Innholdsfortegnelse
Peugeot 5008 motorer
Siden lanseringen i 2009 har Peugeot 5008 etablert seg som en allsidig familie-MPV og senere som en stilig SUV med et imponerende motorprogram fra Peugeot 5008. I løpet av to fundamentalt forskjellige generasjoner har bilen utviklet seg fra en klassisk MPV til en moderne 7-seters SUV med avansert drivverksteknologi. Den teknologiske utviklingen av Peugeot 5008-motorene gjenspeiler PSAs skifte fra konvensjonelle drivlinjer til svært effektive turbomotorer og hybridteknologi.

Peugeot 5008 generasjon I (2009-2017)
Den første generasjonen av Peugeot 5008 var designet som en klassisk kompakt varebil og hadde et solid, men ennå ikke helt modent motorutvalg. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av drivverk: Mens de velprøvde HDi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, viste de tidlige THP-bensinmotorene de første kostbare reparasjonene på registerkjeden eller høytrykkspumpen allerede mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Større motorskader på grunn av strekk i registerkjeden var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 HDi med 163 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og viste seg å være praktisk talt uforgjengelig. Denne generasjonen konkurrerte med suksess med VW Touran og Opel Zafira, og den franske ingeniørkunsten viste seg å være overlegen, særlig i dieselmotorene.
Peugeot 5008 bensinmotorer: Generasjon I (2009-2017)
Bensinmotorene i Peugeot 5008 besto hovedsakelig av atmosfæriske og turboladede motorer fra THP-serien. Innstegsmotoren var en 1,6 VTi med 88 kW (120 hk), som var økonomisk, men noe svakbrystet i forhold til bilens vekt. 1,6 THP med 115 kW (156 hk) var mye mer populær, men led av typiske problemer for den tidlige turbogenerasjonen: strekk i registerkjeden, skader på høytrykkspumpen og sporadiske skader på turboladeren gjorde den til den mest problematiske motoren i denne generasjonen. Disse Peugeot 5008-motorene viste ofte de første tegnene på slitasje etter 100 000 kilometer, spesielt hvis de foreskrevne vedlikeholdsintervallene ikke ble overholdt. Den kraftigste bensinmotoren var til tider en 2,0 THP med 120 kW (163 hk), men denne ble bare produsert i et lite antall.
Peugeot 5008 dieselmotorer: Generasjon I (2009-2017)
Peugeot 5008-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde HDi-familien med common-rail innsprøytning. Innstegsmodellen var en 1.6 HDi med 82 kW (112 hk), som viste seg å være svært økonomisk og pålitelig. Enda mer populær var 2.0 HDi i ulike effektnivåer fra 110 kW (150 hk) til 120 kW (163 hk). Peugeot 5008 2.0 HDi med 120 kW (163 hk) ble generasjonens absolutte favoritt - spesielt variantene som ble produsert fra og med 2011 med optimalisert innsprøytning og partikkelfilter som standard, viste seg å være usedvanlig slitesterke og økonomiske. Disse Peugeot 5008 HDi-motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og pålitelighet som fortsatt er verdsatt i dag.
Peugeot 5008 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 VTi | 120 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Svakbrystet, men robust | Gjennomsnitt |
1,6 THP | 156 HK | 7,8-8,7 l/100 km | Tannkjede, høytrykkspumpe | Problematisk |
2,0 THP | 163 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Sjeldne, lignende THP-problemer | Moderat |
1,6 HDi | 112 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
2.0 HDi | 150-163 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Praktisk talt uforgjengelig | Veldig bra |

Peugeot 5008 Generasjon II (2016-i dag)
Andre generasjon Peugeot 5008 markerte en radikal endring fra varebil til SUV og brakte med seg et helt nytt, ultramoderne motorutvalg. Denne generasjonen anses for å være betydelig mer driftssikker enn forgjengeren, og de fleste motorene kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer. De nye PureTech-bensinmotorene hadde innledningsvis problemer med våte tannreimer, men disse ble erstattet av tannkjeder fra 2019. Det absolutte høydepunktet er 1,5 BlueHDi med 130 hk - et teknisk mesterverk som kombinerer kraft, effektivitet og pålitelighet på en perfekt måte. Hybridteknologien debuterte også med 1.6 Hybrid4 fra 2019, noe som gjorde bilen til en konkurrent til BMW X3 og Audi Q5. Elektrifiseringen nådde sitt høydepunkt i 2021 med den helelektriske e-5008.
Peugeot 5008 bensinmotorer: Generasjon II (2016-i dag)
Peugeot 5008s bensinmotorutvalg er i sin helhet basert på den moderne PureTech-familien. Innstegsmotoren er en 1.2 PureTech med 96 kW (130 hk), som viser seg å være overraskende kraftig og økonomisk. Mye mer populær er 1,6 PureTech med 133 kW (180 hk), som imidlertid led av det beryktede problemet med tannrem-i-olje i de første produksjonsårene (2016-2019). Disse tidlige Peugeot 5008 PureTech-motorene hadde ofte skader på registerreimen allerede etter 60 000 kilometer, noe som kunne føre til store motorskader. Fra 2019 ble problemet løst ved å bytte til en tannremkjede, noe som forbedret driftssikkerheten dramatisk. Den kraftigste bensinmotoren var til tider en 2.0 PureTech med 165 kW (225 hk) i PSE-modellen, men denne ble bare produsert i et svært lite antall.
Peugeot 5008 dieselmotorer: Generasjon II (2016-i dag)
Peugeot 5008 er helt avhengig av den moderne BlueHDi-familien av dieselmotorer med SCR-katalysator og partikkelfilter. En 1,5 BlueHDi med 96 kW (130 hk) og en 2,0 BlueHDi med 133 kW (180 hk) er tilgjengelig. Peugeot 5008 1,5 BlueHDi har blitt den absolutte favoritten i hele modellutvalget - med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km, enestående driftssikkerhet og tilstrekkelig kraft for alle kjøresituasjoner. Denne motoren regnes som en av de beste dieselmotorene i sin klasse, og utkonkurrerer til og med tyske konkurrenter når det gjelder effektivitet og holdbarhet. Den kraftigere 2.0 BlueHDi gir mer kraft til tauing, men er mindre vanlig og litt mer tørst.
Peugeot 5008 hybriddrift: Generasjon II (2016-i dag)
Peugeot 5008 Hybrid4 med 221 kW (300 hk) systemeffekt ble introdusert i 2019. Denne kombinerer en 1,6 PureTech med to elektriske motorer (foran og bak) og tilbyr firehjulsdrift og imponerende kjøreegenskaper. Peugeot 5008 plug-in hybrid oppnår en elektrisk rekkevidde på rundt 60 kilometer og posisjonerer seg som et premiumalternativ til de tyske konkurrentene. Siden 2021 har den helelektriske e-5008 med 150 kW (204 hk) supplert utvalget og tilbyr en rekkevidde på opptil 350 kilometer.
Peugeot 5008 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 130 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Robust, men noe svak | Bra |
1,6 PureTech | 180 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tidlige problemer med tannremmen | Bra |
2,0 PureTech | 225 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Sjelden, ingen langtidserfaring | Gjennomsnittlig |
1,5 BlueHDi | 130 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Fremragende i alle henseender | Meget bra |
2.0 BlueHDi | 180 HK | 5,1-5,7 l/100 km | Robust, men mindre effektiv | Bra |
1,6 Hybrid4 | 300 HK | 1,3 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men svært effektiv | Bra |
Elektrisk | 204 HK | 17,5 kWh/100 km | Rekkevidde, ladeinfrastruktur | Bra |

Konklusjon: De beste Peugeot 5008-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot 5008-motorene demonstrerer på en imponerende måte det franske merkets teknologiske fremgang. Mens den første generasjonen fortsatt slet med typiske barnesykdommer, imponerer den andre generasjonen med moderne og effektive motorer som på ingen måte står tilbake for sine tyske konkurrenter. Spesielt bemerkelsesverdig er kvaliteten på BlueHDi-dieselmotorene, som er blant de beste i sin klasse.
- Beste bensinmotor i Peugeot 5008:
1,6 PureTech (180 hk, generasjon II fra 2019) med kamkjede kombinerer sportslige ytelser med akseptabel driftssikkerhet og et moderne downsizing-konsept.
- Beste Peugeot 5008 dieselmotor:
1,5 BlueHDi (130 hk, generasjon II) tilbyr den perfekte kombinasjonen av driftssikkerhet, økonomi og hverdagstauglighet - en referansemotor i sin klasse.
- Beste hybridmotor i Peugeot 5008:
1.6 Hybrid4 (300 hk, generasjon II) med sin imponerende systemytelse og elektriske rekkevidde på 60 kilometer for krevende sjåfører.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Peugeot 5008 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.