Innholdsfortegnelse
Ford Kuga-motorer
Siden lanseringen i 2008 har Ford Kuga etablert seg som en av pionerene i det kompakte SUV-segmentet, og tilbyr et bredt utvalg av Ford Kuga- motorer i tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen av Ford Kugas motorer viser tydelig Fords skifte fra tradisjonelle forbrenningsmotorer til moderne hybrid- og elektriske drivlinjer.

Ford Kuga generasjon I (2008-2012)
Den første generasjonen Ford Kuga var Fords dristige skritt inn i det den gang ennå unge kompakte SUV-segmentet, og var preget av robuste, men teknisk konservative motorer. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden opp i respektable 250 000 til 350 000 kilometer, og Ford Kugas dieselmotorer var betydelig mer holdbare enn bensinmotorene. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig for turboladere og innsprøytningssystemer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDCi med 163 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte, og som fortsatt regnes som en av de beste Ford Kuga- motorene i dag. Teknisk sett var denne generasjonen fortsatt svært konvensjonelt utformet, men dette viste seg å være en fordel med tanke på langsiktig holdbarhet.
Ford Kuga bensinmotorer: Generasjon I (2008-2012)
Ford Kugas bensinmotorutvalg var enkelt og besto hovedsakelig av en 2,5-liters sugemotor med 200 hk. Denne Ford Kuga 2.5 Duratec var en robust femsylindret motor som ble verdsatt for sin jevne gange og pålitelighet. Typiske problemer var sjeldne, bare tennspolene hadde en tendens til å svikte etter høyere kjørelengde. Drivstofforbruket lå imidlertid på 8,5 til 10,5 liter per 100 kilometer, noe som var høyt selv etter datidens standard. Ford Kuga-generasjonens motorer var fortsatt konstruert uten turbolading, noe som gjorde dem mindre effektive, men også mindre utsatt for komplekse defekter.
Ford Kuga dieselmotorer: Generasjon I (2008-2012)
Ford Kuga-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde 2.0 TDCi i ulike effektnivåer fra 136 til 163 hk. Ford Kuga 2.0 TDCi med 140 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i hele den første generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra og med 2009 med en revidert turbolader og optimalisert innsprøytningssystem, viste seg å være svært holdbare. Disse Ford Kuga TDCi-motorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse og et drivstofforbruk på bare 6,2 til 7,1 liter per 100 kilometer. Problemene oppsto hovedsakelig med turboladeren etter 180 000 til 220 000 kilometer, men dette var helt normalt for denne generasjonen motorer.
Ford Kuga-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5 Duratec | 200 HK | 8,5-10,5 l/100 km | Tennspoler, høyt forbruk | Gjennomsnittlig |
2,0 TDCi | 136-163 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Turbolader etter 180 000 km | Veldig bra |

Ford Kuga generasjon II (2013-2019)
Den andre generasjonen Ford Kuga markerte et teknologisk sprang med introduksjonen av EcoBoost-teknologi og mer moderne dieselmotorer. Denne generasjonen nådde 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og Ford Kugas dieselmotorer forble langdistansemestere. Større motorfeil ble sjeldnere, men kompleksiteten og dermed reparasjonskostnadene økte betydelig. Det absolutte høydepunktet var 2,0 TDCi med 180 hk - en teknisk moden motor med bi-turbo-teknologi som tilbød både kraft og effektivitet. Selv om de nye Ford Kuga EcoBoost-bensinmotorene leverte mer kraft med lavere drivstofforbruk, hadde de også typiske turbotannproblemer. For første gang ble det også tilbudt firehjulsdrift med et intelligent torque vectoring-system.
Ford Kuga bensinmotorer: Generasjon II (2013-2019)
Ford Kuga EcoBoost-serien besto av 1,5 EcoBoost med 150 og 182 hk samt den større 2,0 EcoBoost med 240 hk. Ford Kuga 1,5 EcoBoost med 150 hk ble den mest populære bensinmotoren i denne generasjonen, med en god balanse mellom ytelse og drivstofforbruk på 6,8 til 7,8 liter per 100 kilometer. De typiske EcoBoost-svakhetene var imidlertid problematiske: Skader på turboladeren, problemer med direkte innsprøytning og tidvis problemer med kjølevæsken. Ford Kuga 2.0 EcoBoost med 240 hk var den kraftigste motoren i denne generasjonen, men var utsatt for økt oljeforbruk og problemer med resirkulering av eksosgassen.
Ford Kuga dieselmotorer: Generasjon II (2013-2019)
Ford Kuga 2.0 TDCi ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 120 til 180 hk. Fra 2015 fantes det også en mindre 1,5 TDCi med 120 hk. Alle Ford Kuga-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. Ford Kuga 2.0 TDCi med 150 hk viste seg å være den mest driftssikre motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 5,2 til 6,1 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. Bi-turbodieselen på 180 hk hadde imponerende ytelse, men var mer kompleks og derfor mer utsatt for feil på den andre turboladeren.
Ford Kuga-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 EcoBoost | 150-182 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Turbolader, direkte innsprøytning | Bra |
2,0 EcoBoost | 240 HK | 7,5-8,9 l/100 km | Oljeforbruk, resirkulering av eksosgass | Moderat |
1,5 TDCi | 120 HK | 4,8-5,6 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
2,0 TDCi | 120-180 HK | 5,2-6,1 l/100 km | Svært robust (150 hk-varianten) | Svært god |

Ford Kuga generasjon III (2020-i dag)
Den nåværende Ford Kuga-generasjonen representerer Fords komplette reorientering mot elektrifisering og effektivitet. Alle motorer er nå elektrifiserte - fra mildhybrid til plug-in-hybrid til fullhybrid. Kjørelengden kan ennå ikke vurderes med sikkerhet på grunn av den unge alderen, men de første erfaringene viser lovende takter med en forventet kjørelengde på over 250 000 kilometer. Toppmotoren er 2.5 Duratec Hybrid med 190 hk systemeffekt, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. For første gang finnes det også en Ford Kuga plug-in hybrid med en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer. Den nye generasjonen er helt avhengig av CVT-girkasse for hybridene og moderne 8-trinns automatgirkasse for EcoBoost-motorene.
Ford Kuga mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2020-i dag)
Grunnstammen i Ford Kugas motorprogram utgjøres av to 1,5 EcoBoost-motorer med 150 og 190 hk, begge med 48-volts mildhybridteknologi. Ford Kuga 1,5 EcoBoost mHEV med 150 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftleveranse og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Mildhybridteknologien reduserer drivstofforbruket til 6,2-7,1 liter per 100 kilometer og avlaster forbrenningsmotoren i kritiske driftsfaser.
Ford Kuga fullhybrid: Generasjon III (2020-i dag)
Ford Kuga Hybrid kombinerer en 2,5-liters sugemotor med en elektrisk motor for å produsere en systemytelse på 190 hk. Denne Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid drives i henhold til Atkinson-syklusen og er spesielt effektiv i bytrafikk. Med et drivstofforbruk på bare 4,8 til 5,3 liter per 100 kilometer er dette den mest økonomiske Ford Kuga noensinne. CVT-girkassen sørger for sømløs kraftoverføring, men kan føles litt treg når den kjøres sportslig.
Ford Kuga ladbar hybrid: Generasjon III (2020-i dag)
Ford Kuga Plug-in Hybrid har en systemeffekt på 225 hk og en elektrisk rekkevidde på opptil 56 kilometer. Denne Ford Kuga PHEV kombinerer en 2,5-liters bensinmotor med en elmotor på 120 hk og et batteri på 14,4 kWh. I ren elektrisk modus er forbruket 0 liter, i hybridmodus 1,2 til 1,7 liter per 100 kilometer. Systemets kompleksitet og den høye vekten på over 1,8 tonn kan være problematisk.
Ford Kuga motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 EcoBoost mHEV | 150-190 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2,5 Duratec Hybrid | 190 HK | 4,8-5,3 l/100 km | CVT-girkassen er treg | Bra |
2,5 PHEV | 225 HK | 1,2-1,7 l/100 km | Kompleks, høy vekt | Bra |

Konklusjon: De beste Ford Kuga- motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Ford Kugas motorer viser tydelig Fords skifte fra konvensjonelle drivlinjer til moderne hybridteknologi. Mens Ford Kugas dieselmotorer forble pålitelige gjennom de to første generasjonene, slet de tidlige EcoBoost-bensinmotorene med typiske turbo-problemer. Den nye tredjegenerasjons hybridmotoren lover en lys fremtid for sjåfører som prioriterer effektivitet og miljømessig bærekraft.
- Beste Ford Kuga bensinmotor:
Ford Kuga 1,5 EcoBoost mHEV (150 hk, generasjon III) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket pålitelighet.
- Beste Ford Kuga dieselmotor:
Ford Kuga 2.0 TDCi (150 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Ford Kuga hybridmotor:
Ford Kuga 2,5 Duratec Hybrid (190 hk, generasjon III) med sin høye effektivitet og velprøvde Atkinson-syklusteknologi.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Ford Kuga, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.