• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Mini R56-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Mini R56-motorer (2006-2013)
    1. Mini R56 bensinmotorer (2006-2013)
    2. Mini R56 dieselmotor (2006-2013)
  2. Konklusjon: De beste Mini R56-motorene i denne generasjonen-motorer

Som andre generasjon av den moderne Mini preget Mini R56 en hel epoke fra 2006 til 2013 og etablerte seg som et ikon i småbilsegmentet med sitt karakteristiske motorprogram. Den teknologiske utviklingen av Mini R56-motorene gjenspeiler overgangen fra tradisjonelle sugemotorer til moderne turbomotorer, og hver motorvariant har utviklet sine egne styrker og svakheter.

Mini R56-motorer (2006-2013)

Mini R56-motorer (2006-2013)

Mini R56-generasjonen markerte et vendepunkt i Mini-historien, og introduserte både velprøvde og helt nye motorkonsepter. Forventningene til kjørelengde varierte betraktelig avhengig av motor: Mens de robuste sugemotorene lett nådde 250 000 til 300 000 kilometer med riktig pleie, begynte de tidlige turbomotorene å vise kostbare problemer mellom 80 000 og 150 000 kilometer. Typiske reparasjonsintervaller for de problematiske motorene var allerede etter 60 000 til 100 000 kilometer, når registerkjeden, turboladeren eller høytrykkspumpen avslørte svakheter. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var den 1,6-liters sugemotoren i Cooper, som perfekt kombinerte pålitelighet, økonomi og den autentiske Mini-karakteren. Introduksjonen av BMW Valvetronic-teknologi og de første turboladede motorene var teknisk revolusjonerende, selv om de i starten slet med barnesykdommer. Mini R56 posisjonerte seg på markedet som et premiumalternativ til konvensjonelle småbiler som VW Polo eller Ford Fiesta, med betydelig høyere kjøps- og vedlikeholdskostnader.

Mini R56 bensinmotorer (2006-2013)

Mini R56-bensinmotorprogrammet besto opprinnelig av tre sugemotorer: 1,4-literen i Mini One (70 kW/95 hk), 1,6-literen i Cooper (88 kW/120 hk) og den kraftigere 1,6-literen i Cooper S (128 kW/175 hk) med turboladning. Mini Cooper med 1,6-liters sugemotor utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele modellutvalget - denne motoren var praktisk talt uforgjengelig og krevde bare regelmessig oljeskift og vedlikehold av Valvetronic-komponentene. Fra 2007 ble Mini Cooper S levert med den problematiske 1,6-liters turbomotoren (motorkode N14), som ble beryktet for skader på styringskjeden, defekte høytrykkspumper og skader på turboladeren. I 2011 ble den erstattet av den forbedrede N18-motoren, som var betydelig mer pålitelig, men som fortsatt tidvis hadde problemer med registerkjeden. Den kraftigste Mini R56 var John Cooper Works med opptil 155 kW (211 hk), basert på N18-motoren med en større turbolader og mer sportslig innstilling.

Mini R56 dieselmotor (2006-2013)

Mini Cooper D hadde en 1,6-liters dieselmotor fra PSA Peugeot Citroën (DV6-motor) med 80 kW (109 hk) til 82 kW (112 hk). Denne Mini R56-dieselmotoren viste seg å være overraskende robust og økonomisk, med et testforbruk på bare 4,2 til 4,8 liter per 100 kilometer. De eneste typiske svakhetene var partikkelfilteret på korte turer og sporadiske problemer med innsprøytningsdysene etter høy kjørelengde. Mini Cooper D ble ansett som et insidertips for de som kjørte mye, siden den kombinerte Mini-looken med lave driftskostnader og, med riktig vedlikehold, kunne kjøre over 300 000 kilometer uten problemer.

Mini R56-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,4 sugemotor (én) 95 HK 6,8-7,2 l/100 km Lite kraft, ellers robust Bra
1,6 sugemotor (Cooper) 120 HK 6,5-7,0 l/100 km Praktisk talt problemfri Meget bra
1,6 Turbo N14 (Cooper S) 175 HK 7,2-8,1 l/100 km Tannkjede, høytrykkspumpe, turbolader Problematisk
1,6 Turbo N18 (Cooper S) 184 HK 7,0-7,8 l/100 km Av og til registerkjede Gjennomsnittlig
1,6 JCW 211 HK 7,8-8,5 l/100 km Sportslig kjørestil øker problemene Moderat
1,6 Diesel 109-112 HK 4,2-4,8 l/100 km Partikkelfilter, innsprøytningsdyser Meget bra

Konklusjon: De beste Mini R56-motorene i denne generasjonen-motorer

Utviklingen av Mini R56-motorene viser tydelig balansegangen mellom sportslige ambisjoner og egnethet for hverdagsbruk. Mens sugemotorene imponerte med sin robusthet, slet de tidlige turbomotorene med de typiske problemene fra den første turbogenerasjonen. Den senere revisjonen av turbomotorene brakte forbedringer, men kunne ikke eliminere alle de svake punktene.

  • Beste Mini R56 bensinmotor:

Den 1,6-liters sugemotoren i Cooper (120 hk) kombinerer pålitelighet, tilstrekkelig effekt og den autentiske Mini-karakteren på en perfekt måte, uten nevneverdige svakheter.

  • Beste Mini R56 dieselmotor:

1,6-liters dieselmotoren i Cooper D (109-112 hk) gir utmerket økonomi og holdbarhet, og er ideell for hyppige sjåfører og kostnadsbevisste Mini-entusiaster.

  • Den mest sportslige Mini R56-motoren:

Den reviderte N18-turbomotoren i Cooper S (184 hk) fra 2011 representerer det beste kompromisset mellom ytelse og pålitelighet, selv om regelmessig vedlikehold fortsatt er viktig.

For vedlikehold og reservedeler til alle Mini R56-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering, noe som er spesielt viktig for turbomotorene som krever mye vedlikehold.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-53%
VKN 402 SKF VKJP 01001 Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Anmeldelser - 79
Produkt info
  • Høyde [mm]: 146
  • innvendig diameter 2 [mm]: 22, 86
  • Leddtype: Universallledd
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bøyler
  • SKF: Mansjettsett, drivaksel
  • Varenummer: VKJP 01001
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SKF Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Artikkelnummer: VKJP 01001
sammenlignet med Veil. pris 318,82 kr

146,77 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower XL-III C3 872373 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 62
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: SynPower
  • Versjon: XL-III C3
  • Varenummer: 872373
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Vår pris: 497,89 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872373
497,89 kr
124,47 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline 874734 Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G11, G12, G12+, G12++, G13
  • Farge: gul
  • Spesifikasjon: G13
  • Innhold [liter]: 5
  • Tank design: Kanne
  • Universell: Ja
  • Valvoline: Frostvæske
  • Varenummer: 874734
  • Vår pris: 446,11 kr
Detaljer
Valvoline Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Artikkelnummer: 874734
Mer
446,11 kr
89,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolje 5W-30, 10l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 10
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-10
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 758,20 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l
Artikkelnummer: MN7715-10
Mer
758,20 kr
75,82 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 151057
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 751,48 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
751,48 kr
187,87 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-49%
VAN WEZEL 9901149 Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • Monteringsposisjon: venstre, høyre
  • Blikktype: hjulbue
  • Seksjon: ytre del
  • Lengde [mm]: 1250
  • Bredde 1 [mm]: 50
  • Blikktykkelse [mm]: 0,7
  • Høyde 1 [mm]: 20
  • Bearbeidelse: kan kortes ned
  • Kvalitet / klasse: DC01 ST12
  • Overflate: galvanisert
  • Reparasjonsblikk: reparasjonsplate
  • Passform: Universal
  • Dørantall: 2 / 4, 3 / 5
  • VAN WEZEL: Sidevegg
  • Varenummer: 9901149
  • Vår pris: 276,52 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VAN WEZEL Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Artikkelnummer: 9901149
sammenlignet med Veil. pris 550,29 kr

276,52 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
TOYOTA Premium Fuel Economy 08880-83389 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 13
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C2
  • API: API SN
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Premium Fuel Economy
  • Varenummer: 08880-83389
  • TOYOTA: Motorolje
  • Vår pris: 953,38 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TOYOTA Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 08880-83389
953,38 kr
190,68 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 150565 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CF, API SN
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Super
  • Versjon: 3000 X1
  • Varenummer: 150565
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 582,41 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 150565
582,41 kr
116,48 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-10%
FEBI BILSTEIN 45549 Deksel, drivstofftank kan ikke låses, plast, svart, med holdebånd
Anmeldelser - 45
Produkt info
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med holdebånd
  • Kan låses: kan ikke låses
  • for OE-nummer: 16 11 7 222 392
  • Material: plast
  • Farge: svart
  • Vekt [kg]: 0,061
  • FEBI BILSTEIN: Deksel, drivstofftank
  • Varenummer: 45549
  • Vår pris: 232,63 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Deksel, drivstofftank kan ikke låses, plast, svart, med holdebånd
Artikkelnummer: 45549
sammenlignet med Veil. pris 259,99 kr

232,63 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ATF Multivehicle JWS MN8218-10 Olje automatgir ATF III, 10l
Anmeldelser - 23
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: ATF III
  • Produsentens anbefalinger: Aisin JWS 3309, VW G 052 025 A2, VW G 052 162 A1, VW G 052 990 A1, VW G 052 990 A2, VW G 055 025 A1, VW G 055 025 A2, BMW 83 22 0 403 248, BMW 83 22 2 163 514, BMW 83 22 9 407 765, BMW 83 22 9 407 807, BMW 7045E, BMW ETL-8072B, Chrysler ATF+3, Chrysler ATF+4, Ford Mercon V, Ford Mercon SP, Ford Mercon LV, Ford Mercon ATF-F, GM Dexron II E, GM Dexron III H, Honda ATF-Z1, Honda ATF DW-1, Hyundai SP-II, Hyundai SP-III, Infiniti Matic D, Infiniti Matic J, Infiiniti Matic K, Kia SP-II, Kia SP-III, MAN 339 F, MAN 339 V1, MAN 339 V2, MAN 339 Z1, MAN 339 Z2, Mazda ATF M-III, Mazda ATF M-V, MB 236.11, MB 236.2, MB 236.3, MB 236.5, MB 236.6, MB 236.7, MB 236.8, MB 236.9, MB 236.10, Mitsubishi SP-III, Mopar AS68RC, Nissan Matic D, Nissan Matic J, Nissan Matic K, Porsche JWS 3309, Subaru ATF-5, Subaru ATF-HP, Suzuki 3314, Suzuki 3317, Suzuki 2384K, Toyota T-IV, Lexus T-IV, Volvo 97340, Volvo 97341, ZF TE-ML 04D, ZF TE-ML 14B, ZF TE-ML 16L, ZF TE-ML 14A, ZF TE-ML 17
  • Spesifikasjon: JASO M315 1A-LV
  • Versjon: Multivehicle JWS
  • Produktlinje: ATF
  • Tank design: Kanne
  • Innhold [liter]: 10
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Olje automatgir
  • Varenummer: MN8218-10
  • Vår pris: 524,01 kr
Detaljer
MANNOL Olje automatgir ATF III, 10l
Artikkelnummer: MN8218-10
Mer
524,01 kr
52,40 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-23%
REINZ 01-31157-01 Tetningssett, topplokk uten sylinderhodetetning, med simring, veivaksel, med ventilstangtetning
Anmeldelser - 13
Produkt info
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: uten sylinderhodetetning, med simring, veivaksel, med ventilstangtetning
  • REINZ: Tetningssett, topplokk
  • Varenummer: 01-31157-01
  • Vår pris: 1894,14 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
REINZ Tetningssett, topplokk uten sylinderhodetetning, med simring, veivaksel, med ventilstangtetning
Artikkelnummer: 01-31157-01
sammenlignet med Veil. pris 2473,60 kr

1894,14 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Trish 20038 Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 1
  • Material: Saueskinn
  • Farge: antrasit
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Stykk
  • Universell: Ja
  • Versjon: Trish
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 20038
  • Vår pris: 598,50 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Artikkelnummer: 20038
598,50 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-18%
FEBI BILSTEIN 101161 Olje automatgir ATF III, 5l, Rød
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: ATF III
  • Produsentens anbefalinger: ­AISIN WARNER / AW-1, ATF AW-1, ­ATF SP-II, ­ATF SP-III, ­ATF T-IV, ­BMW ATF 6, Chrysler ATF +4, Daihatsu Alumix ATF, Dexron III, ­Fiat Typo T-IV, ­Ford WSS-M2C922-A1, ­Ford WSS-M2C924-A, ­Honda ATF Z-I, ­Honda DW-1, ­Isuzu Besco ATF-II, ­Isuzu Besco ATF-III, ­JASO M315 Typ 1A, ­JWS 3309, ­JWS 3324, ­Kia SP-II, ­Kia SP-III, Kia SP-IV RR, ­Mazda ATF D-III, Mazda ATF M-III, ­Mazda ATF M-V, Mitsubishi SP II, ­Mitsubishi SP III, ­Nissan C / D / J, Nissan Matic S, ­Peugeot ATF AW-1, ­Saab ATF 3309, Subaru ATF / Special, ­Suzuki 3309, ­Suzuki 3317, ­Toyota Type D-2 / WS, Toyota Type T-II, Toyota Type T-III, ­Toyota Type T-IV, ­Toyota WS, ­TUTELA GI / V, ­TUTELA VI
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Kanne
  • Farge: Rød
  • Innhold [liter]: 5
  • Vekt [kg]: 4,43
  • Mengde: 4
  • FEBI BILSTEIN: Olje automatgir
  • Varenummer: 101161
  • Vår pris: 702,42 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Olje automatgir ATF III, 5l, Rød
Artikkelnummer: 101161
Mer
sammenlignet med Veil. pris 856,93 kr

702,42 kr
140,48 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
10900047 ALANKO 10900036 Turbolader Turbolader med variabel turbingeometri, Diesel, oljekjølt, pneumatisk, inkl. tetningssett, med påbygnings/festemateriale
Anmeldelser - 29
Produkt info
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: inkl. tetningssett, med påbygnings / festemateriale
  • fabrikkny del
  • Kjølingstype: oljekjølt
  • varenummer på anbefalt tilbehør: 10921809, 10921010, 10921020, 10921038, 10921045, 10921046
  • Mengdeenhet: Stykk
  • Kvalitet: Neuteil
  • Ta hensyn til tekniske data
  • Oppladingstype: Turbolader med variabel turbingeometri
  • Brennstofftype: Diesel
  • Driftstype: pneumatisk
  • ALANKO: Turbolader
  • Varenummer: 10900036
  • Vår pris: 6945,65 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ALANKO Turbolader Turbolader med variabel turbingeometri, Diesel, oljekjølt, pneumatisk, inkl. tetningssett, med påbygnings/festemateriale
Artikkelnummer: 10900036
6945,65 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
-8%
CHEMPIOIL SAE 40 CH9404-1 Motorolje SAE 40, 1l
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: SAE 40
  • API: API CH-4, API SJ
  • Innhold [liter]: 1
  • Produktlinje: SAE
  • Versjon: 40
  • Varenummer: CH9404-1
  • Tank design: Flaske
  • CHEMPIOIL: Motorolje
  • Vår pris: 125,25 kr
Detaljer
CHEMPIOIL Motorolje SAE 40, 1l
Artikkelnummer: CH9404-1
Mer
sammenlignet med Veil. pris 137,60 kr

125,25 kr
125,25 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: