Innholdsfortegnelse
Fiat Ducato 250 motorer
Fiat Ducato 250 har siden lanseringen i 2006 etablert seg som markedsleder i segmentet for store varebiler, og har gjennom hele sin produksjonstid tilbudt et allsidig utvalg av motorer for et bredt spekter av bruksområder. Den teknologiske utviklingen av Fiat Ducato 250-motorene gjenspeiler overgangen fra de velprøvde sugemotorene til moderne common-rail-dieselmotorer med avansert eksosrensing.

Fiat Ducato 250-motorer (2006-2014)
Den første generasjonen av Fiat Ducato 250 markerte en ny æra for Fiat i varebilbransjen, og var kjennetegnet av robuste, men fortsatt teknisk tradisjonelle motorer. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av bruksområdet: Mens biler i kommersiell bruk ofte krevde større reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer ved intensiv bruk, nådde modeller i privat bruk lett 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold. Typiske reparasjonsintervaller for turboladere lå mellom 150 000 og 200 000 kilometer, mens innsprøytningssystemer ofte først fikk problemer etter 250 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0 JTD MultiJet med 180 hk, som kombinerte effekt, pålitelighet og fortsatt akseptable forbruksverdier på en optimal måte, og som viste seg å være spesielt egnet for tung nyttelast.
Fiat Ducato 250 bensinmotorer (2006-2014)
Utvalget av bensinmotorer i Fiat Ducato 250 var svært overkommelig og omfattet kun en 2,3-liters sugemotor med 107 kW (146 hk). Denne Fiat Ducato 250 bensinmotoren var basert på en velprøvd konstruksjon og var hovedsakelig beregnet på markeder der diesel var mindre akseptert. Motoren viste seg å være bunnsolid, men led av et høyt drivstofforbruk på 12-14 liter per 100 kilometer og manglende trekkraft med full last. Typiske problemer var defekte tennspoler etter rundt 100 000 kilometer og sporadiske problemer med drivstoffpumpen. Tilgjengeligheten var svært begrenset regionalt, noe som er grunnen til at denne motoren i dag regnes som en sjeldenhet.
Fiat Ducato 250 dieselmotorer (2006-2014)
Fiat Ducato 250-dieselmotorene ble dominert av MultiJet-familien med ulike slagvolumvarianter. Innstegsmodellen var 2.2 JTD MultiJet med ytelser fra 74 kW (100 hk) til 96 kW (130 hk), som etablerte seg som en økonomisk og pålitelig basismotor. Over denne lå 2.3 JTD MultiJet med 88 kW (120 hk) til 110 kW (150 hk), som ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. Toppmodellen var 3.0 JTD MultiJet med 116 kW (157 hk) til 132 kW (180 hk) - denne Fiat Ducato 250-motoren utviklet seg til å bli den mest pålitelige og kraftige motoren i hele generasjonen. Spesielt variantene som ble produsert fra og med 2008 med forbedret andregenerasjons common rail-innsprøytning, viste seg å være svært slitesterke og tilbød en utmerket kombinasjon av effekt, dreiemoment og et fortsatt moderat drivstofforbruk på 8-10 liter per 100 kilometer.
Fiat Ducato 250 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,3 bensinmotor | 146 HK | 12,0-14,0 l/100 km | Høyt forbruk, tennspoler | Moderat |
2,2 JTD MultiJet | 100-130 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Turbolader, DPF-problemer | Bra |
2,3 JTD MultiJet | 120-150 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Injektorer, turbolader | Bra |
3,0 JTD MultiJet | 157-180 HK | 8,5-10,0 l/100 km | Svært robust, sporadisk EGR | Meget bra |

Fiat Ducato 250-motorer (2014-2022)
Den andre generasjonen av Fiat Ducato 250 markerte overgangen til mer moderne utslippsstandarder og medførte betydelige forbedringer i effektivitet og miljøkompatibilitet. Kjørelengden holdt seg på samme nivå som for den første generasjonen, men vedlikeholdskostnadene økte betydelig på grunn av mer komplekse eksosrensesystemer. Typiske reparasjonsintervaller for AdBlue-systemer var mellom 80 000 og 120 000 kilometer, mens partikkelfiltre ofte fikk problemer etter bare 150 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 2.3 MultiJet med 180 hk, som til tross for Euro 6-normen opprettholdt en imponerende driftssikkerhet. For første gang ble det også lansert naturgassvarianter (CNG), selv om disse ikke ble mye brukt på grunn av den begrensede bensinstasjonsinfrastrukturen. De mer komplekse eksossystemene førte til hyppigere verkstedsbesøk, der AdBlue-problemer og DPF-regenerering var de vanligste klagene.
Fiat Ducato 250 dieselmotorer (2014-2022)
Fiat Ducato 250-dieselmotorserien ble grunnleggende revidert og bestod nå utelukkende av Euro 6-kompatible motorer. 2.2 MultiJet var fortsatt tilgjengelig med 81 kW (110 hk) til 103 kW (140 hk), men med betydelig mer kompleks eksosrensing, inkludert SCR-katalysator og AdBlue-innsprøytning. 2.3 MultiJet ble tilbudt med effekter fra 96 kW (130 hk) til 132 kW (180 hk) og ble ryggraden i modellutvalget. Alle Fiat Ducato 250-motorene i denne generasjonen hadde moderne tredje generasjons common rail-innsprøytning med et innsprøytningstrykk på opptil 2000 bar. Fiat Ducato 250 2.3 MultiJet med 130 hk viste seg å være den mest balanserte motoren i denne generasjonen - den hadde gode ytelser med en fortsatt håndterbar kompleksitet i eksosrensingen og oppnådde et drivstofforbruk på 6,8-7,8 liter per 100 kilometer.
Fiat Ducato 250 naturgassmotorer (2014-2022)
For første gang tilbød Fiat også CNG-varianter (Compressed Natural Gas) av Ducato 250. 3.0 Natural Power med 100 kW (136 hk) var basert på den velprøvde 3,0-liters dieselmotoren, men ble konvertert til naturgassdrift. Disse Fiat Ducato 250-motorene ga betydelig lavere driftskostnader og utslipp, men hadde begrenset rekkevidde og begrenset infrastruktur for fyllestasjoner. Driftssikkerheten var generelt god, men vedlikeholdsintervallene var kortere og krevde spesialiserte verksteder.
Fiat Ducato 250-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,2 MultiJet Euro 6 | 110-140 HK | 6,5-7,5 l/100 km | AdBlue-system, DPF-problemer | Gjennomsnitt |
2,3 MultiJet Euro 6 | 130-180 HK | 6,8-8,2 l/100 km | SCR-katalysator, kompleks | God |
3.0 Natural Power CNG | 136 HK | 7,5-9,0 kg/100 km | Begrenset infrastruktur | Gjennomsnittlig |

Fiat Ducato 250-motorer (2022-i dag)
Den nåværende generasjonen av Fiat Ducato 250 fokuserer konsekvent på elektrifisering og representerer Fiats strategi for fremtidens nyttekjøretøy. I tillegg til de videreutviklede dieselmotorene er det for første gang også en helelektrisk variant (e-Ducato) tilgjengelig. Siden denne generasjonen bare har vært på markedet siden 2022, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger når det gjelder effektivitet og pålitelighet. Toppmotoren er fortsatt 2.3 MultiJet med 180 hk, som nå har fått et enda mer effektivt eksosrensesystem. De nye Euro 6d-TEMP-kompatible motorene lover en levetid på over 400 000 kilometer, men de må først bevise seg i praksis. Samtidig etablerer e-Ducato seg som et seriøst alternativ for bytransport med rekkevidder på opptil 370 kilometer.
Fiat Ducato 250 dieselmotorer (2022-i dag)
To reviderte MultiJet-motorer danner grunnlaget for det nåværende motorutvalget i Fiat Ducato 250. 2.2 MultiJet er tilgjengelig med 103 kW (140 hk), mens 2.3 MultiJet tilbys i effektnivåer fra 103 kW (140 hk) til 132 kW (180 hk). Begge Fiat Ducato 250-motorene oppfyller Euro 6d-TEMP-standarden og er utstyrt med avanserte SCR-systemer med forbedret AdBlue-dosering. Fiat Ducato 250 2.3 MultiJet med 140 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste dieselmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling og har så langt vært uten større serieproduksjonsproblemer, men viser de typiske Euro 6-kompleksitetene i forbindelse med eksosrensing.
Fiat Ducato 250 med elektrisk drift (2022-i dag)
Fiat e-Ducato markerer inngangen til elektromobilitet og tilbyr to batteristørrelser med 47 kWh eller 79 kWh kapasitet. Den elektriske motoren yter 90 kW (122 hk) og har et maksimalt dreiemoment på 280 Nm fra første meter per sekund. Denne elektriske varianten av Fiat Ducato 250 har en rekkevidde på mellom 230 og 370 kilometer, avhengig av batteristørrelse og bruksprofil. Ladetiden er 5,5 timer ved en 11 kW wallbox eller 50 minutter ved en DC-hurtigladestasjon for 80 % kapasitet. De første erfaringene viser at drivlinjen er svært pålitelig, men anskaffelseskostnadene er betydelig høyere enn for dieselvariantene.
Fiat Ducato 250-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,2 MultiJet Euro 6d | 140 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Kompleks eksosgassrensing | God |
2.3 MultiJet Euro 6d | 140-180 HK | 6,5-7,8 l/100 km | SCR-system, fortsatt ukjent | Veldig bra |
Elektrisk motor e-Ducato | 122 HK | 25-35 kWh/100 km | Høye anskaffelseskostnader | Bra |

Konklusjon: De beste Fiat Ducato 250-motorene gjennom alle generasjoner-motorer
Utviklingen av Fiat Ducato 250-motorene viser tydelig overgangen fra enkle og robuste dieselmotorer til svært komplekse, men effektive drivverk. Mens de tidlige MultiJet-motorene imponerte med sin enkelhet og robusthet, sliter de moderne Euro 6-variantene med kompleksiteten i eksosrensesystemene sine. Den nye elektriske varianten lover å være et interessant alternativ for bybruk, men den må først bevise seg på lang sikt.
- Beste Fiat Ducato 250 dieselmotor:
Fiat Ducato 250 3.0 JTD MultiJet (180 hk, generasjon I) kombinerer høy ytelse med velprøvd pålitelighet og en teknologi som fortsatt er håndterbar - ideell for tunge arbeidsoppgaver og lange reiser.
- Beste Fiat Ducato 250 allrounder:
Fiat Ducato 250 2.3 MultiJet (130-140 hk, alle generasjoner) tilbyr den beste balansen mellom ytelse, drivstofforbruk og vedlikeholdsvennlighet for de fleste formål.
- Beste Fiat Ducato 250 bymotor:
Fiat e-Ducato (122 hk, generasjon III) med sine lokale nullutslipp og lave driftskostnader - perfekt for bytransport og miljøsensitive områder.
For vedlikehold og reservedeler til alle Fiat Ducato 250-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.