Innholdsfortegnelse
Seat Leon 5F8 motorer
Siden markedslanseringen i 2012 har Seat Leon 5F8 etablert seg som en sportslig kompaktbil med en særegen karakter, og tilbyr et allsidig utvalg av motorer, fra økonomiske innstegsmotorer til kraftige Cupra-motorer. Den teknologiske utviklingen av Seat Leon 5F8-motorene gjenspeiler endringene i bilindustrien - fra klassiske sugemotorer til moderne turbomotorer og elektrifiserte drivsystemer.

Seat Leon 5F8-motorer (2012-2020)
Den tredje generasjonen av Seat Leon markerte en ny begynnelse for det spanske merket og posisjonerte seg som et sportslig alternativ til VW Golf og Škoda Octavia i Volkswagen-konsernet. Seat Leon 5F8-motorene i denne generasjonen kjørte vanligvis mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de velprøvde TDI-dieselmotorene ble ansett for å være spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, spesielt på de tidlige TSI-bensinmotorene med problemer med registerkjeden. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 184 hk, som kombinerte kraft, effektivitet og pålitelighet på en optimal måte. Blant de tekniske høydepunktene var introduksjonen av MQB-plattformen, moderne common rail-dieselmotorer og de første skrittene mot downsizing av bensinmotorene. Sammenlignet med markedet posisjonerte Leon seg som et mer emosjonelt alternativ til Golf, men klarte ikke å matche salgstallene.
Seat Leon 5F8 bensinmotorer (2012-2020)
Seat Leon 5F8-bensinmotorutvalget startet med den velprøvde 1.2 TSI i ulike effektnivåer fra 86 hk til 110 hk, som etablerte seg som en pålitelig innstegsmotor. 1,4 TSI var seriens midtpunkt og ble tilbudt i varianter fra 122 hk til 150 hk - disse motorene led imidlertid av typiske problemer fra den tidlige TSI-generasjonen, som problemer med timingkjeden og økt oljeforbruk. For sportslige sjåfører tilbød Seat Leon 5F8 1,8 TSI med 180 hk, som var betydelig mer driftssikker enn lillebroren. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TSI i Leon Cupra med opptil 300 hk, som bød på imponerende kjøreegenskaper, men som tidvis slet med turboladerproblemer og økt slitasje ved sportslig bruk. Fra 2017 ble 1,5 TSI evo introdusert, som moderniserte bensinmotorutvalget med sylinderdeaktivering og forbedret effektivitet.
Seat Leon 5F8 dieselmotorer (2012-2020)
1.6 TDI dominerte dieselmotorutvalget i Seat Leon 5F8 som en innstegsmotor med ytelser fra 90 hk til 115 hk, kjennetegnet av lavt drivstofforbruk og solid driftssikkerhet. 2.0 TDI var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 150 hk til 184 hk og utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele serien. EA288-variantene med SCR-katalysator som ble produsert fra og med 2015, viste seg å være spesielt holdbare og økonomiske. Disse Seat Leon 5F8 TDI-motorene oppfylte Euro 6-normen og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet. 2.0 TDI med 184 hk i Leon FR ble ansett som den perfekte balansen mellom sportslighet og effektivitet.
Seat Leon 5F8 naturgassmotor (2012-2020)
En spesialitet var 1.4 TGI med 110 hk, som ble drevet av naturgass (CNG) og representerte et miljøvennlig alternativ. Denne Seat Leon 5F8-motoren hadde lave driftskostnader og lave utslipp, men ble bare en moderat suksess på grunn av den begrensede infrastrukturen for bensinstasjoner.
Seat Leon 5F8-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI | 86-110 HK | 5,2-6,1 l/100 km | Robust, få problemer | Bra |
1,4 TSI | 122-150 HK | 5,8-6,7 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Moderat |
1,5 TSI evo | 130-150 HK | 5,4-6,2 l/100 km | Ventilkoksing | God |
1,8 TSI | 180 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Pålitelig | Meget bra |
2,0 TSI | 280-300 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Turbolader, slitasje | Moderat |
1,6 TDI | 90-115 HK | 3,8-4,5 l/100 km | Svært robust | Meget bra |
2,0 TDI | 150-184 HK | 4,2-5,1 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |
1,4 TGI | 110 HK | 3,5 kg/100 km | Begrenset infrastruktur | Gjennomsnittlig |

Seat Leon 5F8-motorer (2020-2024)
Den fjerde generasjonen av Seat Leon innledet en ny æra og fokuserte helt og holdent på elektrifiserte drivsystemer med mildhybrid- og ladbar hybridteknologi. Seat Leon 5F8-motorene i denne generasjonen lover kjørelengder på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske støtten avlaster forbrenningsmotoren og reduserer slitasjen. Det er vanskelig å forutse større reparasjoner på grunn av den fortsatt unge teknologien, men de første erfaringene tyder på høy driftssikkerhet. Toppmotoren i denne generasjonen er 1.5 eTSI med 150 hk, som kombinerer sportslige ytelser med høy effektivitet. Blant de tekniske høydepunktene er den gjennomgående 48-volts mildhybridteknologien, moderne ladbare hybrider med en elektrisk rekkevidde på over 60 kilometer og en videreutvikling av den velprøvde TDI-dieselen. Nye Leon har posisjonert seg som teknologileder for elektrifiserte drivsystemer i markedet og setter nye standarder for effektivitet i kompaktklassen.
Seat Leon 5F8 mildhybrid bensinmotor (2020-2024)
Seat Leon 5F8-motorutvalget er utelukkende basert på elektrifiserte bensinmotorer med 48-volts mildhybridteknologi. 1.0 eTSI med 110 hk fungerte som innstegsmotor og imponerte med lavt drivstofforbruk og overraskende livlige ytelser. 1.5 eTSI var tilgjengelig i to effektnivåer med 130 hk og 150 hk, og ble den mest populære motoren i serien - den leverte jevn kraft over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større problemer i serieproduksjonen. 2.0 TSI i Leon Cupra med 300 hk tilfredsstilte sportslige krav, men fortsatte å slite med de velkjente EA888-problemene, som for eksempel økt oljeforbruk.
Seat Leon 5F8 ladbar hybrid (2020-2024)
Seat Leon 5F8 e-Hybrid kombinerte en 1,4 TSI med en elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 204 hk og tilbød en elektrisk rekkevidde på over 60 kilometer. Denne motoren kjennetegnes av høy effektivitet i bytrafikk, men hadde tidvis treg DSG-giring og begrenset plass i bagasjerommet på grunn av batteriet.
Seat Leon 5F8 dieselmotorer (2020-2024)
De velprøvde TDI-dieselmotorene ble videreutviklet og var tilgjengelige som 2.0 TDI-motorer med 115 hk og 150 hk. Disse Seat Leon 5F8-motorene videreførte tradisjonen med pålitelige og økonomiske dieselmotorer, og ble ansett som de mest robuste motorene i hele serien.
Seat Leon 5F8-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.0 eTSI | 110 HK | 5,0-5,7 l/100 km | Ingen problemer så langt | Veldig bra |
1,5 eTSI | 130-150 HK | 5,2-6,0 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
2.0 TSI | 300 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Oljeforbruk, kjente EA888-problemer | Moderat |
1,4 e-Hybrid | 204 HK | 1,0-1,4 l/100 km + strøm | Treg DSG, lite bagasjerom | Bra |
2,0 TDI | 115-150 HK | 4,1-4,8 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |

Seat Leon 5F8-motorer (2024-i dag)
Den nåværende femte generasjonen av Seat Leon fortsetter elektrifiseringstrenden og tilbyr utelukkende elektrifiserte drivsystemer med forbedret mildhybridteknologi og kraftigere plug-in-hybrider. Ettersom denne generasjonen bare har vært tilgjengelig siden slutten av 2024, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testene viser lovende tilnærminger for en levetid på over 350 000 kilometer. Toppmotoren er den nye 1.5 eTSI+ med 180 hk, som er en videreutvikling av den velprøvde 1.5 eTSI, og som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Blant de tekniske høydepunktene er den forbedrede andregenerasjons 48-volts-teknologien, plug-in-hybrider med en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer og integrering av kunstig intelligens i motorstyringssystemet. Nye Leon posisjonerer seg i markedet som en pioner for bærekraftig mobilitet i kompaktklassen.
Seat Leon 5F8 mildhybrid bensinmotor (2024-i dag)
De nye Seat Leon 5F8-motorene er alle basert på den videreutviklede eTSI-teknologien med forbedret 48-volts mildhybridstøtte. 1.0 eTSI+ med 115 hk er innstegsmodellen, og takket være optimalisert elektronikk gir den enda jevnere kraftleveranse enn forgjengeren. 1.5 eTSI+ er tilgjengelig i effektnivåene 150 hk og 180 hk, og er allerede ansett som et teknisk høydepunkt - den kombinerer den velprøvde TSI-basen med intelligent hybridstøtte og adaptiv sylinderdeaktivering. Entusiaster kan velge 2.0 TSI i Leon Cupra med 333 hk, som er utviklet for å være mer pålitelig takket være optimalisert kjøling og forbedrede materialer til tross for økt ytelse.
Seat Leon 5F8 ladbar hybrid (2024-i dag)
Den nye Seat Leon 5F8 e-Hybrid+ har en systemeffekt på 272 hk og en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer takket være et større batteri. Disse Seat Leon 5F8-motorene kombinerer en optimalisert 1.4 TSI med en kraftigere elmotor og lover betydelig bedre hverdagsegenskaper i elektrisk modus.
Seat Leon 5F8 dieselmotorer (2024-i dag)
TDI-serien er redusert til en ultramoderne 2.0 TDI evo med 150 hk, som er den siste dieselen i serien som gir alt når det gjelder effektivitet, og som skal oppfylle Euro 7-standarden med forbedret utslippskontroll.
Seat Leon 5F8 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.0 eTSI+ | 115 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Ingen kjent ennå | Meget bra |
1,5 eTSI+ | 150-180 HK | 5,0-5,8 l/100 km | Lovende | Meget bra |
2,0 TSI | 333 HK | 7,5-8,3 l/100 km | Forbedret, men EA888-basert | Bra |
1,4 e-Hybrid+ | 272 HK | 0,8-1,2 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men effektiv | Veldig bra |
2,0 TDI evo | 150 HK | 3,9-4,5 l/100 km | Den mest moderne TDI-motoren | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Seat Leon 5F8-motorene i alle generasjoner-motorer
Utviklingen av Seat Leon 5F8-motorene viser en klar trend mot elektrifisering og kontinuerlig forbedring av driftssikkerheten. Mens de tidlige TSI-bensinmotorene fortsatt slet med barnesykdommer, har de moderne eTSI-motorene vist seg å være ekstremt driftssikre. TDI-dieselmotorene har vært en garantist for pålitelighet gjennom alle generasjoner, mens de nye hybridmotorene representerer en lovende fremtid for miljøbevisste sjåfører.
- Beste Seat Leon 5F8 bensinmotor:
1.5 eTSI+ (180 hk, generasjon V) kombinerer moderne mildhybridteknologi med sportslige kjøreegenskaper og lover utmerket pålitelighet med høy effektivitet.
- Beste Seat Leon 5F8 dieselmotor:
2.0 TDI (150-184 hk, generasjon III og IV) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og langdistanseegenskaper på tvers av alle generasjoner.
- Beste Seat Leon 5F8 hybridmotor:
1.4 e-Hybrid+ (272 hk, generasjon V) med sin høye elektriske rekkevidde på over 100 km og lave drivstofforbruk representerer fremtiden i sortimentet.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Seat Leon 5F8, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.