• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

VW Golf 6 Variant motorer

Innholdsfortegnelse

  1. VW Golf 6 Variant-motorer (2009-2013)
    1. VW Golf 6 Variant bensinmotorer (2009-2013)
    2. VW Golf 6 Variant dieselmotorer (2009-2013)
  2. VW Golf 6 Variant-motorer (ansiktsløftning 2012-2013)
    1. VW Golf 6 Variant bensinmotorer (ansiktsløftning 2012-2013)
    2. VW Golf 6 Variant dieselmotorer (facelift 2012-2013)
  3. Konklusjon: De beste motorene i VW Golf 6 Variant-motorer

VW Golf 6 Variant etablerte seg som en populær kompakt stasjonsvogn fra 2009 til 2013 og tilbød et bredt utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til sportslige GTI-motorer. Motorene i VW Golf 6 Variant fortsatte å utvikle seg i løpet av de ulike modelloppdateringene, og avslørte de karakteristiske styrkene og svakhetene ved de respektive teknologiene.

VW Golf 6 Variant-motorer (2009-2013)

VW Golf 6 Variant-motorer (2009-2013)

VW Golf 6 Variant-generasjonen var preget av introduksjonen av nye TSI- og TDI-teknologier, som ennå ikke var fullt utviklet. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motor: Mens de velprøvde TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, hadde de tidlige TSI-bensinmotorene ofte kostbare problemer med registerkjeder, turbolader eller økt oljeforbruk mellom 100 000 og 150 000 kilometer. Større reparasjoner på motor eller girkasse var vanligvis påkrevet mellom 120 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 140 hk (103 kW), som kombinerte driftssikkerhet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte. Teknisk sett var denne generasjonen preget av overgangen til common-rail diesel- og turboladede bensinmotorer, selv om Volkswagen fortsatt slet med barnesykdommene med den nye teknologien. I en markedssammenligning posisjonerte Golf 6 Variant seg mot konkurrenter som Ford Focus Turnier og Opel Astra Sports Tourer som det mest teknologisk avanserte, men også det mest reparasjonsutsatte alternativet.

VW Golf 6 Variant bensinmotorer (2009-2013)

VW Golf 6 Variant bensinmotorutvalget omfattet både sugemotorer og moderne TSI-motorer. Innstegsmodellen var 1,6-liters sugemotor med 75 kW (102 hk), som var robust, men ikke særlig moderne. TSI-familien startet med 1,2 TSI (63 kW/86 hk og 77 kW/105 hk), en liten tresylindret turbomotor som var overraskende kraftig til tross for sin lille størrelse, men som var utsatt for problemer med timingkjeden og turboladeren. 1,4 TSI var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 90 kW (122 hk) til 118 kW (160 hk) og utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i hele serien - sprekker i registerkjeden, ekstremt oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde den til en kostbar risiko. Toppmodellen var 2,0 TSI GTI med 155 kW (210 hk), som var mindre utsatt, men som likevel tidvis hadde problemer med stempelringer og økt oljeforbruk.

VW Golf 6 Variant dieselmotorer (2009-2013)

VW Golf 6 Variant-dieselmotorene ble dominert av TDI-familien med common rail-innsprøytning. Den minste var 1,6 TDI med 66 kW (90 hk) og 77 kW (105 hk), som viste seg å være svært økonomisk og driftssikker, men som var noe undermotorisert for en stasjonsvogn. 2,0 TDI utgjorde ryggraden i dieselutvalget med ytelser på 81 kW (110 hk), 103 kW (140 hk) og 125 kW (170 hk). Særlig VW Golf 6 Variant 2,0 TDI med 103 kW (140 hk) etablerte seg som gullstandarden - den hadde utmerkede langdistanseegenskaper, et lavt drivstofforbruk på 4,2-4,8 liter og viste seg å være usedvanlig slitesterk. Alle TDI-motorene hadde partikkelfilter som standard og oppfylte Euro 5-normen. Bare den kraftige 170 hk-varianten hadde tidvis problemer med eksosresirkuleringen og turboladeren hvis vedlikeholdet ble forsømt.

Motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,6 naturlig sugemotor 102 HK 6,8-7,2 l/100 km Utdatert, treg Gjennomsnitt
1,2 TSI 86-105 HK 5,1-5,8 l/100 km Tannkjede, turbolader Moderat
1,4 TSI 122-160 HK 5,8-6,5 l/100 km Tannkjede, oljeforbruk, turbolader Problematisk
2,0 TSI GTI 210 HK 7,2-8,1 l/100 km Stempelringer, oljeforbruk Moderat
1,6 TDI 90-105 HK 4,1-4,6 l/100 km Svært robust, noe svak God
2,0 TDI 110-170 HK 4,2-5,1 l/100 km Lang levetid (140 hk ideelt) Meget bra

VW Golf 6 Variant-motorer (ansiktsløftning 2012-2013)

Ansiktsløftningen i 2012 medførte hovedsakelig visuelle endringer og mindre tekniske forbedringer av motorene i VW Golf 6 Variant. Motorutvalget forble stort sett uendret, men noen av de svake punktene i de tidlige modellene ble utbedret. Forventningene til kjørelengde økte noe: TDI-motorene fortsatte å gå 350 000-400 000 kilometer uten problemer, mens de reviderte TSI-motorene ble litt mer driftssikre, men fortsatt krevde større reparasjoner mellom 120 000 og 180 000 kilometer. Den beste motoren var fortsatt 2,0 TDI med 140 hk, som nå var enda mer holdbar takket være optimalisert programvare og forfinede komponenter. Teknisk sett fokuserte Volkswagen på å utbedre de alvorligste problemene fra forgjengerne, spesielt i TSI-motorenes timingkjeder. Golf 6 Variant fortsatte å være den tekniske pioneren på markedet, men konkurrenter som den nye Ford Focus Turnier tok innpå når det gjaldt driftssikkerhet.

VW Golf 6 Variant bensinmotorer (ansiktsløftning 2012-2013)

De reviderte bensinmotorene i VW Golf 6 Variant fikk hovedsakelig programvareoppdateringer og forfinede komponenter. 1,2 TSI ble noe revidert og var nå noe mindre utsatt for turboladerproblemer, men timingkjeden forble kritisk. Den problematiske 1,4 TSI-motoren fikk forsterkede registerkjeder og optimaliserte stempelringer, noe som reduserte problemene med oljeforbruket noe, men ikke eliminerte dem helt. 2.0 TSI GTI fikk reviderte stempelringer og var nå mindre utsatt for økt oljeforbruk, men fortsatte å ha sporadiske problemer med turboladeren når den ble kjørt sportslig.

VW Golf 6 Variant dieselmotorer (facelift 2012-2013)

TDI-motorene i faceliften fikk hovedsakelig programvareoptimaliseringer for bedre utslippsverdier og noe redusert forbruk. 1.6 TDI forble praktisk talt uendret og fortsatte å vise seg som en økonomisk og pålitelig drivlinje. VW Golf 6 Variant 2.0 TDI fikk optimalisert common rail-teknologi og forfinede innsprøytningsdyser, noe som resulterte i enda jevnere gange og minimalt redusert drivstofforbruk. Varianten med 170 hk fikk et mer robust eksosresirkuleringssystem, noe som reduserte følsomheten for defekter betydelig.

Motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,2 TSI (revidert) 86-105 HK 5,0-5,6 l/100 km Tannkjede (mindre hyppig) Gjennomsnitt
1,4 TSI (revidert) 122-160 HK 5,6-6,3 l/100 km Oljeforbruk (redusert), timingkjede Moderat
2,0 TSI GTI (revidert) 210 HK 7,0-7,8 l/100 km Turbolader (av og til) Bra
1,6 TDI (uendret) 90-105 HK 4,0-4,5 l/100 km Svært robust God
2.0 TDI (optimalisert) 110-170 HK 4,1-4,9 l/100 km Ekstremt slitesterk Meget god

Konklusjon: De beste motorene i VW Golf 6 Variant-motorer

VW Golf 6 Variant representerte en overgangsperiode i Volkswagens motorutvikling, der det ble introdusert ny teknologi som ennå ikke var helt moden. Mens dieselmotorene var gjennomgående overbevisende og viste seg å være usedvanlig holdbare, slet TSI-bensinmotorene med karakteristiske problemer som først ble helt løst i senere generasjoner. Selv om ansiktsløftningen i 2012 brakte forbedringer, klarte den ikke å eliminere de grunnleggende svakhetene helt.

  • Beste VW Golf 6 Variant bensinmotor:

2.0 TSI GTI (210 hk) etter faceliftet i 2012 tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse og driftssikkerhet blant bensinmotorene, men krever fortsatt mye vedlikehold.

  • Beste VW Golf 6 Variant dieselmotor:

2,0 TDI med 140 hk (103 kW) regnes som en av de beste dieselmotorene som Volkswagen noensinne har bygget - usedvanlig slitesterk, økonomisk og kraftig nok til alle formål.

  • Anbefaling til kjøpere:

Den som ønsker å kjøpe en VW Golf 6 Variant, bør absolutt velge en TDI-modell, helst 2,0 TDI med 140 hk fra og med faceliftfasen fra 2012.

AUTODOC tilbyr et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler for vedlikehold og reservedeler til alle VW Golf 6 Variant-motorer, med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

BX-CRI3 BOSCH 0 986 435 360 Innsprøytningsdyse Common Rail (CR), med tetningsring
Anmeldelser - 26
Produkt info
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med tetningsring
  • Byttedel
  • Drivstoffberedning: Common Rail (CR)
  • BOSCH: Innsprøytningsdyse
  • Varenummer: 0 986 435 360
  • Tilstand: Refabrikkert
Detaljer
BOSCH Innsprøytningsdyse Common Rail (CR), med tetningsring
Artikkelnummer: 0 986 435 360
2210,89 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
FEBEST 2399-DH2 Kroker Lengde: 192mm, vekt: 0,442kg
Anmeldelser - 12
Produkt info
  • Lengde [mm]: 192
  • Vekt [kg]: 0,442
  • innpakningslengde [cm]: 19,2
  • innpakningsbredde [cm]: 5,0
  • innpakningshøyde [cm]: 2,2
  • FEBEST: Kroker
  • Varenummer: 2399-DH2
  • Vår pris: 164,24 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBEST Kroker Lengde: 192mm, vekt: 0,442kg
Artikkelnummer: 2399-DH2
164,24 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-20 Motorolje 5W-30, 20l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 52
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-98, MB 229.5, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, VW 503 01, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-20
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 1174,94 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 20l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-20
Mer
1174,94 kr
58,75 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
ENERGY PP0035 Gasspjeld elektrisk, med tetning
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • for OE-nummer: 03L 128 063 AF
  • Høyde [mm]: 81
  • Spenning [V]: 12
  • Vekt [kg]: 0,647
  • Tilkoblingsantall: 5
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
  • Driftstype: elektrisk
  • ENERGY: Gasspjeld
  • Varenummer: PP0035
  • Vår pris: 1491,93 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ENERGY Gasspjeld elektrisk, med tetning
Artikkelnummer: PP0035
1491,93 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-36%
SWAG 30 92 7056 Låsbare hjulbolter Kulesete A/G, 27 mm
Anmeldelser - 11
Produkt info
  • Monteringsposisjon: framaksel, bakaksel
  • Lengde [mm]: 53,5
  • Diameter [mm]: 23,7
  • Mål utvendige gjenger: M14 x 1,5
  • Gjengelengde [mm]: 27
  • Kvalitet / klasse: 8.8
  • Nøkkelvidde: 17, 19
  • Hjulfesting: Kulesete A / G
  • Material: Stål
  • Skruelengde under hode [mm]: 29
  • Vekt [kg]: 0,45
  • Kan låses: Kan låses
  • kontroller mål
  • Se serviceinformasjon
  • SWAG: Låsbare hjulbolter
  • Varenummer: 30 92 7056
  • Vår pris: 261,04 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SWAG Låsbare hjulbolter Kulesete A/G, 27 mm
Artikkelnummer: 30 92 7056
sammenlignet med Veil. pris 409,79 kr

261,04 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL EDGE Professional LongLife III 157EA4 Motorolje 5W-30, 4l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 85
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00, Porsche C30
  • Innhold [liter]: 4
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: EDGE Professional
  • Versjon: LongLife III
  • Varenummer: 157EA4
  • CASTROL: Motorolje
  • Vår pris: 789,24 kr
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-30, 4l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 157EA4
789,24 kr
197,31 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
LIQUI MOLY Top Tec 4200 8973 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-G30, OV0401547-D30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, BMW Longlife-04, BMW Longlife-01 FE , VW 505 00, VW 505 01, VW 506 00, VW 506 01
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Top Tec
  • Versjon: 4200
  • Varenummer: 8973
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • ikke for motorprodusent: TDI R5, VAG: V10
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Vår pris: 999,89 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 8973
999,89 kr
199,98 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline 874734 Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G11, G12, G12+, G12++, G13
  • Farge: gul
  • Spesifikasjon: G13
  • Innhold [liter]: 5
  • Tank design: Kanne
  • Universell: Ja
  • Valvoline: Frostvæske
  • Varenummer: 874734
  • Vår pris: 446,11 kr
Detaljer
Valvoline Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Artikkelnummer: 874734
Mer
446,11 kr
89,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-71%
TotalEnergies Quartz INEO Long Life 2204218 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 76
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, VW 504 00, Porsche C30, VW 507 00, BMW Longlife-04
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Quartz
  • Versjon: INEO Long Life
  • Varenummer: 2204218
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Vår pris: 558,36 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2204218
sammenlignet med Veil. pris 1953,85 kr

558,36 kr
111,67 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-50%
VAICO V10-6591 Pumpe, lamellkopling firehjulsdrift
Anmeldelser - 7
Produkt info
  • Monteringsposisjon: bakaksel
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med skruer, med tetningsring
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med påbygnings / festemateriale
  • Driftstype: elektrisk-hydraulisk
  • clutch ID: HALDEX GEN IV / 4
  • VAICO: Pumpe, lamellkopling firehjulsdrift
  • Varenummer: V10-6591
  • Vår pris: 2354,67 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VAICO Pumpe, lamellkopling firehjulsdrift
Artikkelnummer: V10-6591
sammenlignet med Veil. pris 4755,54 kr

2354,67 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-20 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 71
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 20
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-20
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 1467,16 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: MN7715-20
Mer
1467,16 kr
73,36 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 151057
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 751,48 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
751,48 kr
187,87 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-36%
115 667 001 TOPRAN 115 667 Relè, starter
Anmeldelser - 7
Produkt info
  • reléfunksjon: Arbeidskontakt
  • Antall stikkontakter: 5
  • Strømstyrke [A]: 50
  • TOPRAN: Relè, starter
  • Varenummer: 115 667
  • Vår pris: 187,96 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TOPRAN Relè, starter
Artikkelnummer: 115 667
sammenlignet med Veil. pris 295,10 kr

187,96 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 154291 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 44
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 154291
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 602,08 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 154291
602,08 kr
150,52 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-56%
FEBI BILSTEIN 21829 Olje manuell girkasse Innhold: 1l, 75W
Anmeldelser - 43
Produkt info
  • Farge: gul
  • Innhold [liter]: 1
  • Produsentens anbefalinger: VW TL 521 71, VW TL 521 78, VW TL 525 12, VW TL 726 Y, MB 235.10, Ford WSS-M2C200-D2
  • viskositetsklasse SAE: 75W
  • Vekt [kg]: 0,917
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Flaske
  • FEBI BILSTEIN: Olje manuell girkasse
  • Varenummer: 21829
  • Vår pris: 194,42 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Olje manuell girkasse Innhold: 1l, 75W
Artikkelnummer: 21829
sammenlignet med Veil. pris 446,44 kr

194,42 kr
194,42 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: