Innholdsfortegnelse
BMW E92-motorer
BMW E92 etablerte seg fra 2006 til 2013 som coupévarianten av den tredje 3-seriegenerasjonen, og representerte BMWs høydepunkt i utviklingen av atmosfæriske motorer med høyt turtall. BMW E92-motorene omfattet et imponerende utvalg fra økonomiske dieselmotorer til den legendariske V8-sugemotoren i M3, og hver motorvariant hadde ulike teknologiske tilnærminger og pålitelighetsegenskaper.

BMW E92-motorer (2006-2013)
Den første generasjonen av BMW E92 var preget av overgangsperioden mellom velprøvd sugemotorteknologi og moderne turbolading, noe som gjenspeilte seg i et ekstraordinært stort utvalg av motorer. Kjørelengden varierte betraktelig avhengig av motortype: Mens de robuste dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de mer komplekse bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av høytrykkspumpen eller ventilstyringen mellom 150 000 og 250 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var M3s 4,0-liters V8 med 420 hk - et teknisk mesterverk med et nominelt turtall på 8 400 o/min som regnes som en av de beste atmosfæriske motorene gjennom tidene. Typiske reparasjonsintervaller for sugemotorene var mellom 120 000 og 180 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider, mens de tidlige turbomotorene krevde mer omfattende inngrep fra 100 000 kilometer. I en markedssammenligning posisjonerte E92 seg som en teknologisk pioner i forhold til Audi A5 og Mercedes C-Klasse Coupé.
BMW E92 bensinmotorer (2006-2013)
Bensinmotorutvalget i BMW E92 var usedvanlig variert og inkluderte både sugemotorer og turbomotorer. N52B25 med et slagvolum på 2,5 liter og 160 kW (218 hk) i 325i var innstegsmotoren, etterfulgt av N52B30 med 3,0 liter og 190 kW (258 hk) i 330i. Begge sugemotorene ble ansett for å være svært driftssikre, men hadde tidvis problemer med ventilstyringen (Valvetronic) og veivhusventilasjonen. BMW E92 335i fikk den revolusjonerende N54B30 - en 3,0-liters rekkesekser med dobbel turbolading og 225 kW (306 hk), som senere ble erstattet av N55B30 med enkel turbo og 225-240 kW (306-326 hk). Disse tidlige BMW-turbomotorene var imidlertid utsatt for høytrykkspumpefeil, skader på turboladeren og problemer med drivstoffinjektorene. Det absolutte høydepunktet var S65B40 i M3 - en 4,0-liters V8 med 309 kW (420 hk), som til tross for sin kompleksitet ble ansett som svært holdbar, forutsatt at gassventilene ble rengjort regelmessig.
BMW E92 dieselmotorer (2006-2013)
BMW E92-dieselmotorene var dominert av den velprøvde sekssylindrede arkitekturen med ulike effektnivåer. 320d fikk M47D20 med 2,0 liter og 120 kW (163 hk), senere den mer moderne N47D20 med forbedret common-rail-innsprøytning. BMW E92 325d var utstyrt med M57D30 - en 3,0-liters motor med 145 kW (197 hk), som viste seg å være en av de mest pålitelige BMW-dieselmotorene gjennom tidene. For de høyeste kravene var 330d og 335d tilgjengelig med M57D30TÜ2, en 3,0-liters twin-turbo diesel med henholdsvis 180 kW (245 hk) og 210 kW (286 hk). Disse BMW E92-motorene ble ansett for å være ekstremt robuste og økonomiske, med typiske problemer bare med resirkulering av eksosgass og sporadiske skader på turboladeren på grunn av forsømt vedlikehold. M57-motoren utviklet seg til å bli den beste dieselen i denne generasjonen, med en perfekt balanse mellom ytelse, forbruk og holdbarhet.
BMW E92-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
N52B25 (325i) | 218 HK | 8,1-8,7 l/100 km | Valvetronic, veivhusventilasjon | Bra |
N52B30 (330i) | 258 HK | 8,4-9,1 l/100 km | Valvetronic, sporadisk vannpumpe | Bra |
N54B30 (335i) | 306 HK | 9,1-10,2 l/100 km | Høytrykkspumpe, turbolader, injektorer | Problematisk |
N55B30 (335i) | 306-326 HK | 8,7-9,8 l/100 km | Turbolader, ventilkoksing | Moderat |
S65B40 (M3) | 420 HK | 12,8-14,5 l/100 km | Gassventiler, svært robuste under vedlikehold | Meget god |
M47D20 (320d) | 163 HK | 5,8-6,4 l/100 km | EGR-ventil, virvelklaffer | Gjennomsnittlig |
N47D20 (320d) | 163-184 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Tannkjede, EGR-system | Moderat |
M57D30 (325d) | 197 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Svært robust, sporadisk EGR | Meget bra |
M57D30TÜ2 (330d/335d) | 245-286 HK | 6,8-7,6 l/100 km | Turbolader med høy kjørelengde | Veldig bra |

Konklusjon: De beste BMW E92-motorene av alle generasjoner-motorer
BMW E92-motorene representerer en unik epoke i BMW-motorutviklingen, der både de siste store sugemotorene og de første moderne turboladede motorene ble brukt. Mens de atmosfæriske motorene imponerte med sin lange levetid og den karakteristiske BMW-lyden, ga de tidlige turbomotorene mer kraft, men også betydelig høyere vedlikeholdskostnader. Dieselmotorene satte standarder for effektivitet og pålitelighet som fortsatt er målestokken i dag.
- Beste BMW E92 bensinmotor:
S65B40 V8 i M3 med 420 hk regnes som et mesterverk innen motorteknologi - en sugemotor med høyt turtall, eksepsjonell lang levetid med riktig vedlikehold og en uforglemmelig lyd.
- Beste BMW E92 dieselmotor:
M57D30 i 325d med 197 hk tilbyr den optimale kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og kjøreegenskaper - en motor som lett går over 400 000 kilometer.
- Beste BMW E92 hverdagsmotor:
N52B30 i 330i med 258 hk kombinerer stemningsfull kjørekultur med akseptabel driftssikkerhet og moderate vedlikeholdskostnader for hverdagsbruk.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle BMW E92-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.