BMW 5-serie motorer
BMW 5-serie har representert luksuslimousinen fra München siden introduksjonen i 1972, og tilbyr et eksepsjonelt mangfoldig utvalg av BMW 5-serie motorer gjennom syv generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg banebrytende teknologier og karakteristiske styrker som har gjort BMW 5-serie til en av de mest suksessrike luksusbilene i verden.
BMW 5-serie motorer: Historiske generasjoner I-III (1972-1995)

De tre første BMW 5-seriegenerasjonene (E12, E28, E34) la grunnlaget for det legendariske motormangfoldet i serien og anses i dag for å være spesielt holdbare. Med riktig vedlikehold nådde disse historiske BMW 5-serie-modellene lett 400 000 til 500 000 kilometer, og de sekssylindrede rekkemotorene ble ansett som praktisk talt uforgjengelige. E12-generasjonen (1972-1981) startet med klassiske firesylindrede og sekssylindrede motorer, mens E28-generasjonen (1981-1988) fikk turbodiesel og den legendariske M535i for første gang. Det absolutte høydepunktet var imidlertid E34-generasjonen (1988-1995) med den første M5 og et stort antall innovative motorer. Med disse robuste BMW 5-serie-motorene oppstod det svært sjelden større motorskader; det var bare elektronikken og hjelpemotorene som av og til krevde oppmerksomhet.
BMW 5-serie bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1972-1995)
BMW 5-serie bensinmotorene hadde en imponerende variasjon i løpet av disse 23 årene. E12-generasjonen tilbød firesylindrede motorer fra 90 hk (518) til 143 hk (525) og sekssylindrede motorer opp til 170 hk (528). E28-generasjonen utvidet utvalget med M535i (218 hk) og raffinerte sekssylindrede motorer. Den absolutte toppmotoren var imidlertid BMW 5-serie M5 (E34) med sin 3,6-liters sekssylindrede motor og 315 hk - en motor som fortsatt regnes som en av de beste BMW-motorene gjennom tidene. BMW 5-serie bensinmotorene fra denne epoken var kjennetegnet av jevn gange, driftssikkerhet og den karakteristiske sekssylindrede støyen. De eneste typiske svakhetene var aldrende pakninger og sporadiske problemer med Motronic-innsprøytningssystemet i de senere modellene.
BMW 5-serie dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1972-1995)
BMW 5-serie diesel startet i 1983 med 524td (E28) - en 2,4-liters turbodiesel med 115 hk, som ble ansett som en av de første luksusdieselsedanene. E34-generasjonen utvidet utvalget med 525td (143 hk) og senere 525tds (143 hk) med direkte innsprøytning. Disse tidlige BMW 5-serie TDI-motorene var ekstremt robuste og holdbare, og oppnådde ofte en kjørelengde på over 600 000 kilometer. BMW 5-serie 525tds utviklet seg til å bli den mest pålitelige dieselen i disse generasjonene, med sin direkte innsprøytning og solide konstruksjon. Typiske svakheter var begrenset til innsprøytningspumpen og sporadiske skader på turboladeren på grunn av forsømt vedlikehold.
BMW 5-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M10 firesylindret |
90-143 HK |
8,5-10,0 l/100 km |
Tannkjede, tetninger |
Bra |
M20 sekssylindret |
129-192 HK |
9,0-11,5 l/100 km |
Svært robust, tetninger |
Meget bra |
S38 (M5) |
315 HK |
13,0-15,0 l/100 km |
Vedlikeholdskrevende, men robust |
Meget god |
M21 Diesel |
115 HK |
6,5-7,5 l/100 km |
Innsprøytningspumpe, turbolader |
Bra |
M51 Diesel |
143 HK |
6,0-7,0 l/100 km |
Svært robust, slitesterk |
Meget god |
BMW 5-serie motorer: Generasjon IV (1995-2003)

Den fjerde generasjonen av BMW 5-serie (E39) regnes som en av de beste BMW sedanene gjennom tidene, og markerte overgangen til moderne motorteknologi. Disse BMW 5-serie-modellene kjørte vanligvis mellom 300 000 og 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de sekssylindrede bensin- og dieselmotorene ble ansett som spesielt driftssikre. Større reparasjoner var vanligvis ikke påkrevd før etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på hjelpekomponenter som vannpumpe eller kompressor til klimaanlegget. Den absolutte toppmotoren var BMW 5-serie M5 med sin 4,9-liters V8 og 400 hk - et naturtalent uten turbolading. Tekniske nyvinninger som den første sekstrinns girkassen og variabel ventilstyring (VANOS) kjennetegnet denne generasjonen. Sammenlignet med Mercedes E-Klasse og Audi A6 tilbød E39 det mest sportslige chassisoppsettet kombinert med høy driftssikkerhet.
BMW 5-serie bensinmotorer: Generasjon IV (1995-2003)
BMW 5-serie bensinmotorutvalget i E39-generasjonen besto av et imponerende utvalg av fire-, seks- og åttesylindrede motorer. Det startet med 520i (150 hk, M52-motor), etterfulgt av 523i (170 hk) og 528i (193 hk). 535i (245 hk, M62 V8) og den legendariske M5 (400 hk, S62 V8) dannet toppen av serien. BMW 5-serie 528i utviklet seg til den beste motoren i denne generasjonen - den sekssylindrede M52-motoren imponerte med sin jevne gang, pålitelighet og moderate drivstofforbrukstall. De tidlige M62 V8-motorene med Nikasil-sylindere var derimot problematiske fordi de ble skadet av svovelholdig drivstoff. BMW 5-serie-motorene i denne generasjonen led tidvis av VANOS-problemer og aldrende kjølevæskeledninger.
BMW 5-serie dieselmotorer: Generasjon IV (1995-2003)
BMW 5-serie dieselmotorene i E39-generasjonen revolusjonerte segmentet med moderne common-rail-systemer. 525d (163 hk, M57-motor) og senere 530d (193 hk) var tilgjengelig. Disse BMW 5-serie TDI-motorene ble sett på som en milepæl innen dieselteknologi og bød på en hittil ukjent kombinasjon av ytelse, jevn gange og effektivitet. BMW 5-serie 525d viste seg å være usedvanlig driftssikker og kjørte ofte over 500 000 kilometer uten større problemer. M57-motoren var praktisk talt fri for produksjonsproblemer og krevde bare regelmessig vedlikehold. Typiske svakheter var begrenset til virvelklaffaktuatoren og sporadiske problemer med høytrykkspumpen ved svært høy kjørelengde.
BMW 5-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Karakter |
M52 sekssylindret |
150-193 HK |
8,5-10,0 l/100 km |
VANOS, kjølevæskeledninger |
Meget bra |
M62 V8 |
245 HK |
11,0-13,0 l/100 km |
Nikasil-sylinder, tannkjedestrammer |
Moderat |
S62 V8 (M5) |
400 HK |
14,0-16,0 l/100 km |
Vedlikeholdskrevende, men robust |
God |
M57 Diesel |
163-193 HK |
6,5-7,5 l/100 km |
Aktuator for virvelklaffer |
Meget bra |
BMW 5-serie motorer: Generasjon V (2003-2010)

Den femte BMW 5-seriegenerasjonen (E60/E61) brakte med seg en teknologisk revolusjon, men var også preget av barnesykdommer. Med omhyggelig vedlikehold nådde disse BMW 5-serie-modellene 250 000 til 350 000 kilometer, men driftssikkerheten var sterkt avhengig av den aktuelle motoren. Større reparasjoner var ofte påkrevd mellom 100 000 og 150 000 kilometer, hovedsakelig på de komplekse elektroniske systemene og turboladerne. Den absolutte toppmotoren var BMW 5-serie M5 med 5,0-liters V10-motor og 507 hk - et Formel 1-inspirert kraftaggregat som imidlertid var vedlikeholdskrevende. Tekniske nyvinninger som iDrive, Active Steering og den første syvtrinns dobbeltclutchgirkassen kjennetegnet denne generasjonen. Sammenlignet med konkurrentene bød E60 på den mest moderne teknologien, men også den mest komplekse.
BMW 5-serie bensinmotorer: Generasjon V (2003-2010)
BMW 5-serie bensinmotorutvalget i E60-generasjonen besto av en helt ny generasjon motorer med innovativ teknologi. Det startet med 520i (170 hk, N46-motor), etterfulgt av 523i (190 hk, N52) og 525i (218 hk, N52). 530i (258 hk, N52), 535i (306 hk, N54 med twin-turbo) og den revolusjonerende M5 (507 hk, S85-V10) toppet serien. BMW 5-serie 525i med N52-motor utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen - denne naturlig sugemotoren imponerte med sin jevne gang og lave følsomhet. Derimot var de tidlige N54-motorene med dobbel turbo og deres høytrykkspumper, injektorer og turboladere problematiske. BMW 5-serie-motorene i denne generasjonen led ofte av problemer med Valvetronic-kontrollsystemet og de komplekse innsprøytningssystemene.
BMW 5-serie dieselmotorer: Generasjon V (2003-2010)
BMW 5-serie dieselmotorene i E60-generasjonen fortsatte suksesshistorien, men brakte også med seg nye utfordringer. 520d (163 hk, M47), 525d (197 hk, M57) og den kraftige 535d (286 hk, M57 med twin-turbo) var tilgjengelige. Disse BMW 5-serie TDI-motorene ga utmerkede kjøreegenskaper, men var mer sårbare enn sine forgjengere. BMW 5-serie 525d med M57-motor forble den mest pålitelige dieselen, mens 535d med sine to turboladere forårsaket hyppigere problemer. Typiske svakheter var defekte virvelklaffer, problemer med eksosresirkuleringen og, i variantene med to turboladere, sporadiske skader på turboladeren. Partikkelfilterteknologien var ennå ikke fullt utviklet og skapte problemer for kortdistansesjåfører.
BMW 5-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
N46 firesylindret |
170 HK |
7,5-8,5 l/100 km |
Valvetronic, timingkjede |
Moderat |
N52 sekssylindret |
190-258 HK |
8,0-9,5 l/100 km |
Valvetronic, men robust |
Bra |
N54 Twin-Turbo |
306 HK |
9,5-11,0 l/100 km |
Høytrykkspumpe, innsprøytningsdyser, turbolader |
Problematisk |
S85 V10 (M5) |
507 HK |
15,0-18,0 l/100 km |
Vedlikeholdsintensiv, lagerskader |
Moderat |
M47/M57 Diesel |
163-286 HK |
6,0-7,5 l/100 km |
Virvelklaffer, partikkelfilter |
Bra |
BMW 5-serie motorer: Generasjon VI (2010-2017)

Den sjette BMW 5-seriegenerasjonen (F10/F11) markerte en betydelig forbedring når det gjelder pålitelighet og effektivitet. Med riktig vedlikehold nådde disse BMW 5-serien igjen 300 000 til 400 000 kilometer, og de moderne turbomotorene var betydelig mer modne enn sine forgjengere. Større reparasjoner var som regel først påkrevd etter 200 000 kilometer, hovedsakelig på turboladere og innsprøytningssystemer. Den absolutte toppmotoren var BMW 5-serie M5 med sin 4,4-liters V8 biturbo og 560 hk - en perfekt avstemt motor med enorm kraft. Tekniske innovasjoner som EfficientDynamics, automatisk start-stopp og Brake Energy Regeneration kjennetegnet denne generasjonen. Sammenlignet med konkurrentene tilbød F10 den beste kombinasjonen av sportslighet, komfort og effektivitet.
BMW 5-serie bensinmotorer: Generasjon VI (2010-2017)
BMW 5-serie bensinmotorutvalget i F10-generasjonen baserte seg konsekvent på turboladning og downsizing. Det startet med 520i (184 hk, N20-motor), etterfulgt av 528i (245 hk, N20) og 535i (306 hk, N55). 550i (449 hk, N63 V8 biturbo) og M5 (560 hk, S63 V8 biturbo) toppet listen. BMW 5-serie 528i med N20-motor utviklet seg til den mest balanserte bensinmotoren i denne generasjonen - denne firesylindrede turboen tilbød en god balanse mellom ytelse, forbruk og pålitelighet. N63 V8 forble problematisk med sine komplekse turboladere i motorblokken V og hyppige problemer med timingkjeden. BMW 5-serie-motorene i denne generasjonen led av og til av problemer med høytrykkspumpen og direkteinnsprøytningssystemene.
BMW 5-serie dieselmotorer: Generasjon VI (2010-2017)
BMW 5-serie dieselmotorene i F10-generasjonen nådde nye høyder når det gjaldt effektivitet og ytelse. Tilgjengelige var 520d (184 hk, N47), 525d (218 hk, N57), 530d (258 hk, N57) og toppmodellen 535d (313 hk, N57S med trippelturbo). Disse BMW 5-serie TDI-motorene ble ansett som de beste dieselmotorene på sin tid, og tilbød enestående ytelse med lavt drivstofforbruk. BMW 5-serie 525d med N57-motor viste seg å være den mest pålitelige dieselen i denne generasjonen, mens 535d med trippelturbosystem var kompleks, men kraftig. Typiske svakheter var defekte virvelklaffer, problemer med AdBlue-systemet og sporadiske skader på turboladeren i høyytelsesvariantene.
BMW 5-serie hybriddrift: Generasjon VI (2010-2017)
For første gang tilbød BMW en hybrid i 5-serien - ActiveHybrid 5 med 340 hk systemeffekt fra en 3,0-liters turbobensinmotor og elmotor. Denne BMW 5-serie hybrid var teknisk interessant, men kompleks og ikke veldig utbredt.
BMW 5-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
N20 firesylindret turbo |
184-245 HK |
6,5-7,5 l/100 km |
Høytrykkspumpe, registerkjede |
Bra |
N55 sekssylindret turbo |
306 HK |
8,0-9,0 l/100 km |
Robust, sporadisk turbolader |
Meget bra |
N63 V8 biturbo |
449 HK |
10,0-12,0 l/100 km |
Tannkjede, turbolader |
Problematisk |
S63 V8 biturbo (M5) |
560 HK |
11,5-13,5 l/100 km |
Vedlikeholdskrevende, men robust |
Bra |
N47/N57 Diesel |
184-313 HK |
4,5-6,5 l/100 km |
Virvelklaffer, AdBlue-system |
Meget bra |
ActiveHybrid 5 |
340 HK |
6,4 l/100 km |
Kompleks, ikke veldig vanlig |
Gjennomsnittlig |
BMW 5-serie motorer: Generasjon VII (2017-i dag)

Den nåværende BMW 5-seriegenerasjonen (G30/G31) representerer det mest moderne innen BMW-motorteknologi og fokuserer konsekvent på elektrifisering. Med riktig vedlikehold kan disse BMW 5-serie-modellene forventes å gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og mildhybridteknologien forlenger levetiden til forbrenningsmotorene. Ettersom generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2017, finnes det ennå ingen omfattende langtidserfaring, men de første årene viser et høyt nivå av pålitelighet. Den absolutte toppmotoren er BMW 5-serie M5 Competition med sin 4,4-liters V8 biturbo og 625 hk - en høyytelsesmotor med xDrive-firehjulsdrift. Tekniske innovasjoner som 48-volts mildhybrid, plug-in hybridteknologi og det nyeste BMW Operating System 7.0 kjennetegner denne generasjonen. Sammenlignet med konkurrentene tilbyr G30 den mest moderne drivteknologien og de beste tilkoblingsmulighetene.
BMW 5-serie bensinmotorer: Generasjon VII (2017-i dag)
BMW 5-serie bensinmotorutvalget i G30-generasjonen er helt avhengig av turbolading og mild hybridteknologi. Det starter med 520i (184 hk, B48-motor), etterfulgt av 530i (252 hk, B48) og 540i (333 hk, B58). M550i (530 hk, N63 V8 biturbo) og M5 (625 hk, S63 V8 biturbo) topper serien. BMW 5-serie 530i med B48-motor utvikler seg til å bli den mest balanserte bensinmotoren i denne generasjonen - denne firesylindrede turboen med mild hybrid imponerer med sin effektivitet og høye pålitelighet til dags dato. Den sekssylindrede B58-motoren i 540i regnes som en av de beste BMW-motorene de siste årene. N63 V8 er fortsatt problematisk, med sporadiske problemer med timingkjeden til tross for overhaling.
BMW 5-serie dieselmotorer: Generasjon VII (2017-i dag)
BMW 5-serie dieselmotorene i G30-generasjonen viderefører tradisjonen med pålitelige TDI-motorer, men har blitt mer komplekse på grunn av strengere utslippskrav. Tilgjengelige er 520d (190 hk, B47), 525d (231 hk, B57), 530d (286 hk, B57) og den kraftige M550d (400 hk, B57 med quad-turbo). Disse BMW 5-serie TDI-motorene oppfyller Euro 6d-standarden og har moderne SCR-katalysatorer. BMW 5-serie 525d med B57-motor har vist seg å være den mest pålitelige dieselen i denne generasjonen, mens M550d med sitt quad-turbo-system byr på imponerende ytelse. Typiske svakheter er komplekse utslippskontrollsystemer og sporadiske problemer med AdBlue-dosering.
BMW 5-serie hybriddrift: Generasjon VII (fra 2017 og frem til i dag)
BMW 5-serie hybridutvalg omfatter 530e (292 hk), 545e (394 hk) og den kraftige 545e xDrive (394 hk). Disse ladbare hybridene i BMW 5-serie har en elektrisk rekkevidde på opptil 60 kilometer og kombinerer effektivitet med høy systemytelse. BMW 5-serie 530e ser ut til å bli den beste hybriden i denne generasjonen med sitt balanserte oppsett og praktiske elektriske rekkevidde.
BMW 5-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
B48 firesylindret turbo |
184-252 HK |
5,8-7,2 l/100 km |
Svært pålitelig så langt |
Veldig bra |
B58 sekssylindret turbo |
333 HK |
7,0-8,0 l/100 km |
Utmerket driftssikkerhet |
Meget god |
N63 V8 biturbo |
530 HK |
9,5-11,0 l/100 km |
Tannkjede, sporadisk turbolader |
Moderat |
S63 V8 biturbo (M5) |
625 HK |
10,5-12,5 l/100 km |
Vedlikeholdskrevende, men robust |
Bra |
B47/B57 Diesel |
190-400 HK |
4,2-6,0 l/100 km |
Eksosgassrensing, AdBlue-system |
Bra |
Ladbar hybrid |
292-394 HK |
1,6-2,1 l/100 km |
Kompleks, men effektiv |
Bra |
Konklusjon: De beste BMW 5-serie motorene i alle generasjoner
Utviklingen av BMW 5-serie motorer over fem tiår viser en imponerende teknologisk evolusjon. Mens de historiske sekssylindrede rekkemotorene imponerte med sin uforgjengelighet, imponerer de moderne turbomotorene med sin effektivitet og ytelse. BMW 5-serie dieselmotorene har vært pålitelige langdistansekamerater gjennom alle generasjoner, mens bensinmotorene har vist ulike styrker og svakheter avhengig av generasjon. Den nye mildhybrid- og plug-in-hybridteknologien i den nåværende generasjonen lover en lovende fremtid for miljøbevisste sjåfører.
- Beste bensinmotor i BMW 5-serie:
BMW 5-serie B58 (333 hk, generasjon VII) kombinerer moderne turboteknologi med utmerket driftssikkerhet og sportslig kraftutvikling.
- Beste BMW 5-serie dieselmotor:
BMW 5-serie M57 (163-193 hk, generasjon IV) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, holdbarhet og økonomi på tvers av alle generasjoner.
- Beste BMW 5-serie hybridmotor:
BMW 5-serie 530e (292 hk, generasjon VII) med sin praktiske elektriske rekkevidde på 60 kilometer og balanserte systemtuning.
For vedlikehold og reservedeler til alle BMW 5-serie generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.