Innholdsfortegnelse
Audi A4 B8 motorer
Audi A4 B8 ble lansert i 2007 som fjerde generasjon av den suksessrike mellomklasseserien, og etablerte seg raskt som en direkte konkurrent til BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Gjennom hele produksjonsperioden fra 2007 til 2015 tilbød Audi et imponerende utvalg av motorer med innovative TFSI- og TDI-motorer som på en imponerende måte demonstrerte merkets teknologiske fremgang.

Audi A4 B8-motorer (2007-2015)
Audi A4 B8-generasjonen markerte et viktig skritt i Audis motorutvikling og tilbød et av de mest varierte motorprogrammene på sin tid. Med riktig vedlikehold når de fleste Audi A4 B8-motorene lett 250 000 til 350 000 kilometer, med større reparasjoner som regel mellom 150 000 og 200 000 kilometer - hovedsakelig tannhjulskjeder på TFSI-motorene og innsprøytningssystemer på TDI-variantene. Det absolutte høydepunktet i denne generasjonen var 3.0 TDI med 240 hk, som perfekt kombinerte kraft, effektivitet og pålitelighet, og som fortsatt regnes som en av de beste V6-dieselmotorene i dag. Teknisk sett revolusjonerte Audi segmentet med introduksjonen av FSI direkteinnsprøytning for bensinmotorer og common rail-teknologi for dieselmotorer, samtidig som de første hybrideksperimentene ble gjennomført med A4 hybrid. I en markedssammenligning posisjonerte A4 B8 seg som en teknologisk pioner, og utkonkurrerte klart BMW og Mercedes når det gjaldt motorvariasjon og innovasjon.
Audi A4 B8 bensinmotorer (2007-2015)
Audi A4 B8s motorutvalg startet med den velprøvde 1.8 TFSI (118 kW/160 hk), som etablerte seg som en pålitelig innstegsmotor. Over denne lå 2.0 TFSI i ulike effektnivåer fra 132 kW (180 hk) til 155 kW (211 hk), der sistnevnte ble brukt i den sportslige S-linjen. For de effekthungrige tilbød Audi den potente 3.0 TFSI V6 med 200 kW (272 hk) og senere til og med 245 kW (333 hk) i S4. Disse Audi A4 B8-motorene led imidlertid av typiske TFSI-problemer: Timingkjeden strekte seg fra rundt 120 000 kilometer, koksing av inntaksventilene på grunn av direkte innsprøytning og sporadiske problemer med høytrykkspumpene. 1,8 TFSI viste seg å være den mest pålitelige bensinmotoren, mens de kraftige V6-motorene hadde imponerende ytelse, men også høyere vedlikeholdskostnader.
Audi A4 B8 dieselmotorer (2007-2015)
Audi A4 B8-motorene ble dominert av 2.0 TDI i ulike versjoner fra 88 kW (120 hk) til 130 kW (177 hk). Det fantes også den mindre 1,8 TDI med 88 kW (120 hk) og den kraftige 3,0 TDI V6 med ytelser fra 150 kW (204 hk) til imponerende 180 kW (245 hk) i S4 TDI. Audi A4 B8 2.0 TDI med 105 kW (143 hk) utviklet seg til å bli bestselgeren og den mest driftssikre motoren i hele modellserien - spesielt variantene som ble produsert fra 2008 og utover med et revidert common-rail-system og partikkelfilter som standard, viste seg å være usedvanlig slitesterke. Disse Audi A4 B8-motorene oppfylte allerede Euro 5-normen og hadde et drivstofforbruk på bare 4,9 til 5,4 liter per 100 kilometer, samtidig som de var svært godt egnet til hverdagsbruk.
Audi A4 B8 hybriddrift (2007-2015)
Fra 2011 introduserte Audi A4 hybrid, den første fullhybriden i modellserien. Denne kombinerte en 2.0 TFSI med 155 kW (211 hk) og en elektrisk motor med 33 kW (45 hk) til en systemeffekt på 180 kW (245 hk). Audi A4 B8 hybrid hadde en elektrisk rekkevidde på opptil 3 kilometer og et kombinert drivstofforbruk på bare 6,2 liter, men ble ikke mye brukt på grunn av sin høye kompleksitet og begrensede bagasjeromsplass.
Audi A4 B8 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8 TFSI | 160 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Tannkjede fra 120 000 km | Bra |
2,0 TFSI | 180-211 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tannkjede, ventilkoksing | Middels |
3,0 TFSI | 272-333 HK | 8,9-10,2 l/100 km | Høytrykkspumpe, høye vedlikeholdskostnader | Moderat |
1,8 TDI | 120 HK | 5,1-5,6 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
2,0 TDI | 120-177 HK | 4,9-5,8 l/100 km | Svært robust (143 hk-varianten) | Meget bra |
3.0 TDI | 204-245 HK | 5,7-6,4 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |
2.0 hybrid | 245 HK | 6,2 l/100 km | Kompleks, lite bagasjerom | Bra |

Konklusjon: De beste Audi A4 B8-motorene gjennom tidene-motorer
Utviklingen av Audi A4 B8-motorene demonstrerer på en imponerende måte Audis innovasjonskraft innen motorteknologi. Mens TDI-motorene konsekvent imponerte med sin pålitelighet og effektivitet, slet TFSI-bensinmotorene med typiske problemer med direkte innsprøytning. Hybridteknologien var forut for sin tid, men klarte ikke å hevde seg på grunn av sin kompleksitet.
- Beste bensinmotor i Audi A4 B8:
1,8 TFSI (160 hk) har den beste balansen mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet blant bensinmotorene.
- Beste Audi A4 B8 dieselmotor:
3.0 TDI (240 hk) kombinerer imponerende ytelse med eksepsjonell holdbarhet og regnes som en av de beste V6-dieselmotorene som finnes.
- Beste Audi A4 B8 hybridmotor:
2.0 hybrid (245 hk) er teknologisk avansert, men på grunn av sin kompleksitet er den bare i begrenset grad egnet til hverdagsbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle Audi A4 B8-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale reservedeler av høy kvalitet med rask og pålitelig levering.