Innholdsfortegnelse
Ford Focus Mk2 Kombi motorer
Ford Focus Mk2 Kombi etablerte seg mellom 2004 og 2011 som en praktisk familiekombi med et allsidig motorutvalg, fra økonomiske bensinmotorer til kraftige dieselmotorer. Denne andre generasjonen Focus brakte med seg betydelige teknologiske fremskritt og ble en av de mest pålitelige modellene i Fords kompaktklassehistorie.

Ford Focus Mk2 Kombi -motorer (2004-2011)
Ford Focus Mk2 Kombi stasjonsvogngenerasjon II kjennetegnes av en god balanse mellom pålitelighet og enkelt vedlikehold. Med riktig vedlikehold kunne de fleste motorene gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og dieselmotorene klarte ofte 400 000 kilometer og mer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av slitasjedeler som clutch, vannpumpe eller tannrem. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDCi med 136 hk - en motor som kombinerte kraft, økonomi og eksepsjonell holdbarhet på en optimal måte. Teknisk sett brakte denne generasjonen for første gang common rail-dieselteknologi og moderne direkte bensininnsprøytning til Focus-porteføljen, noe som styrket Fords posisjon i konkurransen med VW Golf og Opel Astra betydelig.
Ford Focus Mk2 Kombi bensinmotorer for stasjonsvogner (2004-2011)
Ford Focus Mk2 Kombi bensinmotorutvalg for stasjonsvogner omfattet ulike slagvolumklasser fra 1,4 til 2,5 liter. Den første 1,4 Duratec-motoren med 59 kW (80 hk) viste seg å være økonomisk, men undermotorisert i forhold til kombikupéens vekt. Mye mer populær var 1,6 Duratec med 74 kW (100 hk) og senere 85 kW (115 hk), som ga en god balanse mellom ytelse og drivstofforbruk. Disse Ford Focus Mk2 Kombi stasjonsvognmotorene ble ansett som spesielt pålitelige - problemene var vanligvis begrenset til normale slitasjedeler som tennspoler eller lambdasonder etter høy kjørelengde. Den kraftigste bensinmotoren var 2,0 Duratec med 107 kW (145 hk), mens sportsfans kunne velge 2,5 ST med 162 kW (220 hk). Sistnevnte utviklet seg imidlertid til å bli den mest problematiske bensinmotoren i denne generasjonen med hyppige problemer med høytrykkspumpen og økt oljeforbruk.
Ford Focus Mk2 Kombi stasjonsvogn dieselmotorer (2004-2011)
Ford Focus Mk2 Kombi stasjonsvognsdieselmotorer ble dominert av TDCi-familien med common-rail innsprøytning. Den minste 1,6 TDCi med 66 kW (90 hk) og senere 80 kW (109 hk) viste seg å være svært økonomisk med et drivstofforbruk på rundt 4,5 liter per 100 kilometer. 1,8 TDCi med 85 kW (115 hk) hadde høyere dreiemoment, men var ikke like populær. Den absolutte favoritten var Ford Focus Mk2 Kombi stasjonsvogn 2.0 TDCi, som var tilgjengelig med 100 kW (136 hk) eller 103 kW (140 hk). Disse motorene ble ansett som nærmest uforgjengelige - selv med kjørelengder på over 300 000 kilometer viste de sjelden alvorlige problemer. Typiske svakheter var begrenset til turboladeren etter svært høy kjørelengde og sporadiske problemer med partikkelfilteret når de utelukkende ble brukt på korte turer. Ford Focus Mk2 Kombi 2.0 TDCi utviklet seg til å bli den mest driftssikre og økonomiske motoren i hele serien.
Ford Focus Mk2 Kombi Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 Duratec | 80 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Undermotorisert, men ellers robust | Gjennomsnitt |
1,6 Duratec | 100-115 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Tennspoler, lambdasensorer | Bra |
2,0 Duratec | 145 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Robust, av og til vannpumpe | Bra |
2,5 ST | 220 HK | 9,5-10,8 l/100 km | Høytrykkspumpe, oljeforbruk | Moderat |
1,6 TDCi | 90-109 HK | 4,3-4,8 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Meget god |
1,8 TDCi | 115 HK | 4,8-5,3 l/100 km | Mindre vanlig, men pålitelig | God |
2,0 TDCi | 136-140 HK | 5,1-5,7 l/100 km | Partikkelfilter for korte reiser | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Ford Focus Mk2 Kombi stasjonsvognmotorene-motorer
Ford Focus Mk2 Kombi stasjonsvognmotorene imponerte med sin sofistikerte teknologi og høye driftssikkerhet, der spesielt dieselmotorene kan anses som eksemplariske. Mens bensinmotorene utmerket seg med enkelt vedlikehold og lave reparasjonskostnader, satte TDCi-dieselmotorene standarden når det gjaldt holdbarhet og økonomi. I dag regnes denne generasjonen som en av de mest pålitelige i Focus-historien, og den er ideell som brukt familiekombi.
- Beste Ford Focus Mk2 Kombi bensinmotor:
1,6 Duratec (115 hk) tilbyr den optimale kombinasjonen av tilstrekkelig kraft, lavt drivstofforbruk og høy driftssikkerhet til hverdagsbruk.
- Beste Ford Focus Mk2 Kombi stasjonsvogn dieselmotor:
2.0 TDCi (136 hk) er anerkjent som referanse for lang levetid og økonomi - ideell for hyppige sjåfører og tilhengerbruk med eksepsjonell holdbarhet.
- Beste Ford Focus Mk2 Kombi stasjonsvogn hybridmotor:
Hybrid drivlinjer var ennå ikke tilgjengelig i denne generasjonen.
For vedlikehold og reservedeler til alle Ford Focus Mk2 Kombi stasjonsvognvarianter, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.