Innholdsfortegnelse
Ford S-Max WA6 motorer
Ford S-Max WA6 ble lansert i 2006 som en innovativ syv-seters varebil med sportslige ambisjoner, og etablerte seg som en pioner i premium MPV-segmentet. I løpet av to generasjoner tilbød Ford et variert utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige turbobensinmotorer, som kontinuerlig ble videreutviklet.

Ford S-Max WA6-motorer (2006-2014)
Den første generasjonen av Ford S-Max WA6 markerte et vendepunkt for Ford på det europeiske markedet og presenterte et imponerende utvalg av motorer med ulike pålitelighetsprofiler. De robuste TDCi-dieselmotorene nådde lett 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, mens de tidlige EcoBoost-bensinmotorene ofte krevde kostbare reparasjoner av turboladeren eller direkteinnsprøytningen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Større motorproblemer oppsto hovedsakelig på grunn av forsømt vedlikehold, og på 2.0 TDCi måtte registerreimen skiftes hver 150 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,2 TDCi med 200 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og akseptabelt drivstofforbruk på en optimal måte og viste seg å være en langdistansemester.
Ford S-Max WA6 bensinmotorer (2006-2014)
Ford S-Max WA6-bensinmotorserien begynte med den velprøvde 2,3 Duratec-sugemotoren med 161 hk, som viste seg å være pålitelig, men tørst. Fra 2010 revolusjonerte Ford serien med EcoBoost-turbomotorene: 1,6 EcoBoost med 160 hk ga en god balanse mellom ytelse og forbruk, men led av typiske barnesykdommer med turboladeren og sporadiske problemer med direkte innsprøytning. Den kraftigste bensinmotoren i Ford S-Max WA6 var 2,0 EcoBoost med 203-240 hk, som hadde imponerende ytelse, men som var utsatt for overoppheting og for tidlig slitasje på turboladeren ved sportslig kjøring. Disse Ford S-Max WA6-motorene hadde problemer med sotpartikkelfilter og ventilkoksing, særlig på korte turer.
Ford S-Max WA6 dieselmotorer (2006-2014)
Ford S-Max WA6-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde TDCi-teknologien med ulike slagvolumvarianter. 1,8 TDCi med 125 hk fungerte som innstegsmotor og viste seg å være økonomisk, men undermotorisert i forhold til bilens vekt. 2.0 TDCi var tilgjengelig i effektvariantene 130, 140 og 163 hk og utviklet seg til å bli seriens arbeidshest - spesielt 140 hk-varianten, med sin robuste konstruksjon og moderne common-rail-system, ble ansett som tilnærmet uforgjengelig. Toppmotoren var 2,2 TDCi med 175 og 200 hk, som til tross for sin kompleksitet med bi-turboladning viste seg å ha utmerket langsiktig pålitelighet og sjelden forårsaket problemer selv ved intensiv bruk.
Ford S-Max WA6-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,3 Duratec | 161 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Høyt forbruk, treg | Gjennomsnittlig |
1,6 EcoBoost | 160 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Turboladet, direkte innsprøytning | Moderat |
2,0 EcoBoost | 203-240 HK | 8,7-9,8 l/100 km | Overoppheting, slitasje på turboladeren | Problematisk |
1,8 TDCi | 125 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Underdrevet | Gjennomsnittlig |
2,0 TDCi | 130-163 HK | 5,9-6,7 l/100 km | Svært robust (140 hk-variant) | Meget god |
2,2 TDCi | 175-200 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Kompleks bi-turbo, men pålitelig | God |

Ford S-Max WA6-motorer (2015-2023)
Den andre generasjonen av Ford S-Max WA6 brakte med seg en fullstendig motoroverhaling og favoriserte konsekvent turbolading for alle drivlinjer. Denne generasjonen anses for å være mer teknisk moden, og kjørelengden varierer sterkt avhengig av motor: De velprøvde TDCi-dieselmotorene oppnår fortsatt 300 000 til 400 000 kilometer, mens de nye EcoBlue-dieselmotorene ennå ikke har noen lang erfaring. Andre generasjon EcoBoost-bensinmotorer viste betydelige forbedringer i forhold til sine forgjengere, men lider fortsatt av sporadiske turboladerproblemer. Den fremste motoren i denne generasjonen var 2.0 TDCi med 180 hk, som kombinerte den første generasjonens velprøvde pålitelighet med toppmoderne eksosteknologi. For første gang var det også en hybriddrift fra 2021, men denne var bare tilgjengelig i en begrenset periode.
Ford S-Max WA6 bensinmotorer (2015-2023)
Ford S-Max WA6-bensinmotorserien fokuserte utelukkende på EcoBoost-teknologi. Den ble lansert med 1,5 EcoBoost med 160 hk, som var betydelig mer pålitelig enn forgjengeren på 1,6 liter takket være forbedret turboladerteknologi, men som fortsatt hadde sporadiske problemer med ventilkoksing. Mer kraft ble levert av 2.0 EcoBoost med effekter fra 240 til 250 hk, og den nyeste generasjonen Ford S-Max WA6-motorer (fra 2019) er utstyrt med forbedret kjøling og mer robuste turboladere. Den kraftigste bensinmotoren i Ford S-Max WA6 var 2,3 EcoBoost med 280 hk, som bare var tilgjengelig i ST-versjonen og forble overraskende pålitelig til tross for sin sportslighet.
Ford S-Max WA6 dieselmotorer (2015-2023)
Ford introduserte både den velprøvde TDCi-teknologien og den nye EcoBlue-dieselteknologien for andre generasjon. Ford S-Max WA6 TDCi-motorene fortsatte suksesshistorien: 2.0 TDCi var tilgjengelig i effektnivåene 150, 180 og 210 hk og viste seg å være ekstremt slitesterk. Fra 2019 ble sortimentet supplert med den moderne 2.0 EcoBlue med 150 og 190 hk, som scoret poeng med sin modulære design og forbedrede eksosrensing, men som på grunn av sin unge alder ennå ikke har noen langtidserfaring. Ford S-Max WA6 2.0 TDCi med 180 hk utviklet seg til å bli gullstandarden for hyppige sjåfører - den kombinerte moderate ytelser med enestående driftssikkerhet og et lavt drivstofforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km.
Ford S-Max WA6 hybriddrift (2015-2023)
Fra 2021 tilbød Ford for første gang en Ford S-Max WA6 hybriddrift med en 2,5-liters sugemotor og en elektrisk motor med en systemeffekt på 190 hk. Denne Ford S-Max WA6 Hybrid var basert på velprøvd Toyota-teknologi og viste seg å være pålitelig, men var ikke veldig vellykket på grunn av sin lave distribusjon og høye innkjøpspris.
Ford S-Max WA6 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 EcoBoost | 160 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
2,0 EcoBoost | 240-250 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Forbedret, men fortsatt turboladet | Moderat |
2,3 EcoBoost | 280 HK | 9,4-10,2 l/100 km | Overraskende pålitelig | God |
2,0 TDCi | 150-210 HK | 5,2-6,4 l/100 km | Svært robust (180 hk-varianten) | Svært god |
2.0 EcoBlue | 150-190 HK | 5,0-5,9 l/100 km | Ingen langtidserfaring ennå | Gjennomsnittlig |
2,5 Hybrid | 190 HK | 5,7-6,3 l/100 km | Ikke veldig vanlig, kompleks | Bra |

Konklusjon: De beste Ford S-Max WA6-motorene i alle generasjoner-motorer
Utviklingen av Ford S-Max WA6-motorene viser en kontinuerlig forbedring av EcoBoost-teknologien, mens dieselmotorene har beholdt sine sterke sider hele veien. Spesielt bemerkelsesverdig er den lange levetiden til TDCi-dieselmotorene i begge generasjoner, som har vist seg å være praktisk talt uforgjengelige. Den nyere andre generasjons EcoBoost-bensinmotorene markerer et betydelig kvalitetsløft i forhold til de tidlige turbomotorene og tilbyr en god balanse mellom ytelse og pålitelighet.
- Beste Ford S-Max WA6 bensinmotor:
2,3 EcoBoost (280 hk, generasjon II) overrasker med sin kombinasjon av høy ytelse og uventet god driftssikkerhet, ideell for sportslige sjåfører.
- Beste Ford S-Max WA6 dieselmotor:
2.0 TDCi (180 hk, generasjon II) setter standarden for pålitelighet på lange distanser og tilbyr den optimale balansen mellom ytelse, drivstofforbruk og holdbarhet for de som kjører mye.
- Beste Ford S-Max WA6 hybridmotor:
2,5 Hybrid (190 hk, generasjon II) med sin velprøvde Toyota-teknologi, selv om den forble en nisjeløsning på grunn av lav penetrasjon.
For vedlikehold og reparasjon av alle Ford S-Max WA6 generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med pålitelig levering og ekspertrådgivning.