Innholdsfortegnelse
Ford Fiesta-motorer
Siden lanseringen i 1976 har Ford Fiesta utviklet seg til å bli en av de mest suksessrike småbilene i Europa, med et mangfoldig utvalg av Ford Fiesta-motorer gjennom åtte generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle forgassermotorer til moderne EcoBoost-enheter.

Ford Fiesta-motorer: Historiske generasjoner I-V (1976-2002)
De fem første Ford Fiesta-generasjonene preget småbilklassen i over 26 år, og var kjennetegnet av enkle, men robuste motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde 1,8-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige bensinmotorene ofte større reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den første generasjonen (1976-1983) startet med 1,0- og 1,1-liters forgassermotorer, mens den andre generasjonen (1983-1989) introduserte den legendariske 1,6 XR2. Den tredje generasjonen (1989-1997) introduserte katalysatorteknologi og moderne drivstoffinnsprøytning for første gang, mens den fjerde generasjonen (1995-2002) allerede hadde 16-ventilers teknologi. Den absolutte toppmotoren i denne historiske epoken var 1,8 diesel med 60 hk fra fjerde generasjon, som kombinerte pålitelighet og økonomi på en optimal måte.
Ford Fiesta bensinmotorer: Historiske generasjoner I-V (1976-2002)
I de historiske generasjonene besto Ford Fiesta-bensinmotorutvalget hovedsakelig av sugemotorer med et slagvolum på 1,0 til 1,6 liter. Den legendariske Ford Fiesta XR2 med 1,6-liters motor og 96 hk (generasjon II-III) utviklet seg til å bli den mest populære sportsmodellen, mens 1,0-liters motoren fungerte som innstegsmodell. Ford Fiesta 1,25-liters motorene fra de senere generasjonene (IV-V) med 75 hk viste seg å være spesielt pålitelige og økonomiske. Disse Ford Fiesta-motorene led hovedsakelig av typiske slitasjeproblemer som justering av ventilklaring og sporadiske skader på topplokkpakningen etter høy kjørelengde. Den beste bensinmotoren i denne epoken var femte generasjon Ford Fiesta 1,25 Zetec med 75 hk, som kombinerte moderne 16-ventilers teknologi med høy driftssikkerhet.
Ford Fiesta dieselmotorer: Historiske generasjoner I-V (1976-2002)
I lang tid var Ford Fiesta-dieselmotorene dominert av 1,8-dieselen med ulike effektnivåer fra 50 til 75 hk. Ford Fiesta 1,8 D med 60 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i alle historiske generasjoner - spesielt variantene som ble produsert fra 1995 og fremover med en forbedret innsprøytningspumpe, viste seg å være ekstremt holdbare og økonomiske. Disse Ford Fiesta-dieselmotorene oppnådde regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer og hadde et drivstofforbruk på bare 4,5-5,0 liter per 100 km. De eneste problemene var glødepluggene i vintermånedene og sporadiske defekter på innsprøytningspumpen etter svært høy kjørelengde.
Ford Fiesta motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.0 bensinmotor | 45-50 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Ventilklaring, svak ytelse | Gjennomsnitt |
1,25 Zetec | 75 HK | 6,0-7,0 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,6 XR2 | 96 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Sportslig, men tørst | Bra |
1,8 diesel | 50-75 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Glødeplugger, innsprøytningspumpe | Meget bra |

Ford Fiesta-motorer: Generasjon VI (2002-2008)
Den sjette Ford Fiesta-generasjonen markerte overgangen til moderne motorteknologi og regnes som en solid, men ikke spektakulær generasjon. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og 1,4 TDCi-dieselmotorene med 68 hk regnes som spesielt holdbare. Større motorskader er sjeldne, bare 2.0 ST-bensinmotorene har av og til problemer med registerkjeden. Det absolutte høydepunktet var Ford Fiesta 1,4 TDCi med 68 hk - en økonomisk og driftssikker motor som fortsatt regnes som referanse for dieselmotorer i småbiler i dag. Denne generasjonen introduserte common rail-teknologi og moderne direkte bensininnsprøytning for første gang.
Ford Fiesta bensinmotorer: Generasjon VI (2002-2008)
Ford Fiesta bensinmotorutvalget omfattet motorer fra 1,25 til 2,0 liter. Ford Fiesta 1,25 Duratec med 75 hk viste seg å være den mest driftssikre bensinmotoren, mens 1,4 Duratec med 80 hk ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. For sportslige sjåfører fantes Ford Fiesta ST med 2,0-liters motor og 150 hk, som imidlertid av og til hadde problemer med timingkjeden og økt oljeforbruk. Ford Fiesta 1,6 Duratec med 100 hk utviklet seg til å bli den mest populære motoren i denne generasjonen og tilbød en balansert blanding av ytelse, forbruk og driftssikkerhet.
Ford Fiesta dieselmotorer: Generasjon VI (2002-2008)
Ford Fiesta 1,4 TDCi dominerte dieselmotorutvalget med ulike effektnivåer fra 68 til 80 hk. Denne Ford Fiesta TDCi-motoren var basert på velprøvd PSA-teknologi og viste seg å være ekstremt pålitelig og økonomisk. Med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet ble den en favoritt blant de som kjørte mye. De eneste problemene var sporadiske defekter i turboladeren hvis vedlikeholdet ble forsømt, og problemer med partikkelfilteret hvis bilen bare ble kjørt korte strekninger.
Ford Fiesta-motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,25 Duratec | 75 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,4 Duratec | 80 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Tennspoler av og til | Bra |
1,6 Duratec | 100 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Balansert, pålitelig | God |
2.0 ST | 150 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Moderat |
1,4 TDCi | 68-80 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Turbolader, partikkelfilter | Meget bra |

Ford Fiesta-motorer: Generasjon VII (2008-2017)
Den syvende generasjonen Ford Fiesta revolusjonerte småbilklassen med introduksjonen av EcoBoost-teknologi og moderne direkte innsprøytning. Denne generasjonen regnes som den mest teknisk avanserte og har en kjørelengde på mellom 200 000 og 300 000 kilometer for de fleste motorene. Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ble gjennombruddet for tresylindrede motorer og vant en rekke "Engine of the Year"-priser. De tidlige EcoBoost-motorene var imidlertid problematiske med problemer med kjølesystemet og turboladeren. Den absolutte toppmotoren var Ford Fiesta 1,6 TDCi med 95 hk, som kombinerte effekt, pålitelighet og økonomi på en optimal måte og regnes som en av de beste småbildieselmotorene gjennom tidene.
Ford Fiesta bensinmotorer: Generasjon VII (2008-2017)
Ford Fiesta bensinmotorutvalget ble dominert av de revolusjonerende EcoBoost-motorene. Ford Fiesta 1.0 EcoBoost var tilgjengelig med 100, 125 og senere 140 hk, og bød på imponerende ytelse til tross for at den bare hadde tre sylindre. Disse Ford Fiesta EcoBoost-motorene led imidlertid av typiske problemer med direkte innsprøytning: problemer med kjølesystemet, skader på turboladeren og tidvis problemer med høytrykkspumpen. Den tradisjonelle Ford Fiesta 1,25 Duratec med 82 hk forble tilgjengelig som et pålitelig alternativ. For sportsbilister fantes Ford Fiesta ST med 1,6 EcoBoost og 182 hk, som viste seg å være betydelig mer pålitelig enn forgjengeren.
Ford Fiesta dieselmotorer: Generasjon VII (2008-2017)
Ford Fiesta 1,6 TDCi dominerte med effektnivåer fra 75 til 95 hk og viste seg å være en av de beste dieselmotorene for småbiler noensinne. I tillegg var den mindre Ford Fiesta 1,5 TDCi med 75 hk tilgjengelig fra 2013. Ford Fiesta 1,6 TDCi med 95 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i denne generasjonen - med et testforbruk på bare 3,8-4,2 liter per 100 km og eksepsjonell lang levetid. Disse Ford Fiesta TDCi-motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet. De eneste problemene var sporadiske defekter i partikkelfilteret under ren bykjøring.
Ford Fiesta-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,25 Duratec | 82 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,0 EcoBoost | 100-140 HK | 5,2-6,5 l/100 km | Kjølesystem, turbolader | Moderat |
1,6 EcoBoost ST | 182 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Betydelig forbedret | Bra |
1,5 TDCi | 75 HK | 3,9-4,3 l/100 km | Partikkelfilter | Bra |
1,6 TDCi | 75-95 HK | 3,8-4,2 l/100 km | En av de beste dieselbilene | Veldig bra |

Ford Fiesta-motorer: Generasjon VIII (2017-2023)
Den åttende og siste Ford Fiesta-generasjonen representerte høydepunktet i småbilutviklingen med sofistikert EcoBoost-teknologi og moderne mildhybridsystemer. De fleste motorene i denne generasjonen når 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de reviderte 1.0 EcoBoost-motorene ble betydelig mer pålitelige enn sine forgjengere. Det absolutte høydepunktet var Ford Fiesta 1.0 EcoBoost mHEV med 155 hk - et teknisk mesterverk med mildhybridteknologi som kombinerte kraft og effektivitet på en optimal måte. Denne generasjonen introduserte 48-volts mildhybridteknologi for første gang og bød på de mest sofistikerte Ford Fiesta-motorene noensinne.
Ford Fiesta bensinmotorer: Generasjon VIII (2017-2023)
Ford Fiesta bensinmotorutvalget fokuserte helt og holdent på EcoBoost-teknologi. Ford Fiesta 1.0 EcoBoost var tilgjengelig med 85, 100, 125 og 155 hk, med de kraftigste variantene med mild hybridteknologi. Disse andregenerasjons Ford Fiesta EcoBoost-motorene viste seg å være betydelig mer pålitelige enn sine forgjengere - problemene med kjølesystemet var i stor grad løst, og turboladerne holdt mye lenger. Ford Fiesta 1,0 EcoBoost med 100 hk utviklet seg til den mest balanserte motoren i denne generasjonen. For sportsførere var det Ford Fiesta ST med 1,5 EcoBoost og 200 hk, som forble overraskende pålitelig til tross for sin høye effekt.
Ford Fiesta dieselmotorer: Generasjon VIII (2017-2023)
Ford Fiesta 1,5 TDCi forble den eneste tilgjengelige dieselmotoren med 85 og 120 hk. Disse Ford Fiesta TDCi-motorene fortsatte tradisjonen med pålitelige dieselmotorer for småbiler, men ble bare tilbudt frem til 2020 på grunn av strengere utslippskrav og synkende etterspørsel. Ford Fiesta 1,5 TDCi med 120 hk viste seg å være en kraftig og økonomisk motor med et drivstofforbruk på bare 3,6-4,0 liter per 100 km.
Ford Fiesta mildhybridmotorer: Generasjon VIII (2017-2023)
Ford introduserte de første mildhybridsystemene i 2020. Ford Fiesta 1.0 EcoBoost mHEV med 125 og 155 hk kombinerte den velprøvde tresylindrede motoren med 48-volts teknologi og en beltestarter-generator. Disse Ford Fiesta mHEV-motorene ga forbedret effektivitet og jevnere kjøring, men opplevde av og til problemer med den komplekse elektronikken.
Ford Fiesta-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 EcoBoost | 85-125 HK | 4,8-5,8 l/100 km | Betydelig forbedret | God |
1,0 EcoBoost mHEV | 125-155 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Kompleks elektronikk | Bra |
1,5 EcoBoost ST | 200 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Overraskende pålitelig | Veldig bra |
1,5 TDCi | 85-120 HK | 3,6-4,0 l/100 km | Kun tilgjengelig frem til 2020 | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Ford Fiesta-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Ford Fiesta-motorene viser en imponerende teknologisk evolusjon fra enkle forgassermotorer til moderne mildhybridsystemer. Mens de tidlige generasjonene var preget av enkelhet og pålitelighet, introduserte de senere generasjonene innovative teknologier som EcoBoost og mildhybridsystemer. Dieselmotorene forble de mest pålitelige drivsystemene gjennom alle generasjoner, mens bensinmotorene først overvant barnesykdommene i de siste generasjonene.
- Beste Ford Fiesta bensinmotor:
Ford Fiesta 1,5 EcoBoost ST (200 hk, generasjon VIII) kombinerer høy ytelse med overraskende driftssikkerhet og regnes som det sportslige høydepunktet i Fiestas historie.
- Beste Ford Fiesta dieselmotor:
Ford Fiesta 1,6 TDCi (95 hk, generasjon VII) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk, og regnes som en av tidenes beste dieselmotorer i småbiler.
- Beste Ford Fiesta hverdagsmotor:
Ford Fiesta 1,25 Duratec (75-82 hk, generasjon VI-VII) imponerer med eksepsjonell driftssikkerhet og lave vedlikeholdskostnader i alle generasjoner.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler for alle generasjoner Ford Fiesta, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.