BMW 3-serie motorer
Siden introduksjonen i 1975 har BMW 3-serie utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede mellomklasselimousinene, med et usedvanlig variert utvalg av BMW 3-serie-motorer gjennom syv generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg banebrytende teknologier og ulike styrker, med en kontinuerlig utvikling som spenner fra firesylindrede sugemotorer til toppmoderne hybrid- og elektriske drivlinjer.
BMW 3-serie motorer: Historiske generasjoner I-III (1975-1998)

De tre første BMW 3-seriegenerasjonene (E21, E30, E36) la grunnlaget for seriens rykte som en sportslig og pålitelig mellomklasses sedan. Disse historiske BMW 3-serie-motorene nådde lett 300 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de legendariske sekssylindrede rekkemotorene M20 og M50 ble ansett som praktisk talt uforgjengelige. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på clutch, understell og kjølesystem. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var M3-motoren S14 (E30 M3) med 200 hk - en firesylindret motor med høyt turtall som brakte motorsportsutprøvd teknologi til veitrafikken. BMW 3-serie seks-sylindrede M20 (E21/E30) og M50 (E36) motorer satte standarden for jevn gange og holdbarhet, mens de tidlige firesylindrede M10- og M40-motorene var økonomiske, men mindre holdbare.
BMW 3-serie bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1975-1998)
BMW 3-serie bensinmotorserien begynte med den velprøvde firesylindrede M10-motoren (1,6-2,0 liter) i E21, som imponerte med sin enkelhet og økonomi. Med E30 kom den legendariske sekssylinderen M20 (2,0-2,7 liter) med 125-171 hk, som ble selve symbolet på BMWs rekkesekser. Disse BMW 3-serie-motorene var kjennetegnet av eksepsjonelt jevn gange og pålitelighet. E36 introduserte den mer moderne sekssylindrede M50 (2,0-2,5 liter) med 150-192 hk, som senere ble etterfulgt av M52 med VANOS kamakseljustering. Det absolutte høydepunktet var S14-motoren i E30 M3 - en firesylindret motor basert på M10 med 200 hk, som oppnådde legendestatus takket være sine høye turtallsegenskaper og motorsportsutprøvde teknologi.
BMW 3-serie dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1975-1998)
Dieselmotorer i BMW 3-serie var fortsatt sjeldne i de første generasjonene. Fra 1983 tilbød E21 den sekssylindrede M21-dieselen med 86 hk, som var økonomisk, men ikke veldig vanlig. E30 fortsatte denne tradisjonen med den videreutviklede M21. Først i 1991 kom E36, med den firesylindrede dieselen M41 (1,7 liter, 90 hk), med en moderne dieselmotor som kjennetegnes av lavt forbruk og høy kjørelengde. Disse tidlige BMW 3-serie dieselmotorene nådde ofte over 400 000 kilometer og ble ansett som spesielt robuste, men de var støyende og lite komfortable.
BMW 3-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M10 (E21) |
90-125 HK |
8,5-10,0 l/100 km |
Ventilklaring, oljeforbruk |
Gjennomsnittlig |
M20 (E30) |
125-171 HK |
9,0-11,0 l/100 km |
Kjølesystem, topplokkpakning |
Meget bra |
M40/M43 (E36) |
90-115 HK |
7,5-9,0 l/100 km |
Tannkjede, oljeforbruk |
Bra |
M50/M52 (E36) |
150-192 HK |
8,5-10,5 l/100 km |
VANOS-problemer (M52) |
Meget bra |
S14 (E30 M3) |
200 HK |
11,0-13,0 l/100 km |
Slitasje ved høy hastighet |
Meget bra |
M21 Diesel |
86 HK |
6,0-7,0 l/100 km |
Høyt, lite kraft |
Middels |
M41 Diesel |
90 HK |
5,5-6,5 l/100 km |
Høylytt, men robust |
Bra |
BMW 3-serie motorer: Generasjon IV (1998-2005)

Den fjerde BMW 3-seriegenerasjonen (E46) markerte overgangen til moderne motorteknologi og regnes som en av de mest driftssikre BMW-generasjonene noensinne. De fleste BMW 3-serie-motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og de sekssylindrede M54-motorene anses for å være spesielt holdbare. Større reparasjoner er vanligvis ikke nødvendig før etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på kjølesystemet, understellet og de elektriske komponentene. Den absolutte toppmotoren var M54B30 med 231 hk - en perfekt balansert sekssylindret motor som kombinerte ytelse, jevn gange og pålitelighet på en optimal måte. Common rail-dieselteknologi ble også introdusert for første gang, noe som gjorde BMW 3-serie Diesel betydelig mer komfortabel og kraftig.
BMW 3-serie bensinmotorer: Generasjon IV (1998-2005)
BMW 3-serie bensinmotorutvalget besto av den velprøvde firesylindrede M43 (1,6-1,9 liter) og den helt nye sekssylindrede M54 (2,2-3,0 liter). M54B22 med 170 hk og M54B25 med 192 hk ga en utmerket balanse mellom ytelse og forbruk. Høydepunktet var M54B30 med 231 hk, som kjennetegnes av jevn gange og pålitelighet. Disse BMW 3-serie motorene var utstyrt med moderne teknologi som VANOS kamakseljustering og elektronisk gassventil. Motorsportens høydepunkt var S54-motoren i E46 M3 med 343 hk - en høytytende sekssylindret motor som regnes som en av de beste sugemotorene gjennom tidene.
BMW 3-serie dieselmotorer: Generasjon IV (1998-2005)
BMW 3-serie E46 revolusjonerte dieselteknologien med den firesylindrede M47-motoren (2,0 liter) i ulike effektnivåer fra 115 til 150 hk. Disse BMW 3-serie dieselmotorene hadde moderne common-rail-innsprøytning og tilbød betydelig mer komfort enn sine forgjengere. M47D20 med 136 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre dieselmotoren i denne generasjonen, og nådde ofte over 400 000 kilometer. Virvelklafffeilen, som kunne oppstå fra rundt 150 000 kilometer, var imidlertid problematisk.
BMW 3-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Karakter |
M43 |
105-118 HK |
7,0-8,5 l/100 km |
Tannkjede, oljeforbruk |
Bra |
M54B22 |
170 HK |
8,0-9,5 l/100 km |
Kjølesystem, VANOS |
Meget bra |
M54B25 |
192 HK |
8,5-10,0 l/100 km |
Kjølesystem, VANOS |
Meget bra |
M54B30 |
231 HK |
9,0-11,0 l/100 km |
Kjølesystem, svært robust |
Meget bra |
S54 (M3) |
343 HK |
12,0-14,0 l/100 km |
Slitasje med høy ytelse |
Meget god |
M47D20 |
115-150 HK |
5,0-6,5 l/100 km |
Virvelklaffer, drivstoffinnsprøytning |
Bra |
BMW 3-serie motorer: Generasjon V (2005-2013)

Den femte generasjonen av BMW 3-serie (E90/E91/E92/E93) førte med seg en fullstendig omlegging av motorprogrammet og introduserte for første gang turbolading for bensinmotorer. BMW 3-serie-motorene i denne generasjonen går mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de senere N55-motorene regnes som mer driftssikre enn de tidlige N54-motorene. Større reparasjoner kreves vanligvis mellom 120 000 og 180 000 kilometer, hovedsakelig på turboladerne, høytrykkspumpene og innsprøytningssystemet. Den absolutte toppmotoren var N55B30 med 306 hk - en perfekt avstemt sekssylindret turbo som i stor grad eliminerte problemene med N54. Dieselmotorene nådde nye dimensjoner når det gjaldt ytelse og effektivitet.
BMW 3-serie bensinmotorer: Generasjon V (2005-2013)
BMW 3-serie bensinmotorutvalget ble revolusjonert med introduksjonen av N-serien med turbolading. Den firesylindrede N46 (2,0 liter) med 150-170 hk erstattet sugemotorene, men led av problemer med timingkjeden og Valvetronic-systemet. Den sekssylindrede sugemotoren N52 (2,5-3,0 liter) med 177-272 hk ble ansett som svært pålitelig og hadde klassiske BMW-egenskaper. Den banebrytende N54 biturbo (3,0 liter) med 306 hk var BMWs første turboladede bensinmotor, men hadde problemer med høytrykkspumpen, innsprøytningsventilene og turboladerne. Den påfølgende N55 monoturbo eliminerte mange av disse problemene og utviklet seg til å bli den beste BMW 3-serie bensinmotoren i denne generasjonen.
BMW 3-serie dieselmotorer: Generasjon V (2005-2013)
BMW 3-serie dieselprogrammet besto av den videreutviklede firesylindrede M47 (2,0 liter) med 120-177 hk og den nye sekssylindrede M57 (3,0 liter) med 197-286 hk. M47D20 med 163 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre dieselmotoren, mens M57D30 med 231 hk tilbød den perfekte balansen mellom ytelse og jevn gange. Disse BMW 3-serie dieselmotorene var utstyrt med moderne tredjegenerasjons common-rail-teknologi og gikk ofte over 400 000 kilometer. Virvelklaffene og, for de som kjørte mye, sotpartikkelfilteret var tidvis problematiske.
BMW 3-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Karakter |
N46 |
150-170 HK |
7,5-8,5 l/100 km |
Tannkjede, Valvetronic |
Moderat |
N52 |
177-272 HK |
8,0-10,5 l/100 km |
Svært pålitelig |
Svært god |
N54 |
306 HK |
9,5-12,0 l/100 km |
Høytrykkspumpe, turbolader |
Problematisk |
N55 |
306 HK |
8,5-10,5 l/100 km |
Betydelig mer pålitelig |
God |
M47D20 |
120-177 HK |
4,5-6,0 l/100 km |
Virvelklaffer, robust |
Bra |
M57D30 |
197-286 HK |
5,5-7,5 l/100 km |
Svært balansert |
Veldig bra |
BMW 3-serie motorer: Generasjon VI (2012-2019)

Den sjette generasjonen av BMW 3-serie (F30/F31/F34) markerte den fullstendige overgangen til turbo-æraen og introduserte den modulære motorfamilien. BMW 3-serie-motorene i denne generasjonen går mellom 200 000 og 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de senere B-serie-motorene anses for å være betydelig mer driftssikre enn de tidlige N-serie-motorene. Større reparasjoner er vanligvis nødvendig mellom 100 000 og 150 000 kilometer, hovedsakelig på turboladerne, registerkjedene og innsprøytningssystemet. Den absolutte toppmotoren var B58B30 med 340 hk - et teknisk mesterverk som regnes som en av de beste sekssylindrede BMW-motorene gjennom tidene. Hybridteknologien fant også veien inn i BMW 3-serie for første gang.
BMW 3-serie bensinmotorer: Generasjon VI (2012-2019)
BMW 3-serie bensinmotorutvalget var basert på den nye modulære arkitekturen med N20 firesylindrede (2,0 liter) og N55 sekssylindrede (3,0 liter) motorer. N20B20 med 184-245 hk erstattet sugemotorene fullstendig, men led av problemer med timingkjeden og turboladeren. Fra 2015 ble den betydelig forbedrede firesylindrede B48 (2,0 liter) med 184-252 hk introdusert, noe som i stor grad eliminerte disse problemene. N55B30 med 306 hk ble senere erstattet av den revolusjonerende B58B30 med 340 hk - denne BMW 3-serie-motoren regnes som et mesterverk av ingeniørkunst med lukket veivhusventilasjon og optimalisert turbolading.
BMW 3-serie dieselmotorer: Generasjon VI (2012-2019)
BMW 3-serie dieselmotorprogrammet besto av den firesylindrede N47 (2,0 liter) med 116-190 hk og den sekssylindrede N57 (3,0 liter) med 258-381 hk. N47D20 med 184 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige dieselmotoren i denne generasjonen, mens N57D30 med 258 hk tilbød den perfekte balansen mellom ytelse og effektivitet. Disse BMW 3-serie dieselmotorene hadde moderne fjerdegenerasjons common-rail-teknologi med innsprøytningstrykk på opptil 2500 bar. Tannhjulskjeden i N47 og den komplekse eksosetterbehandlingen i N57 var tidvis problematisk.
BMW 3-serie hybriddrift: Generasjon VI (2012-2019)
Fra 2016 ble det for første gang tilbudt en BMW 3-serie hybrid (330e) med 252 hk systemeffekt. Denne kombinerte en firesylindret N20-motor med en 88 hk elektrisk motor og tilbød en elektrisk rekkevidde på rundt 40 kilometer. BMW 3-serie Hybrid viste seg å være teknisk moden, men med begrensninger når det gjaldt bagasjeromsplass.
BMW 3-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
N20B20 |
184-245 HK |
6,5-8,0 l/100 km |
Tannkjede, turbolader |
Moderat |
B48B20 |
184-252 HK |
5,8-7,2 l/100 km |
Betydelig mer pålitelig |
God |
N55B30 |
306 HK |
7,5-9,0 l/100 km |
Velprøvd, men gammel |
God |
B58B30 |
340 HK |
7,0-8,5 l/100 km |
Teknisk mesterverk |
Meget god |
N47D20 |
116-190 HK |
4,0-5,5 l/100 km |
Tannhjulskjede, ellers robust |
Bra |
N57D30 |
258-381 HK |
5,0-6,5 l/100 km |
Kompleks, men kraftig |
Bra |
330e Hybrid |
252 HK |
1,9 l/100 km + strøm |
Volum i bagasjerommet |
Bra |
BMW 3-serie motorer: Generasjon VII (2019-i dag)

Den nåværende generasjonen av BMW 3-serie (G20/G21) representerer det ypperste innen BMW-motorteknologi og er helt avhengig av elektrifiserte drivsystemer. Alle BMW 3-serie-motorene har mildhybridteknologi eller er utformet som ladbare hybrider. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2019, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger for en levetid på over 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren er B58B30 med 374 hk i M340i - en videreutvikling av den allerede velprøvde B58-motoren med optimalisert effektuttak. Den nye 48-volts mildhybridteknologien lover betydelig forbedret effektivitet og holdbarhet.
BMW 3-serie bensinmotorer: Generasjon VII (2019-i dag)
BMW 3-serie bensinmotorutvalget er basert på den videreutviklede B-serien med B48 firesylindrede (2,0 liter) og B58 sekssylindrede (3,0 liter) motorer. B48B20 med 156-258 hk er utstyrt med 48-volts mildhybridteknologi og viser betydelige forbedringer i forhold til forgjengeren. B58B30 med 374 hk i M340i regnes som en av de beste sekssylindrede BMW-motorene gjennom tidene og er i ferd med å utvikle seg til å bli toppmotoren i denne generasjonen. Alle bensinmotorene i BMW 3-serie har partikkelfilter og oppfyller Euro 6d-standarden.
BMW 3-serie dieselmotorer: Generasjon VII (2019-i dag)
BMW 3-serie dieselmotorprogrammet omfatter den firesylindrede B47 (2,0 liter) med 150-190 hk og den sekssylindrede B57 (3,0 liter) med 265-340 hk. Begge motorfamiliene har moderne femtegenerasjons common rail-teknologi og 48-volts mildhybridteknologi. B47D20 med 190 hk er i ferd med å bli den mest pålitelige dieselmotoren i denne generasjonen, mens B57D30 med 265 hk tilbyr den perfekte balansen mellom ytelse og effektivitet.
BMW 3-serie ladbare hybrider: Generasjon VII (2019-i dag)
BMW 3-serie ladbare hybrider (330e, 330e xDrive) tilbyr en systemeffekt på 292 hk med en elektrisk rekkevidde på opptil 60 kilometer. Disse BMW 3-serie-motorene kombinerer en firesylindret B48-motor med en elektrisk motor på 113 hk og tilbyr en utmerket balanse mellom ytelse og effektivitet.
BMW 3-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
B48B20 |
156-258 HK |
5,5-7,0 l/100 km |
Ingen serieproblemer så langt |
Veldig bra |
B58B30 |
374 HK |
7,2-8,5 l/100 km |
Velprøvd, høyt utviklet |
Meget god |
B47D20 |
150-190 HK |
4,2-5,2 l/100 km |
Moderne, effektiv |
Meget god |
B57D30 |
265-340 HK |
5,0-6,0 l/100 km |
Kraftig, kompleks |
Bra |
330e Hybrid |
292 HK |
1,7 l/100 km + elektrisitet |
Høy kompleksitet |
Bra |
Konklusjon: De beste BMW 3-serie motorene i alle generasjoner
Utviklingen av BMW 3-serie motorer viser en fascinerende reise fra enkle sugemotorer til svært komplekse elektrifiserte drivsystemer. Mens de historiske sekssylindrede motorene imponerte med sin lange levetid og karakteristiske BMW-lyd, imponerer de moderne turbomotorene med sin effektivitet og effekttetthet. Den kontinuerlige utviklingen av dieselteknologien har gjort BMW 3-serie Diesel til et av de beste alternativene for hyppige sjåfører.
- Beste BMW 3-serie bensinmotor:
B58B30 (374 hk, generasjon VII) kombinerer toppmoderne teknologi med BMWs velprøvde pålitelighet og regnes som et mesterverk innen motorteknologi.
- Beste BMW 3-serie dieselmotor:
M57D30 (231 hk, generasjon V) tilbyr den perfekte balansen mellom ytelse, jevnhet, pålitelighet og økonomi på tvers av alle generasjoner.
- Beste hybridmotor i BMW 3-serie:
330e plug-in hybrid (292 hk, generasjon VII) med sin lange elektriske rekkevidde og utmerkede systemintegrasjon.
For vedlikehold og reservedeler til alle BMW 3-serie generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.