Innholdsfortegnelse
BMW X1-motorer
Siden lanseringen i 2009 har BMW X1 utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede kompakte SUV-ene i premiumklassen, med et bredt utvalg av BMW X1-motorer i tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, samtidig som BMW X1-motorene har blitt kontinuerlig videreutviklet.

BMW X1-motorer: Generasjon I (2009-2015)
Den første generasjonen av BMW X1 var en pioner i det kompakte premium-SUV-segmentet og kjennetegnes av robuste, men i noen tilfeller ennå ikke fullt utviklede motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde BMW X1-dieselmotorene enkelt nådde 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de tidlige bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av styringskjeden eller høytrykkspumpen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Problemer med registerkjeden var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt, spesielt med N20-motorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var BMW X1 20d med 177 hk, som kombinerte effekt, pålitelighet og økonomi på en optimal måte og viste seg å være den motoren som holdt lengst i den første generasjonen.
BMW X1 bensinmotorer: Generasjon I (2009-2015)
BMW X1s bensinmotorutvalg besto opprinnelig av atmosfæriske motorer og senere turbomotorer. Det startet med BMW X1 18i (2,0-liters sugemotor, 150 hk), som imponerte med sin enkelhet og robusthet. Fra 2011 ble de moderne turboladede motorene lagt til: BMW X1 20i med 184 hk (N20B20-motor) og senere BMW X1 25i med 218 hk. Disse BMW X1-motorene led imidlertid av typiske problemer fra den tidlige turbogenerasjonen: strekk i timingkjeden, problemer med høytrykkspumpen og sporadiske skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. BMW X1 28i med 245 hk var den kraftigste bensinmotoren, men den var bare tilgjengelig på noen få markeder og var spesielt utsatt for skader på registerkjeden.
BMW X1 dieselmotorer: Generasjon I (2009-2015)
BMW X1-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde N47-motorfamilien. BMW X1 18d startet med 143 hk og ble senere oppgradert til 150 hk. BMW X1 20d var bestselgeren med 177 hk og utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen. BMW X1 25d med 218 hk ble lagt til senere, men var mindre vanlig. Disse BMW X1-dieselmotorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og pålitelighet. Bare de tidlige N47-motorene hadde tidvis problemer med registerkjeden, men disse kunne unngås med regelmessig vedlikehold.
BMW X1-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
18i (naturlig sugemotor) | 150 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Robust, men lite kraft | Bra |
20i (N20) | 184 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Tannkjede, høytrykkspumpe | Problematisk |
25i/28i | 218-245 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Problematisk |
18d | 143-150 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Av og til registerkjede | Bra |
20d | 177 HK | 5,1-5,7 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
25d | 218 HK | 5,5-6,1 l/100 km | Sjelden, men pålitelig | Bra |

BMW X1-motorer: Generasjon II (2015-2022)
Den andre BMW X1-generasjonen markerte en revolusjonerende endring av den forhjulsdrevne plattformen (UKL2) og brakte med seg helt nye motorer. Denne generasjonen regnes som den mest balanserte av alle tre generasjoner, med BMW X1-motorer som med riktig vedlikehold lett går mellom 250 000 og 300 000 kilometer. De fleste barnesykdommene fra den første generasjonen ble utbedret, og BMW X1-dieselmotorene forble langdistansekongene. Det absolutte høydepunktet var BMW X1 20d med 190 hk (B47-motor), som kombinerte både kraft og effektivitet på en perfekt måte. Ladbar hybridteknologi debuterte også med BMW X1 xDrive25e fra 2019.
BMW X1 bensinmotorer: Generasjon II (2015-2022)
BMW X1s bensinmotorutvalg var basert på den nye B-motorfamilien med tre- og firesylindrede motorer. BMW X1 18i fikk en 1,5-liters tresylindret turbomotor med 140 hk, som gikk overraskende mykt og var betydelig mer økonomisk enn forgjengeren. BMW X1 20i kom med en 2,0-liters firesylindret turbo (B48) med 192 hk, som viste seg å være betydelig mer driftssikker enn N20-motorene fra første generasjon. Disse BMW X1-motorene viste bare sporadiske problemer med ventilkoksing på korte reiser. Den kraftigste BMW X1 25i med 231 hk var bare tilgjengelig på noen få markeder og viste seg å være problemfri, men med høyere drivstofforbruk.
BMW X1 dieselmotorer: Generasjon II (2015-2022)
BMW X1 Diesel baserte seg helt og holdent på den nye motorfamilien B47. BMW X1 18d startet med 150 hk og ble senere opprettholdt på 150 hk. BMW X1 20d var bestselgeren med 190 hk og utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i denne generasjonen. Alle dieselmotorene i BMW X1 hadde moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter for å oppfylle Euro 6-standarden. BMW X1 20d med 140 kW (190 hk) viste seg å være den mest effektive og driftssikre motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet.
BMW X1 ladbar hybrid: Generasjon II (2015-2022)
BMW X1 xDrive25e med 220 hk systemeffekt ble tilbudt fra 2019. Denne kombinerte en 1,5-liters tresylindret bensinmotor med en elektrisk motor på 95 hk og hadde en elektrisk rekkevidde på opptil 57 kilometer. BMW X1 Hybrid viste seg å være pålitelig, men med begrensninger når det gjelder bagasjeromsplass.
BMW X1 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
18i (B38) | 140 HK | 5,6-6,2 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
20i (B48) | 192 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Sjelden ventilkoksing | Meget bra |
25i | 231 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Høyere forbruk | Bra |
18d (B47) | 150 HK | 4,0-4,6 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
20d (B47) | 190 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Beste motor i denne generasjonen | Veldig bra |
xDrive25e | 220 HK | 1,9-2,3 l/100 km + strøm | Lite bagasjerom | Bra |

BMW X1-motorer: Generasjon III (2022-i dag)
Den nåværende generasjonen av BMW X1 satser fullt og helt på elektrifisering og representerer BMWs visjon for fremtidens forbrenningsmotorer. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, mens de ladbare hybridene har en elektrisk rekkevidde på opptil 89 kilometer. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2022, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende takter. Toppmotoren er BMW X1 xDrive30e med en systemeffekt på 326 hk, som kombinerer sportslig ytelse med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren.
BMW X1 mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2022-i dag)
To mildhybride bensinmotorer danner grunnlaget for motorutvalget i BMW X1. BMW X1 18i har fått en revidert 1,5-liters tresylindret motor med 136 hk og et 48-volts mildhybridsystem. BMW X1 20i har en 2,0-liters firesylindret motor med 178 hk, også den med mildhybridteknologi. Begge BMW X1-motorene har elektrisk assistanse på opptil 19 hk og har så langt ikke vist noen større produksjonsproblemer. BMW X1 20i med 178 hk regnes som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen.
BMW X1 ladbare hybrider: Generasjon III (2022-i dag)
BMW X1 plug-in hybridvarianter tilbyr to ytelsesnivåer: BMW X1 xDrive25e med 245 hk og BMW X1 xDrive30e med en systemeffekt på 326 hk. Begge kombinerer en 1,5-liters tresylindret motor med en eller to elektriske motorer og tilbyr en elektrisk rekkevidde på opptil 89 km. Disse BMW X1-motorene er teknisk komplekse, men så langt pålitelige.
BMW X1 dieselmotorer: Generasjon III (2022-i dag)
To BMW X1-dieselmotorer er tilgjengelige: BMW X1 18d med 150 hk og BMW X1 20d med 163 hk, begge basert på den videreutviklede B47-motorfamilien. Disse BMW X1-dieselmotorene viderefører tradisjonen med pålitelige dieselmotorer og oppfyller Euro 6d-standarden.
BMW X1-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
18i (mild hybrid) | 136 HK | 5,4-6,0 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
20i (mild hybrid) | 178 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Beste bensinmotor i denne generasjonen | Veldig bra |
18d | 150 HK | 4,1-4,7 l/100 km | Velprøvd og robust | Meget god |
20d | 163 HK | 4,3-4,9 l/100 km | Videreutvikling av B47 | Meget bra |
xDrive25e | 245 HK | 1,1-1,4 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men effektiv | Bra |
xDrive30e | 326 HK | 1,3-1,6 l/100 km + strøm | Svært kompleks, sportslig | bra |

Konklusjon: De beste BMW X1-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av BMW X1-motorene viser tydelig den teknologiske fremgangen som BMW har gjort over tre generasjoner. Mens den første generasjonen fortsatt slet med barnesykdommer, etablerte den andre generasjonen seg som pålitelig og moden. Den tredje generasjonen setter nye standarder for effektivitet og miljøkompatibilitet med sin elektrifiseringsstrategi.
- Beste BMW X1 bensinmotor:
BMW X1 20i (178 hk, generasjon III) med mildhybridteknologi kombinerer moderne effektivitet med høy driftssikkerhet og kultivert kjøring.
- Beste BMW X1 dieselmotor:
BMW X1 20d (190 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste BMW X1 hybridmotor:
BMW X1 xDrive25e (245 hk, generasjon III) med sin høye elektriske rekkevidde på opptil 89 km og lave drivstofforbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av BMW X1 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.