• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Fiat Grande Puntos motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Fiat Grande Punto generasjon I (2005-2012)
    1. Fiat Grande Puntos bensinmotorer: Generasjon I (2005-2012)
    2. Fiat Grande Puntos dieselmotorer: Generasjon I (2005-2012)
  2. Fiat Grande Punto generasjon II (2012-2018)
    1. Fiat Grande Punto bensinmotorer: Generasjon II (2012-2018)
    2. Fiat Grande Puntos dieselmotorer: Generasjon II (2012-2018)
  3. Konklusjon: De beste Fiat Grande Punto- motorene gjennom alle generasjoner

Siden lanseringen i 2005 har Fiat Grande Punto etablert seg som en populær småbil, og har i løpet av to generasjoner tilbudt et variert utvalg av motorer med karakteristiske italienske egenskaper. Den teknologiske utviklingen av Fiat Grande Puntos motorer gjenspeiler overgangen fra de velprøvde sugemotorene til moderne turbomotorer.

Fiat Grande Punto generasjon I (2005-2012)

Fiat Grande Punto generasjon I (2005-2012)

Den første generasjonen av Fiat Grande Punto var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer som med riktig vedlikehold lett kunne gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer. Typiske større reparasjoner var vanligvis påkrevet mellom 120 000 og 180 000 kilometer, med clutchbytte og tannrembytte som de største utgiftspostene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 JTD Multijet med 120 hk, som kombinerte pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte. Teknisk sett var denne epoken preget av velprøvd Multijet-dieselteknologi og enkle, men robuste bensinmotorer. I småbilsegmentet konkurrerte Grande Punto med stor suksess med VW Polo og Opel Corsa, og det italienske merket scoret først og fremst poeng for sine attraktive priser og livlige kjøreegenskaper.

Fiat Grande Puntos bensinmotorer: Generasjon I (2005-2012)

Fiat Grande Puntos bensinmotorutvalg besto opprinnelig av den velprøvde 1,2 8V FIRE-motoren med 48 kW (65 hk), som senere ble supplert med en 16V-versjon med 59 kW (80 hk). Den kraftigste sugemotoren var 1.4 16V med 70 kW (95 hk), som kjennetegnes av jevn kraftutvikling og moderat drivstofforbruk. Fra 2007 ble den første turboladede bensinmotoren lagt til i form av 1.4 T-Jet med 88 kW (120 hk), som imidlertid allerede tidlig viste svakheter ved turboladeren. Disse Fiat Grande Punto- motorene led vanligvis av problemer med tennspoleenheten og sporadiske tomgangsproblemer, men var generelt holdbare. 1.4 16V utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, mens T-Jet, til tross for sin livlighet, var kjent for skader på turboladeren og økte vedlikeholdskrav.

Fiat Grande Puntos dieselmotorer: Generasjon I (2005-2012)

Fiat Grande Puntos dieselmotorer var dominert av den velprøvde Multijet-teknologien med 1.3 Multijet i ulike effektnivåer fra 55 kW (75 hk) til 66 kW (90 hk). Toppmodellen var 1.9 Multijet med 88 kW (120 hk) og 96 kW (130 hk), som til tross for sin størrelse fortsatt passet inn i den lille bilen. Disse Fiat Grande Punto- motorene var kjennetegnet av fremragende økonomi og robust teknologi. 1,3 Multijet med 90 hk ble en bestselger og hadde en utmerket balanse mellom ytelse og forbruk. Typiske svakheter i innsprøytningssystemet og turboladeren viste seg først etter mange kjørte kilometer, og de mindre 1,3-variantene var betydelig mer slitesterke enn de kraftige 1,9-motorene.

Fiat Grande Punto-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,2 8V FIRE 65 HK 6,2-6,8 l/100 km Tennspoler, treg Gjennomsnitt
1.2 16V 80 HK 6,0-6,5 l/100 km Problemer med tomgang Bra
1.4 16V 95 HK 6,4-7,0 l/100 km Svært robust Meget god
1,4 T-Jet 120 HK 7,2-8,1 l/100 km Turbolader, krever mye vedlikehold Moderat
1,3 Multijet 75-90 HK 4,2-4,8 l/100 km Slitesterk, økonomisk Meget god
1,9 Multijet 120-130 HK 5,1-5,7 l/100 km Drivstoffinnsprøytning, turbolader Bra

Fiat Grande Punto generasjon II (2012-2018)

Den andre generasjonen av Fiat Grande Punto, kjent som Punto, brakte med seg moderniserte motorer med forbedret effektivitet, men også nye tekniske utfordringer. Forventningene til kjørelengde forble de samme, mellom 220 000 og 280 000 kilometer, og de nye start-stopp-systemene førte til ekstra belastning på startmotoren og batteriet. De større reparasjonene fortsatte å være konsentrert i intervallet 100 000 til 160 000 kilometer, med hyppigere problemer med de elektroniske systemene. Den fremste motoren i denne generasjonen var den reviderte 1.3 Multijet II med 95 hk, som kombinerte velprøvd dieselteknologi med moderne utslippsstandarder. Teknisk sett introduserte Fiat TwinAir-konseptet - en revolusjonerende tosylindret turbo som polariserte meningene. I markedet slet Punto i økende grad mot sterkere konkurranse fra Ford Fiesta og Peugeot 208, noe som førte til at markedsposisjonen ble svakere.

Fiat Grande Punto bensinmotorer: Generasjon II (2012-2018)

Bensinmotorutvalget ble utvidet med den innovative 0.9 TwinAir Turbo med 63 kW (85 hk) og 77 kW (105 hk), som skilte seg ut med sin karakteristiske tosylindrede lyd. De velprøvde FIRE-motorene 1.2 8V (51 kW/69 hk) og 1.4 16V (57 kW/77 hk) ble beholdt i programmet, men med revidert elektronikk. TwinAir-motoren utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen - til tross for sin innovasjonsevne og sitt lave drivstofforbruk led den av problemer med motorfestene, vibrasjoner og en anfällig styringskjede. De tradisjonelle FIRE-motorene fortsatte å være pålitelige, men virket stadig mer utdaterte. 1.4 16V forble den mest solide bensinmotoren, mens TwinAir, til tross for sin tekniske raffinement, skuffet med høye reparasjonskostnader og upålitelighet.

Fiat Grande Puntos dieselmotorer: Generasjon II (2012-2018)

Dieselutvalget fokuserte på den videreutviklede 1.3 Multijet II, som ble tilbudt i effektnivåer fra 70 kW (95 hk) til 77 kW (105 hk). Disse Fiat Grande Punto- motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og hadde optimaliserte innsprøytningssystemer. 1.3 Multijet II med 95 hk etablerte seg som den mest pålitelige motoren i hele den andre generasjonen, og bød på en utmerket kombinasjon av økonomi, ytelse og holdbarhet. Sammenlignet med den første generasjonen var innsprøytningsdysene mer robuste, og eksosresirkuleringen var forbedret. Typiske problemer var begrenset til utskifting av partikkelfilteret etter høy kjørelengde og sporadiske svakheter i høytrykkspumpen, sistnevnte oppstod hovedsakelig når vedlikeholdet ble forsømt.

Fiat Grande Punto motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Karakter
1,2 8V FIRE 69 HK 5,9-6,4 l/100 km Utdatert teknologi Gjennomsnitt
1.4 16V 77 HK 6,1-6,7 l/100 km Velprøvd, robust God
0,9 TwinAir 85-105 HK 4,1-4,9 l/100 km Tannkjede, vibrasjoner, lagre Problematisk
1,3 Multijet II 95-105 HK 3,8-4,3 l/100 km Svært økonomisk og robust Veldig bra

Konklusjon: De beste Fiat Grande Punto- motorene gjennom alle generasjoner

Utviklingen av Fiat Grande Puntos motorer viser en interessant todeling mellom velprøvd italiensk dieselteknologi og eksperimentelle bensinmotorer. Mens Multijet-dieselmotorene var gjennomgående overbevisende, skapte innovative tilnærminger som TwinAir flere problemer enn fordeler. De tradisjonelle FIRE-bensinmotorene viste seg å være solide, men lite spennende følgesvenner til hverdagsbruk.

  • Beste Fiat Grande Punto bensinmotor:

1,4 16V (95 hk, generasjon I) kombinerer velprøvd teknologi med tilstrekkelig ytelse og høy driftssikkerhet til moderate driftskostnader.

  • Beste Fiat Grande Punto dieselmotor:

1.3 Multijet II (95 hk, generasjon II) tilbyr den optimale balansen mellom økonomi, pålitelighet og moderne eksosteknologi for alle bruksområder.

  • Mest innovative motor:

0,9 TwinAir Turbo var teknisk fascinerende, men for skjør til daglig bruk - et dristig forsøk som dessverre ikke imponerte.

For vedlikehold og reparasjon av alle Fiat Grande Puntos motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale reservedeler og høykvalitetsalternativer med pålitelig levering.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

MOBIL Super 3000 X1 150565 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: 3000 X1
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150565
  • Vår pris: 592,75 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 150565
592,75 kr
118,55 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SELENIA WR Pure Energy 70205MF2EU Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 5
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: Fiat 9.55535-S1
  • Spesifikasjon: ACEA C2
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: WR Pure Energy
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • SELENIA: Motorolje
  • Varenummer: 70205MF2EU
  • Vår pris: 918,02 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SELENIA Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 70205MF2EU
918,02 kr
183,60 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
W5W BOSCH 1 987 302 819 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W
Anmeldelser - 91
Produkt info
  • Lampetype: W5W
  • Spenning [V]: 12
  • Nominell ytelse [W]: 5
  • Sokkeltype lyspære: W2.1x9.5d
  • BOSCH: Lyspære, blinklys
  • Varenummer: 1 987 302 819
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BOSCH Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W
Artikkelnummer: 1 987 302 819
5,82 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Portland 13412 Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart / grå
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Portland
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13412
  • Vår pris: 251,91 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13412
251,91 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 FS 153687 Motorolje 0W-40, 4l
Anmeldelser - 76
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: AAE STO 003 B7, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 503 01, VW 505 00, Porsche A40, Fiat 9.55535-M2, Ford WSS-M2C937-A
  • Spesifikasjon: API SN, API CF, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 0W-40
  • Versjon: FS
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 153687
  • Vår pris: 691,64 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 0W-40, 4l
Artikkelnummer: 153687
691,64 kr
172,91 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-72%
TotalEnergies Quartz INEO ECS 2198452 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 68
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2290, Fiat 9.55535-S1, Iveco 18-1811 SC1
  • Produsentanbefaling olje: Toyota
  • Spesifikasjon: ACEA C2
  • Produktlinje: Quartz
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: INEO ECS
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Varenummer: 2198452
  • Vår pris: 518,92 kr
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2198452
sammenlignet med Veil. pris 1859,56 kr

518,92 kr
103,78 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-19%
WALSER Modulo 13556 Setetrekk svart, Polyester, foran
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Modulo
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13556
  • Vår pris: 567,44 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13556
sammenlignet med Veil. pris 702,79 kr

567,44 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-22%
WALSER Soft Nappa 11960 Setetrekk svart, Kunstlær, foran og bak
Anmeldelser - 8
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran og bak
  • Antall deler [stk.]: 11
  • Material: Kunstlær
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Soft Nappa
  • Mengde: 3
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 11960
  • Vår pris: 1186,26 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Kunstlær, foran og bak
Artikkelnummer: 11960
sammenlignet med Veil. pris 1523,40 kr

1186,26 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 151776 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 65
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: 3000 X1
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 151776
  • Vår pris: 437,49 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 151776
437,49 kr
109,37 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-21%
MOTUL 8100 X-CLEAN EFE 109471 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, DEXOS 2, MB 229.52, Fiat 9.55535-S1, Fiat 9.55535-S2, MB 229.51, VW 505 01, VW 505 00
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SN
  • Produktlinje: 8100
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: X-CLEAN EFE
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOTUL: Motorolje
  • Varenummer: 109471
  • Vår pris: 798,60 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOTUL Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 109471
sammenlignet med Veil. pris 1016,04 kr

798,60 kr
159,72 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 154288 Motorolje 5W-30, 1l
Anmeldelser - 50
Produkt info
  • Innhold [liter]: 1
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ESP
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 154288
  • Vår pris: 207,87 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 1l
Artikkelnummer: 154288
207,87 kr
207,87 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VT540S EIBACH VT540-S Utvidelse skvettskjerm framaksel, bakaksel, Splash Guards
Anmeldelser - 19
Produkt info
  • Monteringsposisjon: framaksel, bakaksel
  • Lengde [mm]: 210
  • Bredde [mm]: 13
  • tilleggsinfo: Splash Guards
  • EIBACH: Utvidelse skvettskjerm
  • Varenummer: VT540-S
  • Vår pris: 512,77 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
EIBACH Utvidelse skvettskjerm framaksel, bakaksel, Splash Guards
Artikkelnummer: VT540-S
512,77 kr
Pris per sett med 2 deler
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-44%
MOBIL 1 ESP 153369 Motorolje 0W-30, 5l
Anmeldelser - 31
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: Porsche C30, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SP
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: ESP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 153369
  • Vår pris: 841,26 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 0W-30, 5l
Artikkelnummer: 153369
sammenlignet med Veil. pris 1525,37 kr

841,26 kr
168,25 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline MaxLife 872364 Motorolje 5W-40, 4l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B3, ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: MaxLife
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • olje: Syntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872364
  • Vår pris: 468,43 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-40, 4l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 872364
468,43 kr
117,11 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
ENI I-SINT FE 4001017 Motorolje 5W-30, 4l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 4
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: Fiat 9.55535-S1
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA A5 / B5, API SN
  • Produktlinje: I-SINT
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: FE
  • olje: Syntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Spesifikasjon iht. API: SD, SF
  • ENI: Motorolje
  • Varenummer: 4001017
  • Vår pris: 753,40 kr
Detaljer
ENI Motorolje 5W-30, 4l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 4001017
753,40 kr
188,35 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: