Innholdsfortegnelse
BMW 1-serie motorer
Siden lanseringen i 2004 har BMW 1-serie etablert seg som en kompakt premium sedan med bakhjulsdrift og senere forhjulsdrift, og hver generasjon har tilbudt et variert utvalg av BMW 1-serie motorer med ulike teknologiske tilnærminger. Fra de første rekkeseksermotorene til moderne tresylindrede turbomotorer - utviklingen av BMW 1-serie-motorene gjenspeiler endringene i bilindustrien.

BMW 1-serie generasjon I (2004-2013)
Den første BMW 1-seriegenerasjonen var en banebrytende prestasjon som en kompakt BMW med klassisk bakhjulsdrift og en langsgående motor. Disse BMW 1-serie-motorene nådde vanligvis 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, der de sekssylindrede sugemotorene var spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på vannpumpe, termostat og ventildekselpakning. Det absolutte høydepunktet var N54 3,0-liters biturbo i 135i med 306 hk, som ble regnet som en av de beste BMW-motorene på sin tid, til tross for sporadiske problemer med turboladeren. Denne generasjonen var preget av den klassiske BMW-filosofien: Rekkemotorer med utmerket smidighet og sportslig karakter, om enn med høyere drivstofforbruk enn konkurrentene.
BMW 1-serie bensinmotorer: Generasjon I (2004-2013)
BMW 1-serie bensinmotorutvalget besto av ulike firesylindrede og sekssylindrede motorer. Innstegsmotorene var den firesylindrede 1,6-liters N42/N46 med 85 kW (115 hk) og den firesylindrede 2,0-liters N43/N46 med 110-125 kW (150-170 hk). Disse BMW 1-serie-motorene led av typiske problemer som defekte ventildekselpakninger, vannpumpeproblemer og, i tilfellet N43, problemer med direkte innsprøytning. De sekssylindrede sugemotorene N52 (2,5 og 3,0 liter) med 160-200 kW (218-272 hk) ble ansett for å være svært pålitelige og raffinerte. Den absolutte toppmotoren var N54 3,0-liters biturbo med 225 kW (306 hk) i 135i, som tidvis hadde turboladerproblemer og koksing av innsprøytningsventilene, men som likevel oppnådde legendestatus.
BMW 1-serie dieselmotorer: Generasjon I (2004-2013)
BMW 1-serie dieselmotorer ble dominert av den velprøvde og testede firesylindrede serien. N47 2,0-liters dieselmotoren var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 85 kW (116 hk) til 150 kW (204 hk). Disse BMW 1-serie TDI-motorene (BMW kalte dem bare "d") viste seg å være svært økonomiske og pålitelige, bare de tidlige N47-motorene (2007-2009) viste av og til problemer med timingkjeden. BMW 118d med 105 kW (143 hk) ble generasjonens mest populære dieselmotor - den tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk på bare 4,5-5,2 liter og høy driftssikkerhet. Den kraftige BMW 123d med 150 kW (204 hk) var et skikkelig insidertips for sportslige sjåfører.
BMW 1-serie motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
N42/N46 1,6 LITER | 115 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Ventildekselpakning, vannpumpe | Gjennomsnitt |
N43/N46 2,0L | 150-170 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Direkte innsprøytning, ventildeksel | Moderat |
N52 2,5/3,0 LITER | 218-272 HK | 8,2-9,8 l/100 km | Svært pålitelig | Svært god |
N54 3.0L Biturbo | 306 HK | 9,8-11,2 l/100 km | Turbolader, drivstoffinjektorer | Bra |
N47 2,0L diesel | 116-204 HK | 4,5-5,8 l/100 km | Tidlig timingkjede (frem til 2009) | Meget bra |

BMW 1-serie generasjon II (2011-2019)
Den andre BMW 1-seriegenerasjonen beholdt bakhjulsdriften og foredlet motorteknologien betraktelig. Med riktig vedlikehold nådde disse BMW 1-serie-motorene lett 300 000 til 400 000 kilometer, og de reviderte dieselmotorene ble ansett for å være spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000 kilometer, hovedsakelig på turboladeren og høytrykkspumpen i dieselmotorene. Det absolutte høydepunktet var N55 3,0-liters turbo med 240-250 kW (326-340 hk) i M135i, som i stor grad eliminerte problemene med N54 og regnes som en av de beste sekssylindrede turbomotorene fra BMW. Denne generasjonen markerte overgangen til moderne turboladede motorer med betydelig forbedret effektivitet og økt pålitelighet.
BMW 1-serie bensinmotorer: Generasjon II (2011-2019)
BMW 1-serie bensinmotorutvalget ble fullstendig revidert og besto nå hovedsakelig av turbomotorer. N13 1,6-liters turbo med 100 kW (136 hk) fungerte som innstegsmotor, men viste seg å være problematisk med hyppige skader på turboladeren og oljeforbruk. N20 2,0-liters turbo med 135-180 kW (184-245 hk) var mye mer pålitelig og hadde en god balanse mellom ytelse og forbruk. Det absolutte høydepunktet var N55 3,0-liters turbo med 240-250 kW (326-340 hk) i M135i, som var en videreutvikling av N54, og som eliminerte barnesykdommene og viste seg å være usedvanlig driftssikker. For første gang kunne disse BMW 1-serie-motorene tilby en kombinasjon av høy ytelse og akseptabelt drivstofforbruk.
BMW 1-serie dieselmotorer: Generasjon II (2011-2019)
BMW 1-serie dieselmotorene ble fundamentalt revidert. N47 ble videreutviklet til N47N og senere erstattet av B47. Disse motorene var tilgjengelige i effektnivåer fra 85 kW (116 hk) til 170 kW (231 hk). BMW 118d med 110 kW (150 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i denne generasjonen - den hadde et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og var svært godt egnet til hverdagsbruk. Den kraftige BMW 125d med 160 kW (218 hk) var et skikkelig insidertips for sportslige sjåfører som satte pris på effektivitet. Alle BMW 1-serie dieselmotorer hadde moderne common-rail innsprøytning med partikkelfilter og oppfylte Euro 5-standarden.
BMW 1-serie motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
N13 1,6L Turbo | 136 HK | 6,4-7,2 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk | Problematisk |
N20 2,0L Turbo | 184-245 HK | 6,8-8,1 l/100 km | Av og til tannhjulskjede | Bra |
N55 3,0L Turbo | 326-340 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
N47N/B47 Diesel | 116-231 HK | 4,2-5,6 l/100 km | Robust, økonomisk | Meget god |

BMW 1-serie generasjon III (2019-i dag)
Den tredje generasjonen av BMW 1-serie markerte en radikal endring med overgang til forhjulsdrift og tverrstilt motorlayout. Disse BMW 1-serie-motorene er basert på den modulære BMW-arkitekturen og forventes å gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de tresylindrede motorene er overraskende robuste. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2019, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende resultater. Toppmotoren er B48 2,0-liters turbomotor med 225 kW (306 hk) i M135i xDrive, som byr på imponerende ytelse til tross for forhjulsdrift. Denne generasjonen er helt avhengig av turbomotorer og representerer BMWs svar på konkurransen fra Audi A3 og Mercedes A-Klasse.
BMW 1-serie bensinmotorer: Generasjon III (2019-i dag)
BMW 1-serie bensinserie er utelukkende basert på turboladede motorer i B-serien. B38 1,5-liters tresylindret turbomotor med 100-103 kW (136-140 hk) fungerer som innstegsmotor og overrasker med sin jevne gange og driftssikkerhet. B48 2,0-liters firesylindret turbomotor er tilgjengelig i effektnivåer fra 141 kW (192 hk) til 225 kW (306 hk). BMW 118i med B38-motoren utvikler seg til å bli generasjonens mest økonomiske bensinmotor med et drivstofforbruk på bare 5,8-6,4 liter per 100 km. BMW M135i med B48-motor (225 kW/306 hk) byr på imponerende ytelser til tross for forhjulsdrift, men viser allerede de første tegnene på de velkjente B48-problemene med oljeforbruk ved sportslig kjøring.
BMW 1-serie dieselmotorer: Generasjon III (2019-i dag)
BMW 1-serie dieselmotorer er basert på den velprøvde B47-motoren i ulike effektnivåer fra 85 kW (116 hk) til 140 kW (190 hk). BMW 118d med 110 kW (150 hk) viderefører tradisjonen med pålitelige BMW-dieselmotorer og har et testforbruk på bare 4,1-4,6 liter per 100 km. Disse BMW 1-serie dieselmotorene har moderne eksosetterbehandling med SCR-katalysator og oppfyller Euro 6d-standarden. BMW 120d med 140 kW (190 hk) er den kraftigste dieselen i denne generasjonen og tilbyr en utmerket kombinasjon av ytelse og effektivitet.
BMW 1-serie motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
B38 1,5L Turbo | 136-140 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Så langt ingen serieproblemer | Veldig bra |
B48 2.0L Turbo | 192-306 HK | 6,2-7,8 l/100 km | Oljeforbruk for sportsvarianter | Bra |
B47 2,0 liter diesel | 116-190 HK | 4,1-4,8 l/100 km | Svært pålitelig | Veldig bra |

Konklusjon: De beste BMW 1-serie motorene i alle generasjoner
Utviklingen av BMW 1-serie-motorene viser tydelig endringen fra klassiske sugemotorer til moderne turbomotorer med en samtidig endring i drivkonsepter. Mens de to første generasjonene med bakhjulsdrift og rekkemotorer legemliggjorde den klassiske BMW-filosofien, brakte den tredje generasjonen med forhjulsdrift en helt ny retning. BMW 1-serie dieselmotorene forble pålitelige og økonomiske gjennom alle generasjoner, mens bensinmotorene viste en kontinuerlig utvikling mot mer effektivitet med samtidig økt ytelse.
- Beste bensinmotor i BMW 1-serie:
BMW 1-serie N55 3,0-liters turbo (326-340 hk, generasjon II) kombinerer klassisk BMW rekkesekserkultur med moderne turboteknologi og eksepsjonell driftssikkerhet.
- Beste BMW 1-serie dieselmotor:
BMW 1-serie B47 2,0-liters dieselmotor (150 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste BMW 1-serie motor totalt sett:
BMW 1-serie N52 3,0-liters sugemotor (258-272 hk, generasjon I) regnes som en av de beste BMW-motorene gjennom tidene, med eksepsjonelt jevn gange og lang levetid.
For vedlikehold og reservedeler til alle BMW 1-serie generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.