Innholdsfortegnelse
Audi A4-motorer
Siden introduksjonen i 1994 har Audi A4 utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede mellomklassebilene, med et variert utvalg av Audi A4-motorer gjennom fem generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg nye teknologier og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til toppmoderne mildhybridsystemer.

Audi A4-motorer: Historiske generasjoner I-II (1994-2005)
De to første Audi A4-generasjonene (B5: 1994-2001, B6: 2001-2005) la grunnlaget for modellseriens senere suksess og etablerte robuste, men teknisk enkle motorer. Kjørelengden til disse tidlige Audi A4-motorene varierte betraktelig: Mens de velprøvde TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde bensinmotorene ofte større reparasjoner av topplokkpakningen eller vannpumpen mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i disse historiske generasjonene var 1,9 TDI med 130 hk (B6), som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene.
Audi A4 bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1994-2005)
I B5-generasjonen (1994-2001) besto Audi A4s bensinmotorutvalg hovedsakelig av sugemotorer: 1,6-literen med 100 hk, 1,8-literen med 125 hk og 2,8 V6 med 193 hk. I B6-generasjonen (2001-2005) ble moderne FSI-motorer lagt til, med 2.0 FSI med 150 hk og 3.0 V6 med 220 hk på toppen av serien. Disse tidlige Audi A4-motorene var preget av enkel teknologi og god reparerbarhet, men led av typiske aldersrelaterte svakheter som utette topplokkpakninger og slitte vannpumper. Den beste bensinmotoren fra denne epoken var 1,8 Turbo med 150-180 hk, som hadde en god balanse mellom ytelse og pålitelighet til tross for sporadiske skader på turboladeren.
Audi A4 dieselmotorer: Historiske generasjoner I-II (1994-2005)
Audi A4-dieselmotorene ble dominert av den legendariske 1,9 TDI i ulike effektnivåer fra 90 til 130 hk. I B5-generasjonen (1994-2001) var 90 hk og 110 hk tilgjengelig, mens B6-generasjonen (2001-2005) også introduserte 1,9 TDI med 130 hk og pumpeinjektorteknologi. Disse Audi A4 TDI-motorene utviklet seg til å bli de mest driftssikre drivverkene i hele A4-historien - spesielt 1,9 TDI med 110 hk fra B5-generasjonen regnes som nærmest uforgjengelig. B6-generasjonen hadde også 2,5 V6 TDI med 163 hk, som var kraftig, men mer utsatt for defekter på grunn av sin kompleksitet.
Audi A4-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 bensinmotor | 100 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Topplokkpakning, vannpumpe | Gjennomsnitt |
1,8 Turbo | 150-180 HK | 8,0-9,5 l/100 km | Skader på turbolader, kjølesystem | Bra |
2,8/3,0 V6 | 193-220 HK | 9,5-11,0 l/100 km | Kompleks, dyr å vedlikeholde | Moderat |
1,9 TDI | 90-130 HK | 5,0-6,0 l/100 km | Praktisk talt ingen serieproblemer | Meget bra |
2,5 V6 TDI | 163 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Kompleks teknologi, injektorer | Moderat |

Audi A4-motorer: Generasjon III (2005-2008)
Den tredje Audi A4-generasjonen (B7) var en videreutvikling av B6-basen og fokuserte på å raffinere eksisterende teknologier. Med riktig vedlikehold nådde de fleste motorene i denne generasjonen lett 250 000 til 350 000 kilometer, og 2.0 TDI-dieselmotorene ble ansett som spesielt holdbare. Større motorskader var fortsatt sjeldne, men de første problemene med den mer komplekse FSI-teknologien viste seg i bensinmotorene. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TDI med 170 hk - en kraftig og samtidig økonomisk diesel som videreførte tradisjonen med pålitelige Audi A4 TDI-motorer. Samtidig markerte denne generasjonen overgangen til mer moderne innsprøytningssystemer og mer kompleks elektronikk.
Audi A4 bensinmotorer: Generasjon III (2005-2008)
Audi A4s bensinmotorutvalg i B7-generasjonen besto av 1.8 TFSI med 163 hk, 2.0 TFSI med 200 hk og 3.2 V6 FSI med 255 hk. Disse Audi A4-motorene representerte overgangen til moderne turbo- og FSI-teknologi, men brakte også med seg nye problemområder. 2.0 TFSI led av problemer med høytrykkspumpen og koksing av innsugsventilene, mens 3.2 V6 FSI var kjent for sin kompleksitet og høye vedlikeholdskostnader. Den beste bensinmotoren i denne generasjonen var 1,8 TFSI, som hadde en god balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet til tross for sporadiske skader på turboladeren.
Audi A4 dieselmotorer: Generasjon III (2005-2008)
Den velprøvde 1.9 TDI ble supplert med mer moderne 2.0 TDI-motorer med 140 hk og 170 hk. Disse nye Audi A4 TDI-motorene hadde common-rail-innsprøytning og oppfylte allerede Euro 4-normen. 2,0 TDI med 140 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i denne generasjonen, mens 170 hk-varianten var kraftigere, men hadde tidvis problemer med injektorene. I tillegg forble 2,5 V6 TDI med 163 hk i programmet, men med de velkjente svakhetene ved den komplekse V6-teknologien.
Audi A4-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8 TFSI | 163 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Skader på turboladeren, koksdannelse | Bra |
2,0 TFSI | 200 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Høytrykkspumpe, forkoksing av ventiler | Moderat |
3,2 V6 FSI | 255 HK | 10,0-11,5 l/100 km | Kompleks, dyr, timingkjede | Problematisk |
1,9 TDI | 115 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Velprøvd og robust | Meget bra |
2,0 TDI | 140-170 HK | 5,8-6,5 l/100 km | 140 hk svært pålitelig | Meget god |
2,5 V6 TDI | 163 HK | 7,2-7,9 l/100 km | Injektorer, komplekse | Moderat |

Audi A4-motorer: Generasjon IV (2008-2015)
Den fjerde Audi A4-generasjonen (B8) brakte en helt ny utvikling og markerte overgangen til moderne, men også mer komplekse motorteknologier. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens 2.0 TDI-dieselmotorene lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de tidlige TFSI-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av registerkjeden eller turboladeren mellom 150 000 og 250 000 kilometer. Større motorskader på grunn av kjedesprang eller oljeforbruk var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 143 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og regnes som en av de beste Audi A4-motorene gjennom tidene.
Audi A4 bensinmotorer: Generasjon IV (2008-2015)
Audi A4s bensinmotorutvalg besto av 1.8 TFSI med 120/160 hk, 2.0 TFSI med 180/211/225 hk og 3.0 TFSI V6 med 272/333 hk. Disse Audi A4-motorene led av typiske problemer for TFSI-generasjonen: problemer med registerkjeden, økt oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. 2.0 TFSI med EA888-motor utviklet seg til å bli det største problembarnet - spesielt de tidlige variantene frem til 2012 viste massive problemer med oljeforbruket på grunn av slitte stempelringer. Den kraftigste 3.0 TFSI-motoren i S4 var kraftig, men utsatt for skader på registerkjeden og ekstremt dyr å vedlikeholde.
Audi A4 dieselmotorer: Generasjon IV (2008-2015)
Audi A4-dieselmotorene ble dominert av 2,0 TDI med ulike effektnivåer fra 120 til 190 hk. 2.0 TDI med 143 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i hele generasjonen - spesielt variantene med revidert innsprøytning som ble produsert fra 2012 og utover, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Disse Audi A4 TDI-motorene oppfylte allerede Euro 5-normen og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og driftssikkerhet. I tillegg var det 3.0 V6 TDI med 204/245 hk, som var kraftig, men mer utsatt for injektor- og turboladerdefekter på grunn av sin kompleksitet.
Audi A4-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8 TFSI | 120-160 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Moderat |
2,0 TFSI | 180-225 HK | 7,5-8,8 l/100 km | Oljeforbruk, stempelringer, registerkjede | Problematisk |
3,0 TFSI | 272-333 HK | 9,0-10,5 l/100 km | Tannkjede, svært kostbar | Problematisk |
2,0 TDI | 120-190 HK | 4,9-5,8 l/100 km | 143 hk-varianten er svært robust | Veldig bra |
3.0 V6 TDI | 204-245 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Injektorer, turbolader | Moderat |

Audi A4-motorer: Generasjon V (2015-2023)
Den femte Audi A4-generasjonen (B9) markerte et betydelig kvalitetsløft og regnes som den mest driftssikre av de nyere generasjonene. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og 2.0 TDI-dieselmotorene med 150/190 hk regnes som spesielt holdbare. Større motorskader er blitt mye sjeldnere, og det er bare de kraftige 2.0 TFSI-bensinmotorene som fortsatt viser svakheter når det gjelder oljeforbruk. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TDI med 190 hk - en teknisk moden diesel med høy ytelse og god effektivitet. Mildhybridteknologien debuterte også med ulike MHEV-varianter fra 2019, noe som la grunnlaget for elektrifiseringen av modellserien.
Audi A4 bensinmotorer: Generasjon V (2015-2023)
Audi A4s bensinmotorutvalg startet med 1.4 TFSI (150 hk), 2.0 TFSI (190/252 hk) og 3.0 TFSI V6 (354 hk). Fra 2019 ble disse supplert med mildhybridvarianter: 2.0 TFSI MHEV med 150/190/265 hk. Disse nyere Audi A4 TFSI-motorene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med bare sporadiske problemer med ventilkoksing. 1.4 TFSI med sylinderdeaktivering utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - økonomisk, pålitelig og tilstrekkelig kraftig til hverdagsbruk. 2.0 TFSI (EA888 Gen 3) fortsatte imidlertid å vise de velkjente svakhetene med økt oljeforbruk, spesielt ved sportslig kjøring.
Audi A4 dieselmotorer: Generasjon V (2015-2023)
Audi A4 2.0 TDI (EA288) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 122 til 286 hk. Alle Audi A4-dieselmotorene hadde moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. 2.0 TDI med 150 hk viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. De kraftigere variantene med 190 hk og oppover hadde tidvis problemer med injektorene ved høye kjørelengder, men forble generelt svært pålitelige.
Audi A4 mildhybrid: Generasjon V (2015-2023)
Ulike mildhybridvarianter ble introdusert fra 2019: 2.0 TFSI MHEV med 12V-system (150/190 hk) og 48V-system (265 hk). Disse Audi A4 MHEV-motorene kombinerte effektivitet med god ytelse og viste seg å være en pålitelig videreutvikling av den konvensjonelle TFSI-teknologien.
Audi A4-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TFSI | 150 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Meget bra |
2,0 TFSI | 190-252 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Oljeforbruk ved sportslig bruk | Bra |
2,0 TFSI MHEV | 150-265 HK | 6,2-7,2 l/100 km | Mer kompleks teknologi | Bra |
3,0 TFSI | 354 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Kompleks, dyr | Moderat |
2,0 TDI | 122-286 HK | 4,1-5,5 l/100 km | 150 hk-varianten er svært robust | Meget god |

Audi A4-motorer: Generasjon VI (2023-i dag)
Den nåværende Audi A4-generasjonen er helt avhengig av elektrifisering og representerer Audis visjon for fremtidens forbrenningsmotorer. Alle bensinmotorer er nå utstyrt med mild hybridteknologi, mens klassiske dieselmotorer bare tilbys på noen få markeder. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2023, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er 2.0 TFSI MHEV med 204 hk, som kombinerer sportslige ytelser med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren.
Audi A4 mildhybrid bensinmotor: Generasjon VI (2023-i dag)
Audi A4s motorprogram er basert på to 2.0 TFSI MHEV-motorer med 150 hk og 204 hk. Begge Audi A4-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med belte-startgenerator og sylinderdeaktivering. 2.0 TFSI MHEV med 204 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den har jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer.
Audi A4 dieselmotorer: Generasjon VI (2023-i dag)
Den velprøvde 2.0 TDI er nå bare tilgjengelig på noen få markeder med 150 hk og viderefører tradisjonen med pålitelige Audi A4-dieselmotorer. På grunn av elektrifiseringsstrategien reduseres imidlertid dieselutvalget kontinuerlig.
Audi A4-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI MHEV | 150 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 TFSI MHEV | 204 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Meget bra |
2.0 TDI | 150 HK | 4,8-5,5 l/100 km | Velprøvd og robust | Meget god |

Konklusjon: De beste Audi A4-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Audi A4-motorene viser tydelig endringen fra enkle, robuste enheter til komplekse, men effektive drivverk. Mens dieselmotorene i Audi A4 forble pålitelige gjennom alle generasjoner, slet de kraftige TFSI-bensinmotorene lenge med barnesykdommer. Den nye sjette generasjonens mildhybridteknologi lover en lovende fremtid for sjåfører som setter pris på effektivitet og driftssikkerhet.
- Beste Audi A4 bensinmotor:
2.0 TFSI MHEV (204 hk, generasjon VI) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste Audi A4 dieselmotor:
2.0 TDI (150 hk, generasjon V og VI) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste mildhybridmotor i Audi A4:
2.0 TFSI MHEV (204 hk, generasjon VI) med balansert kraftoverføring og høy effektivitet takket være 48-volts-teknologi.
For vedlikehold og reservedeler til alle Audi A4-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.