Mercedes-Benz C-Klasse motorer
Siden lanseringen i 1993 har Mercedes-Benz C-Klasse etablert seg som en av de mest suksessrike mellomklasselimousinene, med et imponerende utvalg av motorer gjennom fem generasjoner. Fra de robuste seks-sylindrede M104-motorene i den første generasjonen til de ultramoderne mildhybridmotorene i den nåværende W206-generasjonen, gjenspeiler motorutvalget i Mercedes-Benz C-Klasse den kontinuerlige teknologiske utviklingen til den Stuttgart-baserte bilprodusenten.
Mercedes-Benz C-Klasse generasjon I (1993-2000)

Den første Mercedes-Benz C-Klasse-generasjonen (W202) etablerte modellserien som en verdig etterfølger til 190-serien, og var kjennetegnet av usedvanlig robuste motorer. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden lett opp i 400 000 til 500 000 kilometer - en ytelse som sjelden oppnås av moderne Mercedes-Benz C-Klasse-motorer. Større reparasjoner var som regel ikke nødvendig før etter 250 000 til 300 000 kilometer, og automatgirkassene kapitulerte ofte for motorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var C 280 med den legendariske sekssylindrede M104-motoren, som var selve symbolet på pålitelighet, jevn gange og lang levetid. W202 posisjonerte seg med suksess mot BMW 3-serie og Audi A4, med motorkvaliteten som det avgjørende fortrinnet.
Mercedes-Benz C-Klasse bensinmotorer: Generasjon I (1993-2000)
Mercedes-Benz C-Klasse bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av fire- og sekssylindrede motorer uten turbolading. Innstegsmodellen C 180 hadde en 1,8-liters firesylindret motor (M111) med 90 kW (122 hk), som viste seg å være økonomisk og pålitelig. C 200 hadde samme motor med 100 kW (136 hk). De sekssylindrede motorene utgjorde toppklassen: C 220 med 2,2-liters motor (M111) ytet 110 kW (150 hk), mens C 280 med den legendariske 2,8-liters M104-motoren leverte 142 kW (193 hk). Disse Mercedes-Benz C-Klasse-motorene ble ansett som nærmest uforgjengelige - M104-motoren utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele C-Klassens historie. Problemene var stort sett begrenset til slitasjedeler som tennspoler eller motorfester etter ekstrem kjørelengde.
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotorer: Generasjon I (1993-2000)
C 250 Diesel med 2,5-liters femsylindret motor (OM605) og 83 kW (113 hk) dominerte dieselutvalget i Mercedes-Benz C-Klasse. Denne Mercedes-Benz C-Klasse-motoren viste seg å være ekstremt slitesterk og økonomisk, og kjørte regelmessig over 500 000 kilometer med et forbruk på bare 6,5-7,0 liter per 100 km. Den karakteristiske femsylindrede lyden og den høye driftssikkerheten gjorde den til en favoritt blant de som kjørte mye. Senere kom C 220 Diesel med en 2,2-liters firesylindret motor (OM604) og 70 kW (95 hk), som var mer stillegående, men som ikke oppnådde samme kjørelengde som den femsylindrede motoren.
Mercedes-Benz C-Klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
C 180 (M111) |
122 HK |
8,5-9,2 l/100 km |
Svært robust, av og til tennspoler |
Meget god |
C 200 (M111) |
136 HK |
8,8-9,5 l/100 km |
Svært robust, av og til tennspoler |
Meget god |
C 220 (M111) |
150 HK |
9,2-9,8 l/100 km |
Svært robust, sjelden motorfester |
Meget god |
C 280 (M104) |
193 HK |
10,1-10,8 l/100 km |
Praktisk talt uforgjengelig |
Meget god |
C 220 Diesel (OM604) |
95 HK |
6,8-7,3 l/100 km |
Robust, men mer støyende |
Bra |
C 250 Diesel (OM605) |
113 HK |
6,5-7,0 l/100 km |
Ekstremt slitesterk |
Meget god |
Mercedes-Benz C-Klasse generasjon II (2000-2007)

Den andre generasjonen av Mercedes-Benz C-Klasse (W203) markerte overgangen til moderne motorteknologi og brakte for første gang kompressor- og common rail-teknologi til modellserien. Kjørelengden sank til mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og kompressormotorene krevde ofte kostbare reparasjoner av kompressoren eller clutchen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. De nye common rail-dieselmotorene viste seg å være mindre slitesterke enn sine forgjengere, men nådde likevel opp i respektable 300 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var C 32 AMG med sin håndbygde V6-motor med kompressor - et teknisk mesterverk med 260 kW (354 hk). W203 kjempet mot hardere konkurranse fra BMW E46 og Audi A4 B6, og det var motorutvalget som ga den avgjørende fordelen.
Mercedes-Benz C-Klasse bensinmotorer: Generasjon II (2000-2007)
Mercedes-Benz C-Klasse bensinmotorutvalget ble revolusjonert med kompressorteknologi. C 180 startet med en 1,8-liters kompressor (M271) og 105 kW (143 hk), mens C 200 Kompressor produserte 120 kW (163 hk) fra den samme motoren. Disse Mercedes-Benz C-klasse-motorene led av typiske kompressorproblemer: Magnetkoblingene slites ut etter 120 000-180 000 km, og kompressorreimene ryker ofte. C 230 Kompressor med 141 kW (192 hk) og C 320 med 160 kW (218 hk) fra den velprøvde V6-motoren (M112) viste seg å være mer driftssikre. C 55 AMG toppet serien med 270 kW (367 hk) fra en 5,5-liters V8-motor, selv om denne var sjelden.
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotorer: Generasjon II (2000-2007)
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotorer gikk over til moderne common-rail-teknologi. C 200 CDI med 2,2-liters firesylindret motor (OM646) produserte 90 kW (122 hk), C 220 CDI 110 kW (150 hk) fra samme motor. Disse Mercedes-Benz C-klasse-motorene var betydelig mer stillegående enn sine forgjengere, men mer utsatt for injektorproblemer og blokkeringer i partikkelfilteret. C 270 CDI med 2,7-liters femsylindret motor (OM612) og 125 kW (170 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre dieselen i denne generasjonen, mens C 320 CDI med 3,0-liters V6 (OM642) og 165 kW (224 hk) var kraftig, men komplisert.
Mercedes-Benz C-Klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
C 180 Kompressor (M271) |
143 HK |
7,8-8,5 l/100 km |
Kompressorkobling, belte |
Gjennomsnitt |
C 200 Kompressor (M271) |
163 HK |
8,2-8,8 l/100 km |
Kompressorkobling, belte |
Gjennomsnittlig |
C 230 Kompressor (M271) |
192 HK |
8,8-9,4 l/100 km |
Kompressorkobling, innsugningsmanifold |
Moderat |
C 320 (M112) |
218 HK |
9,5-10,2 l/100 km |
Robust, av og til tennspoler |
Bra |
C 200 CDI (OM646) |
122 HK |
5,8-6,4 l/100 km |
Injektorer, partikkelfilter |
Gjennomsnittlig |
C 220 CDI (OM646) |
150 HK |
6,0-6,6 l/100 km |
Injektorer, partikkelfilter |
Gjennomsnitt |
C 270 CDI (OM612) |
170 HK |
6,2-6,8 l/100 km |
Robust, velprøvd |
God |
C 320 CDI (OM642) |
224 HK |
6,8-7,4 l/100 km |
Kompleks, men kraftig |
Bra |
Mercedes-Benz C-Klasse generasjon III (2007-2014)

Den tredje generasjonen av Mercedes-Benz C-Klasse (W204) brakte en fullstendig motorrevolusjon med bensinmotorer med direkte innsprøytning og toppmoderne dieselmotorer. Kjørelengden stabiliserte seg igjen på 250 000 til 400 000 kilometer, selv om de nye CGI-motorene til å begynne med slet med problemer med direkte innsprøytning. Dieselmotorene oppnådde igjen større driftssikkerhet med de reviderte OM-motorene. Den absolutte toppmotoren var C 63 AMG med sin 6,2-liters V8 og 336 kW (457 hk) - en atmosfærisk sugemotor av den gamle skolen. W204 posisjonerte seg med suksess mot BMW E90 og Audi A4 B8, med motorutvalg og kvalitet som avgjørende fortrinn.
Mercedes-Benz C-Klasse bensinmotorer: Generasjon III (2007-2014)
Bensinmotorene i Mercedes-Benz C-Klasse var utelukkende basert på direkte innsprøytning (CGI-teknologi). C 180 CGI med 1,8-liters kompressor (M271) ytet 115 kW (156 hk), C 200 CGI 135 kW (184 hk). Disse Mercedes-Benz C-klasse-motorene hadde i begynnelsen problemer med forkokte innsugsventiler og defekte høytrykkspumper. C 250 CGI med 1,8-liters turbo (M271) og 150 kW (204 hk) viste seg å være problematisk på grunn av hyppige skader på turboladeren. V6-motorene var mer pålitelige: C 300 med 3,0-liters V6 (M272) leverte 170 kW (231 hk) og C 350 190 kW (272 hk). C 63 AMG med 6,2-liters V8 (M156) og 336 kW (457 hk) utviklet seg til å bli den mest legendariske motoren i denne generasjonen.
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotorer: Generasjon III (2007-2014)
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotorer benyttet seg av videreutviklede common-rail-motorer. C 200 CDI med 2,1-liters firesylindret motor (OM646) leverte 100 kW (136 hk), C 220 CDI 125 kW (170 hk) fra samme motor. Disse Mercedes-Benz C-klasse-motorene var betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere. C 250 CDI med 2,1-liters firesylindret motor (OM651) og 150 kW (204 hk) utviklet seg til å bli den beste dieselen i denne generasjonen - økonomisk, kraftig og holdbar. C 300 CDI og C 350 CDI med 3,0-liters V6 (OM642) leverte henholdsvis 150 kW (204 hk) og 170 kW (231 hk) og ble ansett som pålitelige touringmotorer.
Mercedes-Benz C-klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
C 180 CGI (M271) |
156 HK |
7,2-7,8 l/100 km |
Ventilkoksing, høytrykkspumpe |
Gjennomsnitt |
C 200 CGI (M271) |
184 HK |
7,5-8,1 l/100 km |
Ventilkoksing, høytrykkspumpe |
Gjennomsnittlig |
C 250 CGI (M271) |
204 HK |
8,0-8,6 l/100 km |
Skader på turbolader, forkoksing |
Moderat |
C 300 (M272) |
231 HK |
8,8-9,4 l/100 km |
Robust, sporadiske motorfester |
Bra |
C 350 (M272) |
272 HK |
9,2-9,8 l/100 km |
Robust, sporadiske motorfester |
Bra |
C 63 AMG (M156) |
457 HK |
12,1-13,5 l/100 km |
Svært robust, legendarisk |
Meget god |
C 200 CDI (OM646) |
136 HK |
5,2-5,8 l/100 km |
Forbedret driftssikkerhet |
God |
C 220 CDI (OM646) |
170 HK |
5,4-6,0 l/100 km |
Forbedret pålitelighet |
God |
C 250 CDI (OM651) |
204 HK |
5,1-5,7 l/100 km |
Svært pålitelig og økonomisk |
Meget god |
C 300/350 CDI (OM642) |
204/231 HK |
5,8-6,4 l/100 km |
Pålitelig touring-motor |
Bra |
Mercedes-Benz C-Klasse generasjon IV (2014-2021)

Den fjerde generasjonen av Mercedes-Benz C-Klasse (W205) revolusjonerte motorteknologien med gjennomgående turbolading og hybriddrift for første gang. Kjørelengden varierte sterkt: Mens de mindre firesylindrede turbomotorene nådde 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de kraftige AMG-motorene ofte kostbare reparasjoner etter bare 100 000 til 150 000 kilometer. De nye 9G-Tronic automatgirkassene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere. Den absolutte toppmotoren var C 63 S AMG med sin 4,0-liters V8 biturbo og 375 kW (510 hk) - et motorteknisk mesterverk. W205 kjempet mot tidenes hardeste konkurranse med BMW F30 og Audi A4 B9, der motorvariasjonen og effektiviteten ga avgjørende fordeler.
Mercedes-Benz C-Klasse bensinmotorer: Generasjon IV (2014-2021)
Mercedes-Benz C-Klasse bensinmotorutvalget baserte seg helt og holdent på turbolading. C 180 med 1,6-liters turbo (M274) produserte 115 kW (156 hk), C 200 135 kW (184 hk) fra samme motor. Disse Mercedes-Benz C-klassemotorene viste seg å være økonomiske og raffinerte, men fikk av og til problemer med registerkjeden etter 120 000-180 000 kilometer. C 250 med 2,0-liters turbo (M274) og 155 kW (211 hk) utviklet seg til å bli den mest balanserte motoren i denne generasjonen. AMG-modellene C 43 AMG med 3,0-liters V6 biturbo (M276) og 270 kW (367 hk) og C 63 AMG med 4,0-liters V8 biturbo (M177) og opptil 375 kW (510 hk) bød på ekstreme ytelser, men var utsatt for turboladerskader ved sportslig kjøring.
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotorer: Generasjon IV (2014-2021)
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotorer brukte den nye OM654-motorfamilien med aluminiumshus. C 200 d med 2,0-liters firesylindret motor ytet 100 kW (136 hk), C 220 d 125 kW (170 hk) fra samme motor. Disse motorene i Mercedes-Benz C-Klasse ble ansett som de reneste og mest effektive dieselmotorene i merkets historie, de oppfylte Euro 6d-Temp-normen og forbrukte bare 4,2-4,8 liter per 100 km. C 250 d med 150 kW (204 hk) og C 300 d med 180 kW (245 hk) utviklet seg til å bli de mest pålitelige motorene i denne generasjonen. Problemene var stort sett begrenset til den komplekse eksosetterbehandlingen med AdBlue-system.
Mercedes-Benz C-Klasse hybriddrift: Generasjon IV (2014-2021)
Fra 2019 ble det for første gang tilbudt en Mercedes-Benz C-Klasse ladbar hybrid (C 300 e) med en systemeffekt på 235 kW (320 hk). Denne kombinerte en 2,0-liters turbo med en 90 kW elektrisk motor og tilbød en elektrisk rekkevidde på opptil 57 kilometer. Mercedes-Benz C-Klasse Hybrid viste seg å være teknisk moden, men kompleks å vedlikeholde.
Mercedes-Benz C-Klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
C 180 (M274) |
156 HK |
6,4-7,0 l/100 km |
Av og til tannhjulskjede |
God |
C 200 (M274) |
184 HK |
6,6-7,2 l/100 km |
Av og til Tannkjede |
Bra |
C 250 (M274) |
211 HK |
6,8-7,4 l/100 km |
Balansert og pålitelig |
Meget bra |
C 43 AMG (M276) |
367 HK |
8,4-9,0 l/100 km |
Turboladerskade med Sport |
Gjennomsnittlig |
C 63 AMG (M177) |
476-510 HK |
10,7-12,1 l/100 km |
Turboladerskade, kompleks |
Moderat |
C 200 d (OM654) |
136 HK |
4,2-4,6 l/100 km |
Svært økonomisk og ren |
Meget god |
C 220 d (OM654) |
170 HK |
4,4-4,8 l/100 km |
Svært økonomisk og ren |
Meget god |
C 250 d (OM654) |
204 HK |
4,6-5,0 l/100 km |
Pålitelig og effektiv |
Meget god |
C 300 d (OM654) |
245 HK |
4,8-5,2 l/100 km |
Kraftig og økonomisk |
Meget bra |
C 300 e Hybrid |
320 HK |
1,6 l/100 km + elektrisitet |
Kompleks, men moden |
Bra |
Mercedes-Benz C-Klasse generasjon V (2021-i dag)

Den nåværende Mercedes-Benz C-Klasse-generasjonen (W206) er helt avhengig av elektrifisering og representerer Mercedes-Benz' visjon for fremtiden i mellomklassen. Alle motorene har 48-volts mildhybridteknologi eller er utformet som ladbare hybrider. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2021, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første 50 000 kilometerne viser lovende takter. Toppmodellen er C 63 S E Performance med en systemeffekt på 500 kW (680 hk) fra en 2,0-liters turbo- og elmotor - en revolusjonerende tilnærming for AMG. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren. W206 konkurrerer mot BMW G20 og Audi A4 B9 facelift med fokus på effektivitet og teknologi.
Mercedes-Benz C-Klasse mildhybrid bensinmotor: Generasjon V (2021-i dag)
To 1,5-liters turbomotorer (M254) med 48-volts mildhybridteknologi danner grunnlaget for motorutvalget i Mercedes-Benz C-Klasse. C 180 leverer 125 kW (170 hk), C 200 150 kW (204 hk). Begge motorene i Mercedes-Benz C-Klasse har integrert start- og vekselstrømsgenerator og sylinderdeaktivering. C 300 med 2,0-liters turbo (M254) og 190 kW (258 hk) er i ferd med å utvikle seg til å bli den mest balanserte motoren i denne generasjonen - den har en jevn kraftutvikling og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer.
Mercedes-Benz C-Klasse ladbare hybrider: Generasjon V (2021-i dag)
Mercedes-Benz C-Klasse ladbare hybrider tilbyr systemytelser fra 230 kW (313 hk) i C 300 e til 500 kW (680 hk) i C 63 S E Performance. Disse Mercedes-Benz C-Klasse-motorene kombinerer 2,0-liters turbomotorer med kraftige elektromotorer og oppnår en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. C 63 S E Performance revolusjonerer AMG-konseptet med sin 2,0-liters turbomotor og 150 kW elmotor - teknisk fascinerende, men ekstremt kompleks.
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotorer: Generasjon V (2021-i dag)
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotorer viderefører den velprøvde OM654-familien med mild hybridteknologi. C 200 d med 2,0-liters firesylindret motor leverer 125 kW (170 hk), C 220 d 147 kW (200 hk) fra samme motor. Disse Mercedes-Benz C-Klasse-motorene regnes som de reneste og mest effektive dieselmotorene i merkets historie og oppfyller Euro 6d-standarden med minimalt AdBlue-forbruk.
Mercedes-Benz C-Klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
C 180 (M254) |
170 HK |
6,6-7,2 l/100 km |
Ingen serieproblemer så langt |
Meget bra |
C 200 (M254) |
204 HK |
6,8-7,4 l/100 km |
Ingen serieproblemer så langt |
Meget bra |
C 300 (M254) |
258 HK |
7,2-7,8 l/100 km |
Balansert og moderne |
Meget god |
C 200 d (OM654) |
170 HK |
4,8-5,2 l/100 km |
Svært økonomisk med mildhybrid |
Meget god |
C 220 d (OM654) |
200 HK |
5,0-5,4 l/100 km |
Kraftig og effektiv |
Meget bra |
C 300 e Hybrid |
313 HK |
0,6-0,8 l/100 km + elektrisitet |
Kompleks, men svært effektiv |
God |
C 63 S E Ytelse |
680 HK |
6,9 l/100 km + elektrisitet |
Revolusjonerende, men svært kompleks |
Gjennomsnitt |
Sammendrag: De beste Mercedes-Benz C-Klasse-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av motorene i Mercedes-Benz C-Klasse viser en tydelig trend: Mens de tidlige generasjonene var preget av ekstrem holdbarhet og enkelhet, tilbyr de moderne motorene større effektivitet og ytelse med økt kompleksitet. Dieselmotorene har vært pålitelige langdistansepartnere i alle generasjoner, mens bensinmotorene har gjennomgått en forvandling fra robuste sugemotorer til svært effektive turbomotorer. Den nye femte generasjonens mildhybridteknologi lover en optimal balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet.
- Beste bensinmotor i Mercedes-Benz C-Klasse:
C 280 (M104, generasjon I) er fortsatt uovertruffen når det gjelder holdbarhet og pålitelighet, mens den moderne C 300 (M254, generasjon V) tilbyr den beste kombinasjonen av effektivitet og ytelse.
- Beste Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotor:
C 250 CDI (OM651, generasjon III) og C 220 d (OM654, generasjon IV og V) deler tittelen som den mest driftssikre og økonomiske dieselmotoren i C-klassens historie.
- Beste hybridmotor i Mercedes-Benz C-Klasse:
C 300 e (generasjon V) med sin høye elektriske rekkevidde på opptil 100 km og lave drivstofforbruk på mindre enn 1 liter per 100 km i hybridmodus.
For vedlikehold og reservedeler til alle Mercedes-Benz C-Klasse generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.