Innholdsfortegnelse
VW Golf 6 Variant motorer
VW Golf 6 Variant etablerte seg som en populær kompakt stasjonsvogn fra 2009 til 2013 og tilbød et bredt utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til sportslige GTI-motorer. Motorene i VW Golf 6 Variant fortsatte å utvikle seg i løpet av de ulike modelloppdateringene, og avslørte de karakteristiske styrkene og svakhetene ved de respektive teknologiene.

VW Golf 6 Variant-motorer (2009-2013)
VW Golf 6 Variant-generasjonen var preget av introduksjonen av nye TSI- og TDI-teknologier, som ennå ikke var fullt utviklet. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motor: Mens de velprøvde TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, hadde de tidlige TSI-bensinmotorene ofte kostbare problemer med registerkjeder, turbolader eller økt oljeforbruk mellom 100 000 og 150 000 kilometer. Større reparasjoner på motor eller girkasse var vanligvis påkrevet mellom 120 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 140 hk (103 kW), som kombinerte driftssikkerhet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte. Teknisk sett var denne generasjonen preget av overgangen til common-rail diesel- og turboladede bensinmotorer, selv om Volkswagen fortsatt slet med barnesykdommene med den nye teknologien. I en markedssammenligning posisjonerte Golf 6 Variant seg mot konkurrenter som Ford Focus Turnier og Opel Astra Sports Tourer som det mest teknologisk avanserte, men også det mest reparasjonsutsatte alternativet.
VW Golf 6 Variant bensinmotorer (2009-2013)
VW Golf 6 Variant bensinmotorutvalget omfattet både sugemotorer og moderne TSI-motorer. Innstegsmodellen var 1,6-liters sugemotor med 75 kW (102 hk), som var robust, men ikke særlig moderne. TSI-familien startet med 1,2 TSI (63 kW/86 hk og 77 kW/105 hk), en liten tresylindret turbomotor som var overraskende kraftig til tross for sin lille størrelse, men som var utsatt for problemer med timingkjeden og turboladeren. 1,4 TSI var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 90 kW (122 hk) til 118 kW (160 hk) og utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i hele serien - sprekker i registerkjeden, ekstremt oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde den til en kostbar risiko. Toppmodellen var 2,0 TSI GTI med 155 kW (210 hk), som var mindre utsatt, men som likevel tidvis hadde problemer med stempelringer og økt oljeforbruk.
VW Golf 6 Variant dieselmotorer (2009-2013)
VW Golf 6 Variant-dieselmotorene ble dominert av TDI-familien med common rail-innsprøytning. Den minste var 1,6 TDI med 66 kW (90 hk) og 77 kW (105 hk), som viste seg å være svært økonomisk og driftssikker, men som var noe undermotorisert for en stasjonsvogn. 2,0 TDI utgjorde ryggraden i dieselutvalget med ytelser på 81 kW (110 hk), 103 kW (140 hk) og 125 kW (170 hk). Særlig VW Golf 6 Variant 2,0 TDI med 103 kW (140 hk) etablerte seg som gullstandarden - den hadde utmerkede langdistanseegenskaper, et lavt drivstofforbruk på 4,2-4,8 liter og viste seg å være usedvanlig slitesterk. Alle TDI-motorene hadde partikkelfilter som standard og oppfylte Euro 5-normen. Bare den kraftige 170 hk-varianten hadde tidvis problemer med eksosresirkuleringen og turboladeren hvis vedlikeholdet ble forsømt.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 naturlig sugemotor | 102 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Utdatert, treg | Gjennomsnitt |
1,2 TSI | 86-105 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Moderat |
1,4 TSI | 122-160 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk, turbolader | Problematisk |
2,0 TSI GTI | 210 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Stempelringer, oljeforbruk | Moderat |
1,6 TDI | 90-105 HK | 4,1-4,6 l/100 km | Svært robust, noe svak | God |
2,0 TDI | 110-170 HK | 4,2-5,1 l/100 km | Lang levetid (140 hk ideelt) | Meget bra |

VW Golf 6 Variant-motorer (ansiktsløftning 2012-2013)
Ansiktsløftningen i 2012 medførte hovedsakelig visuelle endringer og mindre tekniske forbedringer av motorene i VW Golf 6 Variant. Motorutvalget forble stort sett uendret, men noen av de svake punktene i de tidlige modellene ble utbedret. Forventningene til kjørelengde økte noe: TDI-motorene fortsatte å gå 350 000-400 000 kilometer uten problemer, mens de reviderte TSI-motorene ble litt mer driftssikre, men fortsatt krevde større reparasjoner mellom 120 000 og 180 000 kilometer. Den beste motoren var fortsatt 2,0 TDI med 140 hk, som nå var enda mer holdbar takket være optimalisert programvare og forfinede komponenter. Teknisk sett fokuserte Volkswagen på å utbedre de alvorligste problemene fra forgjengerne, spesielt i TSI-motorenes timingkjeder. Golf 6 Variant fortsatte å være den tekniske pioneren på markedet, men konkurrenter som den nye Ford Focus Turnier tok innpå når det gjaldt driftssikkerhet.
VW Golf 6 Variant bensinmotorer (ansiktsløftning 2012-2013)
De reviderte bensinmotorene i VW Golf 6 Variant fikk hovedsakelig programvareoppdateringer og forfinede komponenter. 1,2 TSI ble noe revidert og var nå noe mindre utsatt for turboladerproblemer, men timingkjeden forble kritisk. Den problematiske 1,4 TSI-motoren fikk forsterkede registerkjeder og optimaliserte stempelringer, noe som reduserte problemene med oljeforbruket noe, men ikke eliminerte dem helt. 2.0 TSI GTI fikk reviderte stempelringer og var nå mindre utsatt for økt oljeforbruk, men fortsatte å ha sporadiske problemer med turboladeren når den ble kjørt sportslig.
VW Golf 6 Variant dieselmotorer (facelift 2012-2013)
TDI-motorene i faceliften fikk hovedsakelig programvareoptimaliseringer for bedre utslippsverdier og noe redusert forbruk. 1.6 TDI forble praktisk talt uendret og fortsatte å vise seg som en økonomisk og pålitelig drivlinje. VW Golf 6 Variant 2.0 TDI fikk optimalisert common rail-teknologi og forfinede innsprøytningsdyser, noe som resulterte i enda jevnere gange og minimalt redusert drivstofforbruk. Varianten med 170 hk fikk et mer robust eksosresirkuleringssystem, noe som reduserte følsomheten for defekter betydelig.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI (revidert) | 86-105 HK | 5,0-5,6 l/100 km | Tannkjede (mindre hyppig) | Gjennomsnitt |
1,4 TSI (revidert) | 122-160 HK | 5,6-6,3 l/100 km | Oljeforbruk (redusert), timingkjede | Moderat |
2,0 TSI GTI (revidert) | 210 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Turbolader (av og til) | Bra |
1,6 TDI (uendret) | 90-105 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Svært robust | God |
2.0 TDI (optimalisert) | 110-170 HK | 4,1-4,9 l/100 km | Ekstremt slitesterk | Meget god |

Konklusjon: De beste motorene i VW Golf 6 Variant-motorer
VW Golf 6 Variant representerte en overgangsperiode i Volkswagens motorutvikling, der det ble introdusert ny teknologi som ennå ikke var helt moden. Mens dieselmotorene var gjennomgående overbevisende og viste seg å være usedvanlig holdbare, slet TSI-bensinmotorene med karakteristiske problemer som først ble helt løst i senere generasjoner. Selv om ansiktsløftningen i 2012 brakte forbedringer, klarte den ikke å eliminere de grunnleggende svakhetene helt.
- Beste VW Golf 6 Variant bensinmotor:
2.0 TSI GTI (210 hk) etter faceliftet i 2012 tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse og driftssikkerhet blant bensinmotorene, men krever fortsatt mye vedlikehold.
- Beste VW Golf 6 Variant dieselmotor:
2,0 TDI med 140 hk (103 kW) regnes som en av de beste dieselmotorene som Volkswagen noensinne har bygget - usedvanlig slitesterk, økonomisk og kraftig nok til alle formål.
- Anbefaling til kjøpere:
Den som ønsker å kjøpe en VW Golf 6 Variant, bør absolutt velge en TDI-modell, helst 2,0 TDI med 140 hk fra og med faceliftfasen fra 2012.
AUTODOC tilbyr et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler for vedlikehold og reservedeler til alle VW Golf 6 Variant-motorer, med rask levering og ekspertrådgivning.