Innholdsfortegnelse
Mercedes S211-motorer
Fra 2003 til 2009 etablerte Mercedes E-Klasse S211 seg som den luksuriøse touring-varianten av W211-generasjonen og tilbød et imponerende utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige V8-enheter. Denne generasjonen markerte et vendepunkt i Mercedes' motorteknologi med introduksjonen av toppmoderne common-rail-dieselmotorer og kraftige V6- og V8-bensinmotorer.

Mercedes S211-motorer (2003-2009)
Mercedes S211-generasjonen var preget av teknologiske nyvinninger, som imidlertid ikke alltid førte til optimal driftssikkerhet. Mens de velprøvde Mercedes S211-motorene, som for eksempel OM642 V6-dieselmotoren, med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, fikk enkelte bensinmotorer kostbare problemer etter bare 150 000 til 200 000 kilometer. Spesielt de tidlige M272 V6-motorene led av problemer med balanseakselen og ventildekselpakninger, som måtte skiftes mellom 120 000 og 180 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var OM642 3,0-liters V6-diesel med 224 hk, som kombinerte kraft, pålitelighet og økonomi på en perfekt måte. Mercedes introduserte for første gang automatgirkassen 7G-TRONIC, som sammen med de moderne motorene ga en ny dimensjon i kjørekomforten.
Mercedes S211 bensinmotorer (2003-2009)
Mercedes S211-bensinmotorprogrammet besto av et bredt utvalg av fire-, seks- og åttesylindrede motorer. Den firesylindrede M271-motoren med et slagvolum på 1,8 liter og kompressor (163 hk) var innstegsmotoren, men den var bare tilgjengelig de første årene. Hovedtyngden ble båret av V6-motorene i M272-serien: E280 med 231 hk og E350 med 272 hk dominerte utvalget. Disse Mercedes S211-motorene var teknisk avanserte med direkte innsprøytning og variabel ventilstyring, men led av typiske problemer fra den tidlige M272-generasjonen. Særlig kritisk var balanseakslene, hvis lagre sviktet mellom 100 000 og 150 000 kilometer og kunne forårsake motorskader. Den kraftigste bensinmotoren var M113 5,4-liters V8 i E55 AMG med 476 hk, som til tross for sin kompleksitet regnes som en av de mest pålitelige høyytelsesmotorene fra denne epoken.
Mercedes S211 dieselmotorer (2003-2009)
Mercedes S211-dieselmotorene ble først dominert av den velprøvde OM647 2,7-liters femsylinderen i E270 CDI med 177 hk (2003-2005), men denne ble raskt erstattet av den mer moderne OM642 V6-dieselen. OM642 3,0-liters V6-diesel etablerte seg som hjertet i dieselprogrammet med ulike effektnivåer: 211 hk i E320 CDI og 224 hk i E280 CDI. Disse Mercedes S211-motorene kjennetegnes av eksepsjonelt jevn gange, høy driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk. OM642 utviklet seg til å bli den beste motoren i hele S211-generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 2005 og utover, med optimalisert common rail-innsprøytning og forbedret eksosresirkulering, viste seg å være ekstremt holdbare. Typiske problemer var begrenset til slitte glødeplugger og sporadisk koksing av EGR-ventilen etter høy kjørelengde.
Mercedes S211 AMG-motorer (2003-2009)
Mercedes S211 AMG-variantene bød på spektakulære ytelser med M113 5,4-liters V8 i E55 AMG (476 hk) og senere M156 6,2-liters V8 i E63 AMG (514 hk). M113 med kompressor ble ansett som svært pålitelig, mens M156, til tross for sin imponerende ytelse, tidvis hadde problemer med ventilseteringene. Disse Mercedes S211-motorene representerte høydepunktet av AMG-teknologi på den tiden.
Mercedes S211-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
M271 1,8 Kompressor | 163 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Kompressor, timingkjede | Gjennomsnitt |
M272 V6 2,5/3,0/3,5 | 204-272 HK | 8,5-10,2 l/100 km | Balanseringsaksler, ventildeksler | Moderat |
M113 V8 5.4 AMG | 476 HK | 12,8-13,5 l/100 km | Svært robust etter AMG-standard | God |
M156 V8 6.2 AMG | 514 HK | 13,2-14,1 l/100 km | Ventilseteinnsatser | Gjennomsnittlig |
OM647 2,7 CDI | 177 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Injektorer, virvelklaffer | Bra |
OM642 V6 3.0 CDI | 211-224 HK | 6,2-7,1 l/100 km | EGR-ventil, glødeplugger | Meget bra |

Konklusjon: De beste Mercedes S211-motorene i alle generasjoner-motorer
Mercedes S211-motorene viste klare forskjeller i pålitelighet og langtidsegenskaper. Mens dieselmotorene, spesielt OM642 V6-dieselen, ble ansett som usedvanlig robuste og økonomiske, slet de tidlige M272-bensinmotorene med konstruksjonsrelaterte svakheter. AMG-motorene tilbød spektakulære ytelser med akseptabel pålitelighet for høyytelsesmotorer.
- Beste Mercedes S211-bensinmotor:
M113 5,4-liters V8 AMG kombinerte imponerende ytelse med høy pålitelighet etter AMG-standard og viste seg å være egnet for langvarig bruk.
- Beste Mercedes S211 dieselmotor:
OM642 3,0-liters V6-dieselmotor (224 hk) hadde den perfekte kombinasjonen av ytelse, økonomi, jevn gange og eksepsjonell driftssikkerhet.
- Den mest pålitelige Mercedes S211-motoren:
OM642 V6-dieselmotoren etablerte seg som den desidert beste motoren i hele S211-generasjonen, med kjørelengder som regelmessig oversteg 400 000 kilometer.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Mercedes S211-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.