Innholdsfortegnelse
Mazda 6-motorer
Siden lanseringen i 2002 har Mazda 6 etablert seg som et stilig alternativ i mellomklassen, og tilbyr et sofistikert motorprogram gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg særegne Skyactiv-teknologier og ulike styrker, med teknologisk utvikling fra konvensjonelle sugemotorer til svært effektive Skyactiv-enheter.

Mazda 6-motorer: Generasjon I (2002-2008)
Den første generasjonen Mazda 6 var kjennetegnet av robuste, men fortsatt konvensjonelle motorer som med riktig vedlikehold lett kunne gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer. Mazda 6-motorene fra denne epoken krevde vanligvis større vedlikeholdsarbeider mellom 150 000 og 200 000 kilometer, for eksempel bytte av tannrem eller fornyelse av turboladeren i dieselvariantene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.3 MZR med 166 hk, som på en optimal måte kombinerte kraft, driftssikkerhet og en karakteristisk lyd. Teknisk sett var Mazda 6-motorene fortsatt designet uten de senere Skyactiv-innovasjonene, men ga et solid grunnlag for merkets utvikling. Sammenlignet med tyske konkurrenter som BMW 3-serie eller Audi A4, posisjonerte Mazda 6 seg som et rimelig alternativ med et selvstendig design.
Mazda 6 bensinmotorer: Generasjon I (2002-2008)
Bensinmotorutvalget til Mazda 6 inkluderte ulike MZR-motorer med naturlig innsugingsteknologi. 1.8 MZR med 88 kW (120 hk) var tilgjengelig som innstegsmotor, etterfulgt av 2.0 MZR med 108 kW (147 hk) og toppmodellen 2.3 MZR med 122 kW (166 hk). Disse Mazda 6-motorene var kjennetegnet av lang levetid, men led av tidstypiske problemer: sporadiske problemer med tennspoleenheten og slitasje på ventilspindeltetningene etter høy kjørelengde. 2.3 MZR utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, med sin karakteristiske lyd og lineære kraftutvikling. Variantene som ble produsert fra 2005 og utover, med optimalisert motorstyring, viste seg å være spesielt holdbare.
Mazda 6 dieselmotorer: Generasjon I (2002-2008)
Mazda 6-dieselmotorene ble dominert av 2.0 MZR-CD med ulike effektnivåer fra 89 kW (121 hk) til 105 kW (143 hk). Mazda 6 2.0 MZR-CD med turbolading og common rail-injeksjon ga en god balanse mellom ytelse og drivstofforbruk. Disse Mazda 6-dieselmotorene oppfylte Euro 4-normen og hadde et akseptabelt drivstofforbruk på 5,8-6,4 liter per 100 km. Av og til oppsto det imidlertid skader på turboladeren og problemer med resirkulering av eksosgassen, særlig i biler som hovedsakelig kjørte korte strekninger. 2.0 MZR-CD med 143 hk utviklet seg likevel til å bli den beste dieselen i denne generasjonen.
Mazda 6-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8 MZR | 120 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tenningsspoler, ventilspindeltetninger | Bra |
2,0 MZR | 147 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Ventilspindeltetninger | Bra |
2,3 MZR | 166 HK | 8,1-8,8 l/100 km | Svært robust, karakteristisk lyd | Meget god |
2,0 MZR-CD | 121-143 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Turbolader, EGR-ventil | Gjennomsnittlig |

Mazda 6-motorer: Generasjon II (2008-2012)
Den andre generasjonen Mazda 6 markerte overgangen til mer moderne motorteknologi og ga betydelig bedre driftssikkerhet. De fleste Mazda 6-motorene i denne generasjonen går lett 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de reviderte MZR-bensinmotorene anses for å være spesielt holdbare. Større motorfeil har blitt svært sjeldne, og det er bare dieselvariantene som fortsatt har svakheter med eksosresirkuleringen. Det absolutte høydepunktet var 2,5 MZR med 170 hk - en harmonisk sekssylindret motor med utmerkede kjøreegenskaper og høy driftssikkerhet. Denne generasjonen posisjonerte seg med suksess mot VW Passat og Ford Mondeo med sin selvstendige design og pålitelige teknologi.
Mazda 6 bensinmotorer: Generasjon II (2008-2012)
Utvalget av Mazda 6-bensinmotorer ble utvidet med en 2.5 MZR med 125 kW (170 hk), mens de velprøvde 2.0 MZR (114 kW/155 hk) og 2.3 MZR (120 kW/163 hk) forble tilgjengelige. Disse reviderte Mazda 6-motorene fikk optimalisert motorstyring og forbedrede materialer. 2.5 MZR utviklet seg til å bli den absolutte favoritten i denne generasjonen - med sin utmerkede kjørekultur, høye driftssikkerhet og kun mindre problemer med ventilkoksing etter svært høy kjørelengde. Alle Mazda 6-bensinmotorene i denne generasjonen kjennetegnes av lang levetid, og de større motorene har en tendens til å være mer driftssikre enn de mindre.
Mazda 6 dieselmotorer: Generasjon II (2008-2012)
Den reviderte Mazda 6 2.0 MZR-CD ble tilbudt i effektstørrelser fra 103 kW (140 hk) til 120 kW (163 hk). Disse moderniserte Mazda 6-dieselmotorene hadde forbedret common rail-innsprøytning og optimaliserte turboladere. 2.0 MZR-CD med 140 hk viste seg å være den mest driftssikre dieselen i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km og betydelig mindre problemer med resirkulering av eksosgassen. Likevel oppsto det av og til skader på turboladeren og problemer med partikkelfilteret på hovedsakelig korte kjøreturer.
Mazda 6-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 MZR | 155 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
2,3 MZR | 163 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2,5 MZR | 170 HK | 8,2-8,9 l/100 km | Utmerket kjørekultur | Meget god |
2,0 MZR-CD | 140-163 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Turbolader, partikkelfilter | Bra |

Mazda 6-motorer: Generasjon III (2012-i dag)
Den nåværende generasjonen Mazda 6 revolusjonerte motorteknologien med introduksjonen av Skyactiv-teknologien, og regnes som den mest teknisk avanserte av alle generasjoner. Med riktig vedlikehold kan Mazda 6 Skyactiv-motorene lett gå mellom 350 000 og 450 000 kilometer, og Skyactiv-G-bensinmotorene anses som spesielt holdbare og effektive. Det høye kompresjonsforholdet og den optimaliserte forbrenningen har ført til en betydelig forbedret effektivitet uten at det har gått på bekostning av driftssikkerheten. Den absolutte toppmotoren er Skyactiv-G 2.5 med 194 hk - et teknisk mesterverk med høy kompresjon som byr på både kraft og effektivitet. Denne generasjonen har posisjonert seg som et premiumalternativ til de tyske konkurrentene.
Mazda 6 bensinmotorer: Generasjon III (2012-i dag)
Mazda 6 Skyactiv-G-motorserien startet med 2.0 Skyactiv-G (107 kW/145 hk) og 2.5 Skyactiv-G (141 kW/192 hk, senere 143 kW/194 hk). Disse revolusjonerende Mazda 6-motorene har et kompresjonsforhold på 13:1 til 14:1 og optimalisert forbrenningskammergeometri. 2.5 Skyactiv-G har utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i alle Mazda 6-generasjoner - med sin utmerkede jevnhet, høye virkningsgrad (6,8-7,4 l/100 km) og praktisk talt problemfrie drift til dags dato. Begge Skyactiv-G-motorene er fri for de typiske problemene med moderne turbomotorer og imponerer med sin holdbarhet og lineære effektkurve.
Mazda 6 dieselmotorer: Generasjon III (2012-i dag)
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 110 kW (150 hk) til 140 kW (190 hk). Disse moderne Mazda 6-dieselmotorene har totrinns turbolading og oppfyller Euro 6-standarden. 2.2 Skyactiv-D med 150 hk viste seg å være den mest driftssikre dieselen av alle Mazda 6-generasjonene, med et testforbruk på bare 4,8-5,4 liter per 100 km og betydelig reduserte problemer med resirkulering av eksosgassen. Skyactiv-D-teknologien med sitt lave kompresjonsforhold og optimaliserte forbrenning resulterte i en svært ren og effektiv forbrenning.
Mazda 6 facelift-motorer: Generasjon III (2018-i dag)
Med faceliften i 2018 fikk Mazda 6 reviderte Skyactiv-motorer med forbedret effektivitet. 2.5 Skyactiv-G ble økt til 143 kW (194 hk) og fikk sylinderdeaktivering. I tillegg ble 2.5 Skyactiv-G Turbo med 170 kW (231 hk) lagt til, men den var bare tilgjengelig i utvalgte markeder. Disse Mazda 6-motorene representerer det nyeste innen Skyactiv-teknologien og tilbyr en utmerket balanse mellom ytelse og drivstofforbruk.
Mazda 6-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 Skyactiv-G | 145 HK | 6,4-7,1 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2,5 Skyactiv-G | 192-194 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Utmerket kjørekultur | Meget god |
2,5 Skyactiv-G Turbo | 231 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Svært robust, sjelden tilgjengelig | Meget god |
2,2 Skyactiv-D | 150-190 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Svært effektiv og ren | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Mazda 6-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mazda 6-motorene viser en kontinuerlig forbedring gjennom alle generasjoner. Mens de to første generasjonene fortsatt baserte seg på konvensjonell teknologi, revolusjonerte Skyactiv-teknologien i den tredje generasjonen effektivitet og pålitelighet. Mazda 6-motorene kjennetegnes gjennomgående av lang holdbarhet og av at man har unngått problematiske teknologier som direkte høytrykksinnsprøytning eller kompleks turbolading.
- Beste Mazda 6 bensinmotor:
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G (194 hk, generasjon III) kombinerer avansert Skyactiv-teknologi med høy effektivitet, utmerket raffinement og praktisk talt problemfri drift til dags dato.
- Beste Mazda 6 dieselmotor:
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D (150 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og miljøprestasjoner av alle Mazda 6-generasjoner.
- Beste Mazda 6 hybridmotor:
Hybriddrivlinjer var ikke tilgjengelig på Mazda 6, da Mazda fokuserte på å optimalisere konvensjonelle motorer gjennom Skyactiv-teknologien.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Mazda 6 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.