Innholdsfortegnelse
Opel Meriva-motorer
Siden lanseringen i 2003 har Opel Meriva etablert seg som en innovativ kompakt varebil med revolusjonerende FlexDoors, og har tilbudt et allsidig utvalg av motorer gjennom to generasjoner. Den tekniske utviklingen gjenspeiler Opels overgang fra uavhengige kraftaggregater til moderne GM-motorer.

Opel Meriva-motorer: Generasjon I (2003-2010)
Den første generasjonen Opel Meriva var kjennetegnet av velprøvde Opel-motorer, som var preget av solid teknologi og moderate ytelser. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de robuste 1,7 CDTI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, krevde de mindre bensinmotorene ofte større reparasjoner av tennspoler eller vannpumper mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Større motorskader var imidlertid sjeldne, ettersom teknologien var konservativ og velprøvd. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,7 CDTI med 101 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte, og som viste seg å være nærmest uforgjengelig.
Opel Meriva bensinmotorer: Generasjon I (2003-2010)
Opel Merivas bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. Innstegsmotoren var en 1,4-liters med 66 kW (90 hk), som senere ble supplert med en kraftigere variant med 74 kW (100 hk). Disse Opel Meriva-motorene ble ansett som pålitelige, men de var ikke særlig kraftige i forhold til bilens vekt. 1,6-literen med 77 kW (105 hk) ga mer effekt, men hadde problemer med vannpumpen og tennspolene etter rundt 120 000 kilometer. Den kraftigste bensinmotoren i Opel Meriva var 1,8-literen med 92 kW (125 hk), som ble tilbudt sjeldnere, men som hadde den beste kombinasjonen av ytelse og driftssikkerhet.
Opel Meriva dieselmotorer: Generasjon I (2003-2010)
Opel Meriva-dieselmotorene ble dominert av 1,7 CDTI med ulike effektnivåer fra 74 kW (100 hk) til 92 kW (125 hk). Denne motoren var basert på velprøvd Isuzu-teknologi og utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen. Opel Meriva 1.7 CDTI med 74 kW (100 hk) viste seg å være spesielt slitesterk og økonomisk, med et reelt drivstofforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km. Disse Opel Meriva CDTI-motorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Problemene var stort sett begrenset til slitasjerelaterte defekter i turboladeren etter svært mange kjørte kilometer.
Opel Meriva-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 90-100 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Svakbrystet, tennspoler | Gjennomsnitt |
1,6 16V | 105 HK | 7,1-7,5 l/100 km | Vannpumpe, tennspoler | Bra |
1,8 16V | 125 HK | 7,8-8,2 l/100 km | Sjelden, men robust | Bra |
1,7 CDTI | 100-125 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Turbolader med høy kjørelengde | Meget bra |

Opel Meriva-motorer: Generasjon II (2010-2017)
Den andre generasjonen Opel Meriva markerte et teknologisk sprang med moderne turbobensinmotorer og videreutviklede dieselmotorer. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen gå mellom 200 000 og 300 000 kilometer, og 1,7 CDTI-dieselmotorene anses fortsatt som spesielt holdbare. De nye turbobensinmotorene førte imidlertid også med seg nye problemer: Slitasje på registerkjeden og skader på turboladeren ble hyppige årsaker til reparasjoner. Det absolutte høydepunktet var 1.6 CDTI med 136 hk - en moderne diesel med utmerket kraftutvikling og høy virkningsgrad. For første gang fantes det også en LPG-motor for miljøbevisste sjåfører.
Opel Meriva bensinmotorer: Generasjon II (2010-2017)
Opel Merivas bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og inkluderte nå moderne turbomotorer. 1.4 Turbo var tilgjengelig med 88 kW (120 hk) og 103 kW (140 hk) og tilbød betydelig mer effekt enn sine forgjengere. Disse Opel Meriva Turbo-motorene led imidlertid av typiske problemer fra den tidlige Turbo-generasjonen: slitasje på registerkjeden, skader på turboladeren og sporadiske problemer med høytrykkspumpen. Opel Meriva 1,4 Turbo med 103 kW (140 hk) utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om sprekker i registerkjedet allerede etter 80 000 kilometer. Den velprøvde 1,4-liters sugemotoren med 74 kW (100 hk), som var mer pålitelig, men betydelig svakere, fortsatte å være tilgjengelig.
Opel Meriva dieselmotorer: Generasjon II (2010-2017)
Den velprøvde Opel Meriva 1.7 CDTI med 96 kW (130 hk) forble i sortimentet, men ble supplert av den mer moderne 1.6 CDTI. Denne nye motoren var tilgjengelig med 81 kW (110 hk) og 100 kW (136 hk) og bød på betydelig mer moderne teknologi med den nyeste generasjonen common-rail-innsprøytning. Opel Meriva 1,6 CDTI med 100 kW (136 hk) viste seg å være den beste motoren i denne generasjonen - den kombinerte høy ytelse med lavt drivstofforbruk på bare 4,1-4,6 liter per 100 km og viste seg å være svært pålitelig. Alle Opel Meriva-dieselmotorene hadde moderne utslippskontrollsystemer med partikkelfilter og oppfylte Euro 5-standarden.
Opel Meriva LPG-drift: Generasjon II (2010-2017)
Fra 2012 ble det for første gang tilbudt en Opel Meriva med fabrikkmontert LPG-drift. Denne var basert på 1,4-liters sugemotoren med 103 kW (140 hk) og var et kostnadseffektivt alternativ til bensin. LPG-driften viste seg å være pålitelig, men den ekstra bensintanken begrenset bagasjeromsplassen.
Opel Meriva-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 100 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Svakbrøstet, men pålitelig | Gjennomsnitt |
1,4 Turbo | 120-140 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Problematisk |
1,4 LPG | 140 HK | 7,8 l/100 km (LPG) | Lite bagasjerom | Bra |
1,6 CDTI | 110-136 HK | 4,1-4,6 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
1,7 CDTI | 130 HK | 4,8-5,2 l/100 km | Velprøvd og holdbar | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Opel Meriva-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Opel Meriva-motorene viser tydelig endringen fra velprøvd, konservativ teknologi til moderne, men mer sårbare turboenheter. Mens Opel Meriva-dieselmotorene forble pålitelige i begge generasjoner, brakte de nye turbobensinmotorene i andre generasjon med seg typiske problemer. Den første generasjonen imponerte med robusthet, den andre med effektivitet og ytelse - men på bekostning av påliteligheten i bensinmotorene.
- Beste Opel Meriva bensinmotor:
Opel Meriva 1,8 16V (125 hk, generasjon I) kombinerte tilstrekkelig effekt med høy driftssikkerhet og lave vedlikeholdskostnader.
- Beste Opel Meriva dieselmotor:
Opel Meriva 1,6 CDTI (136 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, økonomi og moderne teknologi med høy driftssikkerhet.
- Beste Opel Meriva alternative drivverk:
Opel Meriva 1,4 LPG (140 hk, generasjon II) med lave drivstoffkostnader og pålitelig teknologi.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Opel Meriva tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.