Innholdsfortegnelse
Audi A6-motorer
Siden lanseringen i 1994 har Audi A6 etablert seg som en målestokk i den øvre mellomklassen og tilbyr et usedvanlig variert utvalg av motorer gjennom fem generasjoner. Fra de robuste V6-motorene i den første generasjonen til de ultramoderne mildhybridsystemene i den nåværende C8-generasjonen, gjenspeiler den teknologiske utviklingen av Audi A6-motorene fire tiår med innovasjon i bilindustrien.

Audi A6-motorer: Generasjon I (1994-1997)
Den første Audi A6-generasjonen (C4) markerte overgangen fra Audi 100-æraen og etablerte nye standarder i den øvre mellomklassen. Kjørelengden til denne generasjonen varierte betraktelig: Mens de velprøvde femsylindrede motorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde V6-bensinmotorene ofte større reparasjoner av ventilføringer eller vannpumper mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Allerede de første TDI-dieselmotorene demonstrerte sin legendariske levetid med kjørelengder på over 600 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,5 TDI med 140 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og regnes som en milepæl innen dieselteknologi.
Audi A6 bensinmotorer: Generasjon I (1994-1997)
Audi A6 bensinmotorprogram besto av den legendariske 2,0-liters firesylinderen med 100 hk, den karakteristiske 2,3-liters femsylinderen med 133 hk og V6-motorene med 2,6 og 2,8 liters slagvolum (150-174 hk). Audi A6 2,3-liters femsylinderen utviklet seg til å bli den mest karismatiske motoren i denne generasjonen - den umiskjennelige lyden og den robuste konstruksjonen gjorde den til en klassiker. V6-motorene led imidlertid av typiske problemer som utette ventildekselpakninger og slitasjeutsatte vannpumper, noe som krevde regelmessig vedlikehold.
Audi A6 dieselmotorer: Generasjon I (1994-1997)
Audi A6-dieselmotorene ble dominert av den revolusjonerende 2,5 TDI med 116 hk (fra 1995) og senere 140 hk. Denne Audi A6 TDI-motoren var en av de første turbodieselmotorene med direkte innsprøytning og ladeluftkjøling i luksusklassen. 2,5 TDI viste seg å være usedvanlig slitesterk - mange eksemplarer gikk over 700 000 kilometer uten motoroverhaling. Kun innsprøytningspumpen krevde av og til vedlikehold, men det var til å leve med med tanke på drivstoffbesparelsen på over 10 liter sammenlignet med datidens bensinmotorer.
Audi A6-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor | 100 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Ventilstyringer, moderat ytelse | Gjennomsnittlig |
2.3 Femsylindret | 133 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Svært robust, karakteristisk | Meget god |
2,6/2,8 V6 | 150-174 HK | 9,8-10,5 l/100 km | Ventildeksel, vannpumpe | Bra |
2,5 TDI | 116-140 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Innsprøytningspumpe, ellers legendarisk | Meget bra |

Audi A6-motorer: Generasjon II (1997-2004)
Den andre Audi A6-generasjonen (C5) revolusjonerte luksusklassen med innovative teknologier som verdens første V8 TDI og moderne FSI-bensinmotorer. Kjørelengden nådde nye dimensjoner: De velprøvde V6 TDI-motorene gikk rutinemessig over 400 000 kilometer, mens de mer komplekse V8-motorene krevde større vedlikeholdsarbeid mellom 250 000 og 350 000 kilometer. De tidlige 2.7T-motorene var problematiske med sine følsomme turboladere, som ofte måtte repareres etter bare 120 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 2,5 TDI V6 med 180 hk - et teknisk mesterverk som kombinerte sportslige ytelser med dieseleffektivitet.
Audi A6 bensinmotorer: Generasjon II (1997-2004)
Audi A6 bensinmotorutvalget startet med 1.8T (150 hk), etterfulgt av 2.4 V6 (165 hk), den problematiske 2.7T Biturbo (250 hk) og 2.8 V6 (193 hk). De første FSI-motorene med 2,0 (130 hk) og 3,2 liter (255 hk) ble lagt til senere. Audi A6 2.7T utviklet seg til den mest problematiske motoren i denne generasjonen - de to små turboladerne ble regelmessig overopphetet, noe som førte til kostbare reparasjoner. 2.8 V6 viste seg derimot å være en solid allrounder, mens FSI-motorene introduserte direkte innsprøytning og variabel ventilkontroll.
Audi A6 dieselmotorer: Generasjon II (1997-2004)
Audi A6 2.5 TDI ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 150 til 180 hk og etablerte seg som en av de beste dieselmotorene i sin samtid. Disse V6 TDI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning og partikkelfilter. Audi A6 2.5 TDI med 180 hk kombinerte imponerende ytelse med et drivstofforbruk på bare 6,5 liter - en milepæl innen dieselteknologi. Det fantes også den spektakulære 4.2 V8 TDI med 326 hk, som satte nye standarder som verdens første V8-diesel, men som var komplisert og vedlikeholdskrevende.
Audi A6-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8T | 150 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk | Gjennomsnittlig |
2,4 V6 | 165 HK | 9,2-9,8 l/100 km | Robust, men tørst | Bra |
2,7T Biturbo | 250 HK | 10,5-11,2 l/100 km | Turbolader, overoppheting | Problematisk |
2,8 V6 | 193 HK | 9,5-10,1 l/100 km | Solid allrounder | Bra |
2,0/3,2 FSI | 130-255 HK | 8,1-10,8 l/100 km | Ventilkoksing med FSI | Bra |
2,5 TDI V6 | 150-180 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Legendarisk pålitelighet | Meget god |
4,2 V8 TDI | 326 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Kompleks, krever mye vedlikehold | Gjennomsnittlig |

Audi A6-motorer: Generasjon III (2004-2011)
Den tredje Audi A6-generasjonen (C6) markerte overgangen til den moderne æraen med FSI-motorer med direkte innsprøytning og avanserte TDI-motorer. Påliteligheten nådde nye høyder: De fleste motorene i denne generasjonen gikk 300 000 til 400 000 kilometer uten problemer med riktig vedlikehold, og 3.0 TDI-motorene med quattro-drift ble ansett for å være spesielt holdbare. De tidlige 2.0 TFSI-motorene med sine registerkjedestrammere og de komplekse W12-motorene var problematiske. Den absolutte toppmotoren var 3.0 TDI med 233 hk - en perfekt balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet som fortsatt i dag regnes som referanse.
Audi A6 bensinmotorer: Generasjon III (2004-2011)
Audi A6 bensinmotorprogram omfattet 2.0 TFSI (170 hk), 2.4 V6 (177 hk), 2.8 FSI (210 hk), 3.2 FSI (255 hk) og toppmodellene 4.2 V8 (335 hk) og den eksklusive 6.0 W12 (450 hk). Audi A6 2.0 TFSI led av de typiske problemene fra den tidlige TFSI-generasjonen - skader på registerkjeden og turboladerfeil gjorde den til den mest upålitelige motoren i denne generasjonen. 3.2 FSI viste seg derimot å være et utmerket kompromiss mellom ytelse og pålitelighet, mens V8-motorene var overraskende robuste til tross for sin kompleksitet.
Audi A6 dieselmotorer: Generasjon III (2004-2011)
Audi A6 3.0 TDI dominerte med effektnivåer fra 204 til 240 hk og etablerte seg som referanse for premiumdieselmotorer. Disse V6 TDI-motorene hadde moderne tredje generasjons common rail-innsprøytning og partikkelfilter. Audi A6 3.0 TDI med 233 hk utviklet seg til å bli den beste motoren i hele generasjonen - den tilbød de sportslige ytelsene til en bensinmotor med dieselforbruk og viste seg å være usedvanlig slitesterk. Det fantes også en 2,7 TDI med 163-180 hk, men denne var mindre utbredt.
Audi A6-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI | 170 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Problematisk |
2,4 V6 | 177 HK | 8,8-9,4 l/100 km | Robust, men utdatert | Gjennomsnittlig |
2,8 FSI | 210 HK | 8,9-9,5 l/100 km | Ventilkoksing | Bra |
3,2 FSI | 255 HK | 9,8-10,4 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
4,2 V8 | 335 HK | 11,2-11,8 l/100 km | Overraskende robust | God |
6,0 W12 | 450 HK | 13,5-14,2 l/100 km | Kompleks, eksklusiv | Gjennomsnittlig |
2,7 TDI | 163-180 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Mindre vanlig | Bra |
3,0 TDI | 204-240 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Legendarisk pålitelighet | Meget god |

Audi A6-motorer: Generasjon IV (2011-2018)
Den fjerde Audi A6-generasjonen (C7) revolusjonerte effektiviteten med moderne TFSI-motorer og avanserte TDI-motorer. Kjørelengden forble gjennomgående høy: De velprøvde 3.0 TDI-motorene fortsatte å oppnå 400 000 til 500 000 kilometer, mens de nye 2.0 TFSI-motorene hadde overvunnet sine barnesykdommer og nå kjørte pålitelig i 250 000 til 350 000 kilometer. De svært komplekse 3.0 TFSI-motorene med kompressor og turbolader samt de første hybridsystemene var problematiske. Det absolutte høydepunktet var 3.0 TDI med 272 hk - et teknisk mesterverk med elektrisk turbolader som kombinerte sportslige ytelser med eksepsjonell effektivitet.
Audi A6 bensinmotorer: Generasjon IV (2011-2018)
Audi A6 bensinmotorutvalget startet med den reviderte 2.0 TFSI (180-252 hk), etterfulgt av 2.8 FSI (204 hk), 3.0 TFSI (300-333 hk) og toppmodellen 4.0 TFSI (420-450 hk). Andre generasjon Audi A6 2.0 TFSI viste seg å være betydelig mer driftssikker enn forgjengeren - problemene med timingkjeden var løst, og turboladerne holdt nå mye lenger. 3.0 TFSI med kompressor og turbolader hadde imponerende ytelse, men var teknisk komplisert og utsatt for kjøleproblemer under sportslig kjøring.
Audi A6 dieselmotorer: Generasjon IV (2011-2018)
Audi A6 3.0 TDI ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 204 til 326 hk, der de kraftigste variantene hadde elektrisk turbolader. Det fantes også den mindre 2.0 TDI med 136-190 hk for mer effektive varianter. Audi A6 3.0 TDI med 272 hk utviklet seg til å bli toppmotoren i denne generasjonen - kombinasjonen av elektrisk turbolader, toppmoderne common rail-innsprøytning og SCR-katalysator ga uovertrufne kjøreegenskaper med minimalt drivstofforbruk. Disse motorene oppfylte allerede Euro 6-standarden og ble sett på som en referanse for moderne dieselteknologi.
Audi A6 hybriddrift: Generasjon IV (2011-2018)
Fra 2012 ble det for første gang tilbudt en Audi A6 Hybrid med 245 hk systemeffekt. Denne kombinerte en 2.0 TFSI med en 40 kW elektrisk motor og tilbød anstendig ytelse, men med begrensninger når det gjaldt bagasjeromsplass og tidvis rykkete CVT-girkasse.
Audi A6-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI | 180-252 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Betydelig forbedret | Bra |
2,8 FSI | 204 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Utgått modell | Gjennomsnittlig |
3.0 TFSI | 300-333 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Kompleks, kjøling | Gjennomsnittlig |
4.0 TFSI | 420-450 HK | 10,8-11,5 l/100 km | Svært kompleks | Moderat |
2,0 TDI | 136-190 HK | 4,9-5,8 l/100 km | Solid base | God |
3.0 TDI | 204-326 HK | 5,3-6,5 l/100 km | Elektrisk turbo, strålende | Meget bra |
2.0 Hybrid | 245 HK | 6,2 l/100 km | CVT-girkasse | Gjennomsnittlig |

Audi A6-motorer: Generasjon V (2018-i dag)
Den nåværende Audi A6-generasjonen (C8) satser fullt og helt på elektrifisering og representerer Audis visjon for fremtiden i luksusklassen. Alle motorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, mens de ladbare hybridene tilbyr en elektrisk rekkevidde på opptil 91 kilometer. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2018, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første årene viser lovende takter. Toppmotoren er 3.0 TFSI med 340 hk og 48-volts mildhybridsystem, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren.
Audi A6 mildhybrid bensinmotor: Generasjon V (2018-i dag)
Audi A6-motorutvalget er basert på to 2.0 TFSI-motorer med 204 og 245 hk og 3.0 TFSI med 340 hk. Alle Audi A6-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med belte-startgenerator og sylinderdeaktivering. Audi A6 2.0 TFSI med 204 hk regnes som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer.
Audi A6 ladbare hybrider: Generasjon V (2018-i dag)
Audi A6 TFSI e har en systemytelse på 367 og 462 hk med en elektrisk rekkevidde på opptil 91 km. Disse Audi A6-motorene kombinerer en 2.0 TFSI med en 105 kW elektrisk motor og tilbyr imponerende kjøreegenskaper, men er teknisk sett svært komplekse.
Audi A6 dieselmotorer: Generasjon V (2018-i dag)
Tre Audi A6 TDI-motorer med 204, 231 og 286 hk er tilgjengelige, alle med et 48-volts mildhybridsystem. Audi A6 3.0 TDI med 231 hk viderefører tradisjonen med pålitelige Audi-diesler og regnes som den beste dieselen i denne generasjonen.
Audi A6-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI MHEV | 204-245 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
3.0 TFSI MHEV | 340 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Kompleks, men lovende | Bra |
2,0 TDI MHEV | 204 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget bra |
3,0 TDI MHEV | 231-286 HK | 5,2-6,1 l/100 km | Fortsettelse av suksesshistorien | Meget bra |
2.0 TFSI e | 367-462 HK | 1,7-2,1 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men effektiv | God |

Sammendrag: De beste Audi A6-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Audi A6-motorene over fem generasjoner viser en imponerende teknologisk evolusjon. Mens TDI-motorene konsekvent satte standarder for pålitelighet og effektivitet, slet de kraftige bensinmotorene ofte med sin kompleksitet. Den nye femte generasjonens mildhybridteknologi lover en lys fremtid for sjåfører som prioriterer effektivitet og pålitelighet.
- Beste Audi A6 bensinmotor:
Audi A6 2.0 TFSI MHEV (204 hk, generasjon V) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste Audi A6 dieselmotor:
Audi A6 3.0 TDI (233 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og sportslige ytelser på tvers av alle generasjoner.
- Beste Audi A6 hybridmotor:
Audi A6 2.0 TFSI e (367 hk, generasjon V) med sin høye elektriske rekkevidde på opptil 91 km og imponerende systemytelse.
For vedlikehold og reservedeler til alle Audi A6 generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.