VW Transporter-motorer
Siden introduksjonen i 1950 har VW Transporter utviklet seg til å bli en av de mest suksessrike nyttekjøretøyene i verden, med et imponerende utvalg av VW Transporter-motorer gjennom seks generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, fra de robuste luftkjølte motorene til moderne turbodieselmotorer.
VW Transporter-motorer: Historiske generasjoner T1-T3 (1950-1992)

De tre første VW Transporter-generasjonene formet historien til nyttekjøretøy og regnes som legender i bilhistorien. Med riktig vedlikehold kjørte disse historiske VW Transporter-motorene ofte mellom 400 000 og 600 000 kilometer, og de robuste luftkjølte boksermotorene var spesielt holdbare. Større motorskader oppsto vanligvis bare etter ekstrem forsømmelse, med typiske reparasjonsintervaller på 80 000 til 120 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 2,0-bokseren med 70 hk fra T3 (1982-1992), som kombinerte pålitelighet og tilstrekkelig effekt på en perfekt måte. T1-generasjonen (1950-1967) startet med beskjedne 1,2-liters motorer, T2 (1967-1979) brakte større slagvolumvarianter, mens T3 (1979-1992) representerte høydepunktet med luftkjøling.
VW Transporter bensinmotorer: Historiske generasjoner T1-T3 (1950-1992)
De historiske generasjonene av VW Transporters bensinmotorer var utelukkende basert på luftkjølte boksermotorer. T1 ble lansert i 1950 med en 1,1-liters motor (25 hk), etterfulgt av 1,2-literen (30 hk) og senere 1,5-literen (44 hk). T2 introduserte den robuste 1,6-liters motoren (50 hk), som viste seg å være spesielt driftssikker. Disse VW Transporter-motorene led hovedsakelig av overoppheting i oppoverbakker og krevde regelmessige ventiljusteringer. T3 kronet luftkjølingen med 1,9-liters motoren (67 hk) og toppmodellen 2,0-liter (70 hk), sistnevnte ble ansett som den beste bensinmotoren i de historiske generasjonene - robust, lett å vedlikeholde og med tilstrekkelig effekt for datidens forhold.
VW Transporter dieselmotorer: Historiske generasjoner T1-T3 (1950-1992)
Dieselmotorer var ikke tilgjengelige før T3 (1981), da den legendariske 1,6 TD (50 hk) og senere 1,7 TD (57 hk) ble introdusert. Disse VW Transporter-dieselmotorene viste seg å være ekstremt slitesterke og økonomiske, med kjørelengder som ofte oversteg 500 000 kilometer. Selv om 1,6 TD var høylytt og livlig, var den praktisk talt uforgjengelig og utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i hele T3-generasjonen.
VW Transporter-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,1-1,2 Boxer (T1) |
25-30 HK |
12-14 l/100 km |
Overoppheting, svak |
Gjennomsnitt |
1,5-1,6 Boxer (T2) |
44-50 HK |
11-13 l/100 km |
Ventilklaring, overoppheting |
Bra |
1,9-2,0 Boxer (T3) |
67-70 HK |
10-12 l/100 km |
Ventilklaring, men robust |
Meget bra |
1,6-1,7 TD (T3) |
50-57 HK |
7-8 l/100 km |
Høylytt, men uforgjengelig |
Veldig bra |
VW Transporter-motorer: T4-generasjonen (1990-2003)

Den fjerde VW Transporter-generasjonen markerte overgangen til vannkjøling og moderne motorteknologi. Med riktig vedlikehold nådde disse VW Transporter-motorene lett 300 000 til 450 000 kilometer, og de robuste TDI-dieselmotorene var spesielt holdbare. Større motorskader oppsto vanligvis mellom 200 000 og 300 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av avrevne tannreimer eller defekte topplokkpakninger. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,5 TDI med 102 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. T4-generasjonen introduserte for første gang moderne innsprøytningsteknologi og turbolading, noe som førte til betydelig bedre kjøreegenskaper og lavere drivstofforbruk.
VW Transporter bensinmotorer: T4-generasjonen (1990-2003)
VW Transporters bensinmotorutvalg besto av vannkjølte motorer med et slagvolum på 1,8 til 2,8 liter. Innstegsmotoren 1,8 (60 hk) var undermotorisert, mens 2,0 (84 hk) og 2,4 (78 hk) tilbød tilstrekkelig effekt. Toppmotoren var 2,8 VR6 med 140 hk, men den var sjelden og tørst. Disse VW Transporter-motorene led av typiske problemer som revner i registerreimen, defekte topplokkpakninger og problemer med kjølesystemet. 2,0-liters motoren viste seg å være den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, med moderate reparasjonskostnader og god tilgang på reservedeler.
VW Transporter dieselmotorer: T4-generasjonen (1990-2003)
VW Transporter-dieselmotorene ble dominert av den legendariske 2,5 TDI i ulike effektnivåer fra 75 til 151 hk. Det fantes også den mindre 1,9 TD (68 hk) og senere 1,9 TDI (90 hk). VW Transporter 2,5 TDI med 102 hk ble en absolutt favoritt - spesielt variantene som ble produsert fra 1995 og utover med en forbedret innsprøytningspumpe, viste seg å være ekstremt holdbare og økonomiske. Disse VW Transporter TDI-motorene hadde en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet, og kjørelengder på 400 000 til 500 000 kilometer var ikke uvanlig.
VW Transporter-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,8 bensinmotor |
60 HK |
10-12 l/100 km |
Svak, tannrem |
Moderat |
2,0 bensinmotor |
84 HK |
9-11 l/100 km |
Tannrem, ZKD |
Bra |
2,4 bensinmotor |
78 HK |
10-12 l/100 km |
Tannrem, treg |
Middels |
2,8 VR6 |
140 HK |
12-14 l/100 km |
Sjelden, tørst |
Gjennomsnittlig |
1,9 TD/TDI |
68-90 HK |
7-8 l/100 km |
Robust, men svak |
God |
2,5 TDI |
75-151 HK |
7-9 l/100 km |
Ekstremt slitesterk |
Meget god |
VW Transporter-motorer: T5-generasjonen (2003-2015)

Den femte VW Transporter-generasjonen brakte med seg moderne common rail-teknologi og betydelig forfinede motorer. Med riktig vedlikehold kunne disse VW Transporter-motorene gå mellom 250 000 og 400 000 kilometer, og de velprøvde TDI-dieselmotorene forble langdistansemestrene. Større motorskader oppsto vanligvis mellom 150 000 og 250 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av DPF-problemer eller skader på turboladeren. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,5 TDI med 174 hk, som kombinerte sportslige ytelser med høy driftssikkerhet. T5-generasjonen innførte Euro 4 og senere Euro 5 for første gang, noe som førte til mer kompleks etterbehandling av avgasser, men også renere forbrenning.
VW Transporter bensinmotorer: T5-generasjonen (2003-2015)
Utvalget av bensinmotorer i VW Transporter var svært begrenset og besto hovedsakelig av 2,0 TSI med 204 hk (fra 2009). Denne TSI-motoren i VW Transporter hadde sportslige ytelser, men led av typiske TSI-problemer som problemer med timingkjeden og økt oljeforbruk. Tidlige modeller hadde også en 3,2 VR6 med 235 hk, men denne var ekstremt sjelden og tørst. Bensinmotorene forble et marginalt fenomen i T5-generasjonen, ettersom dieselmotorene var mye mer praktiske.
VW Transporter dieselmotorer: T5-generasjonen (2003-2015)
VW Transporter 2,5 TDI forble motorprogrammets midtpunkt, nå med common rail-innsprøytning og ytelser fra 130 til 174 hk. Det fantes også den mindre 1,9 TDI (84-105 hk) og senere 2,0 TDI (84-180 hk). Alle VW Transporter-dieselbiler hadde partikkelfilter og oppfylte Euro 4- og Euro 5-normene. VW Transporter 2,5 TDI med 130 hk viste seg å være den mest driftssikre motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 6,8-7,5 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. De kraftige 174 hk-variantene hadde imponerende ytelse, men var utsatt for turboladerproblemer ved intensiv bruk.
VW Transporter-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
2,0 TSI |
204 HK |
9-11 l/100 km |
Tannkjede, oljeforbruk |
Problematisk |
3,2 VR6 |
235 HK |
13-15 l/100 km |
Ekstremt sjelden, tørst |
Moderat |
1,9 TDI |
84-105 HK |
6-7 l/100 km |
Robust, men svak |
God |
2,0 TDI |
84-180 HK |
6-8 l/100 km |
Svært pålitelig |
Meget god |
2,5 TDI |
130-174 HK |
7-9 l/100 km |
Slitesterk, kraftig |
Meget bra |
VW Transporter-motorer: T6-generasjonen (2015-2019)

Den sjette generasjonen VW Transporter var en videreutvikling av T5 med moderniserte motorer og forbedret eksosetterbehandling. Disse VW Transporter-motorene nådde 200 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, mens Euro 6-normene førte til mer kompleks teknologi. Større motorskader oppsto vanligvis mellom 120 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av problemer med AdBlue-systemet eller blokkeringer i DPF. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,0 TDI med 150 hk, som ga den beste balansen mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. T6-generasjonen introduserte SCR-katalysatorer og AdBlue-innsprøytning for første gang, noe som førte til renere forbrenning, men også større kompleksitet.
VW Transporters bensinmotorer: T6-generasjonen (2015-2019)
Utvalget av bensinmotorer i VW Transporter var begrenset til 2.0 TSI med 204 hk, som ble overtatt fra T5. Denne VW Transporter TSI-motoren beholdt de velkjente problemene, men hadde blitt noe mer pålitelig takket være programvareoppdateringer. Motoren forble en nisjeløsning for kunder som ikke ville eller kunne kjøre diesel.
VW Transporter dieselmotorer: T6-generasjonen (2015-2019)
VW Transporter 2.0 TDI (EA288) erstattet alle tidligere dieselmotorer og ble tilbudt i effektnivåer fra 84 til 204 hk. Alle VW Transporter-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og AdBlue-innsprøytning for å oppfylle Euro 6-standarden. VW Transporter 2,0 TDI med 150 hk viste seg å være den optimale motoren i denne generasjonen - den hadde tilstrekkelig effekt, lavt forbruk og god driftssikkerhet så lenge AdBlue-systemet fungerte som det skulle. Bi-turbo-variantene med 180 og 204 hk hadde imponerende ytelse, men var mer utsatt for skader på turboladeren.
VW Transporter-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
2,0 TSI |
204 HK |
9-11 l/100 km |
Tannkjede, oljeforbruk |
Problematisk |
2,0 TDI |
84-150 HK |
5,5-7,0 l/100 km |
AdBlue-system, DPF |
Bra |
2,0 TDI Bi-Turbo |
180-204 HK |
6,5-8,0 l/100 km |
Turbolader, kompleks |
Gjennomsnittlig |
VW Transporter-motorer: T6.1-generasjonen (2019-i dag)
Den nåværende VW Transporter-generasjonen er en omfattende revisjon av T6 med moderniserte motorer og forbedret elektronikk. Med riktig vedlikehold forventes disse VW Transporter-motorene å gå mellom 200 000 og 300 000 kilometer, og Euro 6d-standardene fører til enda mer kompleks etterbehandling av eksosgasser. Siden denne generasjonen bare har vært på markedet siden 2019, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testene viser solide resultater. Toppmotoren er 2.0 TDI med 199 hk, som kombinerer sportslige ytelser med akseptabel driftssikkerhet. Med T6.1-generasjonen introduseres også for første gang en ladbar hybrid, selv om denne bare produseres i et lite antall.
VW Transporter bensinmotorer: T6.1-generasjonen (2019-i dag)
Utvalget av bensinmotorer i VW Transporter omfatter fortsatt 2.0 TSI med 204 hk, som har blitt mer pålitelig takket være programvareoppdateringer og mindre tekniske forbedringer. Denne VW Transporter TSI-motoren har færre problemer med registerkjeden, men har fortsatt en tendens til økt oljeforbruk. Motoren er fortsatt en nisjeløsning, men er fullt brukbar for kunder uten dieselforbud.
VW Transporter dieselmotorer: T6.1-generasjonen (2019-i dag)
VW Transporter 2.0 TDI (EA288 evo) tilbys i effektnivåer fra 90 til 199 hk. Alle VW Transporter-dieselmotorene har dobbel AdBlue-innsprøytning og dobbeltdoseringsteknologi for å oppfylle Euro 6d-standarden. VW Transporter 2,0 TDI med 150 hk er fortsatt den optimale motoren i denne generasjonen - den gir den beste balansen mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Bi-turbo-variantene med 199 hk byr på imponerende kjøreegenskaper, men er teknisk kompliserte og utsatt for skader på turboladeren ved intensiv bruk.
VW Transporter hybriddrift: T6.1-generasjonen (2019-i dag)
En VW Transporter plug-in-hybrid (ABT e-Transporter) med 111 hk elektrisk kraft har vært tilgjengelig siden 2020. Denne kombinerer en elektrisk motor med et 37,3 kWh batteri og har en rekkevidde på rundt 130 km. Stasjonen er imidlertid bare tilgjengelig i et lite antall og er hovedsakelig beregnet på flåtebrukere.
VW Transporter-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
2,0 TSI |
204 HK |
9-11 l/100 km |
Oljeforbruk, men forbedret |
Gjennomsnitt |
2,0 TDI |
90-150 HK |
5,5-7,0 l/100 km |
AdBlue-system, men robust |
Bra |
2,0 TDI Bi-Turbo |
199 HK |
6,5-8,0 l/100 km |
Turbolader, svært kompleks |
Gjennomsnittlig |
Elektrisk (ABT) |
111 HK |
0 l/100 km + elektrisitet |
Lav rekkevidde, dyrt |
Bra |
Konklusjon: De beste VW Transporter-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av VW Transporter-motorer viser en imponerende teknisk evolusjon fra enkle luftkjølte motorer til moderne turbodieselmotorer. Mens de historiske boksermotorene imponerte med sin enkelhet og robusthet, dominerte TDI-dieselmotorene scenen fra og med T4. Bensinmotorene forble hele tiden en nisjeløsning og slet med typiske problemer som problemer med registerkjeden og økt oljeforbruk.
- Beste VW Transporter bensinmotor:
2,0 Boxer (70 hk, T3) fra den historiske generasjonen kombinerer maksimal enkelhet med høy driftssikkerhet og er fortsatt tidenes beste bensinmotor.
- Beste dieselmotor i VW Transporter:
2,5 TDI (102 hk, T4) har den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagstauglighet på tvers av alle generasjoner, og anses for å ha en legendarisk holdbarhet.
- Beste moderne VW Transporter-motor:
2,0 TDI (150 hk, T6/T6.1) med sin moderne common rail-teknologi og gode balanse mellom ytelse og effektivitet med akseptabel driftssikkerhet.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner VW Transporter, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning for alle generasjoner fra T1 til dagens T6.1.