Innholdsfortegnelse
Hyundai i20-motorer
Hyundai i20 har etablert seg som en pålitelig småbil siden markedslanseringen i 2008, og tilbyr et sofistikert utvalg av Hyundai i20-motorer i tre generasjoner. Den kontinuerlige teknologiske utviklingen fra enkle sugemotorer til moderne turbo- og hybridmotorer gjenspeiler Hyundais forvandling til en innovativ bilprodusent.

Hyundai i20 generasjon I (2008-2014)
Den første generasjonen av Hyundai i20 var kjennetegnet av velprøvd, men enkel motorteknologi, og var preget av eksepsjonell pålitelighet. Med riktig vedlikehold nådde disse Hyundai i20-motorene lett 250 000 til 350 000 kilometer, og dieselvariantene oppnådde enda høyere kjørelengder. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som clutch eller vannpumpe. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,4 CRDi med 90 hk, som på en optimal måte kombinerte økonomi, pålitelighet og tilstrekkelig effekt. Teknisk sett forble Hyundai konservativ med velprøvde sugemotorer og en moderne diesel, noe som viste seg å være den riktige avgjørelsen - mens konkurrentene slet med tidlig turboteknologi, briljerte i20 med sin mangel på problemer.
Hyundai i20 bensinmotorer: Generasjon I (2008-2014)
Hyundai i20s bensinmotorutvalg besto utelukkende av sugemotorer med velprøvd teknologi. Innstegsmotoren var en 1,2-liters med 57 kW (78 hk), som viste seg å være ekstremt økonomisk og pålitelig, men som nådde sine grenser ved motorveikjøring. 1,4-liters bensinmotoren med 74 kW (100 hk) ble den mest populære motoren i serien og ga den beste balansen mellom ytelse og drivstofforbruk. Begge Hyundai i20-motorene hadde flerpunktsinnsprøytning og var praktisk talt vedlikeholdsfrie - typiske problemer var begrenset til normal slitasje etter svært høy kjørelengde. 1,6-literen med 92 kW (125 hk) var bare tilgjengelig sporadisk og bød på mer sportslige kjøreegenskaper, men forble også problemfri.
Hyundai i20 dieselmotor: Generasjon I (2008-2014)
Den eneste Hyundai i20-dieselen var en 1,4 CRDi med 66 kW (90 hk), som var basert på den velprøvde U2-motoren. Denne Hyundai i20 CRDi-motoren ble ansett som en av de mest pålitelige småbildieselmotorene på sin tid og oppnådde et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 kilometer. Common rail-innsprøytningen fungerte presist, og det standardmonterte partikkelfilteret skapte nesten ingen problemer. De eneste svake punktene var glødepluggene etter svært høy kjørelengde og av og til innsprøytningspumpen etter over 300 000 kilometer - eksepsjonelt høye verdier for en liten dieselbil.
Hyundai i20 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 bensinmotor | 78 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svak i motorveihastigheter | Bra |
1,4 bensinmotor | 100 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
1,6 bensinmotor | 125 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
1,4 CRDi | 90 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Glødeplugger etter 250 000+ km | Veldig bra |

Hyundai i20 generasjon II (2014-2020)
Den andre generasjonen av Hyundai i20 markerte overgangen til moderne motorteknologi med de første turboladerne og betydelig forbedret effektivitet. Påliteligheten holdt seg på et høyt nivå med en forventet kjørelengde på 200 000 til 300 000 kilometer, selv om de nye T-GDI-turbomotorene ble noe mer vedlikeholdsintensive enn forgjengerne med sugemotor. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på turboladere eller direkte innsprøytning. Den fremste motoren i denne generasjonen var 1,0 T-GDI med 100 hk - en tresylindret turbomotor som gikk overraskende jevnt og var svært økonomisk til tross for sitt lille slagvolum. Teknisk sett introduserte Hyundai direkte innsprøytning og turbolading for første gang, noe som økte effektiviteten betydelig, men også førte med seg nye svake punkter.
Hyundai i20 bensinmotorer: Generasjon II (2014-2020)
Hyundai i20s bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og inkluderte både sugemotorer og turbomotorer. 1,2-liters sugemotoren med 62 kW (84 hk) fortsatte å danne grunnlaget og forble like pålitelig som sin forgjenger. Nye tilskudd var den innovative 1,0 T-GDI med 74 kW (100 hk) og 88 kW (120 hk) og 1,4 T-GDI med 103 kW (140 hk). Disse Hyundai i20 T-GDI-motorene ga betydelig mer effekt med lavere drivstofforbruk, men viste typiske problemer med direkteinnsprøytning, som koksing av ventiler etter 80 000-120 000 kilometer. 1.0 T-GDI viste seg å være spesielt vellykket - til tross for at den bare hadde tre sylindere, gikk den jevnt og økonomisk, og det var bare turboladeren som av og til trengte tilsyn etter mer enn 180 000 kilometer.
Hyundai i20 dieselmotor: Generasjon II (2014-2020)
Hyundai i20 1.4 CRDi ble fundamentalt revidert og produserte nå 66 kW (90 hk). Denne mer moderne U2-motoren hadde et forbedret common-rail-system og oppfylte Euro 6-standarden. Påliteligheten holdt seg på samme høye nivå som hos forgjengeren, og testforbruket falt til og med til 3,9-4,5 liter per 100 kilometer. Problemene var fortsatt begrenset til slitasjedeler etter svært høy kjørelengde, og det nye eksosetterbehandlingssystemet krevde av og til vedlikehold.
Hyundai i20 motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 bensinmotor | 84 HK | 5,4-6,0 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
1,0 T-GDI | 100-120 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Ventilkoksing, turbolader | Bra |
1,4 T-GDI | 140 HK | 5,6-6,2 l/100 km | Ventilkoksing, mer kompleks | Gjennomsnittlig |
1,4 CRDi | 90 HK | 3,9-4,5 l/100 km | Etterbehandling av eksos | Meget bra |

Hyundai i20 generasjon III (2020-i dag)
Den nåværende Hyundai i20-generasjonen representerer det ypperste innen motorteknologi med full elektrifisering av drivlinjen. Alle motorene har mildhybridteknologi eller er utformet som fullhybrider, noe som har økt effektiviteten ytterligere. Forventet kjørelengde ligger på mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og hybridteknologien reduserer belastningen på motorene og lover lengre levetid. Større reparasjoner er vanligvis ikke å forvente før etter 200 000+ kilometer, hovedsakelig på den mer komplekse hybridteknologien. Den absolutte toppmotoren er 1.6 hybrid med en systemeffekt på 141 hk, som kombinerer sportslige ytelser med et drivstofforbruk på under 4 liter. Teknologisk satser Hyundai fullt og helt på elektrifisering og posisjonerer seg dermed som en pioner i småbilsegmentet.
Hyundai i20 mild hybrid bensin: Generasjon III (2020-i dag)
Hyundai i20s motorutvalg er basert på to 1.0 T-GDI-motorer med et 48-volts mildhybridsystem. Den minste motoren yter 74 kW (100 hk), den kraftigste 88 kW (120 hk). Begge Hyundai i20-motorene har en reimdrevet startgenerator som hjelper til ved start og gjenvinner bremseenergi. Den velkjente ventilkoksingen som kjennetegner motorer med direkte innsprøytning, har blitt betydelig redusert ved hjelp av forbedret motorstyring, men forekommer likevel av og til. 1.0 T-GDI med 88 kW (120 hk) regnes som den mest balanserte motoren i denne generasjonen, og den leverer jevn kraft med lavt drivstofforbruk.
Hyundai i20 fullhybrid: Generasjon III (2020-i dag)
Høydepunktet i Hyundai i20s motorutvalg er 1.6 Hybrid med 79 kW (107 hk) bensinmotor og 32 kW (43 hk) elmotor, som gir en systemeffekt på 103 kW (141 hk). Denne Hyundai i20 Hybrid bruker en Atkinson-syklusmotor for maksimal effektivitet og oppnår et testforbruk på bare 3,4-4,1 liter per 100 kilometer. Systemet fungerer på samme måte som Toyotas hybrid med en planetgirkasselignende drivlinje, og anses for å være svært pålitelig. Det er ingen kjente svake punkter, men systemets kompleksitet kan føre til høyere reparasjonskostnader på lang sikt.
Hyundai i20 N Performance: Generasjon III (2020-i dag)
For sportslige sjåfører tilbyr Hyundai i20 N med en 1,6 T-GDI-motor med 150 kW (204 hk). Denne Hyundai i20 N-motoren er basert på den velprøvde Gamma-motoren, men er optimalisert for sportslig bruk og har ladeluftkjøling, forsterkede komponenter og sportslig tuning. De første erfaringene viser god driftssikkerhet, men vedlikeholdsintervallene bør følges nøye.
Hyundai i20 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 T-GDI MHEV | 100-120 HK | 4,9-5,5 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Meget bra |
1,6 Hybrid | 141 HK | 3,4-4,1 l/100 km | Kompleks, men pålitelig | Veldig bra |
1,6 T-GDI N | 204 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Sportsmotor, krever mye vedlikehold | Bra |

Konklusjon: De beste Hyundai i20-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Hyundai i20-motorene viser en imponerende evolusjon fra enkle, men pålitelige sugemotorer til svært effektive hybridmotorer. Mens den første generasjonen imponerte med sin absolutte mangel på problemer, tilbyr den nåværende generasjonen toppmoderne teknologi med fortsatt høy pålitelighet. Den konsekvente elektrifiseringen posisjonerer Hyundai som teknologileder i småbilsegmentet.
- Beste Hyundai i20 bensinmotor:
Hyundai i20 1.0 T-GDI MHEV (120 hk, generasjon III) kombinerer moderne mildhybridteknologi med velprøvd turboteknologi og tilbyr den beste balansen mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet.
- Beste Hyundai i20 dieselmotor:
Hyundai i20 1,4 CRDi (90 hk, generasjon I og II) er fortsatt den mest pålitelige og økonomiske drivlinjen for hyppige sjåfører og lange reiser i begge generasjoner.
- Beste Hyundai i20 hybridmotor:
Hyundai i20 1.6 Hybrid (141 hk, generasjon III) setter nye standarder for effektivitet og kjørekomfort, og representerer fremtiden for drivlinjer i småbiler.
For vedlikehold og reservedeler til alle Hyundai i20-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.