Innholdsfortegnelse
Honda CR-V-motorer
Siden lanseringen i 1995 har Honda CR-V blitt en av de mest suksessrike kompakte SUV-ene i verden, med et bredt utvalg av Honda CR-V-motorer gjennom fem generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, men Honda har alltid fokusert på velprøvde sugemotorer og senere på avansert hybridteknologi.

Honda CR-V motorer: Historiske generasjoner I-II (1995-2006)
De to første generasjonene av Honda CR-V la grunnlaget for merket i det kompakte SUV-segmentet, og var kjennetegnet av usedvanlig robuste sugemotorer. Med riktig vedlikehold nådde disse Honda CR-V-motorene lett 400 000 til 500 000 kilometer - en kjørelengde som fortsatt er imponerende i dag. Større motorskader var praktisk talt uhørt, og det eneste som krevdes var rutinemessig vedlikehold, som for eksempel å skifte registerreim hver 100 000. kilometer. Den absolutte toppmotoren på denne tiden var 2,0-liters DOHC i-VTEC fra andre generasjon, som kombinerte driftssikkerhet, jevn gange og tilstrekkelig kraft på en optimal måte. Honda hadde bevisst valgt bort turboladning og komplekse teknologier, noe som gjenspeiles i den eksepsjonelle levetiden.
Honda CR-V bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1995-2006)
Den første Honda CR-V-generasjonen (1995-2001) ble utelukkende tilbudt med en 2,0-liters DOHC-motor med 94 kW (128 hk). Denne Honda CR-V-motoren var basert på den velprøvde B20B-teknologien og ble ansett som praktisk talt uforgjengelig. Andre generasjon (2002-2006) fikk en mer moderne 2,0-liters i-VTEC-motor (K20A) med 110 kW (150 hk), som brukte Hondas VTEC-variabel ventilkontroll. Begge Honda CR-V-motorene var utelukkende naturlig sugemotorer uten turbolading, noe som forklarer deres eksepsjonelle driftssikkerhet. Andre generasjon K20A-motor utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i den tidlige perioden - den tilbød ikke bare mer kraft, men også bedre jevnhet og lavere drivstofforbruk enn forgjengeren.
Honda CR-V-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 DOHC (Gen I) | 128 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Tannrem hver 100 000 km | Meget god |
2,0 i-VTEC (Gen II) | 150 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Praktisk talt ingen svakheter | Veldig bra |

Honda CR-V-motorer: Generasjon III (2007-2012)
Den tredje generasjonen av Honda CR-V fortsatte tradisjonen med pålitelige sugemotorer og regnes som en av de beste generasjonene noensinne. Honda CR-V-motorene fra denne epoken nådde lett 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 2,0-liters i-VTEC-motoren ble ansett for å være spesielt holdbar. Større motorskader var en sjeldenhet, og det var bare 2,4-litersmotoren som av og til fikk problemer med registerkjeden etter svært mange kjørte kilometer. Det absolutte høydepunktet var 2,0-liters i-VTEC-motoren med 150 hk - et teknisk mesterverk som balanserte effekt, effektivitet og pålitelighet på en perfekt måte. Denne generasjonen markerte også begynnelsen på diesel-æraen for det europeiske markedet med 2,2 i-DTEC.
Honda CR-V bensinmotorer: Generasjon III (2007-2012)
Honda CR-Vs bensinmotorutvalg besto av to velprøvde i-VTEC-motorer: 2,0-literen med 110 kW (150 hk) og 2,4-literen med 140 kW (190 hk). Honda CR-V 2.0 i-VTEC (R20A) fortsatte suksesshistorien fra forgjengeren og viste seg å være eksepsjonelt pålitelig med jevn kraftleveranse. Den større Honda CR-V 2.4 i-VTEC (K24Z) tilbød mer kraft for sportslige sjåfører, men viste av og til svakheter i registerkjeden etter svært høy kjørelengde på over 300 000 kilometer. Begge Honda CR-V-motorene fortsatte å være sugemotorer uten turboladning, noe som var årsaken til deres legendariske pålitelighet.
Honda CR-V dieselmotorer: Generasjon III (2007-2012)
For første gang tilbød Honda en Honda CR-V dieselmotor til det europeiske markedet: 2.2 i-DTEC med 110 kW (150 hk). Denne Honda CR-V-dieselmotoren var basert på den nyeste common-rail-teknologien med partikkelfilter og viste seg å være overraskende pålitelig til å være en førstegenerasjonsmotor. Honda CR-V 2.2 i-DTEC leverte utmerket effekt og lavt drivstofforbruk, og det var bare partikkelfilteret som måtte regenereres av og til på motorveien. Denne motoren utviklet seg til å bli den beste dieselmotoren i Honda CR-Vs historie, og den tilbød en sjelden kombinasjon av effektivitet og pålitelighet.
Honda CR-V-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 i-VTEC | 150 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Praktisk talt ingen svakheter | Veldig bra |
2,4 i-VTEC | 190 HK | 8,1-8,8 l/100 km | Tannkjede etter 300 000+ km | Bra |
2,2 i-DTEC | 150 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Regenerering av partikkelfilter | Meget bra |

Honda CR-V-motorer: Generasjon IV (2012-2018)
Den fjerde generasjonen Honda CR-V markerte et vendepunkt i motorutviklingen, og introduserte turbolading for første gang i Europa, samtidig som de velprøvde sugemotorene ble beholdt. Honda CR-V-motorene i denne generasjonen kjørte mellom 300 000 og 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, og sugemotorene var fortsatt mer driftssikre enn de nye turbomotorene. 1.6 i-DTEC diesel viste seg å være problematisk med hyppige injektorproblemer og blokkeringer i partikkelfilteret, mens den velprøvde 2.0 i-VTEC beholdt sin pålitelighet. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.4 i-VTEC med 185 hk - den bød på den beste kombinasjonen av ytelse og holdbarhet. Denne generasjonen innvarslet også slutten på dieselæraen, ettersom Honda i økende grad fokuserte på hybridteknologi.
Honda CR-V bensinmotorer: Generasjon IV (2012-2018)
Utvalget av bensinmotorer i Honda CR-V ble utvidet med en 1.5 VTEC Turbo med 140 kW (190 hk), mens den velprøvde 2.0 i-VTEC med 114 kW (155 hk) og 2.4 i-VTEC med 136 kW (185 hk) fortsatt var tilgjengelig. Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo var Hondas første forsøk med turboteknologi, og den viste typiske barnesykdommer: sporadiske problemer med utblanding av drivstoff i motoroljen på korte turer og skader på turboladeren etter høy kjørelengde. Honda CR-V 2.0 i-VTEC forble den mest pålitelige motoren i denne generasjonen, mens 2.4 i-VTEC tilbød den beste balansen mellom ytelse og pålitelighet.
Honda CR-V dieselmotorer: Generasjon IV (2012-2018)
Den nye Honda CR-V 1,6 i-DTEC med 88 kW (120 hk) og 118 kW (160 hk) erstattet den velprøvde 2,2-liters dieselmotoren, og viste seg å være betydelig mer problematisk. Disse dieselmotorene i Honda CR-V hadde hyppige problemer med injektorene, blokkerte partikkelfilter og problemer med resirkulering av eksosgassen. Honda CR-V 1,6 i-DTEC utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i hele CR-V-historien, noe som til slutt førte til at Honda innstilte dieselutviklingen. Mange eiere rapporterte om kostbare reparasjoner etter bare 80 000 til 120 000 kilometer.
Honda CR-V motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 i-VTEC | 155 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Bevist pålitelighet | Meget god |
2,4 i-VTEC | 185 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Den beste balansen mellom ytelse og pålitelighet | Meget god |
1,5 VTEC Turbo | 190 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Oljefortynning, skader på turboladeren | Moderat |
1,6 i-DTEC | 120-160 HK | 4,8-5,5 l/100 km | Injektorer, partikkelfilter, EGR | Problematisk |

Honda CR-V-motorer: Generasjon V (2018-i dag)
Den nåværende generasjonen av Honda CR-V er helt avhengig av hybridteknologi og representerer Hondas fremtidsvisjon for effektive drivsystemer. Alle motorene er nå utstyrt med hybridteknologi, turbobensinmotorene er videreutviklet, og dieselmotoren er helt utrangert. Ettersom enkelte varianter bare har vært på markedet siden 2019, finnes det ingen fullstendig langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende takter. Toppmotoren er 2.0 i-MMD hybrid med 184 hk systemeffekt, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med eksepsjonell effektivitet. Hybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom det elektriske systemet avlaster forbrenningsmotoren.
Honda CR-V bensinmotorer: Generasjon V (2018-i dag)
Grunnlaget for Honda CR-V-motorutvalget er den videreutviklede 1.5 VTEC Turbo med 142 kW (193 hk). Denne Honda CR-V-motoren er betydelig forbedret sammenlignet med forgjengeren, og problemene med oljefortynning er i stor grad løst. Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo anses for å være betydelig mer pålitelig enn forgjengeren og er i ferd med å utvikle seg til den beste turbomotoren i CR-V-historien - den gir jevn kraftutvikling og har så langt stort sett vært fri for større produksjonsproblemer.
Honda CR-V hybriddrivverk: Generasjon V (2018-i dag)
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid med 135 kW (184 hk) systemeffekt kombinerer en 2,0-liters Atkinson-sugemotor med to elektriske motorer. Denne Honda CR-V Hybrid-teknologien har en mye enklere design enn sine tyske konkurrenter og klarer seg uten en kompleks girkasse. Honda CR-V Hybrid viser seg å være svært økonomisk med et reelt drivstofforbruk på bare 5,5-6,2 liter per 100 km, og den er imponerende lettkjørt. De første langtidserfaringene viser at hybridkomponentene er svært pålitelige.
Honda CR-V motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 VTEC Turbo | 193 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Betydelig forbedret, få problemer | Bra |
2,0 i-MMD Hybrid | 184 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Svært pålitelig, økonomisk | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Honda CR-V-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Honda CR-V-motorene demonstrerer tydelig Hondas filosofi om kontinuerlig fremgang - mens de tidlige sugemotorene briljerte med eksepsjonell pålitelighet, slet dieseleksperimentene med problemer før Honda med hell gikk over til hybridteknologi. Den nye hybridgenerasjonen lover en tilbakevending til de tidlige CR-V-motorenes dyder: høy pålitelighet kombinert med moderne effektivitet.
- Beste Honda CR-V bensinmotor:
Honda CR-V 2.0 i-VTEC (generasjon III, 150 hk) kombinerer legendarisk pålitelighet med rikelig kraft og lavt drivstofforbruk - en motor som med letthet klarer over 400 000 kilometer.
- Beste Honda CR-V dieselmotor:
Honda CR-V 2.2 i-DTEC (generasjon III, 150 hk) er fortsatt den eneste virkelig pålitelige dieselmotoren i CR-V-historien, og den leverer utmerket kraft med lavt drivstofforbruk.
- Beste Honda CR-V hybridmotor:
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (generasjon V, 184 hk) med sin enkle, men effektive hybridteknologi og eksepsjonelle drivstofføkonomi med høy driftssikkerhet.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Honda CR-V tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.