Innholdsfortegnelse
Citroën C4-motorer
Siden lanseringen i 2004 har Citroën C4 etablert seg som en innovativ kompaktbil med et karakteristisk design og et variert utvalg av motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra klassiske sugemotorer til moderne elektriske motorer.

Citroën C4 generasjon I (2004-2010)
Den første generasjonen Citroën C4 var en pionerperiode for Citroën i kompaktbilsegmentet, og var preget av robuste, men fortsatt teknisk konvensjonelle motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde HDi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, krevde bensinmotorene ofte større reparasjoner av clutch eller girkasse mellom 200 000 og 250 000 kilometer. De tidlige turbobensinmotorene hadde av og til problemer med topplokkpakningen og kjølesystemet. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 HDi med 136 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og viste seg å være spesielt holdbar.
Citroën C4 bensinmotorer: Generasjon I (2004-2010)
Citroën C4s bensinmotorutvalg besto til å begynne med av klassiske sugemotorer. 1.4 16V med 90 hk fungerte som innstegsmotor, etterfulgt av 1.6 16V med 110 hk. Disse Citroën C4-motorene viste seg å være pålitelige, men ikke spesielt økonomiske. Den kraftigste bensinmotoren i Citroën C4 var 2.0 16V med 143 hk, som hadde tilstrekkelig effekt, men et relativt høyt drivstofforbruk. Fra 2006 kom den første turbobensinmotoren: 1,6 THP med 140 hk, som imidlertid var utsatt for problemer med kjølesystemet og tidvis defekte topplokkpakninger. Citroën C4 VTS-varianten med en 180 hk THP-motor utviklet seg til å bli den mest problematiske bensinmotoren i denne generasjonen.
Citroën C4 dieselmotorer: Generasjon I (2004-2010)
Citroën C4-dieselmotorene var dominert av den velprøvde HDi-teknologien. 1.6 HDi var tilgjengelig med 90 hk og 110 hk og viste seg å være økonomisk og pålitelig. Citroën C4 2.0 HDi med 136 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 2005 og utover med common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Disse Citroën C4 HDi-motorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet. En mindre 1,4 HDi med 68 hk var også tilgjengelig, men den var mindre vanlig.
Citroën C4-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 90 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
1,6 16V | 110 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Girkasse, clutch | Bra |
2,0 16V | 143 HK | 8,2-9,0 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
1,6 THP | 140-180 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Kjølesystem, topplokkpakning | Moderat |
1,4 HDi | 68 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Lite kraft | Middels |
1,6 HDi | 90-110 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Svært robust | Svært god |
2.0 HDi | 136 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært robust | Meget god |

Citroën C4 generasjon II (2010-2018)
Den andre generasjonen av Citroën C4 markerte et betydelig teknologisk sprang og bød på et modernisert motorutvalg med forbedret effektivitet. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer, og BlueHDi-dieselmotorene anses som spesielt holdbare. Større motorfeil har blitt sjeldnere, og det er bare THP-bensinmotorene som fortsatt viser svakheter i topplokkpakningen og kjølesystemet. Det absolutte høydepunktet var 2.0 BlueHDi med 150 hk - en teknisk moden motor med SCR-katalysator som bød på både kraft og effektivitet. Innføringen av Stop&Start-teknologi og optimaliserte girkasser forbedret den totale effektiviteten betydelig.
Citroën C4 bensinmotorer: Generasjon II (2010-2018)
Citroën C4s bensinmotorutvalg ble grunnleggende revidert. Den nye 1,2 VTi med 82 hk erstattet den gamle 1,4-literen som innstegsmotor og viste seg å være betydelig mer økonomisk. Den velprøvde 1,6 16V ble værende i programmet med 120 hk. THP-turbomotorene ble videreutviklet: 1,6 THP var nå tilgjengelig med 125 hk, 150 hk og 165 hk. Disse Citroën C4 THP-motorene fortsatte imidlertid å ha de velkjente svakhetene fra sine forgjengere, særlig når det gjaldt topplokkpakningen og kjølesystemet. Citroën C4 1,6 THP med 150 hk ble den mest populære, men også den mest problematiske bensinmotoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om tap av kjølevæske og overoppheting.
Citroën C4 dieselmotorer: Generasjon II (2010-2018)
Citroën C4 fikk en helt ny generasjon dieselmotorer. 1,6 HDi ble erstattet av den mer moderne 1,6 e-HDi med 92 hk og 112 hk, som hadde et mikrohybridsystem med Stop&Start. Den større 2.0 HDi med 136 hk ble først beholdt i programmet, men ble senere erstattet av 2.0 BlueHDi med 150 hk. Alle Citroën C4-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. Citroën C4 1.6 e-HDi med 112 hk viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 3,8-4,2 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for bykjøring og lange avstander.
Citroën C4-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 VTi | 82 HK | 5,9-6,5 l/100 km | Lite kraft | Bra |
1,6 16V | 120 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Robust, velprøvd | God |
1,6 THP | 125-165 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Kjølesystem, topplokkpakning | Moderat |
1,6 e-HDi | 92-112 HK | 3,8-4,2 l/100 km | Svært robust | Svært god |
2,0 HDi/BlueHDi | 136-150 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Svært robust | Meget god |

Citroën C4 generasjon III (2020-i dag)
Den nåværende generasjonen av Citroën C4 representerer en fullstendig nyorientering med fokus på elektrifisering og effektivitet. Alle bensinmotorer er nå utstyrt med moderne turboteknologi, og for første gang er en ren elektrisk variant (ë-C4) tilgjengelig. Ettersom denne generasjonen bare har vært på markedet siden 2020, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testene viser lovende resultater. Toppmotoren er 1.2 PureTech med 130 hk, som kombinerer sportslig ytelse med høy effektivitet. Den nye generasjonen motorer lover en levetid på over 250 000 kilometer, ettersom teknologien er betydelig mer moden enn hos forgjengerne.
Citroën C4 bensinmotorer: Generasjon III (2020-i dag)
Citroën C4-motorprogrammet er basert på to 1,2 PureTech-motorer med 100 hk og 130 hk. Begge Citroën C4-motorene har turbolading og toppmoderne innsprøytningsteknologi. Citroën C4 1,2 PureTech med 130 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Motorene er tilgjengelige med 6-trinns manuell girkasse eller 8-trinns automatgirkasse.
Citroën C4 dieselmotorer: Generasjon III (2020-i dag)
En enkelt Citroën C4 1.5 BlueHDi-motor med 110 hk er tilgjengelig og viderefører tradisjonen med pålitelige Citroën C4-dieselmotorer. Denne motoren (DV5RC) er utstyrt med SCR-katalysator og toppmoderne utslippskontroll i henhold til Euro 6d-standarden.
Citroën C4 elektrisk drift: Generasjon III (2020-i dag)
Citroën ë-C4 med 136 hk og 50 kWh batterikapasitet tilbyr en rekkevidde på opptil 350 km i henhold til WLTP. Elmotoren er i ferd med å utvikle seg til å bli den mest innovative drivlinjen i denne generasjonen, men den er teknisk kompleks, og batteriets holdbarhet på lang sikt er ennå ikke testet.
Citroën C4-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 100-130 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,5 BlueHDi | 110 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget god |
Elektrisk motor | 136 HK | 16,0-18,0 kWh/100 km | Batterikapasitet ukjent | Bra |

Konklusjon: De beste Citroën C4-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Citroën C4-motorene viser tydelig den teknologiske fremgangen som er gjort i løpet av nesten to tiår. Mens Citroën C4-dieselmotorene forble pålitelige gjennom alle generasjoner, slet THP-bensinmotorene fra de to første generasjonene med lignende problemer. Den nye tredjegenerasjons PureTech-teknologien lover et lovende alternativ for sjåfører som prioriterer effektivitet og pålitelighet.
- Beste Citroën C4 bensinmotor:
Citroën C4 1.2 PureTech (130 hk, generasjon III) kombinerer moderne turboteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste Citroën C4 dieselmotor:
Citroën C4 1.6 e-HDi (112 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Citroën C4 med elektrisk drift:
Citroën ë-C4 elmotor (136 hk, generasjon III) med sin lange rekkevidde på opptil 350 km og lave driftskostnader.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Citroën C4 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.