Innholdsfortegnelse
Renault Megane-motorer
Siden lanseringen i 1995 har Renault Megane blitt en av de mest suksessrike kompaktbilene i Europa, med et variert utvalg av Renault Megane-motorer gjennom fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til moderne turboladede og hybride drivlinjer.

Renault Megane-motorer: Generasjon I (1995-2002)
Den første generasjonen av Renault Megane var en pionerperiode for Renault i kompaktbilsegmentet og var preget av robuste, men fortsatt teknisk enkle motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde 1,9 dTi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde bensinmotorene ofte større reparasjoner av topplokkpakningen eller clutchen mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Større motorskader var sjeldne hvis vedlikeholdet ble forsømt, ettersom motorene fortsatt var svært enkle i konstruksjonen. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1.9 dTi med 98 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og ble ansett som en av de beste dieselmotorene på sin tid.
Renault Megane bensinmotorer: Generasjon I (1995-2002)
Renault Megane-bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. 1.4 16V med 90 hk var tilgjengelig som innstegsmotor, etterfulgt av 1.6 16V med 110 hk og den kraftige 2.0 16V med 150 hk. Disse Renault Megane-motorene var preget av enkelhet og pålitelighet, men hadde tidstypiske problemer: topplokkpakningsdefekt ved høyt kjørelengde, sporadiske problemer med kamakseljusteringen og økt oljeforbruk i eldre biler. Den kraftigste bensinmotoren i Renault Megane var 2.0 16V med 150 hk, som var kraftig, men hadde relativt høyt drivstofforbruk og tidvis problemer med bankekontroll.
Renault Megane dieselmotorer: Generasjon I (1995-2002)
Renault Megane-dieselmotorene ble dominert av 1,9 dTi med ulike effektnivåer fra 80 til 98 hk. Det fantes også en mindre 1.9 D med 64 hk i de tidlige modellene. Renault Megane 1,9 dTi med 98 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 1997 og utover med en forbedret innsprøytningspumpe, viste seg å være ekstremt holdbare og økonomiske. Disse Renault Megane dTi-motorene var ennå ikke utstyrt med partikkelfilter, men oppfylte allerede Euro 2-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og pålitelighet. Den karakteristiske diesellyden og den noe trege responsen var typisk for den tiden.
Renault Megane-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 90 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Topplokkpakning, oljeforbruk | Bra |
1,6 16V | 110 HK | 8,0-8,8 l/100 km | Kamakseljustering, bankekontroll | Bra |
2,0 16V | 150 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Høyt forbruk, bankekontroll | Gjennomsnittlig |
1,9 D | 64 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Høyt, lite kraft | Gjennomsnitt |
1,9 dTi | 80-98 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Veldig bra |

Renault Megane-motorer: Generasjon II (2002-2008)
Den andre generasjonen Renault Megane markerte et betydelig teknologisk sprang med introduksjonen av moderne common-rail dieselteknologi og forbedrede bensinmotorer. Med riktig vedlikehold nådde de fleste motorene i denne generasjonen lett 280 000 til 380 000 kilometer, og 1,5 dCi-dieselmotorene med 106 hk var spesielt holdbare. Større motorhavarier var fortsatt sjeldne, men nye problemer med den mer komplekse elektronikken og turboladerne ble tydelige. Det absolutte høydepunktet var 1,5 dCi med 106 hk - et teknisk mesterverk med common rail-innsprøytning som bød på både kraft og effektivitet, og som fortsatt i dag regnes som en av Renaults beste dieselmotorer.
Renault Megane bensinmotorer: Generasjon II (2002-2008)
Renault Megane-bensinmotorutvalget ble fullstendig revidert og omfattet nå 1.4 16V med 98 hk, 1.6 16V med 113 hk og den kraftige 2.0 16V med 136 hk. Den sportslige 2.0 Turbo med 165 hk ble også lagt til. Disse Renault Megane-motorene viste seg å være mer pålitelige enn forgjengerne, med bare sporadiske problemer med tennspoleenheten og masseluftstrømssensoren. Renault Megane 2.0 Turbo ble imidlertid den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om turboladerskader og intercooling-problemer under sportslig kjøring. De atmosfæriske motorene forble derimot veldig pålitelige og vedlikeholdsfrie.
Renault Megane dieselmotorer: Generasjon II (2002-2008)
Renault Megane 1.5 dCi ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 82 til 106 hk og revolusjonerte dieselteknologien hos Renault. Det fantes også en større 1,9 dCi med 120 hk for mer kraft. Alle Renault Megane-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning, men fortsatt uten partikkelfilter. Renault Megane 1.5 dCi med 106 hk viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for de som kjører ofte. 1.9 dCi hadde tidvis problemer med turboladeren og innsprøytningssystemet, men forble grunnleggende pålitelig.
Renault Megane-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 98 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Tennspoler, luftmassemålingssensor | Bra |
1,6 16V | 113 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Sporadiske sensorer | Bra |
2,0 16V | 136 HK | 8,6-9,2 l/100 km | Robust, men tørst | Bra |
2,0 Turbo | 165 HK | 9,8-10,6 l/100 km | Turbolader, ladeluftkjøling | Problematisk |
1,5 dCi | 82-106 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært robust (106 hk-varianten) | Meget god |
1,9 dCi | 120 HK | 5,1-5,6 l/100 km | Av og til turbolader | Bra |

Renault Megane-motorer: Generasjon III (2008-2016)
Den tredje generasjonen av Renault Megane innebar en ytterligere forbedring av motorutvalget, og for første gang ble partikkelfilter standard på dieselmotorene. Påliteligheten holdt seg på et høyt nivå, med en typisk kjørelengde på 250 000 til 350 000 kilometer for de velprøvde dieselmotorene. De mer komplekse turbobensinmotorene og den kompliserte eksosrensingen ble imidlertid problematiske. Toppmotoren i denne generasjonen fortsatte å være 1,5 dCi, nå med 110 hk og Euro 5-standard, som kombinerte velprøvd pålitelighet med moderne eksosteknologi. For første gang ble det også tatt i bruk kraftige Renault Sport-versjoner med opptil 265 hk.
Renault Megane bensinmotorer: Generasjon III (2008-2016)
Renault Megane-bensinmotorutvalget inkluderte 1.6 16V med 110 hk, 2.0 16V med 140 hk og ulike turbomotorer. Den nye 1,4 TCe med 130 hk og 1,6 TCe med 180 hk representerte moderne turboteknologi. Disse Renault Megane TCe-motorene ga god ytelse med moderat drivstofforbruk, men hadde typiske turbo-problemer: koksing av innsugsventilene, problemer med timingkjeden og sporadiske skader på turboladeren. Den atmosfæriske 1,6 16V forble den mest pålitelige bensinmotoren, mens de sportslige Renault Sport-versjonene med 2,0 turbo (250-265 hk) ga imponerende ytelse, men var utsatt for overoppheting og skader på turboladeren.
Renault Megane dieselmotorer: Generasjon III (2008-2016)
Den velprøvde Renault Megane 1.5 dCi ble videreutviklet og var nå tilgjengelig med partikkelfilter og i effektnivåer fra 90 til 110 hk. Den nye 1.6 dCi med 130 hk ble også lagt til. Alle Renault Megane-dieselmotorene oppfylte Euro 5-normen og hadde moderne eksosetterbehandling. Renault Megane 1,5 dCi med 110 hk viste seg å være det ypperste innen dieselteknologi - ekstremt økonomisk med et drivstofforbruk på 3,8-4,4 liter, svært driftssikker og med tilstrekkelig kraft til daglig bruk. 1.6 dCi hadde tidvis problemer med partikkelfilteret og den komplekse eksosetterbehandlingen, men forble generelt en god motor.
Renault Megane-motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 110 HK | 7,4-8,0 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget god |
2,0 16V | 140 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Pålitelig, men tørst | Bra |
1,4 TCe | 130 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Ventilkoksing, timingkjede | Moderat |
1,6 TCe | 180 HK | 7,6-8,2 l/100 km | Turbolader, forkoksing | Problematisk |
2,0 Turbo RS | 250-265 HK | 10,2-11,4 l/100 km | Overoppheting, turbolader | Problematisk |
1,5 dCi | 90-110 HK | 3,8-4,4 l/100 km | Svært robust (110 hk) | Meget god |
1,6 dCi | 130 HK | 4,6-5,2 l/100 km | Partikkelfilter, etterbehandling av eksosgasser | Bra |

Renault Megane-motorer: Generasjon IV (2016-i dag)
Den nåværende Renault Megane-generasjonen baserer seg på moderne turboteknologi og elektrifisering, og alle motorene er utstyrt med turbolading. Påliteligheten varierer sterkt avhengig av motortype: Mens de mindre TCe-motorene kan gå mellom 200 000 og 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, er det fortsatt problemer med turboladere og eksosetterbehandling i de kraftigere versjonene. Toppmotoren er 1,3 TCe med 140 hk, som er utviklet i samarbeid med Mercedes og tilbyr en god balanse mellom ytelse og driftssikkerhet. Dieselmotorene har blitt betydelig redusert ettersom Renault i økende grad fokuserer på elektrifisering.
Renault Megane bensinmotorer: Generasjon IV (2016-i dag)
Renault Megane-bensinmotorutvalget omfatter 1.0 TCe med 100 hk som innstegsmotor, 1.3 TCe med 140 og 160 hk og den kraftige 1.8 TCe med 280 hk i RS-versjonen. Den nye 1.3 TCe er utviklet i samarbeid med Mercedes og er betydelig mer driftssikker enn de tidligere TCe-motorene. Disse Renault Megane-motorene har moderne teknologi som sylinderdeaktivering og optimaliserte turboladere. 1.0 TCe har av og til problemer med den lille turboladeren under høy belastning, mens 1.8 TCe RS fortsatt er utsatt for overoppheting og skader på turboladeren til tross for sin imponerende ytelse.
Renault Megane dieselmotorer: Generasjon IV (fra 2016 og frem til i dag)
Dieselutvalget har blitt kraftig redusert og omfatter nå bare 1,5 dCi med 95 og 115 hk. Disse Renault Megane-dieselmotorene oppfyller Euro 6-standarden og har SCR-katalysator og partikkelfilter. 1,5 dCi med 115 hk viderefører tradisjonen med pålitelige Renault-dieselmotorer, men har tidvis problemer med det komplekse eksosetterbehandlings- og AdBlue-systemet. Likevel er den fortsatt den mest økonomiske motoren i denne generasjonen med et drivstofforbruk på bare 3,6-4,2 liter per 100 km.
Renault Megane hybriddrift: Generasjon IV (2016-i dag)
Renault Megane E-Tech plug-in hybrid med 160 hk systemeffekt ble introdusert i 2020. Denne kombinerer en 1,6-liters bensinmotor med to elektriske motorer og gir en elektrisk rekkevidde på opptil 50 km. Hybriddrivverket er teknisk komplisert, men grunnleggende pålitelig, med sporadiske problemer med batterikjøling og den komplekse girkassen.
Renault Megane-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TCe | 100 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Liten turbolader under belastning | Gjennomsnitt |
1,3 TCe | 140-160 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Betydelig forbedret | Bra |
1,8 TCe RS | 280 HK | 9,6-10,8 l/100 km | Overoppheting, turbolader | Problematisk |
1,5 dCi | 95-115 HK | 3,6-4,2 l/100 km | AdBlue-system, etterbehandling av eksosgass | Bra |
E-Tech Hybrid | 160 HK | 1,3 l/100 km + elektrisitet | Batterikjøling, kompleks girkasse | Bra |

Konklusjon: De beste Renault Megane-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Renault Megane-motorer viser tydelig endringen i bilteknologi over tre tiår. Mens de tidlige generasjonene imponerte med sin enkelhet og robusthet, brakte de mer moderne generasjonene mer kraft og effektivitet, men også større kompleksitet og noen ganger pålitelighetsproblemer. Renault Megane-dieselmotorene forble de mest pålitelige drivlinjene på tvers av alle generasjoner, mens turbobensinmotorene slet med lignende problemer hele veien.
- Beste Renault Megane bensinmotor:
Renault Megane 1,6 16V (110 hk, generasjon III) kombinerer velprøvd sugemotorteknologi med høy driftssikkerhet og moderate driftskostnader - en perfekt balanse for hverdagsbilister.
- Beste Renault Megane dieselmotor:
Renault Megane 1.5 dCi (106-110 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsvennlighet på tvers av alle generasjoner, og er anerkjent som referanse for økonomiske dieselmotorer.
- Beste Renault Megane hybridmotor:
Renault Megane E-Tech Plug-in Hybrid (160 hk, generasjon IV) med elektrisk rekkevidde på opptil 50 km og lavt drivstofforbruk for miljøbevisste sjåfører.
For vedlikehold og reservedeler til alle Renault Megane-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.