Innholdsfortegnelse
Volvo V60-motorer
Volvo V60 har etablert seg som en stilig premiumkombi siden lanseringen i 2010, og tilbyr et imponerende motorutvalg i tre generasjoner. Fra klassiske turbobensinmotorer til økonomiske dieselmotorer og innovative plug-in-hybrider - motorteknologien har utviklet seg kontinuerlig, noe som gjenspeiler Volvos forvandling fra tradisjonell bilprodusent til elektrifiseringspioner.

Volvo V60 generasjon I (2010-2018)
Den første generasjonen Volvo V60 var preget av velprøvd svensk ingeniørkunst og ga et solid grunnlag for langdistansesjåfører. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden vanligvis 250 000 til 350 000 kilometer, og de femsylindrede dieselmotorene ble ansett som spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, spesielt for turboladerne og innsprøytningssystemene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var D5 med 215 hk - en kraftig femsylindret dieselmotor som kombinerte ytelse, pålitelighet og den typiske Volvo-lyden på en perfekt måte. Blant de tekniske høydepunktene var den avanserte sikkerhetsteknologien og det sofistikerte firehjulsdriftsystemet, mens det tidvis oppsto problemer med elektronikken og de komplekse eksossystemene. I premiumsegmentet posisjonerte V60 seg med suksess mot BMW 3-serie Touring og Audi A4 Avant.
Volvo V60s bensinmotorer: Generasjon I (2010-2018)
Bensinmotorutvalget til Volvo V60 inkluderte ulike firesylindrede turbomotorer fra Drive-E-familien. T3 med 150 hk var innstegsmodellen, etterfulgt av T4 med 180-190 hk og den kraftige T5 med 245 hk. Senere kom T6 med 306 hk og den prestasjonsorienterte Polestar med 367 hk. Disse Volvo V60-motorene kjennetegnes av god kraftutvikling og moderat forbruk, men av og til oppsto det problemer med turboladerne ved høyt kjørelengde. T4 med 180 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, mens de kraftige T6-variantene var mer utsatt for skader på turboladeren. Spesielt de tidlige T5-motorene (2010-2013) led av problemer med registerkjeden og økt oljeforbruk.
Volvo V60 dieselmotorer: Generasjon I (2010-2018)
Volvo V60-dieselmotorene ble dominert av den legendariske femsylindrede D5-motoren i ulike effektnivåer fra 163 til 231 hk. Utvalget ble supplert av den mindre D3 med 136-150 hk og D4 med 163-190 hk. Volvo V60 D5 med 215 hk ble sett på som kronjuvelen i dieselprogrammet - robust, kraftfull og utstyrt med den karakteristiske femsylindrede lyden. Disse Volvo V60 TDI-motorene oppfylte Euro 5 og senere Euro 6-normene, og bød på en utmerket kombinasjon av ytelse og økonomi. Typiske svake punkter var eksosresirkuleringsventilene og av og til høytrykkspumpene, mens grunnmotorene ble ansett for å være svært holdbare. D3 viste seg å være den mest økonomiske motoren med et forbruk på rundt 4,5 liter per 100 km.
Volvo V60 hybriddrift: Generasjon I (2010-2018)
Fra 2012 tilbød Volvo V60 Plug-in Hybrid, en av de første ladbare hybridene i premiumsegmentet. Denne kombinerte en D5-diesel på 215 hk med en elmotor på 70 hk, noe som ga en systemeffekt på 285 hk. Den innovative drivlinjen ga opptil 50 km elektrisk rekkevidde, men var kompleks og utsatt for elektroniske problemer.
Volvo V60-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
T3 | 150 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Turbolader med høy kjørelengde | Bra |
T4 | 180-190 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Svært pålitelig | Svært god |
T5 | 245 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk (tidlige modeller) | Gjennomsnittlig |
T6 | 306 HK | 8,2-8,9 l/100 km | Skader på turboladeren | Moderat |
D3 | 136-150 HK | 4,3-4,8 l/100 km | EGR-ventil | Bra |
D4 | 163-190 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Høytrykkspumpe | Bra |
D5 | 163-231 HK | 4,8-5,5 l/100 km | EGR-ventil, svært robust | Meget god |
Ladbar hybrid | 285 HK | 1,8 l/100 km + elektrisitet | Elektronikk, kompleksitet | Gjennomsnittlig |

Volvo V60 generasjon II (2018-2024)
Den andre generasjonen Volvo V60 markerte en helt ny begynnelse med den skalerbare SPA-plattformen og utelukkende firesylindrede motorer. Denne generasjonen regnes som den mest teknisk sofistikerte, og med riktig vedlikehold kan den lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer. Større motorhavarier har blitt sjeldne, og det er bare mildhybridsystemene som av og til har elektroniske problemer. Det absolutte høydepunktet var den ladbare hybriden T8 med 390 hk - et teknisk mesterverk som kombinerte sportsbilytelse med effektivitet. For første gang satset Volvo konsekvent på elektrifisering med mildhybridteknologi i alle motorer fra 2020. Den andre generasjonen posisjonerte seg enda sterkere i premiumsegmentet og overgikk i noen tilfeller de tyske konkurrentene når det gjaldt utførelse og teknologi.
Volvo V60 bensinmotorer: Generasjon II (2018-2024)
Bensinmotorutvalget i Volvo V60 var i sin helhet basert på den firesylindrede Drive-E-familien. T4 med 190 hk var innstegsmodellen, etterfulgt av T5 med 250 hk og den kraftige T6 med 310 hk. Alle motorene hadde turbolading og, fra 2020, 48-volts mildhybridteknologi. Disse Volvo V60-motorene kjennetegnes av betydelig forbedret driftssikkerhet sammenlignet med den første generasjonen. T5 med 250 hk ble den mest populære og pålitelige bensinmotoren, mens T6 forble overraskende robust til tross for sin kraft. Problemene var hovedsakelig begrenset til sporadiske programvarefeil i mildhybridsystemet og sjeldne skader på turboladeren under ekstrem belastning.
Volvo V60 dieselmotorer: Generasjon II (2018-2024)
Volvo V60 diesel var kun tilgjengelig som en D4 med 190 hk - en moderne firesylindret turbodiesel med common-rail innsprøytning og SCR-katalysator. Denne Volvo V60 D4 viste seg å være ekstremt pålitelig og økonomisk, med et drivstofforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km, og ble ansett som en av de beste dieselmotorene i premiumsegmentet. De typiske dieselproblemene, som tilsmussing av EGR-ventilen eller tilstopping av partikkelfilteret, forekom mye sjeldnere enn med den forrige generasjonen. Den karakteristiske femsylindrede lyden var imidlertid historie, noe mange Volvo-entusiaster beklaget.
Volvo V60 hybriddrivverk: Generasjon II (2018-2024)
Den andre generasjonen tilbød flere hybridvarianter: T6 mildhybrid med 310 hk, T8 plug-in-hybrid med 390 hk og senere T8 Polestar Engineered med 415 hk. T8 kombinerte en firesylindret bensinmotor på 320 hk med en 87 hk sterk elmotor og hadde en elektrisk rekkevidde på opptil 50 km. Disse Volvo V60-hybridmotorene ble ansett som tekniske mesterverk, men hadde tidvis problemer med den komplekse elektronikken og batterisystemene.
Volvo V60-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
T4 | 190 HK | 6,4-7,0 l/100 km | Mild-hybrid elektronikk | Bra |
T5 | 250 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Svært pålitelig | Svært god |
T6 | 310 HK | 7,2-7,9 l/100 km | Robust til tross for ytelse | Bra |
D4 | 190 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
T6 Mild-Hybrid | 310 HK | 7,0-7,6 l/100 km | Elektronikk | Bra |
T8 ladbar hybrid | 390 HK | 2,1 l/100 km + elektrisitet | Kompleks elektronikk, batteri | Bra |
T8 Polestar | 415 HK | 2,3 l/100 km + elektrisitet | Elektronikk, høye reparasjonskostnader | Gjennomsnittlig |

Volvo V60 generasjon III (2024-i dag)
Den nåværende Volvo V60-generasjonen er fullstendig elektrifisert og representerer Volvos visjon om en bærekraftig fremtid. Alle motorene er nå elektrifiserte - enten som mildhybrider eller ladbare hybrider. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2024, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger til effektivitet og ytelse. Toppmodellen er den ladbare hybridmotoren T8 med 455 hk systemeffekt, som kombinerer supersportsbilytelse med høy effektivitet. Den nye mildhybridteknologien lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom den elektriske støtten reduserer belastningen på forbrenningsmotoren betydelig og senker driftstemperaturene.
Volvo V60 mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2024-i dag)
To mildhybrid-bensinmotorer danner grunnlaget for Volvo V60-motorutvalget: B4 med 197 hk og B5 med 250 hk. Begge Volvo V60-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med integrert startgenerator og optimalisert forbrenningskammergeometri. B5 med 250 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli midtpunktet i den nye generasjonen - den gir jevn kraftleveranse over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Mildhybridteknologien gjør det mulig å seile med konstant hastighet og reduserer drivstofforbruket med opptil 15 prosent sammenlignet med konvensjonelle motorer.
Volvo V60 ladbare hybrider: Generasjon III (2024-i dag)
Volvo V60 T8-varianten tilbyr en systemeffekt på 455 hk med en elektrisk rekkevidde på opptil 70 km. Denne Volvo V60-motoren kombinerer en firesylindret bensinmotor på 320 hk med en elektrisk motor på 145 hk, og regnes som en av de kraftigste stasjonsvognene på markedet. Den nye generasjonen av T8 er mer teknisk avansert enn forgjengeren, og ifølge de første testene har den færre elektroniske problemer.
Volvo V60 dieselmotorer: Generasjon III (2024-i dag)
Volvo har bestemt seg for å gå helt bort fra dieselmotorer i tredje generasjon og utelukkende satse på elektrifiserte bensinmotorer. Denne strategiske avgjørelsen gjenspeiler Volvos satsing på elektrifisering, men betyr samtidig slutten på den populære dieseltradisjonen.
Volvo V60-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
B4 mild hybrid | 197 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
B5 Mild-hybrid | 250 HK | 6,5-7,1 l/100 km | Svært balansert | Meget god |
T8 ladbar hybrid | 455 HK | 0,8-1,2 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men moden | Bra |

Konklusjon: De beste Volvo V60-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Volvo V60-motorene viser en kontinuerlig forbedring når det gjelder pålitelighet og effektivitet. Mens den første generasjonen fortsatt slet med typiske barnesykdommer, etablerte den andre generasjonen seg som en målestokk for pålitelighet i premiumsegmentet. Den tredje generasjonen fokuserer konsekvent på elektrifisering og lover en ny æra av effektivitet. Volvos mot til å droppe dieselmotorene helt og fokusere på elektrifiserte drivlinjer er spesielt bemerkelsesverdig.
- Beste bensinmotor i Volvo V60:
B5 mildhybrid (250 hk, generasjon III) kombinerer moderne teknologi med utmerket kraftoverføring og lover maksimal pålitelighet takket være elektrisk assistanse.
- Beste dieselmotor i Volvo V60:
D5 (215 hk, generasjon I) er fortsatt det legendariske høydepunktet i Volvos dieseltradisjon med en karakteristisk femsylindret lyd og enestående langdistanseegenskaper.
- Beste Volvo V60 hybridmotor:
T8 plug-in-hybrid (455 hk, generasjon III) tilbyr superbilytelse med imponerende effektivitet og opptil 70 km elektrisk rekkevidde.
For vedlikehold og reservedeler til alle Volvo V60-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.