Innholdsfortegnelse
Kia Cee'd-motorer
Kia Cee'd har etablert seg som en pålitelig kompaktbil siden lanseringen i 2006, og tilbyr et sofistikert utvalg av motorer i tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen av Kia Cee'd-motorene gjenspeiler Kias forvandling fra en billigprodusent til et teknologisk avansert bilkonsern.

Kia Cee'd generasjon I (2006-2012)
Den første Kia Cee'd-generasjonen markerte et vendepunkt for det koreanske merket i Europa og tilbød solide, men ennå ikke fullt utviklede motorer. Kjørelengden lå på mellom 200 000 og 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og dieselmotorene hadde en tendens til å være mer holdbare enn bensinmotorene. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og da gjaldt det som regel registerkjeden, vannpumpen eller turboladeren. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 CRDi med 128 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. De tekniske høydepunktene var den første bruken av common rail-dieselteknologi og det solide håndverket, som posisjonerte Kia som et seriøst alternativ til etablerte europeiske produsenter.
Kia Cee'd bensinmotorer: Generasjon I (2006-2012)
Kia Cee'd-bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. Innstegsmotoren var en 1,4-liters bensinmotor med 90 hk, som viste seg å være økonomisk, men svak i brystet. 1,6-liters bensinmotoren med 126 hk utgjorde kjernen i serien og ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. Disse Kia Cee'd-motorene ble ansett som pålitelige, men led av typiske problemer for eldre koreanske motorer: økt oljeforbruk fra 120 000 kilometer, problemer med registerkjeden ved forsømt vedlikehold og tidvis defekte tennspoler. 2,0-literen med 143 hk var kun tilgjengelig i de sportslige variantene og viste seg å være generasjonens mest robuste bensinmotor, men med tilsvarende høyere drivstofforbruk.
Kia Cee'd dieselmotorer: Generasjon I (2006-2012)
Kia Cee'd-dieselmotorene ble dominert av 1,6 CRDi med ulike effektnivåer fra 90 til 128 hk. Den svakere 1.6 CRDi med 90 hk viste seg å være spesielt økonomisk med et drivstofforbruk på bare 4,5 liter per 100 kilometer, men manglet litt trekkraft. Den kraftigere versjonen med 128 hk utviklet seg til å bli den beste motoren i hele den første generasjonen - den hadde tilstrekkelig kraft til motorveikjøring, var økonomisk og viste seg å være svært slitesterk. Det fantes også en 2,0 CRDi med 140 hk, men denne ble solgt sjeldnere. Alle Kia Cee'd-dieselmotorer hadde moderne common rail-innsprøytning og oppfylte Euro 4-standarden, senere også Euro 5.
Kia Cee'd motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 MPI | 90 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Svakbrystet, oljeforbruk | Gjennomsnittlig |
1,6 MPI | 126 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Tannkjede, tennspoler | Bra |
2,0 MPI | 143 HK | 8,1-8,7 l/100 km | Høyt forbruk, ellers robust | Bra |
1,6 CRDi | 90-128 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Turbolader (ved 128 hk) | Meget bra |
2,0 CRDi | 140 HK | 5,8-6,3 l/100 km | Sjelden, lite erfaring | Gjennomsnittlig |

Kia Cee'd generasjon II (2012-2018)
Den andre Kia Cee'd-generasjonen brakte et betydelig sprang i kvalitet og mer moderne motorteknologi. Kjørelengden økte til 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de reviderte dieselmotorene ble spesielt holdbare. Større reparasjoner var sjeldnere og forekom vanligvis først etter 200 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 1,6 CRDi med 136 hk, som imponerte med sin kombinasjon av ytelse, effektivitet og pålitelighet. Blant de tekniske nyvinningene var introduksjonen av turbobensinmotorer (T-GDI) og forbedringen av dieselteknologien. For første gang tilbød Kia også en sportslig GT-versjon med 204 hk, noe som katapulterte Cee'd inn i nye ytelsessfærer.
Kia Cee'd bensinmotorer: Generasjon II (2012-2018)
Utvalget av Kia Cee'd-bensinmotorer ble utvidet til å omfatte moderne turbomotorer med direkte innsprøytning. Den velprøvde 1.6 MPI med 130 hk forble basismotoren, mens 1.0 T-GDI med 120 hk og 1.4 T-GDI med 140 hk ble lagt til. Disse Kia Cee'd-turbobensinmotorene hadde et betydelig høyere dreiemoment enn forgjengerne med sugemotor, men hadde typiske turbo-problemer: koksing av innsugsventilene på grunn av direkte innsprøytning og tidvis skader på turboladeren under sportslig kjøring. Høydepunktet var 1,6 T-GDI med 204 hk i Cee'd GT, som viste seg å være overraskende pålitelig, men hadde et tilsvarende høyt drivstofforbruk på 8,5-9,2 liter.
Kia Cee'd dieselmotorer: Generasjon II (2012-2018)
Den reviderte 1,6 CRDi ble tilbudt i effektnivåer på 110, 128 og 136 hk. Alle variantene hadde moderne tredjegenerasjons common rail-innsprøytning og oppfylte Euro 6-standarden. Kia Cee'd 1.6 CRDi med 136 hk utviklet seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den hadde en perfekt balanse mellom ytelse (320 Nm dreiemoment), forbruk (4,2-4,8 liter) og driftssikkerhet. De svakere variantene med 110 og 128 hk viste seg å være spesielt økonomiske, men bød på mindre reserver for motorveikjøring. Problemene skyldtes hovedsakelig forsømt vedlikehold, særlig tilstoppede partikkelfiltre og defekte EGR-ventiler.
Kia Cee'd motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 MPI | 130 HK | 6,5-7,1 l/100 km | Velprøvd, men utdatert | God |
1,0 T-GDI | 120 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Ventilkoksing, liten turbo | Middels |
1,4 T-GDI | 140 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Turbolader, koksing | Moderat |
1,6 T-GDI | 204 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, ellers robust | Bra |
1,6 CRDi | 110-136 HK | 4,2-5,1 l/100 km | EGR-ventil, partikkelfilter | Meget bra |

Kia Cee'd generasjon III (2018-i dag)
Den nåværende Kia Cee'd-generasjonen representerer toppen av den teknologiske utviklingen og byr på det mest moderne motorutvalget i modellens historie. Med riktig vedlikehold kan kjørelengden lett komme opp i 300 000 til 400 000 kilometer, og de nye mildhybridmotorene gir ekstra effektivitet. Større reparasjoner er sjeldne, og forekommer vanligvis først etter 250 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren er 1.6 CRDi med 136 hk i den reviderte versjonen, som imponerer med optimalisert innsprøytning og forbedret etterbehandling av avgasser. Blant de tekniske høydepunktene kan nevnes introduksjonen av 48-volts mildhybridteknologi og en ytterligere forfining av turbobensinmotorene. Den sportslige GT-versjonen har fått en helt ny 1.6 T-GDI med 204 hk, som er betydelig mer effektiv enn forgjengeren.
Kia Cee'd bensinmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Kia Cee'd-bensinmotorutvalget omfatter moderne turbomotorer med direkte innsprøytning og forbedret teknologi. Innstegsmotoren er en 1.0 T-GDI med 120 hk, som har blitt mer driftssikker enn forgjengeren takket være en større turbolader og optimalisert tuning. 1,4 T-GDI med 140 hk har også blitt forbedret og har færre problemer med koksing. En nyhet er 1.5 T-GDI med 160 hk, som er utstyrt som mildhybrid (MHEV) med 48-volts teknologi og viser seg å være en spesielt effektiv og pålitelig motor. Den sportslige 1.6 T-GDI med 204 hk i Cee'd GT har blitt fullstendig revidert og tilbyr nå en bedre balanse mellom ytelse og forbruk.
Kia Cee'd dieselmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Den velprøvde 1.6 CRDi tilbys i revidert utgave med 115 og 136 hk. Begge variantene er utstyrt med den nyeste generasjonen common rail-innsprøytning og oppfyller Euro 6d-standarden. Kia Cee'd 1.6 CRDi med 136 hk er fortsatt den beste dieselmotoren i serien, og den er svært effektiv med et optimalisert drivstofforbruk på bare 4,0-4,5 liter per 100 kilometer. Den svakere varianten med 115 hk egner seg spesielt godt for bykjørere og de som sjelden er på reise. Problemer er sjeldne og begrenser seg som regel til det komplekse eksosetterbehandlingssystemet, som krever regelmessig vedlikehold.
Kia Cee'd mildhybridmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Kia Cee'd MHEV-variantene kombinerer en 1,5 T-GDI-bensinmotor med en 48-volts elmotor og tilbyr en systemeffekt på 160 hk. Denne teknologien gjør det mulig å kjøre i konstant hastighet, starte mykt og rekuperere ved bremsing. Kia Cee'd 1.5 T-GDI MHEV fremstår som det teknologiske høydepunktet i serien, og tilbyr en utmerket balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet med et drivstofforbruk på bare 5,4-5,8 liter per 100 kilometer.
Kia Cee'd motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 T-GDI | 120 HK | 5,6-6,2 l/100 km | Forbedret, færre problemer | Bra |
1,4 T-GDI | 140 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Av og til koksdannelse | Bra |
1,5 T-GDI MHEV | 160 HK | 5,4-5,8 l/100 km | Veldig moderne, pålitelig så langt | Veldig bra |
1,6 T-GDI | 204 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Betydelig forbedret | Meget bra |
1,6 CRDi | 115-136 HK | 4,0-4,7 l/100 km | Kompleks etterbehandling av eksosgass | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Kia Cee'd-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Kia Cee'd-motorene viser en kontinuerlig forbedring gjennom alle tre generasjonene. Mens de første generasjonene fortsatt slet med typiske barnesykdommer, har den nåværende generasjonen oppnådd et høyt nivå av pålitelighet og effektivitet. Dieselmotorene har gjennomgående vært det mest pålitelige valget, mens bensinmotorene har blitt betydelig bedre for hver generasjon.
- Beste Kia Cee'd bensinmotor:
Kia Cee'd 1.5 T-GDI MHEV (160 hk, generasjon III) kombinerer moderne mildhybridteknologi med utmerket effektivitet og høy pålitelighet, samtidig som den leverer sportslige ytelser.
- Beste Kia Cee'd dieselmotor:
Kia Cee'd 1.6 CRDi (136 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, økonomi og holdbarhet i begge generasjoner, med et drivstofforbruk på bare 4,0-4,8 liter per 100 kilometer.
- Beste Kia Cee'd sportsmotor:
Den reviderte versjonen av Kia Cee'd 1.6 T-GDI GT (204 hk, generasjon III) byr på sportslige kjøreegenskaper med betydelig forbedret effektivitet og pålitelighet sammenlignet med forgjengeren.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Kia Cee'd, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.