Innholdsfortegnelse
Audi Q5 8R motorer
Siden lanseringen i 2008 har Audi Q5 8R etablert seg som en premium mellomklasse-SUV og tilbudt et imponerende utvalg av motorer i løpet av sin åtte år lange produksjonsperiode. Denne første Q5-generasjonen kombinerte Audis quattro firehjulsdriftsteknologi med et bredt utvalg av banebrytende bensin- og dieselmotorer.

Audi Q5 8R-motorer (2008-2016)
Den første Audi Q5 8R-generasjonen var Audis svar på det voksende premium-SUV-markedet, og var preget av motorer av høy kvalitet, men med høyt vedlikeholdsbehov. De robuste TDI-dieselmotorene kjørte regelmessig mellom 400 000 og 500 000 kilometer, mens de mer komplekse TFSI-bensinmotorene ofte krevde større reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Typiske reparasjonsintervaller var mellom 150 000 og 200 000 kilometer for turboladere, registerkjeder og høytrykkspumper. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0 TDI med 245 hk, som på mesterlig vis kombinerte kraft, pålitelighet og effektivitet. Tekniske nyvinninger som FSI-direkteinnsprøytning og bi-turbo-teknologi plasserte Audi Q5 8R et godt stykke over konkurrenter som BMW X3 eller Mercedes GLK.
Audi Q5 8R bensinmotorer (2008-2016)
Audi Q5 8Rs bensinmotorutvalg besto utelukkende av TFSI-motorer med turbolading og direkte innsprøytning. Innstegsmotoren var en 2.0 TFSI med 155 kW (211 hk), som fra 2012 ble erstattet av en revidert versjon med 169 kW (230 hk). Disse Audi Q5 8R-motorene led av typiske EA888-problemer: Problemer med timingkjeden mellom 80 000 og 120 000 kilometer, økt oljeforbruk på grunn av slitte stempelringer og sporadiske skader på turboladeren under sportslig kjøring. Den kraftigste bensinmotoren i Audi Q5 8R var 3.0 TFSI med 200 kW (272 hk) til 245 kW (333 hk) i SQ5, som var betydelig mer pålitelig takket være kompressor (frem til 2012) og senere bi-turbo-teknologi, men hadde høyt drivstofforbruk.
Audi Q5 8R dieselmotorer (2008-2016)
Audi Q5 8R-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde 2.0 TDI med ulike effektnivåer fra 105 kW (143 hk) til 140 kW (190 hk). Audi Q5 8R 2.0 TDI med 125 kW (170 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - variantene som ble produsert fra og med 2011 med tredje generasjons common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, viste seg å være usedvanlig slitesterke. Toppmotoren var 3.0 TDI med ytelser fra 176 kW (239 hk) til 180 kW (245 hk), som takket være bi-turbo-teknologi og en robust V6-konstruksjon var både kraftig og pålitelig. Disse Audi Q5 8R TDI-motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og holdbarhet.
Audi Q5 8R hybriddrift (2008-2016)
Fra 2011 tilbød Audi Q5 hybrid 2.0 TFSI quattro med en systemeffekt på 180 kW (245 hk). Denne Audi Q5 8R hybrid kombinerte en 2.0 TFSI med 155 kW (211 hk) med en 40 kW elektrisk motor og hadde en ren elektrisk rekkevidde på rundt 3 kilometer. Hybriddriften viste seg å være teknisk komplisert og vedlikeholdskrevende, med tidvis problemer med batterikjøling og hybridstyringsenheten.
Audi Q5 8R motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI | 211-230 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk, turbolader | Moderat |
3,0 TFSI | 272-333 HK | 10,1-12,8 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, ellers robust | Bra |
2,0 TDI | 143-190 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Svært pålitelig fra 2011 og fremover | Meget god |
3,0 TDI | 239-245 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Bi-Turbo svært robust | Meget bra |
2.0 TFSI Hybrid | 245 HK | 6,9 l/100 km | Batterikjøling, hybridkontrollenhet | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Audi Q5 8R-motorene av alle generasjoner-motorer
Audi Q5 8R-motorutviklingen viser tydelig TDI-teknologiens overlegenhet når det gjelder pålitelighet og effektivitet. Mens TFSI-bensinmotorene med direkte innsprøytning og turbolading hadde imponerende ytelser, slet de hele tiden med konstruksjonsmessige svakheter. V6-motorene viste seg generelt å være mer robuste enn sine firesylindrede motstykker.
- Beste Audi Q5 8R bensinmotor:
3.0 TFSI med 272 hk tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, driftssikkerhet og kjørekultur, selv om drivstofforbruket er høyt.
- Beste Audi Q5 8R dieselmotor:
3.0 TDI med 245 hk kombinerer eksepsjonell driftssikkerhet med kraftig kraftutvikling og moderat drivstofforbruk - det absolutte høydepunktet i Q5 8R-æraen.
- Beste Audi Q5 8R hybridmotor:
2.0 TFSI-hybriden var forut for sin tid, men led under den fortsatt umodne hybridteknologien i den første generasjonen.
For vedlikehold og reservedeler til Audi Q5 8R tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.