Innholdsfortegnelse
Defekt toppakning på bilen – symptomer og pris på bytte
Forbrenningsmotorer har en motorblokk og et topplokk, og mellom dem ligger toppakningen til bilen. Toppakningen skal sørge for at ingenting kan lekke ut eller trenge inn der det ikke skal være samt sikre isolasjon og kompresjon i sylinderne. I motorblokken sitter sylindrene med stemplene som er koblet til veivakselen. Her omdannes forbrenningsvarme til mekanisk kraft når blandingen av luft og drivstoff antennes og beveger stempelrådene mot veivakselen. På toppen av motorblokken, som kan være posisjonert i forskjellige retninger alt etter typen motor, sitter topplokket eller sylindertoppen. Dette er en kompleks del, som må tåle ekstreme temperaturer og voldsomt trykk. Her er ventilene for blandingen av luft og drivstoff samt eksos plassert, og diverse kanaler til drivstoff, eksos, olje og i vannkjølte versjoner, kjølevæske.
REINZ Tetningssett, topplokk
uten sylinderhodetetning, med simring, veivaksel, med ventilstangtetning
PAYEN Tetning, topplokk
0,95 mm, metallagpakning
AJUSA Tetnings helsett, motor
med sylinderhodepakning, med ventilstangtetning, FIBERMAX
REINZ Tetning, topplokk
1,61 mm, Ø: 81 mm, metallagpakning
ELRING Tetningssett, topplokk
med ventilstangtetning
Toppakning – bil
Toppakninger til bil er vanligvis laget av flere lag med stål, som er belagt med andre materialer som bidrar til tetting. Tidligere var det grafitt i toppakningene, og de var mindre holdbare. Moderne deler holder mye lenger, og det finnes nå nye reservedeler til biler som originalt kom med grafittpakninger. Dersom du for eksempel vil bytte ut en toppakning til en BMW som drar litt på årene, kan du finne solide moderne deler. Dagens toppakninger kan holde gjennom hele levetiden til motoren.
Defekt toppakning – symptomer
Dersom det begynner å lekke fra denne pakningen, kan det fort bli mye verre, i verste tilfelle kan en defekt toppakning føre til motorhavari.
Motoren kan være varmere enn vanlig, samtidig med at den mister kraft, det merker du spesielt på at den ikke akselerer like godt som før.
Væsker på avveie. Det kan lekke kjølevæske til bil eller olje inn i motoren, noe som fører til at eksosen får en uvanlig farge. Eksosen kan bli blå hvis det lekker ut olje, som deretter blir forbrent. Kjølevæsken kan forsvinne på mystisk vis, uten å etterlate noen spor av lekkasje, men eksosen er hvit.Dersom det kommer kjølevæske i oljen, blir den mye lysere enn vanlig.
Forebygging
Det beste er selvsagt å forhindre at problemet oppstår i første omgang. Det er noen ting du kan følge med på, for å sikre at denne pakningen holder så lenge som mulig.
Hold øye med kjølevæskenivået. Ikke bare toppakningen, men også de fleste andre delene i motoren til bilen kan bli skadet hvis temperaturen blir for høy. Derfor er det viktig at det er nok kjølevæske på motoren, og at kjølesystemet fungerer riktig. Det er også viktig at det er nok olje på motoren, det er lurt å sjekke peilepinnen med jevne mellomrom. Selv om du ikke ser noen væskelekkasjer, kan det hende at væsken blir brent opp inne i motoren og at nivået derfor synker uten at det merkes. Følg de anbefalte bytteintervallene for både olje og kjølevæske, siden begge mister egenskaper med tiden, og kan bli forurenset. Følg også med på motortemperaturen. Dersom du ser en høyere temperatur enn vanlig, bør du få det sjekket.
ELRING Tetningssett, topplokk
med ventilstangtetning, uten sylinderhodetetning, med ventildeksletetning
LEMA Tetning, topplokk
1,30 mm, Ø: 148 mm, metall-elastomer pakning
REINZ Tetnings helsett, motor
med simring, veivaksel, med ventilstangtetning
ELRING Tetningssett, topplokk
uten sylinderhodetetning, uten ventildekselpakning, uten ventilakseltetning, med akseltetningsring - kamaksel
ELRING Tetningssett, topplokk
med ventilstangtetning
Bytte toppakning – pris
Det er en ganske stor operasjon å bytte toppakningen til en bil, men ta tak i det med en gang om du oppdager noen av symptomene over, ellers kan det bli veldig mye dyrere. Folk flest gjør nok lurt i å få hjelp på et verksted til denne utskiftingen. Du må demontere en del deler for å komme til pakningen, og det kan hende den må files til. Dersom du har utstyret, tiden og kunnskapen, er det selvsagt fullt mulig å gjøre jobben selv. Dersom du skulle gjøre noe feil, kan det imidlertid få dyre konsekvenser. Selve reservedeler til bilen er ikke så dyr, men det kan ta mange arbeidstimer å utføre jobben, også for en erfaren mekaniker, så du må regne med at sluttprisen er nord for 10 000. Be gjerne om prisanslag før du gir oppdraget til verkstedet.
Passende produkter: