VW Passat-motorer
Siden introduksjonen i 1973 har VW Passat utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede mellomklassebilene, med et usedvanlig variert utvalg av motorer gjennom åtte generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til moderne hybridmotorer.
VW Passat-motorer: Historiske generasjoner I-IV (1973-1996)

De fire første VW Passat-generasjonene representerer modellens pionertid og kjennetegnes av robuste, men fortsatt teknisk enkle motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige bensinmotorene ofte større reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 1,9 TDI med 90 hk fra fjerde generasjon (1988-1996), som kombinerte driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte, og som regnes som hjørnesteinen i VWs dieselsuksess.
VW Passat bensinmotorer: Historiske generasjoner I-IV (1973-1996)
De tidlige VW Passat-bensinmotorene besto opprinnelig av sugemotorer med et slagvolum på 1,3 til 2,0 liter og en effekt på mellom 55 og 136 hk. Den første generasjonen (1973-1980) var dominert av 1,5-liters motorer med 75-85 hk, som viste seg å være driftssikre, men ikke spesielt økonomiske. I andre generasjon (1980-1988) kom den første VR6-motoren på 2,8 liter og 174 hk, men den var utsatt for kjøleproblemer. Den beste bensinmotoren fra denne epoken var 1,8-liters 90 hk-motoren fra tredje generasjon (1988-1993), som hadde en god balanse mellom ytelse og driftssikkerhet.
VW Passat dieselmotorer: Historiske generasjoner I-IV (1973-1996)
Suksesshistorien til VW Passat-dieselmotorene begynte med 1,5 D (50 hk) i den første generasjonen, etterfulgt av 1,6 D (54 hk) i den andre generasjonen. Gjennombruddet kom med tredje generasjon og 1,9 D (68 hk), som senere ble utviklet til den legendariske 1,9 TDI (90 hk). Disse tidlige TDI-motorene ble ansett som nærmest uforgjengelige og kjørte regelmessig over 500 000 kilometer. 1.9 TDI utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren av alle historiske generasjoner og la grunnlaget for VWs dieselrykte.
VW Passat-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,5 bensinmotor |
75-85 HK |
8,5-9,5 l/100 km |
Høyt forbruk, forgasser |
Gjennomsnittlig |
1,8 bensinmotor |
90 HK |
7,5-8,5 l/100 km |
Robust, velprøvd |
God |
2,8 VR6 |
174 HK |
10,5-12,0 l/100 km |
Problemer med kjøling |
Moderat |
1,5 D |
50 HK |
6,0-7,0 l/100 km |
Høylytt, lite kraft |
Middels |
1,9 TDI |
90 HK |
5,5-6,5 l/100 km |
Praktisk talt uforgjengelig |
Veldig bra |
VW Passat-motorer: Generasjon V (1996-2005)

Den femte VW Passat-generasjonen markerte overgangen til moderniteten og regnes som en av de mest balanserte av alle generasjoner. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 1,9 TDI-dieselen med 130 hk regnes som spesielt holdbar. Større motorskader er sjeldne, og det er bare de tidlige V6-bensinmotorene som av og til viser svakheter i registerkjedene. Det absolutte høydepunktet var 1,9 TDI med 130 hk - et teknisk mesterverk med pumpedyseinnsprøytning som bød på både kraft og effektivitet. W8-teknologien ble også introdusert for første gang med 4,0 W8 og 275 hk.
VW Passat bensinmotorer: Generasjon V (1996-2005)
VW Passat-bensinmotorutvalget omfattet motorer fra 1,6 til 4,0 liter. 1,6-liters motoren med 100 hk viste seg å være en pålitelig innstegsmotor, mens 1,8 T med 150 hk imponerte med sin turboladning. V6-motorene på 2,8 liter (193 hk) og den sjeldne 4,0 W8 (275 hk) hadde høy ytelse, men var utsatt for skader på registerkjeden og høyt oljeforbruk. Den beste bensinmotoren i denne generasjonen var 1,8 T med 150 hk, som hadde en god balanse mellom ytelse, driftssikkerhet og drivstofforbruk.
VW Passat dieselmotorer: Generasjon V (1996-2005)
VW Passat 1,9 TDI dominerte med ulike effektnivåer fra 90 til 130 hk. Pumpe-dyse-teknologien (PD) gjorde disse motorene spesielt kraftige og økonomiske. VW Passat 1,9 TDI med 130 hk utviklet seg til å bli den absolutte toppmotoren i denne generasjonen - den bød på enestående kjøreegenskaper med et drivstofforbruk på bare 5,2 liter per 100 km. Disse VW Passat TDI-motorene ble ansett som nærmest uforgjengelige og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 500 000 kilometer.
VW Passat-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,6 bensinmotor |
100 HK |
7,8-8,5 l/100 km |
Lite kraft, men robust |
god |
1,8 T |
150 HK |
7,2-8,0 l/100 km |
Sporadiske skader på turboladeren |
Bra |
2,8 V6 |
193 HK |
9,5-10,5 l/100 km |
Tannkjede, oljeforbruk |
Moderat |
4,0 W8 |
275 HK |
12,0-14,0 l/100 km |
Kompleks, høyt forbruk |
Problematisk |
1,9 TDI |
90-130 HK |
5,0-6,0 l/100 km |
Praktisk talt uforgjengelig |
Veldig bra |
VW Passat-motorer: Generasjon VI (2005-2010)

Den sjette generasjonen VW Passat brakte med seg moderne TSI- og TDI-teknologi og var kjennetegnet av et bredt utvalg av motorer. Kjørelengden varierte imidlertid sterkt: Mens de velprøvde 2,0 TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde de tidlige TSI-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av registerkjeden eller turboladeren mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,0 TDI med 170 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene.
VW Passat bensinmotorer: Generasjon VI (2005-2010)
Bensinmotorutvalget i VW Passat omfattet både sugemotorer og de nye TSI-motorene med turbolading. 1,6-liters sugemotoren med 102 hk var tilgjengelig som innstegsmotor, mens TSI-motorene på 1,4 liter (122 hk), 1,8 liter (160 hk) og 2,0 liter (200 hk) var toppmotorene. Disse tidlige VW Passat TSI-motorene led imidlertid av typiske barnesykdommer: Problemer med timingkjeden, økt oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. Den mest pålitelige bensinmotoren var 1,6-liters sugemotoren, som hadde lite effekt, men var svært robust.
VW Passat dieselmotorer: Generasjon VI (2005-2010)
VW Passat-dieselmotorene ble dominert av 2,0 TDI med ulike effektnivåer fra 110 til 170 hk. Disse motorene hadde moderne common rail-innsprøytning og partikkelfilter. VW Passat 2.0 TDI med 140 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen, mens 170 hk-varianten tilbød den beste kombinasjonen av ytelse og effektivitet. Disse VW Passat TDI-motorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og driftssikkerhet.
VW Passat-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,6 naturlig sugemotor |
102 HK |
7,5-8,2 l/100 km |
Lite kraft, men robust |
God |
1,4 TSI |
122 HK |
6,8-7,5 l/100 km |
Tannkjede, oljeforbruk |
Problematisk |
1,8 TSI |
160 HK |
7,2-8,0 l/100 km |
Turbolader, registerkjede |
Moderat |
2,0 TSI |
200 HK |
8,0-9,0 l/100 km |
Oljeforbruk, turbolader |
Problematisk |
2,0 TDI |
110-170 HK |
5,2-6,0 l/100 km |
Svært robust og økonomisk |
Veldig bra |
VW Passat-motorer: Generasjon VII (2010-2014)

Den syvende VW Passat-generasjonen markerte en overgangsperiode med forbedrede TSI-motorer og velprøvde TDI-motorer. De fleste motorene i denne generasjonen går mellom 280 000 og 380 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 2.0 TDI-dieselmotorene anses fortsatt som spesielt holdbare. TSI-motorene ble revidert og viste færre problemer enn sine forgjengere, men sporadiske svakheter i oljeforbruket gjenstår. Det absolutte høydepunktet var 2,0 TDI med 177 hk - en optimalisert motor med forbedret effektivitet og høy driftssikkerhet.
VW Passat bensinmotorer: Generasjon VII (2010-2014)
Bensinmotorutvalget i VW Passat ble revidert og omfattet 1,4 TSI med 122 hk, 1,8 TSI med 160 hk og 2,0 TSI med 211 hk. Disse reviderte VW Passat TSI-motorene (EA888 Generation 2) viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med kun sporadiske problemer med registerkjeden. VW Passat 1,8 TSI utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen, med en god balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet.
VW Passat dieselmotorer: Generasjon VII (2010-2014)
VW Passat 2.0 TDI ble videreutviklet og var tilgjengelig i effektnivåer fra 105 til 177 hk. Alle VW Passat-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. VW Passat 2.0 TDI med 140 hk viste seg å være den mest driftssikre motoren i denne generasjonen, mens varianten med 177 hk tilbød den beste kombinasjonen av ytelse og effektivitet. Disse VW Passat TDI-motorene oppfylte Euro 5-normen og var fortsatt svært driftssikre.
VW Passat-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,4 TSI |
122 HK |
6,5-7,2 l/100 km |
Av og til tannhjulskjede |
Bra |
1,8 TSI |
160 HK |
6,8-7,5 l/100 km |
Svært balansert |
Meget bra |
2,0 TSI |
211 HK |
7,8-8,5 l/100 km |
Oljeforbruk ved høy effekt |
Bra |
2,0 TDI |
105-177 HK |
4,9-5,8 l/100 km |
Bevist pålitelig |
Veldig bra |
VW Passat-motorer: VIII. generasjon (2014-2023)

Den åttende VW Passat-generasjonen representerte høydepunktet innen forbrenningsmotorteknologi og regnes som den mest modne av alle generasjoner. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 2,0 TDI-dieselmotorene med 150 hk regnes som spesielt holdbare. Større motorhavarier er blitt svært sjeldne, og det er bare de kraftige 2.0 TSI-bensinmotorene som fortsatt viser sporadiske svakheter når det gjelder oljeforbruk. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TDI med 190 hk - et teknisk mesterverk med bi-turbo-lading som bød på både kraft og effektivitet. GTE-hybridteknologien debuterte også med 1,4 TSI e-Power fra 2015.
VW Passat bensinmotorer: Generasjon VIII (2014-2023)
VW Passat-bensinmotorutvalget startet med 1,4 TSI (125/150 hk), som senere ble supplert med den mer moderne 1,5 TSI evo (150 hk). Disse mindre VW Passat TSI-motorene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med kun sporadiske problemer med ventilkoksing. For sportslige sjåfører var VW Passat 2.0 TSI tilgjengelig med ytelser fra 190 til 280 hk. VW Passat 2.0 TSI (EA888 Gen 3) utviklet seg imidlertid til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om økt oljeforbruk på grunn av slitasjeutsatte stempelringer.
VW Passat dieselmotorer: Generasjon VIII (2014-2023)
VW Passat 2,0 TDI (EA288) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 120 til 240 hk. Alle VW Passat-dieselmotorene hadde moderne common-rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. VW Passat 2,0 TDI med 150 hk viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for de som kjører mye. Bi-Turbo-versjonen med 240 hk bød på sportslige kjøreegenskaper med overraskende moderat drivstofforbruk.
VW Passat hybriddrift: Generasjon VIII (2014-2023)
Fra 2015 ble VW Passat GTE tilbudt som ladbar hybrid med en systemeffekt på 218 hk. Denne kombinerte en 1,4 TSI med en 115 hk elektrisk motor og tilbød solide ytelser med en elektrisk rekkevidde på opptil 50 km. GTE viste seg å være pålitelig, men med begrensninger når det gjaldt bagasjeromsplass og en tidvis treg DSG-girspak.
VW Passat-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,4 TSI |
125-150 HK |
5,8-6,5 l/100 km |
Av og til ventilkoksing |
Bra |
1,5 TSI |
150 HK |
5,5-6,2 l/100 km |
Svært moderne og effektiv |
Meget bra |
2.0 TSI |
190-280 HK |
6,8-8,2 l/100 km |
Oljeforbruk, stempelringer |
Problematisk |
2,0 TDI |
120-240 HK |
4,2-5,5 l/100 km |
Svært robust (150 hk-varianten) |
Veldig bra |
1.4 GTE |
218 HK |
1,4 l/100 km |
Treg DSG, lite bagasjerom |
Bra |
Konklusjon: De beste VW Passat-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av VW Passat-motorene gjennom fem tiår viser en imponerende teknologisk evolusjon. Mens dieselmotorene i VW Passat forble pålitelige gjennom alle generasjoner og etablerte seg som langdistansemestere, slet de kraftige TSI-bensinmotorene i VW Passat konsekvent med lignende problemer som oljeforbruk og skader på turboladeren. Åttende generasjon hybridteknologi var et lovende alternativ for miljøbevisste sjåfører.
- Beste VW Passat-bensinmotor:
VW Passat 1,5 TSI (150 hk, generasjon VIII) kombinerer moderne teknologi med høy effektivitet og utmerket pålitelighet med lavt drivstofforbruk.
- Beste VW Passat dieselmotor:
VW Passat 2.0 TDI (150 hk, generasjon VIII) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste hybridmotor i VW Passat:
VW Passat GTE (218 hk, generasjon VIII) med elektrisk rekkevidde på opptil 50 km og lavt drivstofforbruk for pendlere og miljøbevisste sjåfører.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler for alle VW Passat generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.