Innholdsfortegnelse
Suzuki Swift-motorer
Suzuki Swift har blitt en av de mest suksessrike småbilene siden lanseringen i 1983, med et variert utvalg av motorer gjennom fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg nye teknologier og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til moderne hybriddrivlinjer.

Suzuki Swift-motorer: Historiske generasjoner I-II (1983-2004)
De to første generasjonene av Suzuki Swift preget småbilsegmentet i over to tiår, og var kjennetegnet av enkle, men robuste motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av vedlikehold: Mens de velprøvde 1,3-liters sugemotorene lett nådde 300 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de mindre 1,0-litersmotorene ofte større reparasjoner mellom 200 000 og 250 000 kilometer. Første generasjon (1983-1989) var fortsatt svært spartansk utstyrt, mens andre generasjon (1989-2004) allerede hadde mer moderne innsprøytningsteknologi. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 1,3 GTI med 100 hk fra andre generasjon, som kombinerte sportslig ytelse med akseptabel pålitelighet. Disse historiske Suzuki Swift-motorene ble ansett som enkle å vedlikeholde og rimelige å kjøre.
Suzuki Swift bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1983-2004)
Suzuki Swifts bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av sugemotorer med forgasser eller tidlig teknologi for drivstoffinnsprøytning. Den minste motoren var en 1,0-liters tresylindret motor med 50 hk, som hovedsakelig ble brukt i den første generasjonen. Mer populær var den firesylindrede 1,3-liters motoren med 68-75 hk, som viste seg å være den mest pålitelige motoren i de historiske generasjonene. Disse Suzuki Swift-motorene led hovedsakelig av aldersrelaterte problemer som forgasserising, utette pakninger og rustproblemer på eksosen. Den kraftigste historiske Suzuki Swift var 1,3 GTI med 100 hk (1989-1996), som imponerte med sin sportslige innstilling og karakteristiske lyd, men var mer utsatt for slitasje.
Suzuki Swift dieselmotorer: Historiske generasjoner I-II (1983-2004)
Dieselmotorer var en sjeldenhet i de historiske Suzuki Swift-generasjonene. Først i andre generasjon var det en sporadisk 1,5-liters dieselmotor med 50 hk, som hovedsakelig ble tilbudt i Europa. Denne Suzuki Swift-dieselen var ekstremt økonomisk (4,2-4,8 liter/100 km), men også veldig høylytt og treg. Påliteligheten var gjennomsnittlig, med typiske problemer med innsprøytningspumpen og startmotoren ved lave temperaturer.
Suzuki Swift-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 tresylindret motor | 50 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Lav ytelse, vibrasjoner | Gjennomsnitt |
1,3 firesylindret motor | 68-75 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Forgasserproblemer, rust | Bra |
1,3 GTI | 100 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Slitasje ved sportslig bruk | Bra |
1,5 Diesel | 50 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Høylytt, treg, innsprøytningspumpe | Gjennomsnittlig |

Suzuki Swift-motorer: Generasjon III (2005-2017)
Den tredje generasjonen Suzuki Swift markerte en betydelig modernisering og regnes som den mest balanserte av alle generasjoner. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer, og 1,3-liters bensinmotorene anses som spesielt holdbare. Større motorskader er sjeldne, og det er bare registerkjeden på 1,6-litersmotoren som av og til viser svakhetstegn etter 150 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 1,6 VVT med 125 hk i Swift Sport - et teknisk mesterverk med variabel ventilstyring som ga både kraft og effektivitet. Denne generasjonen introduserte også moderne sikkerhetsteknologi og forbedret rustbeskyttelse, noe som økte levetiden betydelig.
Suzuki Swift bensinmotorer: Generasjon III (2005-2017)
Suzuki Swifts bensinmotorutvalg startet med den velprøvde 1.3 VVT (92 hk), som viste seg å være den mest pålitelige motoren i denne generasjonen. I tillegg fantes det en mindre 1,2 VVT med 94 hk fra 2010, som fikk moderne dual-jet-teknologi. Disse mindre Suzuki Swift-motorene viste seg å være svært økonomiske og pålitelige, med bare sporadiske problemer med tennspolen etter høy kjørelengde. For sportslige sjåfører var det Suzuki Swift 1.6 VVT med 125 hk i Swift Sport, men dette viste seg å være den mest problematiske motoren i denne generasjonen - hyppige rapporter om problemer med timingkjeden og økt oljeforbruk under sportslig kjøring plettet det ellers gode omdømmet.
Suzuki Swift dieselmotorer: Generasjon III (2005-2017)
Suzuki Swift 1.3 DDiS var den eneste dieselmotoren som ble tilbudt, og den kom fra et samarbeid med Fiat. Med 75 hk ga den en god balanse mellom ytelse og drivstofforbruk (4,1-4,6 l/100 km). Denne Suzuki Swift Diesel viste seg å være robust og holdbar, med sporadiske problemer med turboladeren etter 200 000 kilometer og typiske dieselproblemer på korte turer. Partikkelfilterregenereringen fungerte pålitelig, men krevde regelmessig motorveikjøring.
Suzuki Swift-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 VVT Dualjet | 94 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Tennspoler av og til | Meget bra |
1,3 VVT | 92 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært robust | Meget god |
1,6 VVT Sport | 125 HK | 6,4-7,1 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Moderat |
1,3 DDiS | 75 HK | 4,1-4,6 l/100 km | Turbolader, partikkelfilter | Bra |

Suzuki Swift-motorer: Generasjon IV (2017-i dag)
Den nåværende generasjonen av Suzuki Swift har fullt fokus på moderne effektivitet og representerer Suzukis visjon for fremtidens småbiler. Alle bensinmotorene har dualjet-teknologi med direkte innsprøytning, mens hybridvariantene har ekstra elektrisk støtte. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2017, finnes det ennå ingen langtidserfaringer, men de første erfaringene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er 1.4 Boosterjet med 140 hk i Swift Sport, som kombinerer sportslige ytelser med akseptabel effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren.
Suzuki Swift bensinmotorer: Generasjon IV (2017-i dag)
Grunnstammen i Suzuki Swifts motorutvalg er 1.2 Dualjet med 90 hk, som har vist seg å være spesielt økonomisk og pålitelig. Denne Suzuki Swift-motoren har moderne direkte innsprøytning og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftleveranse og har så langt vært fri for større produksjonsproblemer. Suzuki Swift 1,4 Boosterjet med 140 hk er tilgjengelig for sportslige krav, men den viser tidlige tegn på turboladerproblemer og økt oljeforbruk.
Suzuki Swift Hybrid-stasjoner: Generasjon IV (2017-i dag)
Suzuki Swift Hybrid-variantene tilbyr systemytelser på 83 hk (1.2 Hybrid) og 115 hk (1.2 Strong Hybrid) med elektrisk assistanse. Disse Suzuki Swift-motorene kombinerer effektivitet med lave utslipp, men er teknisk komplekse og har tidvis problemer med batterikjøling ved høye temperaturer.
Suzuki Swift dieselmotorer: Generasjon IV (2017-nåværende)
Dieselmotorene er helt avskaffet i den nåværende generasjonen, og Suzuki satser utelukkende på bensin- og hybridteknologi.
Suzuki Swift-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 Dualjet | 90 HK | 4,9-5,3 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,4 Boosterjet | 140 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk | Moderat |
1,2 Hybrid | 83 HK | 4,1-4,5 l/100 km | Batterikjøling | God |
1,2 Strong Hybrid | 115 HK | 3,9-4,3 l/100 km | Kompleks, men effektiv | God |

Konklusjon: De beste Suzuki Swift-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Suzuki Swift-motorene viser tydelig Suzukis fokus på pålitelighet og effektivitet. Mens de historiske Suzuki Swift-motorene var preget av sin enkelhet, tilbyr de moderne motorene betydelig mer kraft med lavere drivstofforbruk. Fjerde generasjon hybridteknologi er et lovende alternativ for miljøbevisste sjåfører som setter pris på lave driftskostnader.
- Beste Suzuki Swift bensinmotor:
Suzuki Swift 1.2 Dualjet (90 hk, generasjon IV) kombinerer moderne direkteinnsprøytning med høy effektivitet og fremragende pålitelighet.
- Beste Suzuki Swift dieselmotor:
Suzuki Swift 1.3 DDiS (75 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk av alle dieselvarianter som noensinne er tilbudt.
- Beste Suzuki Swift hybridmotor:
Suzuki Swift 1.2 Strong Hybrid (115 hk, generasjon IV) med sin høye effektivitet og lave drivstofforbruk på under 4,5 liter per 100 kilometer.
For vedlikehold og reservedeler for alle generasjoner Suzuki Swift tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.