Innholdsfortegnelse
Audi A8-motorer
Siden lanseringen i 1994 har Audi A8 etablert seg som merkets flaggskip og tilbyr et eksepsjonelt variert utvalg av motorer gjennom fire generasjoner, fra økonomiske V6-dieselmotorer til kraftige W12-enheter. Den teknologiske utviklingen av Audi A8-motorene gjenspeiler tre tiår med bilinnovasjon og viser endringen fra klassiske sugemotorer til svært effektive hybrid- og elektriske motorer.

Audi A8 generasjon I (1994-2002)
Den første Audi A8-generasjonen var kjennetegnet av robuste, men teknisk sett fortsatt konvensjonelle motorer, som med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer. Typiske hovedreparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 200 000 og 250 000 kilometer, med utskifting av registerkjede og pakningsarbeid som de hyppigste inngrepene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 4,2 V8 med 300 hk, som kombinerte kraft, jevn gange og pålitelighet på en perfekt måte. De tekniske høydepunktene var karosseriet med aluminiumsramme og quattro firehjulsdrift, mens motorene fortsatt måtte klare seg uten moderne direkte innsprøytning eller turboladning. I luksussegmentet konkurrerte A8 med suksess med BMW 7-serie og Mercedes S-klasse, og Audi fikk poeng takket være den lave vekten på aluminiumskarosseriet.
Audi A8 bensinmotorer: Generasjon I (1994-2002)
Audi A8s bensinmotorutvalg besto av ulike V6- og V8-motorer med naturlig sugeteknologi. Innstegsmotoren var en 2,8 V6 med 174 hk, etterfulgt av den kraftigere 3,7 V6 med 230 hk. Disse Audi A8-motorene viste seg å være pålitelige, men led under luksuslimousinens høye vekt og hadde tilsvarende høye drivstofforbrukstall. 4.2 V8 med 300 hk utviklet seg til å bli modellseriens midtpunkt, og bød på en balansert blanding av ytelse og jevn gange. Problemer oppstod hovedsakelig med ventilspindeltetningene og av og til med styringskjeden, men var lett å håndtere med regelmessig vedlikehold.
Audi A8 dieselmotorer: Generasjon I (1994-2002)
Dieselmotorer var ennå ikke tilgjengelig i den første generasjonen, ettersom Audi fokuserte på bensinmotorer og på å etablere merket i luksussegmentet.
Audi A8-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,8 V6 | 174 HK | 11,5-12,8 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, ventilspindeltetninger | Gjennomsnitt |
3,7 V6 | 230 HK | 12,2-13,5 l/100 km | Ventilspindeltetninger, registerkjede | Bra |
4,2 V8 | 300 HK | 12,8-14,2 l/100 km | Sporadisk registerkjede, svært robust | Meget god |

Audi A8 generasjon II (2002-2010)
Den andre Audi A8-generasjonen markerte inngangen til moderne motorteknologi med FSI direkte innsprøytning og, for første gang, dieselmotorer. Påliteligheten varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde V8-motorene med naturlig aspirasjon fortsatte å gå mellom 350 000 og 450 000 kilometer, viste de tidlige FSI-motorene problemer med karbonavleiringer og høytrykkspumper allerede mellom 120 000 og 180 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 6.0 W12 med 450 hk - et teknisk mesterverk med tolv sylindere som var overraskende pålitelig til tross for sin kompleksitet. Tekniske innovasjoner som MMI-betjening, adaptiv luftfjæring og quattro med Torsen-differensial satte nye standarder. Audi tok poeng fra BMW 7-serie og Mercedes S-klasse med sin overlegne firehjulsdriftsteknologi og innovative aluminiumskarosseri.
Audi A8 bensinmotorer: Generasjon II (2002-2010)
Audi A8s bensinmotorutvalg ble revolusjonert av FSI direkte innsprøytning. 3.2 V6 FSI med 260 hk erstattet de eldre sugemotorene, men led av typiske FSI-problemer som ventilkoksing og skader på høytrykkspumpen. 4,2 V8 FSI med 350 hk ga mer effekt enn forgjengeren, men var mer utsatt for karbonavleiringer. Kronen på verket var 6.0 W12 med 450 hk, som var overraskende pålitelig til tross for sine tolv sylindre og enorme kompleksitet. Disse Audi A8-motorene krevde imidlertid hyppigere vedlikehold av innsprøytningssystemet og regelmessig ventilrensing.
Audi A8 dieselmotorer: Generasjon II (2002-2010)
For første gang tilbød Audi også dieselmotorer i A8. 3.0 TDI med 233 hk og den kraftigere 4.2 TDI V8 med 326 hk revolusjonerte luksussegmentet med sin kombinasjon av høy ytelse og lavt forbruk. Disse Audi A8 TDI-motorene viste seg å være usedvanlig driftssikre og økonomiske, med et drivstofforbruk på bare 7-9 liter per 100 km til tross for bilens størrelse. Problemene skyldtes i hovedsak manglende vedlikehold av partikkelfilteret.
Audi A8-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,2 V6 FSI | 260 HK | 10,8-12,1 l/100 km | Ventilkoksing, høytrykkspumpe | Moderat |
4,2 V8 FSI | 350 HK | 11,9-13,2 l/100 km | Karbonavleiringer, FSI-problemer | Middels |
6,0 W12 | 450 HK | 14,1-15,8 l/100 km | Kompleks, men robust | God |
3,0 TDI | 233 HK | 7,2-8,4 l/100 km | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Meget bra |
4,2 TDI V8 | 326 HK | 8,1-9,2 l/100 km | Svært robust, økonomisk | Meget god |

Audi A8 generasjon III (2010-2017)
Den tredje generasjonen Audi A8 brakte med seg et gjennombrudd innen effektivitet og teknologi. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen gå mellom 250 000 og 400 000 kilometer, og 3.0 TFSI-kompressormotorene anses for å være spesielt holdbare. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 180 000 og 220 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av slitasje på kompressorer eller turboladere. Den absolutte toppmotoren var 4.0 TFSI med 520 hk i S8 - en biturbo-V8 som var overraskende driftssikker til tross for sin enorme effekt. Tekniske høydepunkter var introduksjonen av sylinderdeaktivering, start-stopp-system og hybridteknologi for første gang. Audi vant over konkurrentene med overlegen quattro-teknologi og innovative assistansesystemer.
Audi A8 bensinmotorer: Generasjon III (2010-2017)
Audi A8s bensinmotorutvalg inkluderte både turboladede og sugemotorer. 2.8 FSI med 204 hk fungerte som innstegsmotor, mens 3.0 TFSI med kompressor i ulike effektnivåer fra 290 til 333 hk utgjorde midtpunktet. Disse Audi A8 TFSI-motorene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine FSI-forgjengere, med færre problemer med direkte innsprøytning. 4.2 FSI med 372 hk var den siste sugemotoren som ble faset ut, mens den nye 4.0 TFSI Biturbo med 435-520 hk (i S8) utgjorde toppen av serien. Til tross for sin enorme effekt utviklet sistnevnte seg til å bli generasjonens mest pålitelige motor med høy ytelse.
Audi A8 dieselmotorer: Generasjon III (2010-2017)
Mer effektive motorer ble lagt til i Audi A8s dieselutvalg. Den velprøvde 3.0 TDI fikk ulike effektnivåer fra 204 til 262 hk, mens 4.2 TDI V8 med 385 hk utgjorde toppen av serien. En nyhet var en økonomisk 3.0 TDI clean diesel med 250 hk og spesielt lave utslipp. Disse Audi A8 TDI-motorene ble ansett som de mest driftssikre i hele generasjonen og hadde et drivstofforbruk på bare 6-8 liter med høy kjørelengde.
Audi A8 hybriddrift: Generasjon III (2010-2017)
For første gang introduserte Audi en A8 hybrid med en 2.0 TFSI og elektrisk motor, som tilbød en systemeffekt på 245 hk. Denne Audi A8 hybridmotoren var imidlertid mer en teknologibærer enn en salgssuksess og forble sjelden.
Audi A8-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,8 FSI | 204 HK | 9,8-11,2 l/100 km | Svakbrystet for A8 | Moderat |
3.0 TFSI | 290-333 HK | 9,1-10,4 l/100 km | Kompressormatet, men robust | Meget bra |
4.2 FSI | 372 HK | 11,2-12,6 l/100 km | Den siste motoren med naturlig sugemotor, pålitelig | God |
4.0 TFSI | 435-520 HK | 10,8-12,1 l/100 km | Svært robust til tross for høy ytelse | Meget bra |
3,0 TDI | 204-262 HK | 6,4-7,8 l/100 km | Svært pålitelig og økonomisk | Meget god |
4,2 TDI V8 | 385 HK | 7,2-8,4 l/100 km | Robust, men sjelden | Meget bra |
2.0 TFSI hybrid | 245 HK | 6,2 l/100 km | Kompleks, sjelden | Gjennomsnittlig |

Audi A8 generasjon IV (2017-i dag)
Den nåværende Audi A8-generasjonen representerer det ypperste innen motorteknologi med full elektrifisering av alle drivsystemer. Mildhybridteknologi er standard, mens kraftige plug-in-hybrider kan kjøre opptil 60 kilometer rent elektrisk. Siden generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2017, er langtidserfaringen begrenset, men de første 100 000 kilometerne viser lovende pålitelighetsverdier. Typiske vedlikeholdsintervaller har blitt forlenget til 20 000-30 000 kilometer takket være elektrifiseringen. Toppmotoren er 4.0 TFSI med 571 hk i RS Q8, som kombinerer sportslige ytelser med et overraskende moderat drivstofforbruk. Tekniske innovasjoner som 48-volts elektrisk system, prediktiv understellsstyring og nivå 3-autonomi setter nye standarder. Audi leder an innen digitalisering og elektrifisering sammenlignet med BMW 7-serie og Mercedes S-klasse.
Audi A8 mildhybrid bensinmotor: Generasjon IV (2017-i dag)
Alle bensinmotorene i Audi A8 har 48-volts mildhybridteknologi med belte-start-generator. 3.0 TFSI med 340 hk danner grunnlaget og viser seg å være balansert og pålitelig. 4.0 TFSI er tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 460 til 571 hk, der 460 hk-versjonen i den normale A8 anses som spesielt vellykket. Disse Audi A8 TFSI-motorene har elektrisk assistanse, noe som eliminerer turboforsinkelsen og reduserer drivstofforbruket.
Audi A8 dieselmotorer: Generasjon IV (2017-i dag)
Den velprøvde 3.0 TDI har også fått 48-volts mildhybridteknologi og er tilgjengelig med 286 hk. Det finnes også en 4.0 TDI med 435 hk, som er en av de kraftigste dieselmotorene i luksussegmentet. Disse Audi A8 TDI-motorene viderefører tradisjonen med pålitelige og økonomiske dieselmotorer, men oppnår nye effektivitetsrekorder på bare 5,7-6,9 liter per 100 km takket være mildhybridstøtten.
Audi A8 ladbare hybrider: Generasjon IV (2017-i dag)
A8 TFSI e kombinerer en 3.0 TFSI med en elektrisk motor for å levere en systemeffekt på 462 hk og tilbyr en elektrisk rekkevidde på opptil 60 km. Denne Audi A8 plug-in-hybriden anses som teknisk moden og pålitelig, men har de typiske ulempene med plug-in-hybrider, som redusert bagasjeromsplass og høy vekt.
Audi A8 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,0 TFSI MHEV | 340 HK | 8,3-9,1 l/100 km | Svært pålitelig så langt | Veldig bra |
4.0 TFSI MHEV | 460-571 HK | 9,6-11,2 l/100 km | Kompleks, men robust | Meget bra |
3,0 TDI MHEV | 286 HK | 5,7-6,4 l/100 km | Svært effektiv og pålitelig | Meget god |
4.0 TDI MHEV | 435 HK | 6,2-6,9 l/100 km | Den kraftigste dieselen, robust | Meget bra |
3.0 TFSI e | 462 HK | 2,5-2,9 l/100 km + strøm | Tung, lite bagasjerom | Bra |

Konklusjon: De beste Audi A8-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Audi A8-motorer viser en kontinuerlig økning i ytelse, effektivitet og pålitelighet over fire generasjoner. Mens de tidlige FSI-motorene i andre generasjon fortsatt viste barnesykdommer, har de moderne TFSI- og TDI-motorene med mild hybridteknologi vist seg å være usedvanlig modne. Dieselmotorene har vært de mest pålitelige drivverkene i alle generasjoner, mens bensinmotorene nådde full modenhet først med den tredje generasjonen.
- Beste Audi A8-bensinmotor:
4.0 TFSI med 460 hk (generasjon IV) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy ytelse og hittil utmerket driftssikkerhet med moderat drivstofforbruk.
- Beste Audi A8 dieselmotor:
3.0 TDI med 286 hk MHEV (generasjon IV) tilbyr den perfekte balansen mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet med et drivstofforbruk på bare 5,7-6,4 liter per 100 km.
- Beste hybridmotor i Audi A8:
A8 TFSI e med 462 hk systemeffekt (generasjon IV) muliggjør lokal utslippsfri kjøring med høy totalytelse og sofistikert teknologi.
For vedlikehold og reservedeler til alle Audi A8-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.