Innholdsfortegnelse
BMW 2-serie motorer
Siden lanseringen i 2014 har BMW 2-serie etablert seg som en kompakt sportsbil og tilbyr et mangfoldig utvalg av BMW 2-serie motorer over to generasjoner. Den teknologiske utviklingen spenner fra klassiske sugemotorer til moderne turboladede motorer med elektrifisering.

BMW 2-serie generasjon I (2014-2021)
Den første BMW 2-seriegenerasjonen var preget av BMWs velprøvde tekniske ekspertise og tilbød et bredt utvalg av motorer, fra økonomiske tresylindrede turbomotorer til kraftige sekssylindrede motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de robuste firesylindrede dieselmotorene lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de høytytende M-Performance-motorene ofte kostbare reparasjoner av turboladeren eller høytrykkspumpen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Store motorskader på grunn av strekk i registerkjeden var ikke uvanlig med de tidlige N20-motorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var N55 3,0-liters rekkesekseren med 340 hk i M240i, som kombinerte effekt, lettkjørthet og driftssikkerhet på en optimal måte.
BMW 2-serie bensinmotorer: Generasjon I (2014-2021)
BMW 2-serie bensinmotorutvalget besto av ulike turboladede motorer fra BMW N13-, N20-, B38-, B46- og N55-serien. Innstegsmodellen var den 1,5-liters tresylindrede B38 (218i) med 100 kW (136 hk), som viste seg å være overraskende raffinert og økonomisk. Den firesylindrede N20 og senere B46 utgjorde mellomklassen med ytelser fra 135 kW (184 hk) til 180 kW (245 hk). Disse BMW 2-serie-motorene led imidlertid av typiske BMW-turbomotorproblemer: N20-motoren hadde strekk i registerkjeden, oljeforbruk og tidvis skader på turboladeren. Den kraftigste bensinmotoren i BMW 2-serie var N55 3,0-liters rekkesekser med 250 kW (340 hk) i M240i, som ble ansett som svært pålitelig til tross for sin høye effekt.
BMW 2-serie dieselmotorer: Generasjon I (2014-2021)
BMW 2-serie dieselmotorer ble dominert av den velprøvde B47-serien med ulike effektnivåer. Den 2,0-liters firesylindrede motoren var tilgjengelig som 218d med 110 kW (150 hk), 220d med 140 kW (190 hk) og 225d med 170 kW (231 hk). BMW 2-serie 220d utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra og med 2016 med revidert common-rail-innsprøytning og optimalisert partikkelfilter, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Disse BMW 2-serie TDI-motorene oppfylte allerede Euro 6-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og pålitelighet med et typisk drivstofforbruk på bare 4,5-5,2 liter per 100 km.
BMW 2-serie motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
B38 1,5l Turbo | 136 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Tre-sylindrede vibrasjoner | Bra |
N20 2,0l Turbo | 184-245 HK | 6,5-7,8 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Moderat |
B46 2,0l Turbo | 192-245 HK | 6,2-7,5 l/100 km | Sporadisk turbolader | Bra |
N55 3,0l Turbo | 326-340 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Svært robust, driftskultur | Meget god |
B47 2,0l Diesel | 150-231 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |

BMW 2-serie generasjon II (2022-i dag)
Den andre BMW 2-seriegenerasjonen markerte en radikal endring med fullstendig elektrifisering av motorutvalget og overgang til forhjulsdrift i basismodellene. De fleste av motorene i denne generasjonen er fortsatt for nye til at vi kan høste erfaringer på lang sikt, men de første testene viser lovende tilnærminger til effektivitet og ytelse. Med riktig vedlikehold ligger den forventede kjørelengden på mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og de mildt hybridiserte firesylindrede motorene anses for å være spesielt holdbare. Det absolutte høydepunktet er S58 3,0-liters rekkesekseren med 460 hk i M2 - et teknisk mesterverk med to turboladere og vannkjøling. For første gang er det også planlagt en helelektrisk variant (i2).
BMW 2-serie bensinmotorer: Generasjon II (2022-i dag)
BMW 2-serie bensinmotorprogrammet startet med den firesylindrede 2,0-liters B48-motoren med ulike effektnivåer fra 136 hk (220i) til 245 hk (230i). Alle motorene har 48-volts mildhybridteknologi med belte-startgenerator. Disse BMW 2-serie-motorene har så langt vist seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med bare sporadiske problemer med ventilkoksing. For sportslige sjåfører finnes BMW 2-serie M240i med B58 3,0-liters rekkesekser med 275 kW (374 hk), som viser seg å være et teknisk høydepunkt. Den absolutte toppmotoren er S58 3,0-liters bi-turbo med 338 kW (460 hk) i M2, som imidlertid anses for å være svært vedlikeholdskrevende på grunn av sin kompleksitet.
BMW 2-serie dieselmotorer: Generasjon II (2022-i dag)
BMW 2-serie 2,0-liters dieselmotor (B47R) tilbys i 220d-versjonen med 140 kW (190 hk). Det finnes også en kraftigere versjon med 170 kW (231 hk). Alle BMW 2-serie dieselmotorer har moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter samt 48-volts mildhybridstøtte. BMW 2-serie 220d viste seg å være den mest effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,8-5,4 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for hyppige sjåfører som ønsker å kombinere sportslig ytelse med lavt drivstofforbruk.
BMW 2-serie elektrifiserte drivsystemer: Generasjon II (2022-i dag)
Alle andregenerasjons BMW 2-serie-motorer har 48-volts mildhybridteknologi, som støtter forbrenningsmotoren ved start og akselerasjon. En helelektrisk BMW i2 er annonsert for 2025 og forventes å ha en rekkevidde på over 400 kilometer.
BMW 2-serie motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
B48 2,0l Mild-Hybrid | 136-245 HK | 6,0-7,2 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
B58 3,0l mild hybrid | 374 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Robust, sportslig | Meget bra |
S58 3,0l Bi-Turbo | 460 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Kompleks, krever mye vedlikehold | Bra |
B47R 2,0 l diesel | 190-231 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Veldig bra |

Konklusjon: De beste BMW 2-serie motorene i alle generasjoner
Utviklingen av BMW 2-serie-motorene viser tydelig fremgangen til BMWs ingeniørkunst. Mens den første generasjonen fortsatt slet med typiske turbo-vansker, imponerer den andre generasjonen med sofistikert mildhybridteknologi og forbedret driftssikkerhet. BMW 2-serie dieselmotorene har vært de mest pålitelige drivverkene i begge generasjonene, mens de sekssylindrede bensinmotorene tilbyr den beste balansen mellom ytelse og jevn gange.
- Beste bensinmotor i BMW 2-serie:
B58 3,0-liters rekkesekser (374 hk, generasjon II) kombinerer klassisk BMW-kjøringskultur med moderne mild-hybrid-teknologi og høy driftssikkerhet.
- Beste BMW 2-serie dieselmotor:
B47R 2,0-liters dieselmotor (190 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av økonomi, pålitelighet og sportslige ytelser i begge generasjoner.
- Beste sportsmotor i BMW 2-serie:
N55 3,0-liters rekkesekser (340 hk, generasjon I) anses som den perfekte balansen mellom ytelse, pålitelighet og klassiske BMW-egenskaper.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle BMW 2-serie generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.