for den nye Opel Mokka-motorserien er den reviderte 1.2 PureTech med 48-volts mildhybridsystem i to effektnivåer: 74 kW (100 hk) og 96 kW (130 hk). Disse Opel Mokka-motorene har en belte-start-generator og et lite litium-ion-batteri for elektrisk støtte. Mildhybriden 1.2 med 130 hk anses som spesielt vellykket og ser ut til å bli den mest lovende motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftoverføring og et redusert drivstofforbruk på 5,4-5,9 l/100 km. Mild-hybrid-teknologien avlaster forbrenningsmotoren ved start og muliggjør lengre utrullingsfaser, noe som bør ha en positiv effekt på levetiden.
Opel Mokka Electric Drive: Generasjon III (2024-i dag)
Nye Opel Mokka Electric har 115 kW (156 hk) med et batteri på 54 kWh og en rekkevidde på opptil 406 km i henhold til WLTP. Sammenlignet med forgjengeren har effektiviteten blitt betydelig forbedret: forbruket er redusert til 15,8-16,4 kWh/100 km. Ladeteknologien støtter nå hurtiglading med opptil 100 kW likestrøm, noe som betyr at 80 % av kapasiteten kan nås på 30 minutter. De første testene viser forbedret batterikjøling og mer pålitelig ladeteknologi sammenlignet med andre generasjon.
Opel Mokka-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 mild hybrid | 100-130 HK | 5,4-5,9 l/100 km | Ingen langtidserfaring ennå | Veldig bra |
Mokka Electric | 156 HK | 15,8-16,4 kWh/100 km | Forbedret teknologi | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Opel Mokka-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Opel Mokka-motorene viser en jevn forbedring gjennom alle tre generasjonene. Mens den første generasjonen fortsatt slet med typiske barnesykdommer, førte PSAs overtakelse til betydelige kvalitetsforbedringer. Den nåværende generasjonen fokuserer konsekvent på elektrifisering og lover den høyeste påliteligheten i serien.
- Beste Opel Mokka bensinmotor:
1.2 PureTech Turbo (130 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, ytelse og drivstofforbruk av alle bensinmotorer.
- Beste Opel Mokka dieselmotor:
1,7 CDTI (130 hk, generasjon I) er fortsatt den mest driftssikre og drivstoffeffektive dieselmotoren i hele Mokkas historie, med utmerket holdbarhet over lang tid.
- Beste Opel Mokka med elektrisk drift:
Den nye Mokka Electric (156 hk, generasjon III) med forbedret rekkevidde og ladeteknologi representerer fremtiden i sortimentet.
For vedlikehold og reservedeler til alle Opel Mokka-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.