Innholdsfortegnelse
Hyundai i30 motorer
Siden lanseringen i 2007 har Hyundai i30 utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede kompaktbilene, med et variert utvalg av motorer i tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, fra de velprøvde sugemotorene til moderne turbo- og hybridmotorer.

Hyundai i30 generasjon I (2007-2012)
Den første generasjonen Hyundai i30 var Hyundais inntreden i den europeiske kompaktklassen og var kjennetegnet av robuste, men teknisk konservative motorer. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden lett 250 000 til 350 000 kilometer, og dieselmotorene klarte ofte til og med 400 000 kilometer uten større reparasjoner. Større motorskader var sjeldne, bare de tidlige 1,6 CVVT-bensinmotorene hadde en tendens til å få problemer med registerkjeden mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 CRDi med 128 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og ble ansett som en av de beste dieselmotorene i sin klasse.
Hyundai i30 bensinmotorer: Generasjon I (2007-2012)
Bensinmotorutvalget i Hyundai i30 besto hovedsakelig av sugemotorer med CVVT-teknologi. 1.4 MPI med 80 kW (109 hk) var tilgjengelig som innstegsmotor og viste seg å være spesielt økonomisk og pålitelig. 1.6 CVVT med 90 kW (122 hk) var midtpunktet i utvalget, og bød på en balansert kombinasjon av ytelse og drivstofforbruk. Disse Hyundai i30-motorene hadde sjelden store problemer - av og til oppstod det problemer med registerkjeden når vedlikeholdet ble forsømt, men generelt ble de ansett som svært pålitelige. Den kraftigste bensinmotoren i Hyundai i30 var en 2.0 CVVT med 105 kW (143 hk), men denne ble tilbudt sjeldnere og hadde høyere drivstofforbruk.
Hyundai i30 dieselmotorer: Generasjon I (2007-2012)
Hyundai i30-dieselmotorene ble dominert av 1,6 CRDi med ulike effektnivåer fra 66 kW (90 hk) til 94 kW (128 hk). Hyundai i30 1.6 CRDi med 85 kW (116 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 2009 og utover med common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Disse Hyundai i30 CRDi-motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Det fantes også en 2,0 CRDi med 103 kW (140 hk), men denne var mindre vanlig.
Hyundai i30-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 MPI | 109 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Svært robust, lite kraft | Bra |
1,6 CVVT | 122 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Av og til tannhjulskjede | Meget bra |
2.0 CVVT | 143 HK | 8,2-8,9 l/100 km | Høyere forbruk | Bra |
1,6 CRDi | 90-128 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
2.0 CRDi | 140 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Bra |

Hyundai i30 generasjon II (2012-2017)
Den andre generasjonen Hyundai i30 markerte et betydelig teknologisk sprang med introduksjonen av turbobensinmotorer og mer moderne dieselaggregater. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 1,6 CRDi-dieselmotorene er fortsatt ansett som spesielt holdbare. Større motorhavarier var sjeldne, og det var bare de nye 1.0 T-GDI turboladede bensinmotorene som av og til fikk problemer med direkte innsprøytning. Det absolutte høydepunktet var 1.6 CRDi med 136 hk - en videreutvikling av den velprøvde dieselmotoren med enda bedre virkningsgrad. For første gang var det også en sportslig i30 N med en 250 hk turbobensinmotor fra 2017.
Hyundai i30 bensinmotorer: Generasjon II (2012-2017)
Utvalget av bensinmotorer i Hyundai i30 ble utvidet til å omfatte moderne turbomotorer. Den velprøvde 1.6 CVVT-motoren med 97 kW (132 hk) ble beholdt i sortimentet, men ble supplert med den nye 1.0 T-GDI med 88 kW (120 hk). Denne lille turbobensinmotoren i Hyundai i30 viste seg å være økonomisk, men den var utsatt for koksing i direkteinnsprøytningssystemet. 1.4 T-GDI med 103 kW (140 hk) ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. For sportslige sjåfører var Hyundai i30 N tilgjengelig fra 2017 med en 2.0 T-GDI og 184 kW (250 hk), som viste seg å være en pålitelig motor med høy ytelse, men som hadde et betydelig høyere drivstofforbruk.
Hyundai i30 dieselmotorer: Generasjon II (2012-2017)
Hyundai i30 1.6 CRDi ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 81 kW (110 hk) til 100 kW (136 hk). Alle Hyundai i30-dieselmotorene hadde moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. Hyundai i30 1.6 CRDi med 100 kW (136 hk) viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for de som kjører ofte. Det fantes også en 1,4 CRDi med 66 kW (90 hk) som innstegsdiesel, men denne var mindre vanlig.
Hyundai i30 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 T-GDI | 120 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Direkte innsprøytning Koksing | Gjennomsnitt |
1,4 T-GDI | 140 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Robust, god balanse | Bra |
1,6 CVVT | 132 HK | 6,9-7,5 l/100 km | Velprøvd og pålitelig | Meget bra |
2.0 T-GDI N | 250 HK | 8,4-9,2 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Bra |
1,4 CRDi | 90 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Bra |
1,6 CRDi | 110-136 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Veldig bra |

Hyundai i30 generasjon III (2017-i dag)
Den nåværende Hyundai i30-generasjonen representerer det teknologiske høydepunktet i serien med moderne turbomotorer, mild hybridteknologi og kraftige N-Performance-varianter. Alle motorene i denne generasjonen er designet for lang levetid, og kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 350 000 og 450 000 kilometer. Mildhybridteknologien lover enda lengre levetid, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren. Toppmotoren er 1.5 T-GDI med 160 hk, som kombinerer sportslige ytelser med høy effektivitet. N-Performance-variantene med opptil 280 hk setter nye standarder i kompaktklassen.
Hyundai i30 bensinmotorer: Generasjon III (2017-i dag)
Moderne turbobensinmotorer danner grunnlaget for Hyundai i30s motorutvalg. 1.0 T-GDI er beholdt med 88 kW (120 hk) og kompletteres av en mildhybridvariant med 48-volts teknologi. Den nye 1.5 T-GDI med 118 kW (160 hk) anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den leverer jevn kraft over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. For sportslige sjåfører er Hyundai i30 N med 2.0 T-GDI tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 184 kW (250 hk) til 206 kW (280 hk), der den kraftigste varianten brukes i i30 N Performance.
Hyundai i30 dieselmotorer: Generasjon III (2017-i dag)
Den velprøvde Hyundai i30 1.6 CRDi har blitt videreutviklet og er tilgjengelig med effekter fra 85 kW (115 hk) til 100 kW (136 hk). Alle variantene er utstyrt med moderne SCR-teknologi og oppfyller Euro 6d-standarden. Hyundai i30 1.6 CRDi med 100 kW (136 hk) viderefører tradisjonen med pålitelige Hyundai-dieselmotorer og har fortsatt et av de laveste drivstofforbrukstallene i sin klasse med 4,1-4,6 liter per 100 km.
Hyundai i30 mildhybridmotorer: Generasjon III (2017-i dag)
Fra 2020 ble Hyundai i30 utstyrt med 48-volts mildhybridteknologi. 1.0 T-GDI MHEV med 88 kW (120 hk) og 1.5 T-GDI MHEV med 118 kW (160 hk) gir redusert drivstofforbruk og jevnere kraftoverføring takket være elektrisk assistanse. Disse mildhybridmotorene i Hyundai i30 regnes som de mest effektive bensinmotorene i serien.
Hyundai i30-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 T-GDI | 120 HK | 5,4-6,0 l/100 km | Av og til direkte innsprøytning | Bra |
1,0 T-GDI MHEV | 120 HK | 5,0-5,6 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,5 T-GDI | 160 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svært robust og effektiv | Veldig bra |
1,5 T-GDI MHEV | 160 HK | 5,4-6,0 l/100 km | Utmerket effektivitet | Meget god |
2.0 T-GDI N | 250-280 HK | 8,0-8,8 l/100 km | Høyt forbruk, men robust | Bra |
1,6 CRDi | 115-136 HK | 4,1-4,6 l/100 km | Velprøvd og svært økonomisk | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Hyundai i30-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Hyundai i30-motorene viser en kontinuerlig forbedring når det gjelder pålitelighet, effektivitet og ytelse. Mens de første generasjonene imponerte med sin robusthet, byr de moderne turbo- og mildhybridmotorene også på høy effektivitet og sportslige kjøreegenskaper. Dieselmotorene har vært de mest pålitelige og økonomiske drivlinjene i serien gjennom alle generasjoner.
- Beste Hyundai i30 bensinmotor:
Hyundai i30 1.5 T-GDI MHEV (160 hk, generasjon III) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og utmerket driftssikkerhet.
- Beste Hyundai i30 dieselmotor:
Hyundai i30 1,6 CRDi (136 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Hyundai i30 ytelsesmotor:
Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (280 hk, generasjon III) med sin høye ytelse og overraskende gode driftssikkerhet for en motor med høy ytelse.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Hyundai i30 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.