Innholdsfortegnelse
Citroën Jumpy-motorer
Siden lanseringen i 1995 har Citroën Jumpy etablert seg som en pålitelig varebil i mellomklasse-segmentet, og tilbyr et bredt utvalg av Citroën Jumpy-motorer i tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen av Citroën Jumpy-motorene viser en tydelig fremgang fra enkle sugemotorer til moderne common-rail-dieselmotorer og elektrisk drift.

Citroën Jumpy generasjon I (1995-2006)
Den første Citroën Jumpy-generasjonen var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer, som med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 200 000 og 300 000 kilometer, og involverte som regel innsprøytningspumper eller turboladere. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 HDi med 109 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og akseptable forbruksverdier på en optimal måte. Citroën Jumpy-motorene fra denne epoken kjennetegnes av at de var enkle å vedlikeholde og hadde lav elektroniktetthet, noe som gjorde dem til de foretrukne arbeidshestene for håndverkere og handverkere. Sammenlignet med konkurrenter som VW T4 eller Ford Transit var Jumpy et billigere alternativ med tilsvarende driftssikkerhet.
Citroën Jumpy bensinmotorer: Generasjon I (1995-2006)
Citroën Jumpys bensinmotorutvalg var enkelt og besto hovedsakelig av en 2,0-liters sugemotor med 100 kW (136 hk). Denne Citroën Jumpy-motoren var basert på den velprøvde XU-enheten fra PSA og ble ansett som pålitelig, men tørst. Med et drivstofforbruk på 10-12 liter per 100 km var den ikke særlig attraktiv for kommersiell bruk. Citroën Jumpy-bensinmotorene hadde av og til problemer med topplokkpakningen ved høyt kjørelengde, men ellers var det få unormale avvik. Motoren var kombinert med en 5-trinns manuell girkasse og tilbød tilstrekkelig kraft for bytrafikk, men nådde sine grenser når den var fullastet og ved kjøring på motorvei.
Citroën Jumpy dieselmotorer: Generasjon I (1995-2006)
1.9 TD med 51 kW (69 hk) dominerte Citroën Jumpy-dieselmotorutvalget som innstegsmotor, etterfulgt av den kraftigere 1.9 TD med 66 kW (90 hk). Fra 1999 ble den mer moderne 2.0 HDi med 80 kW (109 hk) lagt til, som allerede hadde common-rail-innsprøytning. Citroën Jumpy 2.0 HDi utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 2000 og utover med forbedret elektronikk, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Disse Citroën Jumpy-motorene hadde et drivstofforbruk på bare 6,5-7,5 liter per 100 km og oppfylte allerede Euro 3-normen. De eldre 1,9 TD-motorene var robuste, men bråkete og mindre økonomiske.
Citroën Jumpy-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor | 136 HK | 10,0-12,0 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, topplokkpakning | Gjennomsnittlig |
1,9 TD | 69-90 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Høylytt, mindre økonomisk | God |
2,0 HDi | 109 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Svært robust fra 2000 | Veldig bra |

Citroën Jumpy generasjon II (2007-2016)
Den andre generasjonen Citroën Jumpy markerte et betydelig teknologisk sprang og tilbød for første gang et bredt utvalg av moderne common rail-dieselmotorer. De fleste Citroën Jumpy-motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 2.0 HDi-dieselmotorene med 120 hk anses for å være spesielt godt balanserte. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 180 000 og 250 000 kilometer, og da dreier det seg som regel om turboladeren eller innsprøytningssystemet. Det absolutte høydepunktet var 2,2 HDi med 155 hk - en kraftig motor med høyt dreiemoment, som også håndterte tung last uten problemer. Citroën Jumpy-motorene i denne generasjonen hadde for første gang partikkelfilter som standard og oppfylte Euro 4- og Euro 5-normene. Sammenlignet med konkurrenter som Fiat Scudo eller Peugeot Expert (identisk i konstruksjon), tilbød Jumpy identisk teknologi til ofte gunstigere priser.
Citroën Jumpy dieselmotorer: Generasjon II (2007-2016)
Citroën Jumpy-dieselprogrammet besto utelukkende av HDi-motorer med common rail-innsprøytning. Innstegsmodellen var 1.6 HDi med 66 kW (90 hk), etterfulgt av 2.0 HDi i ulike effektnivåer fra 88 kW (120 hk) til 120 kW (163 hk). Den kraftigste Citroën Jumpy-motoren var 2.2 HDi med 114 kW (155 hk). Alle Citroën Jumpy-motorene var turboladet og hadde partikkelfilter som standard. Citroën Jumpy 2.0 HDi med 88 kW (120 hk) viste seg å være den mest pålitelige motoren i denne generasjonen - den tilbød en velbalansert kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og holdbarhet. De større 2,2 HDi-motorene var tidvis utsatt for turboladerproblemer ved forsømt vedlikehold, men hadde utmerket trekkraft for tung last.
Citroën Jumpy bensinmotorer: Generasjon II (2007-2016)
Bensinmotorene spilte en underordnet rolle i den andre generasjonen. Bare på noen markeder var en 2,0-liters bensinmotor med 100 kW (136 hk) tilgjengelig, men denne ble raskt tatt ut av sortimentet på grunn av høyt drivstofforbruk og lav etterspørsel. Disse Citroën Jumpy-bensinmotorene var basert på den velprøvde PSA-enheten, men var uegnet for kommersiell bruk.
Citroën Jumpy-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 HDi | 90 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Tilstrekkelig for lett last | God |
2,0 HDi | 120-163 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Svært balansert (120 hk) | Meget bra |
2,2 HDi | 155 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Sporadiske skader på turboladeren | Bra |
2.0 bensin | 136 HK | 11,0-13,0 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Moderat |

Citroën Jumpy generasjon III (2016-i dag)
Den nåværende Citroën Jumpy-generasjonen representerer det ypperste innen varebilteknologi, og for første gang tilbys også helelektrisk drift. Citroën Jumpy-motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og 2.0 BlueHDi-dieselmotorene anses for å være spesielt rene og effektive. Større reparasjoner har blitt sjeldnere, men de kommer vanligvis mellom 150 000 og 200 000 kilometer og gjelder som regel det komplekse eksosetterbehandlingssystemet. Den absolutte toppmotoren er 2.0 BlueHDi med 180 hk - et teknisk mesterverk med høyt dreiemoment og lave utslipp. Den helelektriske ë-Jumpy, som har en rekkevidde på opptil 330 kilometer, har også vært tilgjengelig siden 2020. Alle Citroën Jumpy-motorene oppfyller Euro 6d-standarden og har moderne etterbehandling av avgasser med SCR-katalysator og partikkelfilter.
Citroën Jumpy-dieselmotorer: Generasjon III (2016-i dag)
Citroën Jumpy-dieselmotorene er i sin helhet basert på BlueHDi-teknologi med SCR-etterbehandling av eksosgassen. Tilgjengelig er 1.5 BlueHDi med 75 kW (102 hk) og 96 kW (130 hk) og 2.0 BlueHDi med 90 kW (122 hk), 130 kW (177 hk) og 132 kW (180 hk). Alle Citroën Jumpy-motorene har turbolading, common rail-innsprøytning og moderne etterbehandling av eksosgasser. Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi med 130 kW (177 hk) er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den byr på enestående kjøreegenskaper, lave utslipp og høy driftssikkerhet. De mindre 1,5 BlueHDi-motorene er mer økonomiske, men mindre kraftige under tung belastning. Alle Citroën Jumpy-motorene kan kombineres med en 6-trinns manuell eller 8-trinns automatgirkasse.
Citroën Jumpy elektrisk drift: Generasjon III (2016-i dag)
Citroën ë-Jumpy har vært tilgjengelig som en helelektrisk versjon siden 2020. Citroën Jumpy-elektromotoren leverer 100 kW (136 hk) og har et maksimalt dreiemoment på 260 Nm fra første turtall. Avhengig av batteristørrelsen (50 kWh eller 75 kWh) oppnår ë-Jumpy en rekkevidde på opptil 230 eller 330 kilometer i henhold til WLTP. Ladetiden ved en 100 kW hurtigladestasjon er rundt 30 minutter for 80 % batterikapasitet. Citroën Jumpy med elektrisk drift gir lave driftskostnader og er ideell for bytransport, men har begrensninger når det gjelder nyttelast og rekkevidde.
Citroën Jumpy-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 BlueHDi | 102-130 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Mindre kraft med tung last | Bra |
2,0 BlueHDi | 122-180 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Svært balansert (177 hk) | Meget god |
Elektrisk motor | 136 HK | 22-26 kWh/100 km | Rekkevidde, nyttelast | God |

Konklusjon: De beste Citroën Jumpy-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Citroën Jumpy-motorene viser en kontinuerlig forbedring når det gjelder effektivitet, renhet og kjørekomfort. Mens de tidlige generasjonene var kjennetegnet av robusthet og enkelhet, tilbyr de moderne BlueHDi-motorene en optimal kombinasjon av ytelse, forbruk og miljøvennlighet. Den elektriske drivlinjen åpner nye muligheter for utslippsfri bytransport, men er ennå ikke egnet for alle bruksområder.
- Beste Citroën Jumpy dieselmotor:
Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi (177 hk, generasjon III) kombinerer moderne teknologi med høy ytelse og utmerket pålitelighet for alle bruksområder.
- Den mest pålitelige Citroën Jumpy-motoren:
Citroën Jumpy 2.0 HDi (109 hk, generasjon I) tilbyr velprøvd teknologi og oppnår enkelt høy kjørelengde med minimale vedlikeholdskostnader.
- Beste Citroën Jumpy med elektrisk drift:
Citroën ë-Jumpy elmotor (136 hk, generasjon III) med lang rekkevidde på opptil 330 km og lave driftskostnader for bybruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Citroën Jumpy tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.