Innholdsfortegnelse
BMW 4-serie motorer
Siden lanseringen i 2013 har BMW 4-serie etablert seg som et sportslig coupéalternativ til 3-serie sedan, og tilbyr et imponerende utvalg av BMW 4-serie motorer over to generasjoner. Fra økonomiske firesylindrede dieselmotorer til sekssylindrede bensinmotorer med høyt turtall - den teknologiske utviklingen til den bayerske premiumprodusenten er tydelig i alle motorvariantene.

BMW 4-serie generasjon I (2013-2020)
Den første BMW 4-seriegenerasjonen var preget av overgangsfasen mellom velprøvde sugemotorer og moderne turbomotorer, og var kjennetegnet av et bredt utvalg av motorer med ulik driftssikkerhet. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde sekssylindrede dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige firesylindrede turboladede bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av styringskjeden eller turboladeren mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Problemer med høytrykkspumpen i motorer med direkte innsprøytning og forkoksing av innsugsventilene var typiske svakheter ved denne generasjonen. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var den 3,0-liters rekkesekseren 430d med 258 hk, som kombinerte kraft, pålitelighet og effektivitet på en optimal måte og underbygget BMWs rykte som en dieselmotor med lang levetid.
BMW 4-serie bensinmotorer: Generasjon I (2013-2020)
BMW 4-serie bensinmotorprogrammet inkluderte både fire- og sekssylindrede motorer med toppmoderne TwinPower Turbo-teknologi. Det startet med den 2,0-liters firesylindrede motoren i 420i med 135 kW (184 hk), som senere ble utvidet med en kraftigere variant med 155 kW (211 hk). Disse BMW 4-serie-motorene led av typiske problemer for den tidlige N20-generasjonen: strekk i registerkjeden, koksing av innsugsventilene og sporadiske feil på høytrykkspumpen gjorde dem til de mest vedlikeholdsintensive motorene. Den kraftigste sekssylindrede bensinmotoren var den 3,0-liters turboen i 440i med 240 kW (326 hk), som var betydelig mer driftssikker, men som brukte mer olje ved sportslig kjøring. M-Performance-varianten M440i med 280 kW (381 hk) avrundet toppsegmentet og ble ansett som en av de mest harmoniske BMW 4-serie-motorene i denne generasjonen.
BMW 4-serie dieselmotorer: Generasjon I (2013-2020)
BMW 4-serie dieselmotorer ble dominert av den velprøvde firesylindrede serien med 2,0-liters TwinPower Turbo i ulike effektnivåer. 418d startet med 110 kW (150 hk), etterfulgt av 420d med 140 kW (190 hk) og senere 147 kW (200 hk). Disse BMW 4-serie TDI-motorene viste seg å være svært driftssikre, spesielt variantene som ble produsert fra og med 2015 med optimalisert common-rail-innsprøytning og forbedret partikkelfilter. Det absolutte høydepunktet var imidlertid BMW 430d med sin 3,0-liters rekkesekser med seks sylindere og 190 kW (258 hk) - en motor som ble referanseenheten for premium-dieselmotorer takket være sin lettkjørthet, trekkraft og holdbarhet. Alle BMW 4-serie dieselmotorer oppfylte minst Euro 6-standarden og tilbød en enestående kombinasjon av ytelse og økonomi.
BMW 4-serie motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
420i (N20) | 184-211 HK | 6,4-7,2 l/100 km | Tannkjede, ventilkoksing | Moderat |
440i (B58) | 326 HK | 7,1-7,9 l/100 km | Oljeforbruk i sportsmodus | Bra |
M440i (B58) | 381 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Robust, men tørst | Meget bra |
418d | 150 HK | 4,1-4,6 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
420d | 190-200 HK | 4,3-4,9 l/100 km | Minimale svakheter | Veldig bra |
430d | 258 HK | 5,1-5,7 l/100 km | Referansemotor | Meget god |

BMW 4-serie generasjon II (2020-i dag)
Den andre generasjonen av BMW 4-serie markerte et betydelig teknologisk sprang med fullstendig reviderte motorgenerasjoner og elektrifisering tilgjengelig for første gang. De fleste motorene i denne generasjonen kan enkelt gå 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, selv om de nye bensinmotorene B48 og B58 har blitt betydelig mer driftssikre. Større motorfeil er sjeldne, og det er bare mildhybridsystemene som av og til viser elektroniske svakheter. Det absolutte høydepunktet er den reviderte B58-motoren i M440i xDrive med 275 kW (374 hk) - et teknisk mesterverk med optimalisert kjøling og forbedret holdbarhet. Ren elektrisk mobilitet debuterte også med i4, som behandles som en egen modellserie.
BMW 4-serie bensinmotorer: Generasjon II (2020-i dag)
BMW 4-serie bensinmotorutvalget er i sin helhet basert på den nyeste generasjonen av modernisert TwinPower Turbo-teknologi. Det starter med den 2,0-liters firesylindrede B48 i 420i med 135 kW (184 hk), som er betydelig mer driftssikker enn forgjengeren. En kraftigere variant med 180 kW (245 hk) er også tilgjengelig. Disse BMW 4-serie-motorene har optimalisert direkte innsprøytning med redusert tendens til koksing og forsterkede registerkjeder. Den sekssylindrede B58-motoren i 440i yter 275 kW (374 hk) og regnes som en av de beste BMW-motorene de siste årene - med forbedret kjøling, redusert oljeforbruk og høy driftssikkerhet også under sportslige krav. M-Performance-variantene M440i xDrive med 285 kW (387 hk) setter nye standarder for ytelse og effektivitet.
BMW 4-serie dieselmotorer: Generasjon II (2020-i dag)
BMW 4-serie 2,0-liters dieselmotor (B47) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 110 kW (150 hk) til 147 kW (200 hk). I tillegg var den 3,0-liters rekkesekseren B57 tilgjengelig i 430d med 210 kW (286 hk). Alle BMW 4-serie dieselmotorer er utstyrt med fjerde generasjons common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og optimalisert partikkelfilter. BMW 4-serie 420d med 140 kW (190 hk) viste seg å være den mest effektive og pålitelige motoren i denne generasjonen, med et standardforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og utmerket kvalitet på lang sikt. 430d med sin sekssylindrede motor byr også på BMW-typisk smidighet og er ideell for langturskjøring.
BMW 4-serie mildhybriddrift: Generasjon II (2020-i dag)
Fra 2021 ble alle bensinmotorene i BMW 4-serie utstyrt med 48-volts mildhybridteknologi. Disse systemene støtter forbrenningsmotoren ved oppstart og reduserer drivstofforbruket med opptil 0,3 liter per 100 km. Integrasjonen var sømløs og uten større pålitelighetsproblemer.
BMW 4-serie motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
420i (B48) | 184-245 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Minimale barnesykdommer | Meget bra |
440i (B58) | 374 HK | 6,9-7,6 l/100 km | Svært robust | Meget god |
M440i xDrive | 387 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Referansemotor | Meget god |
418d | 150 HK | 4,0-4,4 l/100 km | Svært økonomisk | Meget god |
420d | 190 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Optimalt balansert | Meget god |
430d | 286 HK | 4,9-5,5 l/100 km | Seks-sylindret, jevn gange | Veldig bra |

Konklusjon: De beste BMW 4-serie motorene i alle generasjoner
Utviklingen av BMW 4-serie-motorene viser tydelig den teknologiske fremgangen til den bayerske premiumprodusenten. Mens den første generasjonen fortsatt slet med barnesykdommene fra den tidlige turbotiden, imponerer den andre generasjonen med sin modne teknologi og høye pålitelighet. Spesielt imponerende er kontinuiteten i dieselmotorene, som setter standarder for effektivitet og holdbarhet på tvers av begge generasjoner.
- Beste bensinmotor i BMW 4-serie:
BMW 440i med B58-motor (374 hk, generasjon II) kombinerer sportslige ytelser med høy driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk - en ekte allrounder for kresne sjåfører.
- Beste BMW 4-serie dieselmotor:
BMW 430d med 3,0-liters rekkeseksermotor (258-286 hk, begge generasjoner) tilbyr den beste kombinasjonen av jevn gange, trekkraft og holdbarhet - selve symbolet på en premiumdiesel.
- Beste BMW 4-serie allroundmotor:
BMW 420d (190 hk, generasjon II) med sin optimale balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet - ideell for hyppige sjåfører og daglig bruk.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle BMW 4-serie generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.