Innholdsfortegnelse
Mercedes W168-motorer
Den første generasjonen Mercedes A-Klasse (W168) revolusjonerte kompaktbilsegmentet i 1997 og etablerte Mercedes-Benz i en helt ny bilkategori. I løpet av de åtte årene produksjonen pågikk, ble Mercedes W168-motorene kontinuerlig videreutviklet og teknisk forbedret, noe som la grunnlaget for alle de påfølgende generasjonene av A-Klasse.

Mercedes W168-motorer (1997-2004)
Den første generasjonen av Mercedes A-Klasse var et dristig eksperiment for Mercedes-Benz og brakte med seg både innovative løsninger og typiske barnesykdommer. Med riktig vedlikehold nådde Mercedes W168-motorene et gjennomsnitt på 250 000 til 350 000 kilometer, der dieselversjonene var betydelig mer holdbare enn bensinversjonene. Større reparasjoner var som regel påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer - typisk problemer med topplokkpakningen i bensinmotorene eller feil på innsprøytningspumpen i de tidlige dieselmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var A 190 CDI med sin robuste 1,9-liters dieselmotor, som kombinerte driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Mercedes W168-motorene var banebrytende for sandwichkonstruksjonen, der motor og girkasse var plassert under kupeen - en konstruksjon som fortsatt kjennetegner Mercedes i dag.
Mercedes W168 bensinmotorer (1997-2004)
Mercedes W168 bensinmotorutvalg besto av ulike firesylindrede motorer fra M-serien. Innstegsmodellen A 140 hadde en 1,4-liters motor (M 166 E14) med 60 kW (82 hk), som senere ble etterfulgt av en kraftigere versjon med 61 kW (83 hk). A 160 hadde en 1,6-liters motor (M 166 E16) med 75 kW (102 hk), mens A 190 toppet serien med en 1,9-liters motor (M 166 E19) og 92 kW (125 hk). Disse Mercedes W168-motorene led av typiske problemer på slutten av 1990-tallet: defekte topplokkpakninger, oljetap og sporadiske problemer med styringskjeden. Den kraftigste A 210 Evolution med 103 kW (140 hk) var bare tilgjengelig i et lite antall og regnes i dag som en sjeldenhet.
Mercedes W168 dieselmotorer (1997-2004)
Den velprøvde 1,9-liters CDI-motoren (OM 668) dominerte Mercedes W168-dieselmotorene. A 160 CDI startet med 44 kW (60 hk), etterfulgt av A 170 CDI med 66 kW (90 hk) og toppmodellen A 190 CDI med 75 kW (102 hk). Disse Mercedes W168-motorene benyttet moderne common rail-teknologi og ble ansett som svært økonomiske med et drivstofforbruk på mellom 4,2 og 5,8 liter per 100 kilometer. A 190 CDI utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele W168-serien - spesielt variantene som ble produsert fra 2001 og utover med et forbedret innsprøytningssystem, viste seg å være ekstremt holdbare og nådde ofte over 400 000 kilometer uten større reparasjoner.
Mercedes W168-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
A 140 (1,4 liter bensin) | 82-83 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Topplokkpakning, oljetap | Gjennomsnitt |
A 160 (1,6 l bensin) | 102 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tannkjede, tennspoler | Gjennomsnitt |
A 190 (1,9 l bensin) | 125 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Topplokkpakning, kjølesystem | Moderat |
A 210 Evolution | 140 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Sjelden, høy slitasje | Moderat |
A 160 CDI | 60 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Innsprøytningspumpe (tidlige modeller) | Bra |
A 170 CDI | 90 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Robust, sporadisk turbolader | Meget god |
A 190 CDI | 102 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært pålitelig fra 2001 | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Mercedes W168-motorene-motorer
Mercedes W168-motorene preget en hel generasjon kompaktbiler og la grunnlaget for Mercedes' suksess i dette segmentet. Mens bensinmotorene absolutt hadde sine svakheter, etablerte CDI-dieselmotorene seg som eksepsjonelt pålitelige og økonomiske drivverk som fortsatt er verdsatt i dag.
- Beste Mercedes W168 bensinmotor:
A 160 med 1,6-liters motor (102 hk) hadde den beste balansen mellom ytelse og driftssikkerhet, selv om den ikke var fri for typiske problemer.
- Beste Mercedes W168 dieselmotor:
A 190 CDI med 102 hk regnes som den mest pålitelige og slitesterke motoren i hele W168-serien - en ekte langdistanseløper med usedvanlig jevn gange.
- Hybridmotorer:
Mercedes W168-generasjonen hadde ennå ikke hybriddrift - denne teknologien fant først veien til senere generasjoner av A-Klasse.
For vedlikehold og reservedeler til Mercedes W168-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering for alle motorvarianter av denne legendariske første A-Klasse-generasjonen.