Innholdsfortegnelse
Renault Clio-motorer
Siden lanseringen i 1990 har Renault Clio blitt en av de mest suksessrike småbilene i Europa, med et imponerende utvalg av Renault Clio-motorer gjennom fem generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg innovative teknologier og ulike styrker, fra de robuste atmosfæriske motorene i begynnelsen til de moderne hybridmotorene i den nåværende generasjonen.

Renault Clio-motorer: Historiske generasjoner I-III (1990-2012)
De tre første generasjonene av Renault Clio preget det europeiske småbilmarkedet i over to tiår og la grunnlaget for merket. Generasjon I (1990-1998) startet med velprøvde, atmosfæriske motorer som med riktig vedlikehold enkelt nådde 250 000 til 300 000 kilometer. Generasjon II (1998-2005) introduserte mer moderne innsprøytningsteknologi og tilbød et større utvalg av motorer, mens generasjon III (2005-2012) introduserte de første turbobensinmotorene og common-rail-dieselmotorene. Det absolutte høydepunktet i disse historiske generasjonene var 2.0 16V fra generasjon II med 172 hk i Clio RS, som kombinerte sportslige ytelser med overraskende høy driftssikkerhet. Typiske reparasjonsintervaller for atmosfæriske motorer var mellom 150 000 og 200 000 kilometer, mens de tidlige turbomotorene krevde oppmerksomhet fra så lite som 120 000 kilometer.
Renault Clio bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1990-2012)
Renault Clios bensinmotorutvalg i de tre første generasjonene omfattet et bredt spekter fra enkle 1,2-liters motorer til kraftige 2,0-liters motorer. Generasjon I tilbød hovedsakelig atmosfæriske motorer: 1,2 (54-58 hk), 1,4 (75-80 hk) og 1,8 (90-107 hk). Disse Renault Clio-motorene ble ansett som spesielt pålitelige og vedlikeholdsfrie. Med generasjon II ble utvalget utvidet med den legendariske 2.0 16V med 172 hk i Clio RS, og de første 1,6-liters motorene ble introdusert. Renault Clio 1.6 16V med 110 hk ble den mest populære motoren i denne generasjonen. Generasjon III brakte endelig den første turboladede bensinmotoren: 1.2 TCe med 100 hk, som til å begynne med slet med problemer med turboladeren. Den beste bensinmotoren i disse historiske generasjonene var 1,4 16V med 98 hk fra generasjon II - den hadde en perfekt balanse mellom ytelse, forbruk og holdbarhet.
Renault Clio dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1990-2012)
Renault Clios dieselhistorie begynte i generasjon I med den robuste 1.9 D (64 hk), en motor med indirekte innsprøytning uten turbolader. Generasjon II introduserte den mer moderne 1,5 dCi, som ble tilbudt med ulike effektnivåer fra 65 til 106 hk. Denne Renault Clio 1.5 dCi utviklet seg til å bli en vellykket motor og er fortsatt i bruk i dag. Generasjon III videreutviklet 1,5 dCi og tilbød også en 1,2 dCi med 75 hk som innstegsdiesel. Renault Clio 1,5 dCi med 86 hk fra generasjon III regnes som den mest pålitelige dieselmotoren i disse generasjonene - den kombinerte lavt drivstofforbruk (4,2 l/100 km) med lang levetid og kjørte regelmessig over 400 000 kilometer.
Renault Clio-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 8V (Gen I-II) | 54-75 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Tenningsspoler, tomgangshastighetsregulator | Bra |
1,4 16V (Gen II-III) | 98 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Veldig robust, nesten ingen problemer | Meget bra |
1,6 16V (Gen II-III) | 110 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Gassventil, lambdasonde | Bra |
2,0 16V RS (Gen II-III) | 172-197 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Sportslig kjøring, men robust | Meget bra |
1,2 TCe (Gen III) | 100 HK | 5,9-6,4 l/100 km | Tidlige problemer med turboladeren | Gjennomsnittlig |
1,9 D (Gen I) | 64 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Høylytt, lite kraft | Gjennomsnittlig |
1,5 dCi (Gen II-III) | 65-106 HK | 4,0-4,8 l/100 km | Svært pålitelig fra 2001 | Meget god |
1,2 dCi (Gen III) | 75 HK | 4,2-4,6 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Bra |

Renault Clio-motorer: Generasjon IV (2012-2019)
Den fjerde generasjonen Renault Clio markerte et teknologisk vendepunkt med introduksjonen av moderne downsizing-konsepter og forbedret effektivitet. Denne generasjonen nådde vanligvis 200 000 til 280 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de velprøvde og testede 1,5 dCi-dieselmotorene forble langdistansemestrene. Større motorhavarier var sjeldne, og det var bare de nye tresylindrede 0,9 TCe-motorene som hadde barnesykdommer i begynnelsen. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var Renault Clio 1,5 dCi med 90 hk, som kombinerte effektivitet og pålitelighet på en perfekt måte. Blant de tekniske høydepunktene var start-stopp-system som standard for første gang, og optimalisert aerodynamikk. Sammenlignet med konkurrentene posisjonerte Clio IV seg som en spesielt økonomisk og pålitelig småbil.
Renault Clio bensinmotorer: Generasjon IV (2012-2019)
Renault Clios fjerde generasjon bensinmotorer fokuserte konsekvent på downsizing med turboladning. Den nye tresylindrede 0,9 TCe ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 90 til 120 hk og erstattet de større atmosfæriske motorene. Parallelt forble den velprøvde 1.2 16V med 75 hk tilgjengelig som innstegsmotor. Renault Clio 0,9 TCe med 90 hk utviklet seg til å bli en bestselger, men led av typiske problemer med tidlige tresylindrede turbomotorer: feil på tennspolen, problemer med turboladeren og økt oljeforbruk. Renault Clio 1,2 16V, som ble sett på som den siste atmosfæriske bensinmotoren i serien, viste seg å være mye mer pålitelig. For sportslige sjåfører var det Clio RS med 1,6 Turbo og 200 hk, som imidlertid var mer sårbar på grunn av sin kompleksitet.
Renault Clio dieselmotorer: Generasjon IV (2012-2019)
Den velprøvde Renault Clio 1.5 dCi forble det sentrale elementet i dieselprogrammet og ble tilbudt i effektnivåer fra 75 til 110 hk. Alle variantene hadde moderne common rail-innsprøytning og partikkelfilter. Renault Clio 1,5 dCi med 90 hk (Energy dCi 90) viste seg å være den beste motoren i denne generasjonen - den kombinerte et standardforbruk på bare 3,2 l/100 km med høy driftssikkerhet og kjørte regelmessig over 350 000 kilometer. De kraftigere 110 hk-variantene tilbød mer effekt, men var litt mer utsatt for turboladerproblemer under sportslig kjøring.
Renault Clio-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 16V | 75 HK | 6,9-7,5 l/100 km | Robust, men lite kraft | Bra |
0,9 TCe | 90-120 HK | 4,9-5,4 l/100 km | Tennspoler, turbolader, oljeforbruk | Moderat |
1,6 Turbo RS | 200 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Kompleks, sportslig kjøring | Gjennomsnittlig |
1,5 dCi | 75-110 HK | 3,2-4,1 l/100 km | Svært pålitelig (90 hk-varianten) | Veldig bra |

Renault Clio-motorer: Generasjon V (2019-i dag)
Den nåværende femte generasjonen av Renault Clio representerer det nyeste innen småbilteknologi og baserer seg utelukkende på elektrifiserte drivsystemer. Alle motorene har mildhybridteknologi eller er utformet som fullhybrider. Forventet kjørelengde er 250 000 til 300 000 kilometer, der hybridteknologien avlaster forbrenningsmotoren og sørger for lengre levetid. Typiske reparasjonsintervaller er forlenget på grunn av den elektriske støtten, og det første større vedlikeholdet forventes ikke før etter 180 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet er Renault Clio E-Tech Hybrid med 140 hk systemeffekt, som tilbyr effektivitet og kjørekomfort på høyeste nivå. Når det gjelder teknologi, introduserte denne generasjonen innovative hybridgirkasser med flere hastigheter og 48-volts elektriske systemer. I en markedssammenligning posisjonerer Clio V seg som teknologileder i småbilsegmentet.
Renault Clio mildhybrid bensinmotor: Generasjon V (2019-i dag)
Renault Clios motorprogram er basert på to 1,0 TCe-motorer med 67 kW (91 hk) og 74 kW (100 hk), begge utstyrt med 12-volts mildhybridteknologi. Disse Renault Clio-motorene er utstyrt med Start-Stop-system og rekuperasjon ved oppbremsing. Renault Clio 1.0 TCe med 100 hk regnes som spesielt vellykket og er i ferd med å bli den mest solgte motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling og har så langt vært uten større produksjonsproblemer. Mildhybridteknologien reduserer drivstofforbruket med rundt 0,2-0,4 liter/100 km sammenlignet med konvensjonelle motorer.
Renault Clio fullhybrid: Generasjon V (2019-i dag)
Renault Clio E-Tech Hybrid kombinerer en 1,6-liters sugemotor med to elektriske motorer og oppnår en systemeffekt på 103 kW (140 hk). Den innovative, clutchløse hybridgirkassen med flere gir gjør det mulig å kjøre rent elektrisk i lave hastigheter. Denne Renault Clio-motoren har et standard drivstofforbruk på bare 4,3 liter/100 km og regnes som et teknisk mesterverk, men har av og til tilpasningsproblemer med girkassen i stopp-og-gå-trafikk.
Renault Clio bensinmotorer: Generasjon V (2019-i dag)
I tillegg til mildhybridvariantene finnes det også konvensjonelle Renault Clio 1,0 TCe-motorer med 65 og 90 hk for prisbevisste kjøpere. Disse er imidlertid mindre effektive og tilbys hovedsakelig i basismarkedene.
Renault Clio-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TCe | 65-90 HK | 5,4-5,8 l/100 km | Ikke særlig utbredt | Gjennomsnitt |
1.0 TCe Mild-Hybrid | 91-100 HK | 4,8-5,2 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,6 E-Tech Hybrid | 140 HK | 4,3 l/100 km | Tilpasning av girkasse | Bra |

Konklusjon: De beste Renault Clio-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Renault Clio-motorene viser en kontinuerlig forbedring i effektivitet og teknologi. Mens de historiske generasjonene var preget av robuste, enkle motorer, er den moderne generasjonen avhengig av innovativ hybridteknologi. Dieselmotorene har vært langdistansemestere gjennom alle generasjoner, mens bensinmotorene først har kommet til sin rett i den nåværende generasjonen takket være elektrifiseringen.
- Beste Renault Clio bensinmotor:
Renault Clio 1.0 TCe mildhybrid (100 hk, generasjon V) kombinerer moderne teknologi med høy effektivitet og utmerket pålitelighet.
- Beste Renault Clio dieselmotor:
Renault Clio 1.5 dCi (90 hk, generasjon IV) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og holdbarhet i alle generasjoner.
- Beste Renault Clio hybridmotor:
Renault Clio E-Tech Hybrid (140 hk, generasjon V) med sin innovative flertrinns hybridgirkasse og lave drivstofforbruk på 4,3 l/100 km.
For vedlikehold og reservedeler til alle Renault Clio generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.