Innholdsfortegnelse
Fiat Grande Puntos motorer
Siden lanseringen i 2005 har Fiat Grande Punto etablert seg som en populær småbil, og har i løpet av to generasjoner tilbudt et variert utvalg av motorer med karakteristiske italienske egenskaper. Den teknologiske utviklingen av Fiat Grande Puntos motorer gjenspeiler overgangen fra de velprøvde sugemotorene til moderne turbomotorer.

Fiat Grande Punto generasjon I (2005-2012)
Den første generasjonen av Fiat Grande Punto var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer som med riktig vedlikehold lett kunne gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer. Typiske større reparasjoner var vanligvis påkrevet mellom 120 000 og 180 000 kilometer, med clutchbytte og tannrembytte som de største utgiftspostene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 JTD Multijet med 120 hk, som kombinerte pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte. Teknisk sett var denne epoken preget av velprøvd Multijet-dieselteknologi og enkle, men robuste bensinmotorer. I småbilsegmentet konkurrerte Grande Punto med stor suksess med VW Polo og Opel Corsa, og det italienske merket scoret først og fremst poeng for sine attraktive priser og livlige kjøreegenskaper.
Fiat Grande Puntos bensinmotorer: Generasjon I (2005-2012)
Fiat Grande Puntos bensinmotorutvalg besto opprinnelig av den velprøvde 1,2 8V FIRE-motoren med 48 kW (65 hk), som senere ble supplert med en 16V-versjon med 59 kW (80 hk). Den kraftigste sugemotoren var 1.4 16V med 70 kW (95 hk), som kjennetegnes av jevn kraftutvikling og moderat drivstofforbruk. Fra 2007 ble den første turboladede bensinmotoren lagt til i form av 1.4 T-Jet med 88 kW (120 hk), som imidlertid allerede tidlig viste svakheter ved turboladeren. Disse Fiat Grande Punto- motorene led vanligvis av problemer med tennspoleenheten og sporadiske tomgangsproblemer, men var generelt holdbare. 1.4 16V utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, mens T-Jet, til tross for sin livlighet, var kjent for skader på turboladeren og økte vedlikeholdskrav.
Fiat Grande Puntos dieselmotorer: Generasjon I (2005-2012)
Fiat Grande Puntos dieselmotorer var dominert av den velprøvde Multijet-teknologien med 1.3 Multijet i ulike effektnivåer fra 55 kW (75 hk) til 66 kW (90 hk). Toppmodellen var 1.9 Multijet med 88 kW (120 hk) og 96 kW (130 hk), som til tross for sin størrelse fortsatt passet inn i den lille bilen. Disse Fiat Grande Punto- motorene var kjennetegnet av fremragende økonomi og robust teknologi. 1,3 Multijet med 90 hk ble en bestselger og hadde en utmerket balanse mellom ytelse og forbruk. Typiske svakheter i innsprøytningssystemet og turboladeren viste seg først etter mange kjørte kilometer, og de mindre 1,3-variantene var betydelig mer slitesterke enn de kraftige 1,9-motorene.
Fiat Grande Punto-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 8V FIRE | 65 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Tennspoler, treg | Gjennomsnitt |
1.2 16V | 80 HK | 6,0-6,5 l/100 km | Problemer med tomgang | Bra |
1.4 16V | 95 HK | 6,4-7,0 l/100 km | Svært robust | Meget god |
1,4 T-Jet | 120 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Turbolader, krever mye vedlikehold | Moderat |
1,3 Multijet | 75-90 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Slitesterk, økonomisk | Meget god |
1,9 Multijet | 120-130 HK | 5,1-5,7 l/100 km | Drivstoffinnsprøytning, turbolader | Bra |

Fiat Grande Punto generasjon II (2012-2018)
Den andre generasjonen av Fiat Grande Punto, kjent som Punto, brakte med seg moderniserte motorer med forbedret effektivitet, men også nye tekniske utfordringer. Forventningene til kjørelengde forble de samme, mellom 220 000 og 280 000 kilometer, og de nye start-stopp-systemene førte til ekstra belastning på startmotoren og batteriet. De større reparasjonene fortsatte å være konsentrert i intervallet 100 000 til 160 000 kilometer, med hyppigere problemer med de elektroniske systemene. Den fremste motoren i denne generasjonen var den reviderte 1.3 Multijet II med 95 hk, som kombinerte velprøvd dieselteknologi med moderne utslippsstandarder. Teknisk sett introduserte Fiat TwinAir-konseptet - en revolusjonerende tosylindret turbo som polariserte meningene. I markedet slet Punto i økende grad mot sterkere konkurranse fra Ford Fiesta og Peugeot 208, noe som førte til at markedsposisjonen ble svakere.
Fiat Grande Punto bensinmotorer: Generasjon II (2012-2018)
Bensinmotorutvalget ble utvidet med den innovative 0.9 TwinAir Turbo med 63 kW (85 hk) og 77 kW (105 hk), som skilte seg ut med sin karakteristiske tosylindrede lyd. De velprøvde FIRE-motorene 1.2 8V (51 kW/69 hk) og 1.4 16V (57 kW/77 hk) ble beholdt i programmet, men med revidert elektronikk. TwinAir-motoren utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen - til tross for sin innovasjonsevne og sitt lave drivstofforbruk led den av problemer med motorfestene, vibrasjoner og en anfällig styringskjede. De tradisjonelle FIRE-motorene fortsatte å være pålitelige, men virket stadig mer utdaterte. 1.4 16V forble den mest solide bensinmotoren, mens TwinAir, til tross for sin tekniske raffinement, skuffet med høye reparasjonskostnader og upålitelighet.
Fiat Grande Puntos dieselmotorer: Generasjon II (2012-2018)
Dieselutvalget fokuserte på den videreutviklede 1.3 Multijet II, som ble tilbudt i effektnivåer fra 70 kW (95 hk) til 77 kW (105 hk). Disse Fiat Grande Punto- motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og hadde optimaliserte innsprøytningssystemer. 1.3 Multijet II med 95 hk etablerte seg som den mest pålitelige motoren i hele den andre generasjonen, og bød på en utmerket kombinasjon av økonomi, ytelse og holdbarhet. Sammenlignet med den første generasjonen var innsprøytningsdysene mer robuste, og eksosresirkuleringen var forbedret. Typiske problemer var begrenset til utskifting av partikkelfilteret etter høy kjørelengde og sporadiske svakheter i høytrykkspumpen, sistnevnte oppstod hovedsakelig når vedlikeholdet ble forsømt.
Fiat Grande Punto motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
1,2 8V FIRE | 69 HK | 5,9-6,4 l/100 km | Utdatert teknologi | Gjennomsnitt |
1.4 16V | 77 HK | 6,1-6,7 l/100 km | Velprøvd, robust | God |
0,9 TwinAir | 85-105 HK | 4,1-4,9 l/100 km | Tannkjede, vibrasjoner, lagre | Problematisk |
1,3 Multijet II | 95-105 HK | 3,8-4,3 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Fiat Grande Punto- motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Fiat Grande Puntos motorer viser en interessant todeling mellom velprøvd italiensk dieselteknologi og eksperimentelle bensinmotorer. Mens Multijet-dieselmotorene var gjennomgående overbevisende, skapte innovative tilnærminger som TwinAir flere problemer enn fordeler. De tradisjonelle FIRE-bensinmotorene viste seg å være solide, men lite spennende følgesvenner til hverdagsbruk.
- Beste Fiat Grande Punto bensinmotor:
1,4 16V (95 hk, generasjon I) kombinerer velprøvd teknologi med tilstrekkelig ytelse og høy driftssikkerhet til moderate driftskostnader.
- Beste Fiat Grande Punto dieselmotor:
1.3 Multijet II (95 hk, generasjon II) tilbyr den optimale balansen mellom økonomi, pålitelighet og moderne eksosteknologi for alle bruksområder.
- Mest innovative motor:
0,9 TwinAir Turbo var teknisk fascinerende, men for skjør til daglig bruk - et dristig forsøk som dessverre ikke imponerte.
For vedlikehold og reparasjon av alle Fiat Grande Puntos motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale reservedeler og høykvalitetsalternativer med pålitelig levering.