Innholdsfortegnelse
Mercedes S203-motorer
Mercedes C-Klasse S203 ble lansert i 2001 som den første stasjonsvognversjonen av C-Klasse, og etablerte seg raskt som et premiumalternativ til BMW 3-serie Touring og Audi A4 Avant. I løpet av produksjonsperioden frem til 2007 tilbød Mercedes S203-motorene et variert utvalg fra økonomiske kompressormotorer til kraftige V6- og V8-motorer, noe som gjenspeiler de teknologiske endringene hos Mercedes-Benz på 2000-tallet.

Mercedes S203-motorer (2001-2007)
Mercedes S203 var en teknisk pionerperiode for Mercedes-Benz og var preget av innovativ kompressorteknologi, som ennå ikke var fullt utviklet. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motor: Mens de velprøvde dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige kompressormotorene ofte kostbare reparasjoner av kompressoren eller ventilstyringen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Skader på motoren på grunn av svikt i registerkjeden var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var C 320 CDI med sin 3,0-liters V6-diesel, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderate forbruksverdier på en optimal måte for den tiden. Mercedes S203-motorene representerte overgangen fra tradisjonell sugemotorteknologi til moderne turbolading.
Mercedes S203 bensinmotorer (2001-2007)
Mercedes S203-bensinmotorserien inkluderte både sugemotorer og innovativ kompressorteknologi. Innstegsmodellen var C 180 med en 1,8-liters motor og 95 kW (129 hk), etterfulgt av C 200, også med 1,8 liter, men med 120 kW (163 hk). Mercedes S203-motorene med kompressorteknologi startet med C 180 Kompressor (105 kW/143 hk) og C 200 Kompressor (120 kW/163 hk). Disse tidlige kompressormotorene led imidlertid av typiske barnesykdommer: Kompressorskader, problemer med ventilstyringen og økt oljeforbruk gjorde dem til de mest problematiske motorene i modellserien. Den kraftigste bensinmotoren i Mercedes S203 var C 55 AMG med sin 5,4-liters V8 og 270 kW (367 hk), som hadde imponerende ytelser, men som var preget av høyt drivstofforbruk og tidvis problemer med luftmassemåling.
Mercedes S203 dieselmotorer (2001-2007)
Mercedes S203-dieselmotorene var til å begynne med dominert av den velprøvde 2,2-liters CDI-motoren med ulike ytelsesnivåer. C 200 CDI startet med 85 kW (116 hk), og fikk senere selskap av C 220 CDI med 105 kW (143 hk). Fra 2003 revolusjonerte Mercedes dieselteknologien med C 270 CDI (125 kW/170 hk) og den tidligere nevnte C 320 CDI (150 kW/204 hk) med moderne common-rail innsprøytning. Mercedes S203 C 220 CDI utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i hele modellserien - spesielt variantene som ble produsert fra 2003 og utover med et revidert innsprøytningssystem, viste seg å være usedvanlig holdbare og økonomiske. Disse Mercedes S203-motorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og tilbød en enestående kombinasjon av ytelse, forbruk og pålitelighet som fortsatt er uovertruffen i dag.
Mercedes S203-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
C 180 | 129 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Tannkjede, treg | Gjennomsnitt |
C 200 | 163 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Gjennomsnittlig |
C 180 Kompressor | 143 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Kompressor, ventilstyring | Moderat |
C 200 Kompressor | 163 HK | 8,6-9,2 l/100 km | Kompressor, oljeforbruk | Moderat |
C 230 Kompressor | 192 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Kompressor, luftmassestrømssensor | Moderat |
C 32 AMG Kompressor | 354 HK | 11,5-12,8 l/100 km | Kompressor, høyt forbruk | Middels |
C 55 AMG | 367 HK | 12,8-14,2 l/100 km | Luftmassestrømningssensor, forbruk | Gjennomsnittlig drivstofforbruk |
C 200 CDI | 116 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Av og til turbolader | Bra |
C 220 CDI | 143 HK | 5,9-6,4 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Meget god |
C 270 CDI | 170 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Robust, gode ytelser | Meget god |
C 320 CDI | 204 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Utmerket, svært kraftig | Meget bra |

Mercedes S203 facelift-varianter-motorer (2004-2007)
Med faceliften i 2004 reviderte Mercedes mange av motorene i Mercedes S203 og introduserte nye varianter. C 350 med 200 kW (272 hk) erstattet C 320 som topp bensinmotor, mens C 200 CDI fikk en effektøkning til 90 kW (122 hk). De reviderte kompressormotorene viste seg å være betydelig mer pålitelige, men oppnådde aldri dieselmotorenes lange levetid. Spesielt den nye C 280, med 170 kW (231 hk), utviklet seg til en velbalansert bensinmotor med færre problemer enn forgjengerne. Mercedes S203-motorene i facelift-fasen anses generelt for å være mer modne og mindre utsatt for de typiske problemene i de tidlige produksjonsårene.
Mercedes S203 ansiktsløftning bensinmotorer (2004-2007)
De reviderte Mercedes S203-bensinmotorene viste betydelige forbedringer i forhold til forgjengerne. Den nye C 280 med 3,0-liters V6-motor og 170 kW (231 hk) viste seg å være betydelig mer pålitelig enn de tidlige kompressormotorene. C 350 med 200 kW (272 hk) tilbød sportslige ytelser med akseptabel driftssikkerhet. Kompressormotorene C 200 Kompressor og C 230 Kompressor fikk reviderte kompressorer og viste færre feil, men var fortsatt mer utsatt enn sugemotorene eller dieselmotorene.
Mercedes S203 facelift dieselmotorer (2004-2007)
Dieselutvalget ble utvidet med C 200 CDI med økt effekt på 90 kW (122 hk). Alle Mercedes S203-motorene i diesel-serien fikk forbedringer av innsprøytningssystemet og turboladeren. C 220 CDI forble målestokken for pålitelighet, mens C 320 CDI gikk inn i Mercedes-historien som en av de beste V6-dieselmotorene gjennom tidene.

Konklusjon: De beste Mercedes S203-motorene gjennom tidene-motorer
Utviklingen av Mercedes S203-motorene viser tydelig overgangsfasen fra Mercedes-Benz til moderne drivverksteknologi. Mens dieselmotorene konsekvent tilbød maksimal pålitelighet, slet de innovative kompressormotorene med barnesykdommer som først i stor grad ble utbedret med faceliften. Mercedes S203 etablerte standarder for holdbarhet og kjørekomfort som fortsatt setter standarden den dag i dag.
- Beste bensinmotor i Mercedes S203:
C 280 (231 hk, fra 2004) kombinerte sportslige ytelser med betydelig forbedret driftssikkerhet sammenlignet med de tidlige kompressormotorene, og regnes som den mest balanserte bensinmotoren i serien.
- Beste Mercedes S203 dieselmotor:
C 220 CDI (143 hk) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk - en motor som regelmessig går over 400 000 kilometer uten større problemer.
- Beste Mercedes S203 ytelsesmotor:
C 320 CDI (204 hk) kombinerer kraftig ytelse med den legendariske påliteligheten til Mercedes-dieselmotorer og er anerkjent som en av de beste V6-dieselmotorene gjennom tidene.
For vedlikehold og reservedeler til alle Mercedes S203-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.