Innholdsfortegnelse
Mini R56-motorer
Som andre generasjon av den moderne Mini preget Mini R56 en hel epoke fra 2006 til 2013 og etablerte seg som et ikon i småbilsegmentet med sitt karakteristiske motorprogram. Den teknologiske utviklingen av Mini R56-motorene gjenspeiler overgangen fra tradisjonelle sugemotorer til moderne turbomotorer, og hver motorvariant har utviklet sine egne styrker og svakheter.

Mini R56-motorer (2006-2013)
Mini R56-generasjonen markerte et vendepunkt i Mini-historien, og introduserte både velprøvde og helt nye motorkonsepter. Forventningene til kjørelengde varierte betraktelig avhengig av motor: Mens de robuste sugemotorene lett nådde 250 000 til 300 000 kilometer med riktig pleie, begynte de tidlige turbomotorene å vise kostbare problemer mellom 80 000 og 150 000 kilometer. Typiske reparasjonsintervaller for de problematiske motorene var allerede etter 60 000 til 100 000 kilometer, når registerkjeden, turboladeren eller høytrykkspumpen avslørte svakheter. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var den 1,6-liters sugemotoren i Cooper, som perfekt kombinerte pålitelighet, økonomi og den autentiske Mini-karakteren. Introduksjonen av BMW Valvetronic-teknologi og de første turboladede motorene var teknisk revolusjonerende, selv om de i starten slet med barnesykdommer. Mini R56 posisjonerte seg på markedet som et premiumalternativ til konvensjonelle småbiler som VW Polo eller Ford Fiesta, med betydelig høyere kjøps- og vedlikeholdskostnader.
Mini R56 bensinmotorer (2006-2013)
Mini R56-bensinmotorprogrammet besto opprinnelig av tre sugemotorer: 1,4-literen i Mini One (70 kW/95 hk), 1,6-literen i Cooper (88 kW/120 hk) og den kraftigere 1,6-literen i Cooper S (128 kW/175 hk) med turboladning. Mini Cooper med 1,6-liters sugemotor utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele modellutvalget - denne motoren var praktisk talt uforgjengelig og krevde bare regelmessig oljeskift og vedlikehold av Valvetronic-komponentene. Fra 2007 ble Mini Cooper S levert med den problematiske 1,6-liters turbomotoren (motorkode N14), som ble beryktet for skader på styringskjeden, defekte høytrykkspumper og skader på turboladeren. I 2011 ble den erstattet av den forbedrede N18-motoren, som var betydelig mer pålitelig, men som fortsatt tidvis hadde problemer med registerkjeden. Den kraftigste Mini R56 var John Cooper Works med opptil 155 kW (211 hk), basert på N18-motoren med en større turbolader og mer sportslig innstilling.
Mini R56 dieselmotor (2006-2013)
Mini Cooper D hadde en 1,6-liters dieselmotor fra PSA Peugeot Citroën (DV6-motor) med 80 kW (109 hk) til 82 kW (112 hk). Denne Mini R56-dieselmotoren viste seg å være overraskende robust og økonomisk, med et testforbruk på bare 4,2 til 4,8 liter per 100 kilometer. De eneste typiske svakhetene var partikkelfilteret på korte turer og sporadiske problemer med innsprøytningsdysene etter høy kjørelengde. Mini Cooper D ble ansett som et insidertips for de som kjørte mye, siden den kombinerte Mini-looken med lave driftskostnader og, med riktig vedlikehold, kunne kjøre over 300 000 kilometer uten problemer.
Mini R56-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 sugemotor (én) | 95 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Lite kraft, ellers robust | Bra |
1,6 sugemotor (Cooper) | 120 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Meget bra |
1,6 Turbo N14 (Cooper S) | 175 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tannkjede, høytrykkspumpe, turbolader | Problematisk |
1,6 Turbo N18 (Cooper S) | 184 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Av og til registerkjede | Gjennomsnittlig |
1,6 JCW | 211 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Sportslig kjørestil øker problemene | Moderat |
1,6 Diesel | 109-112 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Partikkelfilter, innsprøytningsdyser | Meget bra |

Konklusjon: De beste Mini R56-motorene i denne generasjonen-motorer
Utviklingen av Mini R56-motorene viser tydelig balansegangen mellom sportslige ambisjoner og egnethet for hverdagsbruk. Mens sugemotorene imponerte med sin robusthet, slet de tidlige turbomotorene med de typiske problemene fra den første turbogenerasjonen. Den senere revisjonen av turbomotorene brakte forbedringer, men kunne ikke eliminere alle de svake punktene.
- Beste Mini R56 bensinmotor:
Den 1,6-liters sugemotoren i Cooper (120 hk) kombinerer pålitelighet, tilstrekkelig effekt og den autentiske Mini-karakteren på en perfekt måte, uten nevneverdige svakheter.
- Beste Mini R56 dieselmotor:
1,6-liters dieselmotoren i Cooper D (109-112 hk) gir utmerket økonomi og holdbarhet, og er ideell for hyppige sjåfører og kostnadsbevisste Mini-entusiaster.
- Den mest sportslige Mini R56-motoren:
Den reviderte N18-turbomotoren i Cooper S (184 hk) fra 2011 representerer det beste kompromisset mellom ytelse og pålitelighet, selv om regelmessig vedlikehold fortsatt er viktig.
For vedlikehold og reservedeler til alle Mini R56-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering, noe som er spesielt viktig for turbomotorene som krever mye vedlikehold.